Pottan
Pottan
Min son är 1,5 år och har senaste veckorna inte velat ha blöjan. Jag och min sambo har tolkat det som att han är mogen att sluta med blöjor. Så vi har ställt fram en potta och förklarat för honom vad man gör där o sagt att han kan gå på den om han vill. Vi låter honom springa utan blöja ganska mycket och då brukar han sätta sig på pottan men kissar eller bajsar aldrig i den. Istället gör han det på golvet, sen går han efteråt och sätter sig på pottan och säger nöjt 'så'. Någon som har några råd? Läste att AW inte pottränat sina barn så vi tar det också ganska lugnt.
Jag fyller på med en fundering;
Vi introducerade pottan vid 8-9 månader men sonen tycker att det är lite obehagligt (en liten låg stol i trä med en plastpotta under hålet) att sitta över hålet så han tar sig snabbt därifrån.
Helst sitter han där med blöja på
, antagligen känns det väl lite mindre naket under då.
Nåväl, eftersom vi inte velat göra så stor sak av det hela så har vi legat lågt med pottan. Det känns som om det blir väldigt överfokuserat om man håller kvar honom på den eftersom han är snabb som en vessla av...Ofta kissar han på golvet strax efteråt.
Hur har ni gjort? Är det kanske en bättre idé att sätta honom framför sig på den vanliga toastolen? Eller bara vänta till dess att hans eget intresse vaknar till liv?
Vi introducerade pottan vid 8-9 månader men sonen tycker att det är lite obehagligt (en liten låg stol i trä med en plastpotta under hålet) att sitta över hålet så han tar sig snabbt därifrån.
Helst sitter han där med blöja på
Nåväl, eftersom vi inte velat göra så stor sak av det hela så har vi legat lågt med pottan. Det känns som om det blir väldigt överfokuserat om man håller kvar honom på den eftersom han är snabb som en vessla av...Ofta kissar han på golvet strax efteråt.
Hur har ni gjort? Är det kanske en bättre idé att sätta honom framför sig på den vanliga toastolen? Eller bara vänta till dess att hans eget intresse vaknar till liv?
Mamma till två Barnaboksbröder (d v s standardmodellade): födda 2004 och 2006. 
Tack för svar!
Vi har aldrig tvingat på honom pottan, han brukar sätta sig på den frivilligt. Grejen är att han inte verkar förstå sambandet riktigt ännu, han kissar först på golvet, sen sätter han sig på pottan och ser nöjd ut. Vi försöker att inte göra stor grej av det hela men man vill ju samtidigt att han ska lära sig.Tycker det vore bra om han slutade med blöja nu för han gillar inte att han den på sig, han brukar ta av sig den själv om han kan och lägga den i blöjhinken.
-
mammajenny
Hej
Är också nyfiken på detta ämne... Vi har aldrig pottränat, det finns inte en potta i huset eftersom jag också läst i Barnaboken att det inte är bråttom med den saken. Nu är sonen 21 månader och den senaste tiden är han mkt medveten om sin blöja och vad som finns i den. Länge har han sagt ifrån när han bajsat och vill genast byta. Ibland vill han inte sätta på ngn ny efteråt men det gör jag ändå
Någon enstaka morgon när han vaknat tidigt har han tagit av pyjamasen och kissiga nattblöjan och mött oss spritt språngande i spjälsängen
Jag har som sagt inte dragit några växlar på detta, utan fortsätter med blöja dygnet runt. Men är det kanske dags att skaffa/visa en potta? Jag tänker bara för att visa att jag ser sonens medvetenhet, så att han inte "ger upp" och slutar säga ifrån och vänjer sig vid blöjan för alltför lång tid framåt?

Är också nyfiken på detta ämne... Vi har aldrig pottränat, det finns inte en potta i huset eftersom jag också läst i Barnaboken att det inte är bråttom med den saken. Nu är sonen 21 månader och den senaste tiden är han mkt medveten om sin blöja och vad som finns i den. Länge har han sagt ifrån när han bajsat och vill genast byta. Ibland vill han inte sätta på ngn ny efteråt men det gör jag ändå
Jag har som sagt inte dragit några växlar på detta, utan fortsätter med blöja dygnet runt. Men är det kanske dags att skaffa/visa en potta? Jag tänker bara för att visa att jag ser sonens medvetenhet, så att han inte "ger upp" och slutar säga ifrån och vänjer sig vid blöjan för alltför lång tid framåt?
