Kura 22 månaders som just fått en lillebror?

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
charlotteaberg

Kura 22 månaders som just fått en lillebror?

Inlägg av charlotteaberg »

Hej!
Vi har en kille på snart 22 månader (född 6okt2008) samt en lillkille på lite mer än 2 månader (född 20maj2010). Vår 22 månaders son har sedan någon månad tillbaka varit omöjlig att lägga, det tar ca 1-2 timmar. Det är inte så att han gråter eller är ledsen utan istället gör han allt för att inte somna. Han är trött men han ska då istället byta kudde, pussas, ligga och småprata (på sitt språk) osv. Ibland ska han även bitas eller nypas vilket vi verkligen försökt få bort (detta beteende kom dock innan lillebror föddes). Jag har hört att i denna ålder är barnet inne i en mindre trotsålder och vi undrar om det är det som gör att läggningen tar så lång tid men att det snart försvinner? Vi har haft problem med hans sömn och matvanor ända sedan födseln och jag önskar så att jag hade hört talas om SHN-boken tidigare än för förra veckan. Nu har jag streckläst boken och vill verkligen sätta igång och kura men jag bubblar av miljontals frågor. Det första jag undrar är om det är dumt att kura nu när han just fått en lillebror samt är inne i lilla trotsåldern? Sen ska vi på bröllop lördag 7aug och vi kan tidigast börja med kuren denna lördag, dvs bara en vecka innan vår son ska ha barnvakt och läggas av andra. Är det bättre att börja efter bröllopet så att jag och min man är de som finns hos honom vid läggdags eller ska det inte spela någon roll så länge man passerat de första 4 nätterna?

Vill lägga till att han oftast sover ca 11 timmar per natt utan att vakna. Ibland vaknar han till men kan då sövas snabbt av oss eller så somnar han av sig själv.

Har många fler frågor :D men börjar med dessa.

Känner att jag går på min sista ork nu då jag inte sovit alls mycket på länge med två småttingar. Är väldigt tacksam för snabbt svar, om det är möjligt i dessa semestertider...

Tack tack
/Förväntansfull mamma
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

:D Hej och välkommen hit till forumet :!:

Låter som en kur skulle passa er perfekt, och bara ni är pålästa och förberedda så kommer det att gå finemang!

Jag skulle vänta med att kura tills bröllopet är förbi, mest för er egen del - att börja kuren med stresstankar är inte det bästa :wink: och med äldre barn kan det ta lite längre tid. Så mitt råd är att ni spikar ett datum efter bröllopet och fram till dess läser och ställer frågor här!

Att han just blivit storebror är däremot inget hinder för kuren (grattis förresten :heart: och hoppas allt går bra med den lille, använder ni er av standardmodellen till honom?).

Som lite peppläsning skickar jag dig tråden om förhållningssättet:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=5252

Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
charlotteaberg

Hej igen!
Stort tack för ditt svar. Vi följde ditt råd och bestämde oss för att vänta med att kura tills efter bröllopet (som var igår).

En snabb fråga som vi är lite osäkra på: Om vi ska börja kura imorgon kväll (måndag) ska vi följa schemat redan från imorgon bitti då eller är det från tisdagens morgon?

Kram/En förväntansfull mamma
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej igen :D

De flesta börjar med schemat första dagen efter första kurnatten, alltså på tisdag morgon för er.

Varmt lycka till, berätta gärna hur det går för er!

Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
charlotteaberg

Tack så mycket för ditt snabba svar.

Vi har tänkt oss detta schema för vår son (22 månader):

07.00 Glad morgon
07.00-07.30 Blöjbyte mm.
07.30-08.00 Frukost
11.00-11.30 Lunch (då de äter lunch på dagis den tiden) + ev välling
11.30-11.45 Blöjbyte och lek
11.45 Busa
12.00-13.30 Sova (då de sover vid denna tid på dagis)
14-14.30 Mellanmål
17.30-18.00 Middag med oss
18.15-19.00
- Blöjbyte
- Insmörjning kroppen (han är ofta torr så jag fick tips om att lägga in insmörjning som en del av nattningsrutinen)
- Pyjamas
- Välling i soffan + läsa en bok
- Borsta tänderna
- Busa till han kiknar på väg till sängen
19.00 Sova för natten

Hur verkar detta schema?

