Hjälp vår 4 veckors bebis sover inte om dagarna!

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
TJ

Hjälp vår 4 veckors bebis sover inte om dagarna!

Inlägg av TJ »

Hej Anna och alla andra! Vi har blivit föräldrar för andra gången och trots att vår första dotter var väldigt lätt att styra in på SM så lyckas vi inte riktigt få till det med vår andra lilla tjej.

Nätterna har fungerat bra med två amningar och oftast fungerar förmiddagen men efter kl 15 får vi henne inte att sova. Det börjar bra med första amningen efter sov, därefter vakentid och när jag ska amma igen så går det inte. Oftast tar hon tag men sedan släpper hon och skriker i panik och så håller vi på... :( Upp på axeln och lugna och sedan försöka igen. Detta upprepas ett antal ggr.

Har försökt med att få henne att somna över axeln för att sedan efter fem min. ge henne bröstet. Det brukar fungera och efter att ha ätit är hon sedan klarvaken och vi lyckas inte få henne att somna. Timmarna går och plötsligt har hon varit vaken i tre timmar. Igår var hon vaken från 16.00 till 23.00!!!

Även de gånger vi lyckas få henne att somna så vaknar hon efter 10 min och så försöker vi få henne att somna om och om igen. Jag antar att hon inte har ätit tillräckligt men vet inte hur jag ska få henne att äta. Kan tillägga att hon aldrig har somnat vid bröstet dagtid. Vad har vi missat? Tacksam för alla råd vi kan få!
Kalaskakan

Inlägg av Kalaskakan »

Hej TJ, grattis och välkommen till SoS!

För att bättre kunna hjälpa;
-Hur gammal är lilltjejen?
-Hur många timmars sömn har/får hon?
-Hur ofta äter hon?
-Har ni några tider, går ni efter någon rytm?
TJ

Inlägg av TJ »

Hej!

Hon är 4 veckor, får ca 9 timmar på natten och mellan 2 och 5 timmar på dagen. Vi försöker få mycket mer...

Vi försöker hålla isär målen även om hon inte sover så att det skall bli 4-5 stora mål om dagen. Ibland om hon hoppar över en sovning så "måste" vi amma henne "för tidigt".

Vi satsar på en standardmodell som börjat vid 7-8 på morgonen. Det funkade från dag ett med vår första dotter...

Mvh

TJ
AMAMA

Inlägg av AMAMA »

Hei!

Grattis! Da er deres lille ca like gammel som vårt andre barn!

Dette med barn som er vanskelig å mate kan sikkert andre hjelpe deg bedre med.
Jeg vil forsøke å bidra der jeg tror jeg kan det - til dere får bedre hjelp!
- Hvordan hjelper dere henne til å sove? Buffing / vogning ? Jeg har veldig god nytte av å vogne vår lille jente når hun foreks blir overtrøtt eller bare trenger litt hjelp til å komme til ro, sovne om o.l., og har etterhvert fått det bra til. Hvordan sover den lille? På mage eller på rygg?

Her er noen snutter som beskriver hvordan man kan gjøre det:
http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... lmer-start

Men det er klart at den lille må være mett. Hvor lang tid går det før dere begynner med påfylling fra andre brystet? Har dere prøvd å begynne tidligere?

Fint at du har funnet frem hit. Det er jeg sjeleglad for at jeg gjorde !
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

Hej TJ! :D

Välkommen hit och grattis till lilltjejen, säger jag med! :D

Jag är inne på samma linje som Amama: har ni en juste vagn att vagna med? För det är helt oslagbart med såna småskruttar att söva på mage i vagn! Här visar Anna hur det ska se ut: http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... lmer-start

Oops, :oops: nu blev det katastrof här i potträningslandet! :lol: Återkommer. :roll:
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
TJ

Inlägg av TJ »

Hej AMAMA!

Tack för ditt svar. Siri som lilltjejen heter sover på mage med larm. Vi har försökt med både vagning och buffning. Buffningen fungerar bäst än så länge. Igår lyckades vi buffa henne till sömns när hon hade varit vaken i drygt tre timmar. Hon vaknade dock fyra ggr så vi fick göra om proceduren några ggr. Stackarn skrek som en gris så det var skönt att hennes pappa kunde stötta mig.

