Hej!
Min lille son fyller 9 månader om ett par dagar. Han är mycket stolt över att nu ha lärt sig att ställa sig upp. Dock innebär detta att han inte vill somna så lugnt och fint som han hittills gjort (kurades vid 5 månader och har varit väldigt lätt att lägga), utan istället gång på gång på gång ställer sig upp och tittar över kanten, pratar och börjar till sist skrika. Vi har solfjädrat honom tills han lugnat sig och sedan somnat. Vad skall jag göra för att bibehålla de lugna läggningarna, där han kunnat ligga själv i sängen och småprata sig till sömns? Nu ställer han sig upp så fort vi slutar solfjädra och om vi lämnar honom blir han jätteledsen till slut.
Han vaknar även allt som oftast 1-0.5 timme för tidigt på morgonen, ibland lyckas jag få honom till att somna om men ofta går det inte och han skriker upprört och ledset på att få komma upp istället. Meningen är att han skall sova mellan 19-6.30, samt 2,5h på dagen (numera uppdelat på morgon och efter-lunchpass). Dvs totalt 14 timmar per dygn. Är det för lite eller ok tycker ni kloka mammor därute? Har märkt att han inte vill sova på em längre, därför har jag tagit bort det passet och ersatt med vila/20 min sömn på em de dagar han blir för gnällig.
Hoppas ni har lite tid att svara, vore oerhört tacksam för det!
('[-o<')
Många kramar
Ställer sig upp
Hej,
ska snart ramsa mig själv in i sömnen, men svarar snabbt.
Gällande att han står upp - so what?
Rakt på, men vad gör det?
Inte göra en varg över det nu. Om han vill stå en stund innan han väljer att lägga sig ner och sova är det väl hans ensak.
Att ni kommer in och solfjädrar honom då ger bara budskapet att det inte är okej att stå en stund i sin säng. Sluta med det, ramsa bara überGLATT ut när ni lagt honom och låt honom sedan sköta sig själv där inne. Det KAN han. Att stå är ju hur kul som helst. Och inget konstigt, idag hann jag inte ens lägga på täcke förrän Ester ställde sig upp när jag skulle köra första versen på ramsan.
Jag höll på att brista i skratt på väg ut - fick skärpa mig, men ramsade med ett stort leende på läpparna.
Om "festen" pågår på tok för länge kan ni slänga in en punktsättande påminnelse i förbifarten mellan glada husljud och annat pyssel. Bort med överkoncentrationen. 8)
Gällande morgnarna - har ni väckarklocka? Hur är mörkläggningen?
Vi börjar här...
ska snart ramsa mig själv in i sömnen, men svarar snabbt.
Gällande att han står upp - so what?
Inte göra en varg över det nu. Om han vill stå en stund innan han väljer att lägga sig ner och sova är det väl hans ensak.
Om "festen" pågår på tok för länge kan ni slänga in en punktsättande påminnelse i förbifarten mellan glada husljud och annat pyssel. Bort med överkoncentrationen. 8)
Gällande morgnarna - har ni väckarklocka? Hur är mörkläggningen?
Vi börjar här...
//Anna
Mamma till Ester -
född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
Mamma till Ester -
Hej!!
Tack för ditt svar! Bra svar, skall köra det där med att bara låta honom stå istället för att försöka få honom att ligga ner
, inte så lätt ju när det är så kul att stå!
Vi har inte väckarklocka, och han vaknar i princip alltid innan oss. Hur fungerar det där med väckarklocka? Har enda sedan start haft svårt att få honom att sova så länge att jag har hunnit in för att väcka honom. Vaknar han säg kvart i sex på morgonen, vill han bara inte somna om, så att jag kan gå in och väcka honom igen innan halv sju.
Mörkläggningen är nog ok, inte beckmörkt dock. Det kanske jag borde ändra på?
KRAM!!
Tack för ditt svar! Bra svar, skall köra det där med att bara låta honom stå istället för att försöka få honom att ligga ner
Vi har inte väckarklocka, och han vaknar i princip alltid innan oss. Hur fungerar det där med väckarklocka? Har enda sedan start haft svårt att få honom att sova så länge att jag har hunnit in för att väcka honom. Vaknar han säg kvart i sex på morgonen, vill han bara inte somna om, så att jag kan gå in och väcka honom igen innan halv sju.
Mörkläggningen är nog ok, inte beckmörkt dock. Det kanske jag borde ändra på?
KRAM!!
Hej!
Bra jobbat med ståendet, låt honom stå massor på dagarna, öva sig och öva sig.
Gör en sökning på forumet på Väckarklocka så får du massor av bra läsning.
Det är bra om det är beckmörkt. Vi kör dubbelhäftande kardborr och dubbla fleecefiltar - superbra!
Bra jobbat med ståendet, låt honom stå massor på dagarna, öva sig och öva sig.
Gör en sökning på forumet på Väckarklocka så får du massor av bra läsning.
Det är bra om det är beckmörkt. Vi kör dubbelhäftande kardborr och dubbla fleecefiltar - superbra!
//Anna
Mamma till Ester -
född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
Mamma till Ester -