Hej på er!
Vi är också inne i vår förtrots, även om jag känner att den lagt sig lite... hoppas jag inte säger för mycket nu.
Vi får ibland gråtattacker då vi är på väg nånstans, typ går till lekplatsen. Hon får alltid gå nu, till allt - fram och tillbaka. Men så kan hon bli ledsen om jag sätter ner henne efter att ha lyft förbi någonting, en gata med bilar etc. Vill säkerligen bli buren. Då sätter jag mig ner bredvid henne - TYST - håller om henne lite. Kan småprata om sånt vi ser när det värsta lagt sig. Jag kan FÖRSTÅ henne, det förstås MYCKET hos oss just nu - ärlig förståelse för att världen kan vara skit ibland. Även förståelse för att mamman kan vara SKIT med sitt avbrytande för nästa programpunkt.
I början kunde det ta upp till en minut av tyst förståelse vid asfalten - men nu räcker det att jag sätter mig ner, håller om några sekunder. Sen är hon på väg med glad min och nya sevärdheter för ögonen. Alltid med spaden i handen.
Så underskatta inte den tysta förståelsen - den är guld värd. Tänkte på hur jag gjorde under 8-mån ångesten och även 12-mån frustrationen.
Här funkar nämligen inte avledning eller distraktion - hon går inte på de trixen vår lilla... hihi.