Mamma till en pojke född feb. -04
SHN-kurad jan. -05, BB-barn sen dess
Nu också mamma till en flicka född feb. -08
BB-barn från start!
SHN-kurad jan. -05, BB-barn sen dess
Nu också mamma till en flicka född feb. -08
BB-barn från start!
Jag tycker det är jättebra att införa potta tidigt, vi började vid ett år, många börjar när de bara är några månader gamla och håller dem då oftast över handfat eller toalett.
Men barn som är så små kan inte själva sätta sig på pottan när det är dags, de känner först efteråt vad som hänt. Så vill man ha små barn att göra sitt på pottan så handlar det mest om att tajma dem. Jag sätter Emil på pottan när jag vet att han brukar behöva, efter frukost, efter lunch, innan vi går ut, efter middagen och innan han ska sova. Minst tre av dessa gånger kommer det i pottan och när vi är hemma är han nästan torr. Han har kalsonger när vi är hemma, men blöja när vi är ute och blöja på natten.
Ni som är intresserade kan kolla in på www.sjalbarn.se där har de ett forum som handlar om just detta: http://www.sjalbarn.se/data/forum/viewf ... e5e7934bf0
De flesta där har börjat väldigt tidigt, men det finns många varianter. Jag tycker att dagens samhälle har flippat ut lite vad gäller blöjor, många har blöjor till både tre och fyra år, och en del tills de är fem på natten, jag tycker att det är lite sjukt. Rasmus hade svårt att lära sig gå på pottan, han ville inte, jag tror att det felet jag gjorde var att vänta förlänge med att träna honom. Bättre att börja tidigt så att pottan är en självklar sak tycker jag!
Men barn som är så små kan inte själva sätta sig på pottan när det är dags, de känner först efteråt vad som hänt. Så vill man ha små barn att göra sitt på pottan så handlar det mest om att tajma dem. Jag sätter Emil på pottan när jag vet att han brukar behöva, efter frukost, efter lunch, innan vi går ut, efter middagen och innan han ska sova. Minst tre av dessa gånger kommer det i pottan och när vi är hemma är han nästan torr. Han har kalsonger när vi är hemma, men blöja när vi är ute och blöja på natten.
Ni som är intresserade kan kolla in på www.sjalbarn.se där har de ett forum som handlar om just detta: http://www.sjalbarn.se/data/forum/viewf ... e5e7934bf0
De flesta där har börjat väldigt tidigt, men det finns många varianter. Jag tycker att dagens samhälle har flippat ut lite vad gäller blöjor, många har blöjor till både tre och fyra år, och en del tills de är fem på natten, jag tycker att det är lite sjukt. Rasmus hade svårt att lära sig gå på pottan, han ville inte, jag tror att det felet jag gjorde var att vänta förlänge med att träna honom. Bättre att börja tidigt så att pottan är en självklar sak tycker jag!
Mamma till Rasmus 000418, Emil 040425, Jonathan 060818 och Olle 080215
BILD
BILD
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Och så ha en potta också, att tipsa om, "Ifall du tycker det är för besvärligt att klättra upp på toaletten så har du pottan här, den kan man också kissa och bajsa i, så tömmer man den i toaletten sedan."
Man ger barnet demonstrationen och de praktiska förutsättningarna och förlitar sig i övrigt på att människan är ett renligt djur
Det absolut viktigaste enligt min mening är att man INTE återgår till blöja när man en gång, på barnets initiativ, tagit bort den
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Nu måste ju toaletten förstås göras tillgänglig - på gott och på ont.
Mamma till två Barnaboksbröder (d v s standardmodellade): födda 2004 och 2006. 
Mindy skrev:Ja herregud. Här har vi verkligen varit kortsynta när vi utsett sonen till husets vaktmästare över toalettlocket.