Tack och kram
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Jag tycker schemat ser perfekt ut! Ni verkar så väl förberedda att det säkert kommer att gå som en dans :D
charlotteaberg

1000 tack. Vad snäll och peppande du är!

Jag har tänkt mig att genomföra nattningsproceduren på nedanstående sätt. Skulle väldigt gärna vilja få feedback på den samt svar på några frågor.

Vår nattningsprocedur:
1.) Samma dag som kuren ska börja ska vi ha extra roligt under dagen. Då han nu sover i en stor säng ska vi byta till spjälsäng för att kura. Detta gör vi till en rolig grej, dvs han får vara med och ta fram spjälsängen och förbereda den och jag förklarar för honom att nu har han blivit så stor att han ska få lära sig att somna själv (vi har legat bredvid honom när han somnat hittills). Jag använder en positiv attityd, låter glad och hurtig och gör det hela till något kul och spännande. Jag berättar hur jag kommer lägga honom i denna fina och mysiga säng och sen kommer jag att gå ut då jag har jättemycket att fixa med ikväll och han kommer ha det så skönt i sin säng.

2.) När klockan sen blir 19.00 (efter bus etc) gör jag som rutin att jag säger åh nu är klockan sju och då ska vi sova. Jag stoppar ner honom i sängen med säker attityd och säger att nu ska du sova och kommer du ihåg att mamma sa att hon har jättemycket att fixa med ikväll så mamma kommer gå ut och dammsuga, städa i köket etc… men jag finns utanför hela tiden så du kan känna dig trygg och säker och sova så gott (ska jag bara säga detta första kvällen?). Nu kan du lägga dig skönt, ja sådär ja.
3) Jag börjar sen att andas lugnt, dvs andas in med näsan och ut med munnen så att han hör (jag brukar göra detta och han brukar bli lugn av det). Samtidigt stryker jag honom på ryggen. Får jag inte säga något annat än ramsan till honom så fort jag börjat med denna andningsritual?
4.) När jag känner att han slappnar av och blir lugn så börjar jag ramsa glatt och hurtigt samtidigt som jag går ut, sammanlagt ramsa *4. Ramsan avslutas utanför dörren. Jag har tänkt mig ramsan ”Nu kan du sova jättegott, sov så gott”. Är den ramsan ok?
5. Ska jag på en gång börja dammsuga och skramla så att han hör att jag är utanför eller ska jag stå utanför och lyssna på hans reaktion först? Jag kan tänka mig att han kommer att reagera då jag alltid legat hos honom när han ska sova. Om han ropar mamma, mamma ska jag bara fortsätta ramsa då glatt och hurtigt? Alla hans frågor (t ex gnyr, pratar, ropar mamma, småsnyftar, lätt skrik, står i sängen, går ur sängen) ska besvaras med ramsan om jag förstått det hela rätt? Och om han gallskriker eller ställer sig upp i sängen när jag börjar ramsa och gå ut så ska jag bara fortsätta ramsa mig ut (sammanlagt ramsa*4 och sen gå in och lugna och göra om andningen igen tills han lugnat ner sig?

Måste han vara helt tyst för att jag ska få börja med bekräftelseramsan utanför dörren?

Är jag rätt ute med detta nattningsschema???

Måste det vara helt tyst i huset i övrigt under kuren, dvs måste min sambo och vår 2,5 månaders vara ute på promenad under läggningsproceduren eller kan de vara hemma men med risken då att den äldsta som kuras vaknar till om lillebror låter?

Räcker det med att vädra hans rum 2 timmar innan läggning eller ska det vara öppet hela natten? Tror att det finns risk att han störs av bilvägen utanför fönstret.

Om han skulle vakna innan kl 07 så ska jag ramsa utanför dörren eller ska jag gå in och lugna honom på en gång nu de första nätterna när allt är nytt?

Är det något mer jag behöver tänka på som jag behöver ha koll på innan start?

