Många frågor, Hjääälp!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Fröken M
Kontakt:

Många frågor, Hjääälp!

Inlägg av Fröken M »

Hejsan!

Min son som fyller 2 år i sept kurades när han var 4 mån och hans sömn har sedan dess i stort sett gått som en dans. Nu är vi redo för att kura lillasyster som blev 5 mån igår!

Några funderingar jag har är
1) Finns några restriktioner huruvida vi ska använda oss av samma ramsa för lillasyster som för storebror? Fördel/nackdel?

2)Edvin har börjat vakna i gråt, både på morgnarna och efter dagsluren. Detta har pågått i säkert över en månad nu och vi vet inte vad vi ska ta oss till. Här gör vi morgon vid 7 och allt som oftast vaknar Edvin mellan 06.20-07.00, och är jätteledsen. Vi är noga med skrattet innan gonattet, har testat ramsa för att få honom lugn, vi har testat med "husljud" men inget fungerar. Vad ska vi ta oss till?

3)Finns det något sagt om när är det läge att sluta med eller dra ner på dagsluren tro? Edvin sover nu 12 tim på natten och 1,5 på dagen.

Laddar för att kura Greta så fler frågor dyker nog upp inom kort...
Tack på förhand!
Stolt mamma till Edvin sep -08 och Greta feb -10
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Hej och välkommen tillbaka :D ! Ett tips som du inte har bett om men som jag ändå skriver :wink: är att läsa på precis lika mycket som innan ni kurade första gången. Då kommer det gå galant!

Samma ramsa går bra, vi har samma och det funkar hur bra som helst. Vi flyttade sen in dem tillsammans när lillebror sovit hyfsat oknorrigt i några nätter och det har gått jättebra även när lillebror hade lite vargtimmesstök så sov storen bara vidare.

Verkar som det är läge att dra ner till 45 min på dagen tycker jag!

Kram Emma
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
_lill

Inlägg av _lill »

Hej!

Jag ska också kura min tvåa nu :) Ska försöka svara på dina frågor så gott jag kan:

1. Jag kommer använda samma ramsa, verkar som de flesta gör det. Har redan ramsat lillebror lite och storasyster blev väldigt förvånad och sa "Iris ska inte sova nu?". Men jag har förklarat ett par gånger att det är Nils som ska sova och det förstår hon. Fördelen är ju att när/om de vaknar på natten slipper man fundera på vem som vaknar och bara ramsa per automatik.

2. Min tjej har vaknade tidigt en period. Här hjälpte det att vi fixade lite med mörkläggningen - är det verkligen beckmörkt? Märker också att hon vakanr och är ledsen från och till fast ofta är det runt 22-tiden här. För oss är det nog så att hon drömmer.

3. Enligt verktygslådan är det 13,5 h till 2-årsdagen, men jag antar att det varierar lite. Min dotter är 2 år och 4 månader och sover vissa dygn upp till 14 h för tillfället. För någon månad sen funderade jag på om det var dags att korta ner middagsluren till 45 min då hon verkade ha lite i överkant sömn men min erfarenhet är att det beror mycket på hur aktiva dagarna är. ÄR vi ute mycket, träffar folk och gör utflykter som nu i sommartider behöver hon definitivt sin middagsvila. Om ni ska dra ner på sömnen skulle jag dragit ner till 45 min till en början.

Lycka till med att kura Greta!
:heart: Iris 080308 kurad i augusti 08
:heart: Nils 100319 SM från början, finslipningskur juli 10
Fröken M
Kontakt:

Inlägg av Fröken M »

Hej och Tusen Tack för snabba och givande svar!

Emma: Tack för tipset om att verkligen läsa på! Har än så länge bara läst här på hemsidan men ska snart ta tag i boken... 45 min dagslur är precis vad jag funderar på, kanske är dags!

Lill: Så kul att du också är på gång med kurande nr 2!

Vad gulligt av din lilla flicka, kan såklart vara lite förvirrande med sovramsa när man ska vara vaken... Smart tanke det där med att ha samma ramsa till båda så man bara behöver ramsa på natten, utan att fundera på vem som är vaken.