8)
Elsa har börjat säga "bajs" och drar i blöjan när hon har bajsat (och ibland när hon INTE har bajsat, vilket gör hennes stackars föräldrar något förvirrade
Jenny, mamma till
Elsa
25 juli 2004 - SHN-kur vid 4 månader
Siri
18 april 2007 - SM från start
Bilder på Elsa och Siri!
Elsa
Siri
Bilder på Elsa och Siri!
Måste fråga en sak till. Min man hade idag köpt en sån där extra sitts som man sätter på toalettstolen så att barnet kan sitta där och uträtta sina behov.
Min första tanke var att det inte skulle funka, Elsa är ju bara 1,5 (knappt) och kan inte klättra upp på toastolen utan hjälp. En potta kan man ju liksom bara ställa fram och visa, men det känns svårare med en sån där sits. Vad tror ni? Det känns verkligen som att det är läge att visa henne på något sätt eftersom hon själv visar att hon är medveten om när det är bajs i byxan och att hon vill att det ska bort. En sits för henne vore ju hemskt praktiskt, men är det kanske lite för tidigt?
Min första tanke var att det inte skulle funka, Elsa är ju bara 1,5 (knappt) och kan inte klättra upp på toastolen utan hjälp. En potta kan man ju liksom bara ställa fram och visa, men det känns svårare med en sån där sits. Vad tror ni? Det känns verkligen som att det är läge att visa henne på något sätt eftersom hon själv visar att hon är medveten om när det är bajs i byxan och att hon vill att det ska bort. En sits för henne vore ju hemskt praktiskt, men är det kanske lite för tidigt?
Jenny, mamma till
Elsa
25 juli 2004 - SHN-kur vid 4 månader
Siri
18 april 2007 - SM från start
Bilder på Elsa och Siri!
Elsa
Siri
Bilder på Elsa och Siri!
Jag har ingen aning om dessa finns längre men det som fick min son torr var en spelande potta. Jag vet ,låter helt sjukt! Han fick den i ettårspresent av sin mormor(han gick när han var 10-mån).
Så vi ställde fram pottan . Sen satte vi honom på den när han drack välling första gången,eftersom vi gissade att han brukade kissa då. Pottan spelade en trudilutt och sonen slängde vällingen ifrån sig och börjar skratta. Sen dagen efter så tar vi av blöjan direkt på morgonen. sen springer han under dagen titt som tätt och sätter sig på pottan. Först fattar han ju inte sambandet men efter nån vecka så kissar han BARA på pottan! Då 12mån. Första månaderna så glöms det ofta bort att dra av byxorna när han ska kissa,men så är vi noga ett par dagar att alltid springa efter när han beger sig mot pottan för att med hans händer dra av byxorna i tid . Och det fungerade.SEn köpte vi även toaring så att han kunde välja var han ville kissa och det blev tillslut mer angeläget att göra som vi vuxna än att få höra en melodi,men fungerade gjorde den spelande pottan verkligen!
Så vi ställde fram pottan . Sen satte vi honom på den när han drack välling första gången,eftersom vi gissade att han brukade kissa då. Pottan spelade en trudilutt och sonen slängde vällingen ifrån sig och börjar skratta. Sen dagen efter så tar vi av blöjan direkt på morgonen. sen springer han under dagen titt som tätt och sätter sig på pottan. Först fattar han ju inte sambandet men efter nån vecka så kissar han BARA på pottan! Då 12mån. Första månaderna så glöms det ofta bort att dra av byxorna när han ska kissa,men så är vi noga ett par dagar att alltid springa efter när han beger sig mot pottan för att med hans händer dra av byxorna i tid . Och det fungerade.SEn köpte vi även toaring så att han kunde välja var han ville kissa och det blev tillslut mer angeläget att göra som vi vuxna än att få höra en melodi,men fungerade gjorde den spelande pottan verkligen!
Mamma till
Rurik 980224 -aldrig Kurad
Vendela 040916 -Kurad mars-05
Assar 060313 -Standardmodell fr?n 3v
Rurik 980224 -aldrig Kurad
Vendela 040916 -Kurad mars-05
Assar 060313 -Standardmodell fr?n 3v