Tack och kram
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Då ska vi se, ska försöka svara på dina funderingar:

1) Precis så! Spjälsäng är guld värt, min snart fyraåring har kvar sin än och vill inte byta ut den :roll:

2) Försök förlägga pratet till utanför sovrummet, det är lätt att det blir att man fastnar vid sängen annars och att han kommer att kräva långa förklaringar varje kväll. Inte krångla till det :wink:

3) Ingen ramsa vid sängen! Du säger första versen på ramsan när du börjar gå ut ur rummet och ramsar dig sedan ut, så inget prat alls med honom när du lagt och bestämt dig för att det är natt.

4) Ramsan är jättebra, en fin takt och lätt att komma ihåg! Fastna inte vid dörren utan ha ett mål för ögonen, vänta inte på hans godkännande :wink:

5) Första kvällen, och kanske andra också beroende på hur det går (äldre barn kan behöva lite längre tid på sig) ska du lära honom vad ramsan betyder och då måste han först och främst lugnas så att han kan ta emot den. Ännu vet han inte att ramsan betyder sova gott, så du måste gå in, lägga ner (om han nu ställer sig) lugna honom igen och gå ut med ramsan. Det jätteviktiga är att inte slarva med ramsan, det är lätt att man vill låta bli att ramsa om man varit in många gånger och lugnat och ramsan verkar störa mer än lugna, men ramsan ska alltid, alltid ha sista ordet! Har du väl börjar ramsa dig ut så ska du inte vända och gå in igen, för då lär du honom att ramsa betyder att mamma kommer :wink: och det vill vi ju inte. Likaså om du ramsat honom utanför dörren och han inte lugnar så, då får du avvakta lite innan du går in så att han inte tror att ramsa betyder trafik!

5) Bekräftar gör du när han är helt tyst, och som sagt: slarva inte med den hur frestande det än må vara! Det är den som lär honom vad ramsan betyder nu!

Och nej, det behöver inte och ska inte vara tyst i huset! Tvärtom! När vi kurar barn i Gastsjön hos Anna är det minst fýra som kuras samtidigt och ingen av dem störs av varandras gråt, så ha ljud och liv runtomkring, det är lugnande!

Jag har fönstret öppet hela nätterna till mina barn, men då har vi inte jättemycket trafik men däremot hundar som skäller och tåg - de störs inte ett dugg av det... Så jag tror inte du behöver oroa dig för det. Ljud är sällan det som stör barn, däremot ljus.

De(n) första natten/nätterna går du in och lugnar honom, även på morgonkulan. Precis som på natten.

:idea: Tänk på att kolla över mörkläggningen ordentligt, det finns många fina tips på forumet om du behöver det!

Hoppas jag kunde räta ut några frågetecken, annars får du fråga igen :wink:
charlotteaberg

Hej igen :D !

Tack för dina svar. Nu börjar vi snart bli redo men här kommer några fler frågetecken vi inte lyckats finna svar på:

1. Hur länge bör det vara tyst från dess att jag slutat ramsa tills dess att jag börjar med bekräftelseramsan?

2. Det är väl bara om han låter missnöjd som jag ska gå in eller ska jag gå in även om han bara låter lite frågande och pratar lite själv? Var går gränsen?

3. Om han vaknar under de första nätterna eller på morgonen, vilket tonläge ska jag ha på ramsan när jag ramsar ut? Ska jag fortfarande vara glad och hurtig som jag var vid läggdagsramsan?

4. Vilket tonläge ska jag ha på påminnelseramsan under uppföljningsveckan? Är det mer likt bekräftelseramsans tonläge?

Hoppas ni orkar svara på alla mina frågor :) .

Kram
Susanne G
Kontakt:

Inlägg av Susanne G »

Hej! Här kommer lite svar.

1) Svårt att säga någon exakt tid. Det är som med shn att man får känna av. När ni tycker han verkar ha kommit till ro, då bekräftar ni honom.

