sur mamma gör tokigt

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
Sköldis

sur mamma gör tokigt

Inlägg av Sköldis »

Hej
Vad roligt att se att forumet är precis sig likt! Underbart härligt! :heart: Jag behöver hjälp med att tänka kring vad jag gör tokigt på morgonen med barnen.

Vi har två underbara barn som ibland är väldigt intensiva precis som sina föräldrar, påhittiga, myror i brallan, nej, ja, vill inte.....Alfred är drygt tre och Majken fyller två.
Det som jag funderar över är vad pappan gör rätt på morgonen. När han går upp och fixar frukost och helt enkelt har hand om allt, så fungerar det. Det vill säga barnen äter, plockar undan, klär på sig, och leker. Under tiden kan pappan sitta framför datorn.

När jag har morgonen ska Majken helt plötsligt inte ha gröt, Alfred bryter ihop för att han spillt, mamman bryter ihop för att hon inte hunnit dricka kaffe :oops: Att sysselsätta sig själva finns inte på kartan. Jag vet inte hur jag ska ta mig ur det här.
Det blir liksom kaos, alla tappar riktning och helt plötsligt måste jag styra skeppet. Alfred frågar tusen frågor typ, Vad ska vi göra idag? Vad blir det för mat idag? Majken vill inte klä på sig, slänger sig på golvet och skriker.

:roll:

Så ni kloka mammor och pappor där ute vad är det jag inte har 8) på morgonen.
Det känns tråkigt att familjen mår bäst av att jag ligger i sängen och läser på morgonen för så fort jag visar mig spårar det ut. Under resten av dagen fungerar det fint.
Om jag ska försöka tänka själv kan det ju vara så att pappan är tråkigare och tydligare. :shock:
Jag hamnar lätt i jag fixar konflikten, alla ska ha det bra, inga skrik, för att jag så gärna vill ha en lugn morgon. Jag vill vara ifred.
:evil:
Phu, nu har jag erkänt.
tack för ordet
Mamma till Alfred - April 07. Kur september 07.
Och nu även mamma till Majken född den 8 oktober 08. Vecka 40 plus 3 SM från start
Det blir bara roligare och roligare
blivandemamma
Rådgivare/advisor

Inlägg av blivandemamma »

:D

Hej Sköldis! Kul att se dig här igen :heart:

Egentligen handlar det här mer om mamman, skulle jag säga :roll: Jag känner igen det, bitvis. Vår lösning är att jag går upp en timme tidigare än övriga familjen (när maken jobbar) och gör kaffe, skrotar runt, kollar nätet, ibland duschar jag. Ibland bara sitter jag och glor rakt ut med en kopp kaffe. Men jag är själv. Och har min ensamtid. På den timmen hinner jag ha lugn och ro å ladda för dagen. Sen kan jag ta en påtår tillsammans med barnen när jag väcker dem. Hjälper dem lite med frukosten och småpratar.

Ofta gör detta mina dagar lite effektivare också, jag kommer igång liksom :D sen kan jag isf hellre vila middag en halvtimme med Arvid mitt på dagen, när han kollar film och har sin vilostund.

Så gör vi.

:heart:

Anna
Gammalt barnaboksbarn och mamma till
Arvid - 07
Ebbe -08
Alfred - 11
Otto 2016-08-12
miniz

Inlägg av miniz »

Du fàr göra som pappan. Sitta vid datorn och làta skeppet driva lite, sà blir det som vanligt. Du kan ta styrningen sen, när du är klar.

Hos oss funkar morgonen bäst när jag ligger i sängen. :roll: För alla. :lol:
Morgonen funkar med mig ocksà, men det flyter alltid pà med pappan. De har sina rutiner och rutiner är ju guld.

Om jag är i dàligt humör, brukar jag tänka att det inte är deras fel och sedan försöka fà oss ut av huset sà fort det bara gàr. Och man märker direkt pà barnen när man slarvar med sitt eget humör, om man inte är helt med blir det fortare konflikter av inget. Dà är det bara att räkna till 10(0) och komma ihàg att humor är toppen. Inte sà lätt innan man fàtt kaffen, jag vet, men man fàr försöka. Bara det att tänka pà det, brukar hjälpa mig.

Kram.
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

Här är en usel morgonmamma till! :oops: :mrgreen:

Jag läser och suger åt mig alla svar. Samt är lättad över att inte vara ensam om att vara en katastrofal mor och person på morgonkvisten.... O:)
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"