Vi har en kille på snart 22 månader (född 6okt2008) samt en lillkille på lite mer än 2 månader (född 20maj2010). Vår 22 månaders son har sedan någon månad tillbaka varit omöjlig att lägga, det tar ca 1-2 timmar. Det är inte så att han gråter eller är ledsen utan istället gör han allt för att inte somna. Han är trött men han ska då istället byta kudde, pussas, ligga och småprata (på sitt språk) osv. Ibland ska han även bitas eller nypas vilket vi verkligen försökt få bort (detta beteende kom dock innan lillebror föddes). Jag har hört att i denna ålder är barnet inne i en mindre trotsålder och vi undrar om det är det som gör att läggningen tar så lång tid men att det snart försvinner? Vi har haft problem med hans sömn och matvanor ända sedan födseln och jag önskar så att jag hade hört talas om SHN-boken tidigare än för förra veckan. Nu har jag streckläst boken och vill verkligen sätta igång och kura men jag bubblar av miljontals frågor. Det första jag undrar är om det är dumt att kura nu när han just fått en lillebror samt är inne i lilla trotsåldern? Sen ska vi på bröllop lördag 7aug och vi kan tidigast börja med kuren denna lördag, dvs bara en vecka innan vår son ska ha barnvakt och läggas av andra. Är det bättre att börja efter bröllopet så att jag och min man är de som finns hos honom vid läggdags eller ska det inte spela någon roll så länge man passerat de första 4 nätterna?
Vill lägga till att han oftast sover ca 11 timmar per natt utan att vakna. Ibland vaknar han till men kan då sövas snabbt av oss eller så somnar han av sig själv.
Har många fler frågor
Känner att jag går på min sista ork nu då jag inte sovit alls mycket på länge med två småttingar. Är väldigt tacksam för snabbt svar, om det är möjligt i dessa semestertider...
Tack tack
/Förväntansfull mamma