2)Lite prat behöver inte verktygas. Ni kommer höra skillnaden på missnöje eller frågor. Oroa er inte för något som kanske inte blir ett problem. :wink:

3) Kanske lite svårt att låta hurtig klockan 4 på morgonen. :lol: Låt så som du känner dig. Trött men ändå att du är där och vaktar.
Konstla inte till det. :lol:

4)Tonläget beror på honom. Påminnelseramsan är ju de ggr ni behöver ramsa efter att läggningsramsan sagts. Så är det så att han klagar lite högljutt så kanske man ökar volymen på ramsan för att överrösta honom.

Ramsan använder man mellan barnet och sig som en dialog. Tonläge och styrka är individuellt. Ni får själva hitta en "ramskomminukation" er emellan. När ni väl börjat göra det så kommer det falla på plats. Oroa er inte för allt detta i förväg. Leta inte problem där de inte finns, som en klok kvinna har sagt. :wink:
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Dotter född 31/10 -09. Sm från start.
charlotteaberg

Hej!

Tack för svaren om ramsor och tonlägen. De fick mig att känna mig ännu säkrare.

Vi började kura ikväll och jag tycker det gick helt ok för att vara första kvällen med kurning av en 22 månaders kille.

Vi hade en riktigt rolig och lugn dag. Han blev lite ledsen när vi tog bort hans nuvarande stora säng och bytte till spjälsängen. Han sa hela tiden min, min, min :D . Men vi var glada och positiva och sa och visade honom hans nya jättefina och mysiga säng som vi ägnade lång tid till att fixa och bädda etc. Han skrattade och log med oss och det blev en trevlig glad stund.

Nattningsproceduren vi startade med idag gick också mycket bra. Vi busade säkert i 20-25 min innan kl slog 19 och det blev läggdags. Både han och jag var glada och svettiga :D . Däremot ville han inte alls gå och lägga sig (som vanligt) men jag stod på mig och fortsatte enligt plan. Han grät rätt mycket när jag lagt ner honom, gjort lätt tryck för solfjädern och sen andningen. Han sträckte sig efter mig och sa mamma hela tiden. Jag la ner honom etc och fortsatte med andning. Jag gick ut och in 10-12 gånger. Han började alltid gråta så fort jag gick mot dörren och ramsade. jag fullföljde alltid ramsan och väntade lite utanför innan jag gick in. De första gångerna stod han upp när jag kom men sen låg han alltid ner fast han var ledsen. Även om det blev många vändor så kände jag mig säker och trygg och visste att jag kunde och att det gick åt rätt håll. Tror jag ibland gick för snabbt dvs att han kanske inte kommit tillräckligt till ro innan jag gick ut. Han är ju så van att jag ligger hos honom och söver och gör andningen hela tiden i sängen.

Iaf, han lades prick 19 och klockan 20.07 gick jag ut med ramsa utan att han sa något, väntade lite utanför (jag och sambon tittade glatt och överraskat på varandra när ingen protest kom) och sen bekräftade jag 4 ggr.

Vet att jag bara precis börjat med kuren och att det kan hända mycket fortfarande men hittills känns allt jättekul och spännande. Jag ser fram emot natten. Ska bli intressant att se hur den blir :D .

Kram kram
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Hej!

Smyger bara in lite och säger bravo, fantastiskt jobbat :lol: =D> Bra att han fick med sig ramsan in i sömnen. Ser fram emot att läsa din nattrapport imorgon.

hälsningar
Ida (Carros kompis)
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
charlotteaberg

Hej !

Här kommer nattrapporten från en hoppfull men trött mamma.

Glömde skriva i kvällsrapporten att de sista gångerna när jag gick in mellan 19-20.07 så ville han att jag skulle buffa honom samtidigt som jag gjorde andningen. Jag blev förvånad men han blev lugn av det och andningen så jag fortsatte.

