Fungerar detta på dagen?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
HeléneM

Fungerar detta på dagen?

Inlägg av HeléneM »

Hej på er! Jag är helt ny här och på detta med SHN men tycker att det låter intressant. Vi har inga MEGAproblem direkt men dety hade ändå varit skönt att få sova lite mer. Jag har en flicka på 15 veckor som sover bra på natten (Hon somnar 22.30 (aldrig själv, vi måste vagna) sen sover hon till 04.00 för att äta. Efter en kvart somnar hon själv och sover till 07.00) men däremot nästan inget alls på dagen. Mellan 7.00 och 23.00 sover hon endast 30 minuter i taget. Om jag promenerar med vagnen kan hon sova i flera timmar. Om jag skulle testa SHN-schemat för 4-månaders och gunga vagnen tills hon sovit 1,5 timme även på dagen, kommer hon till slut vänja sig eller kommer jag få gunga vagnen "för all framtid" så fort hon ska sova på dagen? Vad tror ni? Hade ni kört hela programmet eller endast på dagen? Det stör mig egentligen inte att vara uppe en kvart på natten...

MVH Heléne
_lill

Inlägg av _lill »

Hej och välkommen!

15 veckor då är hon ju snart 4 månader eller hur? 8,5 h natt är väldigt lite för en sån liten och 22.30 är ganska sent att gå och lägga sig.

Som jag ser det har du två alternativ om du villförändra er situation (och det antar jag att du vill eftersom du skriver här :) ) Antingen kör du igång med standardmodellen
http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... anfattning lite snabbt eller så kör du en regelrätt SHN-kur när hon är 4 månader. Vill du fortsätta mata på natten kan du ställa klockan och väcka henne för mat en tid som du bestämmer, egentligen behöver hon inte äta på natten alls, men du KAN göra så om du absolut vill behålla nattmålet.

Varken SHN el standardmodellen kan du använda bara dag- eller nattetid - utan både dag och natt hör ihop :) Det fungerar heller inte att testa ett schema hit eller dit utan kör man så är man påläst och kör på allvar :wink: Har du SHN-boken? Eller Barnaboken? Försök få tag på dem och läs läs läs! Grunden till en lyckad SHN-kur är en påläst förälder!

Och av personlig erfarenhet kan jag säga att barnen rätt lätt vänjer sig vid att bli vagnade och 1. kommer kräva att bli vagnade för att kunna somna/somna om 2. kommer inte att sova så bra eftersom det hela tiden vaknar och undrar varför du slutat vagna...

Lycka till! Jag är säker på att ni kommer sova gott om inte alltför länge!
:heart: Iris 080308 kurad i augusti 08
:heart: Nils 100319 SM från början, finslipningskur juli 10
HeléneM

Tack

Inlägg av HeléneM »

för ett sådant snabbt svar! Då ska jag köpa boken nu och läsa på så jag är helt på det klara med hur allt fungerar tills hon är 4 månader och sen kör jag hela kuren!

Tack för hjälpen!

MVH Heléne
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"