Ska försöka fixa ngt bra för mörkläggningen och hoppas det hjälper. Tycker det är väldigt mörkt men nog är där en liten ljusstrimma iaf.

Så sant, så sant. Sömntimmarna borde såklart anpassas efter aktiviteterna, när det är mkt som händer krävs såklart lite mer sömn! Funderar på om det ändå är dags att dra ner till 45 min, spännande att se om det kanske har en positiv effekt på hans ledsna uppvaknande, HOPPAS HOPPAS!

Är lite nervös för att kura Greta. Med Edvin kände jag mig så stark och bestämd, den här gången känner jag mig inte alls lika stark. Dessutom tycker jag att hon är så himla liten, ändå är hon 1 1/2 mån äldre än Edvin var när jag kurade honom. Men men, jag vet att jag kommer fixa det och jag vet att jag kommer känna mig starkare av att läsa på. Värre är det med Edvins uppvak, gör så ont i mig när han är sådär ledsen. Känner mig så elak när jag bara låter honom ligga och gråta och ropa på mamma och pappa. Hoppas mörkläggningen kan göra det lite bättre, vad göra annars???

Tusen tack för era svar, och Lycka Till med kurande och allt annat där hemma!

/Maria
Elle

Inlägg av Elle »

Hur går det för er?

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Fröken M
Kontakt:

Inlägg av Fröken M »

Åh tackar som frågar, det går bra! Edvins uppvak går faktiskt lite bättre nu och det är så himlans skönt! Sista tiden har vi kanske slarvat något med hans tider, har fått spva lite extra länge efter lunch och vattningen har ibland blivit en halvtimma för sent. De senaste dagarna har vi varit mer exakta med hans rutiner och kanske är det därför han varit gladare igen!

Gretas kurning får tyvärr vänta några dagar då vi ska resa bort en sväng kommande vecka. Ser verkligen fram emot lite egentid om kvällarna så jag är superladdad!

Vänliga hälsningar Maria
Fröken M
Kontakt:

Inlägg av Fröken M »

Hahaha, sova och vattning! Sova och nattning ska det såklart vara!
Elle

Inlägg av Elle »

:thumbsup:

Vi finns här om det dyker upp några funderingar inför Gretas kurning.

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Fröken M
Kontakt:

Inlägg av Fröken M »

Nu är vi igång med kuren! Wiii, jag är såå förväntansfull, men också nervös. Första dagen med fasta mat- och sovtider. Greta har ju i stort sätt ammats till sömns (skäms) sedan hon föddes och nu tog det 25 min att få henne till sömn i vagnen. Står att man bara ska vagna i 2 min men jag fick vagna i nästan 20...?? En hysterisk liten tjej som hade många frågor, ojoj vad hon måste undra vad det är som händer.

En fråga angående ramsan: ska man alltid, "resten av livet", ramsa 4 ggr i rad eller är det bara under kurandet?

Sen undrar jag om det är dumt att jag fortfrande helammar nu när vi ska kura? Har tänkt införa annan föda närmaste tiden, borde jag väntat med kuren tro? Nej, nu kör jag, är så peppad!

Kommer förmodligen ha datorn framför näsan hela natten, kommer med stor sannolikhet behöva endel stöd och pepp!
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Hej och härlig attityd hos dig! :thumbsup:

Till dina frågor:
En fråga angående ramsan: ska man alltid, "resten av livet", ramsa 4 ggr i rad eller är det bara under kurandet?
Jag ramsar fortfarande varje gång jag lägger, fyra verser. När hon sover hos "momo" får hon samma ramsa, fyra verser. Inga frågor då inte. :wink:

Jag tänker att det är en trygghet, ibland kan jag dänga i med den då pratstunden på kvällen blir för lång eller högljudd om du är med.
Sen undrar jag om det är dumt att jag fortfrande helammar nu när vi ska kura? Har tänkt införa annan föda närmaste tiden, borde jag väntat med kuren tro?
Jag tillhör ju dem som STARKT förespråkar att man serverar fast mat efter 5 månader. Och de små sover MYCKET bättre på gröt, grönsakspureer och välling istället för BM. Om du inte vill införa hela fastmatsregistret på en gång kan du gärna gå över till gröt till middag och inför långluren på dagen.

Vi hade gröt till frukost med katrinplommon (då hinner den göra bajs-nytta före läggning på kvällen), frukost nr 2 välling vid 09 och lunch vid 11.30 grönsakspure eller riven stekt file av nåt slag. Välling till mellis vid 14.00 och middag (samma som oss fast mixad) vid 17. Sedan kvällsslur välling vid 18.30.
Då var hon 6 månader. Före det smakisar från 4 månader och ökning av dessa hela tiden.

Beroende på hur kraftig mjölk du har... annars hade jag väntat med kuren tills hon vant sig vid gröten i alla fall.

Lycka till!

:heart:
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
Fröken M
Kontakt:

Inlägg av Fröken M »

Ååh TACK för bra och raka svar, dessutom ett stort tack för "mat-tips"! Min tanke var att börja med smakisar och fast föda vid 4 mån men vi har helt enkelt haft så fullt upp med husbygge, flytt, resor m.m. att tiden bara försvann och vips är Greta drygt 5 mån gammal, vad hände?? Kunde inte hålla mig (trots kur-start idag) utan gav lite smakis till lunch, och även en ynka sked gröt till middag. Uppskattades inte riktigt, men snart så hoppas jag!

Kuren är nu i full gång och trots fokusering och målinrikting vill jag helst bara gråta, plocka upp min lilla prinsessa och trösta henne med bröstet. Men, jag SKA inte, så det så! Nervös inför en lång natt...

Jo, ännu en fråga: är det väldigt tokigt av mig att ligga i samma rum som Greta nu när kuren genomförs?
Fröken M
Kontakt:

Inlägg av Fröken M »

En liten uppföljning...

Lika förbryllad som sist jag kurade; det är ju MAGISKT, det funkar så himlans BRA! Natten till idag gick jättebra, 4 uppvak där jag bara buffade första gången och sedan använde mig av solfjädern för att bara ramsa sista uppvaket, yihoo! Hoppas kommande natt går tom Ännu Bättre!

Inte illa för en liten fröken som använt mamma som napp sedan hon föddes!
Fröken M
Kontakt:

Inlägg av Fröken M »

Kan inte låta bli, måste bara berätta att Greta har inatt, andra kurnatten sovit sedan jag la henne klockan sju!!! Vid klockan sex smög jag in för att kolla så hon var vid liv, och det var hon såklart! Tänk om hon faktiskt sover de sista minuterna ända till sju... Det här är overkligt, sååå glad!
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Välkommen är du :wink: :lol: Det har jag nog inte sagt förut :oops:

Och pris och beröm för så vackert arbete :-({|= i lilla barnets bästa intresse =D>

Jättebra tips du gav mig där: att vattna barnet :lol: :heart: :lol: Växer blommor. växer barn... :mrgreen:

O:) :heart: :sleep:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Fröken M
Kontakt:

Inlägg av Fröken M »

Tack Anna för fint välkomnande och värmande beröm! Ja vi är som små trädgårdstomtar som gör allt för sina vackra rosenknoppar:-)

Har letat mig genom forumet och hoppades slippa skriva följande fråga, jag skulle nämligen behöva lite feedback gällande schemat. Just nu ser det ut så här:

07.00 godmorgon
07.30 amma
09.00 sova 45 min.
10.00 amma
11.30 mat+fruktpur'e
12.00 sova 2 tim.
14.15 amma
16.00 sova 45 min.
17.00 gröt+fruktpur'e och amma
18.00 bad och bus
18.45 amma
19.00 skratt och gonatt

Min fråga är om ni tror att hon får i sig tillräckligt med mat? Borde hon äta ett till mål innan kl 9? Kan tillägga att vi Precis börjat med "fast föda" så det är inte vidare mkt mat hon får i sig än så länge.

Minns inte, när ungefär brukar man dra ner från tre till två dagslurar? Storebror sover 12-13.30 och min önskan är att även Greta skulle kunna sova mitt på dagen. Hur brukar andra lösa detta?

Nattningen idag tog hela 25 min men jag behövde bara göra en tillrättaläggning (hon hade vänt sig och krypit upp i hörnet) och snabb solfjäder sååå, nu ska jag njuta av lugnet här hemma!
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"