Natt 1:
20.07 Han somnade.
21.45 Han ropar mamma 1 gång men sa inget annat. Gick snabbt in. La handen på honom och gjorde andningen. Han blev lugn och gjorde inget ljud. Jag ramsade ut. Han pustade och rörde sig lite men sa inget mer. Gjorde bekräftelseramsan. Allt tyst.
22.00 Han pustade sen blev det tyst så jag gick inte in.
02.10 Lika som kl22.
02.30 Lika som kl22.
05.35-06.55 Detta var en seg period då han aldrig ville somna om själv. Han blev lugn varje gång jag kom in och började andningen. Han gnällde eller var mycket lite ledsen när jag var inne, han blev genast lugn då med andning och buff. Detta gjorde ju att jag kände att jag ganska snart kunde ramsa ut (han var avslappnad i kropp och andning) men så fort jag började ramsa mig ut så började han gråta på en gång. Jag gjorde som på kvällen och ramsade mig ut väntade lite och sen gick in igen och så höll det på. Han stod upp nån gång men annars låg han alltid ner när jag kom. Han visste vad som gällde och la sig tillrätta. Jag fick gå in väldigt många gånger under denna period. Han ville alltid att jag skulle buffa honom (han visade med sin hand på sin rumpa). Sött men jag sa aldrig något annat än andningen. Vid 06.20 stod han upp och pekade på sängen då han kissat igenom. Fortsatte med andningen och bytte på honom i sängen. La ner honom och fortsatte som vanligt med tyvärr samma resultat. Jag märker att andningen gör honom lugn för den är han van vid och har betingats till lugn men han är så van vid att jag (eller min sambo) är hos honom när han somnar in så jag tror att det är därför han blir så ledsen och inte vill. Från 06.20 och framåt blev det svårare (säkert för han blev tröttare) då han grät lite mer och sträckte sig efter mig, sa ledsamt mamma mamma om och om igen och ville inte ligga stilla. Provade att vara inne längre men inte ens det hjälpte då han hörde mig när jag ramsade ut och han insåg att han skulle bli själv.

VAD GÖR JAG FÖR FEL? SNÄLLA SNÄLLA SVARA GÄRNA OM NI KAN SNARAST MÖJLIGT SÅ JAG VET HUR JAG SKA BÄTTRA MIG TILL DAGSLUREN SOM BÖRJAR 11.45 SÅ ATT JAG INTE LÄR HONOM FEL.

Självklart får ni gärna svara även om ni inte hinner till dagsluren.

Mörkläggningen är ok. Vi har mörkläggningsgardin sen tidigare och hans säng är placerad där det är mörkast.

1000 tack
Kram kram
charlotteaberg

Hej igen!

Glömde skriva att han höll på så ända till ca 06.50 och jag kände att jag verkligen ville att han skulle somna om innan vi gjorde glad morgon så jag buffade och gjorde andningen mycket längre så att han verkligen skulle somna in och sen ramsade jag ut några minuter i 07 när det kändes ok. Kanske hade han somnat in mer då och att ramsan inte fick sin riktiga funktion men jag trodde det var viktigare att han somnade innan 07 så det inte blir en ond cirkel. Gjorde jag fel??? Var jag ute 2 min och sen lät han igen med frågor. Då valde vi att göra glad morgon och gick in och tjoade och var glada. Så han blev på en gång glad och hängde på. Allt positivt då.

Kram
Elle

Inlägg av Elle »

Hej charlotteaberg!

Bra jobbat inatt! Nu är det det dags att börja jobba lite mer med ramsan, med rjält magstöd så ni når fram till honom. Ni måste genom ramsan förmedla att han kan lägga sig ner och somna själv trygg i sin säng. LYSSNA hur han låter och besvara med ramsan i rätt tonläge så det blir en kommunikation er emellan. Det är risk annars att det blir för mycket spring ut och in i vargtimmen=underhållning och han tror att ni måste vara hos honom för att han ska kunna somna.

Så fortsätt lika fint med skrattet och buset innan godnatt, lägg tillrätta och ut med betryggande ramsa. Gör sedan husljud utanför hans rum och låt honom reagera klart. Lyssna HUR han låter; arg, sur, förbannad, muttrar, ja det är fullt tillåtet och det får han ta hand om själv. Blir han ledsen ja då ger du en betryggande ramsa som förmedlar lugn. Var noga med bekräftelsen! Gå endast in om du känner att det är krisläge och då står du kvar tills han är sömntung och sedan ut med ramsan.

Se även över mörkläggningen, det är viktigt med beckmörker, speciellt på morgonkvisten då ljus stör och får barnet att vakna till och tro att det är morgon.

Har ni en klocka som ringer in morgonen?

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "