Well, well Elias vaknar fortfarande tidigt om morgonen, cirka 06.00. Vi lägger honom 18.30, men han har svårt att sova sina 12 timmar om natten. I övrigt så måste jag tacka Anna för en god sömn och en son som mestadels är glad och utvilad.
Vi har dock stött på en annan patrull. När vi skall byta blöja och klä på Elias blir han jätteledsen och upprörd. Det känns inte roligt att se honom så ledsen, känns som om han känner sig kränkt av att inte kunna vara ed och bestämma om blöj- och klädbyten. Han förstår inte vad som försigår. Han är snart 11 månader och detta har pågott i ca en månad. Om någon har bra tips på vad vi kan göra för att underlätta för Elias, göra så att det blir en rolig stund, så vore det super. Han har dessutom börjat bli ledsen då vi sätter honom i hans matstol och i vagnen. I matstolen kan det pågå ett tag, i vagnen går det över ganska fort, men hursomhelst så vill jag inte känna att jag tvingar honom till något som han inte vill. Åsikter någon?
Jag förstår att varje barn går igenom sina faser och att hans nuvarande beteende säker snart går över. Men jag känner att jag tar ett djupt andetag varje gång det är dags för blöjbyte, påklädning och matdags. Vill inte känna så.
EliasMama
Nya utmaningar - behöver tips
Nya utmaningar - behöver tips
Mamma till en go liten Elias, född september 2009
Hej,
jag skulle vilja flytta din tråd till Barnafostran, där din fråga mer hör hemma. Skall se om jag kan göra det.
Nu till din fråga: Jag har svårt att tro att han känner att han vill vara med och "bestämma", han tycker med all säkerhet att det är dödligt tråkigt
att ligga där och vänta på att få utforska världen... ingen tid att spilla liksom.
Ge honom nåt spännande att vända och vrida på - så att han inte vänder och vrider på sig själv som AW skriver så klokt i Barnaboken. Vi har alla typer av mutor vid skötbordet, dock inga ätbara, där är jag stenhård.
Just nu läses det böcker när vi byter.
När hon var i Elias ålder återinförde jag mobil över skötiset, fast på lägre nivå så att hon kunde komma åt den. Vi hade två vi varvade med, de blev duktigt behandlade, men mamman och pappan fick å andra sidan byta ifred och på en engagerad liten kär unge.
Så fram med fantasin, och den sociala delaktigheten, låt honom hålla och räcka dig krämtuber etc, skaka och ruska om den nya blöjan är en rolig lek det också.
Han tycker bara det är utbota trist och onödigt att byta, och det gör Ester fortfarande... hihi.
:thumbsup:
jag skulle vilja flytta din tråd till Barnafostran, där din fråga mer hör hemma. Skall se om jag kan göra det.
Nu till din fråga: Jag har svårt att tro att han känner att han vill vara med och "bestämma", han tycker med all säkerhet att det är dödligt tråkigt
Ge honom nåt spännande att vända och vrida på - så att han inte vänder och vrider på sig själv som AW skriver så klokt i Barnaboken. Vi har alla typer av mutor vid skötbordet, dock inga ätbara, där är jag stenhård.
När hon var i Elias ålder återinförde jag mobil över skötiset, fast på lägre nivå så att hon kunde komma åt den. Vi hade två vi varvade med, de blev duktigt behandlade, men mamman och pappan fick å andra sidan byta ifred och på en engagerad liten kär unge.
Så fram med fantasin, och den sociala delaktigheten, låt honom hålla och räcka dig krämtuber etc, skaka och ruska om den nya blöjan är en rolig lek det också.
Han tycker bara det är utbota trist och onödigt att byta, och det gör Ester fortfarande... hihi.
:thumbsup:
//Anna
Mamma till Ester -
född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
Mamma till Ester -
... så, nu har jag flyttat dig hit. 
Till dina andra frågor: Vi hade också många frågor gällande diverse runt året. Ha en uppmuntrande inställning och tyck alla moment i dagen är toppen - det smittar av sig skall du se.
Orubbat lugn och var positiv. Invänta inte att han delar det just nu, men det kommer gå över fortare eftersom dina svar är betryggande.
Han måste bara kolla läget ibland, kolla att du är vaken och med om man säger. Och det är du ju, visst?!
Kör hårt och var positiv! Skratta mycket under dagen. 8)
Till dina andra frågor: Vi hade också många frågor gällande diverse runt året. Ha en uppmuntrande inställning och tyck alla moment i dagen är toppen - det smittar av sig skall du se.
Orubbat lugn och var positiv. Invänta inte att han delar det just nu, men det kommer gå över fortare eftersom dina svar är betryggande.
Han måste bara kolla läget ibland, kolla att du är vaken och med om man säger. Och det är du ju, visst?!
Kör hårt och var positiv! Skratta mycket under dagen. 8)
//Anna
Mamma till Ester -
född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
Mamma till Ester -
Hej. Vilka bra tips du fàtt!
Jag har mutat med allt spännande fràn skàpen i badrummet. Sedan läste jag om att muta med sàng och det funkar. Sjunga medan man byter blöja, mysigt ju.
När du sätter honom i matstolen, gör det med ett leende och klistra pà dig attityden ocksà.
Sà här är det, folk har alltid suttit sà och det ska du ocksà.
Ge honom direkt nàgot trevligt att pyssla med. Om det är mattid sà làt honom undersöka maten, brukar vara poppis. Ge honom en sked eller ett salladblad, ja du förstàr hur jag menar.
Kram.
Jag har mutat med allt spännande fràn skàpen i badrummet. Sedan läste jag om att muta med sàng och det funkar. Sjunga medan man byter blöja, mysigt ju.
När du sätter honom i matstolen, gör det med ett leende och klistra pà dig attityden ocksà.
Sà här är det, folk har alltid suttit sà och det ska du ocksà.
Ge honom direkt nàgot trevligt att pyssla med. Om det är mattid sà làt honom undersöka maten, brukar vara poppis. Ge honom en sked eller ett salladblad, ja du förstàr hur jag menar.
Kram.
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.