Natten gick otroligt bra i natt så nu är det nya tag inför denna dag och då framförallt eftermiddagen. Vi har försökt att följa rytmen 2,5 sov och 1,5 vakentid. Mina funderingar vad gäller eftermiddagen har från början varit att hon varit för trött och därför provade vi att korta ner tiderna. Detta fungerade bra på fm och havererade så småningom på em.

Andra teorin var att det blev en massa småmål då vi var angelägna om att stilla ev överlevnadsångest och därför försökte vi se till att hålla isär målen. Men eftermiddagrna krånglar fortfarande. Det är framförallt sista målet på vakentiden som hon inte tar och när hon till slut tar bröstet så är hon därefter klarvaken.

Ser tacksamt emot idéer!
TJ

Inlägg av TJ »

chokladkaninen skrev:Hej TJ! :D

Välkommen hit och grattis till lilltjejen, säger jag med! :D

Jag är inne på samma linje som Amama: har ni en juste vagn att vagna med? För det är helt oslagbart med såna småskruttar att söva på mage i vagn! Här visar Anna hur det ska se ut: http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... lmer-start

Oops, :oops: nu blev det katastrof här i potträningslandet! :lol: Återkommer. :roll:
Nja jag vet inte om jag har den bästa vagnen för vagning. Tycker att den tenderar att lätta fram när jag tar i för att få till snärten. Jag får väl ta och träna upp tekniken :wink:
AMAMA

Inlägg av AMAMA »

Kort nå - babyen våkner!

Har du lest dette om attityden ?
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=5252

Tipser også om avsnitt i BB - er det om barn som nekter å sove eller noe? - om knep for å få i matvegrere mat - en bestemt vandring rundtomkring med tilsynelatende klare mål og bestemt prat og plutselig legge til bryst eller flaske. Kanskje du kan lete litt om du ikke har prøvd dette ?

Mvh
amama
chokladkaninen

Hej igen TJ! :D

Jo, vid 4 veckor så kan det mycket väl vara "den egentliga födelsen" och den första ökningsperioden ni ser. När jag läser vad du skriver låter det också som att ni har en del överlevnadsångestproblem kvar. Men du har rätt, snuttmatning hjälper inte som ni har det nu. Min första fråga är därför:
:idea: Hur har du det med mjölktillgången? Dricker du ordentligt nu i värmen?
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=19951

:idea: Problemet med insomningen verkar ju ha med övertrötthet och överlevnadsångest att göra - tricket är därför att försöka hitta "rätt" ögonblick att lägga bebisen. De blir ju övertrötta på typ 1 min när de är så där små... :roll: Så vad tror du om att satsa på 1,5-2h vakentid med en 5- eller 20-minlur mitt i? Och sedan lägga och buffa eller vagna till sömns. Att barnet slocknar vid bröstet är långt ifrån nödvändigt. :D

:idea: Däremot tycker jag inte att du ska söva om just nu ifall hon skarvar. Ta upp och fyll på och söv sedan om ifall hon skarvar tidigt i sovpasset, eller ta upp, mata och påbörja ett nytt vakenpass ifall hon har sovit minst 1,5h. Bonuspoäng får du om du lyckas väcka henne (efter 2-2,5h :sleep:) för då lär du henne att du har koll på när hon behöver äta. :lol:
TJ

Inlägg av TJ »

Hej Chokladkaninen!
Tack för goda råd!!! :D Vi var också inne på lite längre vakentid och det har i alla fall funkat vid en amning. Plocka upp och fylla på när hon skarvar har också funkat vid ett tillfälle nu på em. Måste bli lite bättre på att få henne riktigt proppmätt också...:oops: Återkommer med ny rapport om ett dygn men tusen tack än så länge! :D
TJ

Inlägg av TJ »

Hej igen!
Dagen började strålande (efter en aningens för kort natt då Siri var klarvaken fram till kl 24 :shock:) Jag lyckades truga ordentligt och fick väcka henne efter 2,5 h! Andra passet gick också bra och då lade jag henne i vagnen för att ta en promenad.

Tyvärr vaknade hon efter en timma (kom hem från promenad) men ville inte äta... Efter en halvtimma åt hon bra men jag lyckades inte truga. Efter en och en halv timme blev det åter bra ätet men ingen trugning denna gång heller. Hon somnade och vi la henne men hon vaknade efter 10 min och ville inte äta. Somnade om och samma sak upprepade sig så vi gav till sist upp och tog upp henne.
Därefter var hon vaken 1,5 h. Somnade och ammades (åt lite) Vi la henne för att trigga igång ätande. Vaknade straxt, åt mkt men lyckades inte truga. Hon somnade över axeln men vaknade fem minuter efter att vi lagt henne. Vaknade fem gånger till utan att vilja ta bröstet!

Nu har hon sovit i 50 minuter över pappas axel och snart ska vi gå upp och försöka ge henne sista kvällsmålet och lägga henne för natten.

Hur mkt gråt och skrik ska man uthärda när man börjar med buffning?
Tror att du har rätt vad gäller överlevnadsångest och ökningsperiod. Tycker mig ha märkt att hon äter mer och längre. Kan beteendet ovan vara en period eller missar vi ngt?
Stort tack för hjälpen!
TJ
chokladkaninen

Vad kul att höra att det går bättre! :thumbsup: Rent i allmänhet så tar allting med små barn 3 dagar, så man får försöka hålla sin linje konsekvent och ha en del tålamod innan man utvärderar en förändring. :wink: Så mitt svar är: fortsätt som du gör, med målsättningen att hålla vakentider på max 2h och sovtider på ca 2h, och ca 4h mellan (början på) varje mål, som ju får ta 1,5h än så länge. :D Det kommer inte att sätta sig direkt, men ju mer ni strävar mot det, desto lättare kommer det att bli. :shock: Ökningsperioden däremot går över på ett par dagar.

:idea: Har du läst om Marie & Samuel i 5:e delen av BB? Gör det! :wink:
TJ

Tack för ditt svar!

Inlägg av TJ »

Marie... var bra läsning men Samuel var någon månad äldre än Siri. Så min fråga är: Skall vi ta fighten i sängen redan nu med henne? Hon vaknar efter 10-20 minuter, nästan varje gång. Vi har hitintills plockat upp henne för att "tutta" på nytt för att motverka överlevnadsångest. Jag är orolig att vi lite förtidigt försökte föra in henne på schemat och kan ha skapat ångest med att hålla henne i säng. Vi har nu givit upp det. Skall vi ta en buff/vaggnings fight istället? Kommer vi inte skapa ångest hos henne, hon är ju bara knappt 5 veckor???

Efter en bra natt (nätterna funkar nästan alltid) har det blivit total pannkaka idag. Inget sovpass längre än en halvtimme. Vi har plockat upp henne så fort hon börjat gråta. Vissa gånger har hon velat ha tutte och andra inte...

Jösses... Så den stora frågan är: Skall vi ta sängfighten nu eller skall vi plocka upp henne?

Varma hälsningar från

TJ
TJ

Inlägg av TJ »

chokladkaninen skrev:Hej TJ! :D

Vad kul att höra att det går bättre! :thumbsup: Rent i allmänhet så tar allting med små barn 3 dagar, så man får försöka hålla sin linje konsekvent och ha en del tålamod innan man utvärderar en förändring. :wink: Så mitt svar är: fortsätt som du gör, med målsättningen att hålla vakentider på max 2h och sovtider på ca 2h, och ca 4h mellan (början på) varje mål, som ju får ta 1,5h än så länge. :D Det kommer inte att sätta sig direkt, men ju mer ni strävar mot det, desto lättare kommer det att bli. :shock: Ökningsperioden däremot går över på ett par dagar.

:idea: Har du läst om Marie & Samuel i 5:e delen av BB? Gör det! :wink:
Marie... var bra läsning men Samuel var någon månad äldre än Siri. Så min fråga är: Skall vi ta fighten i sängen redan nu med henne? Hon vaknar efter 10-20 minuter, nästan varje gång. Vi har hitintills plockat upp henne för att "tutta" på nytt för att motverka överlevnadsångest. Jag är orolig att vi lite förtidigt försökte föra in henne på schemat och kan ha skapat ångest med att hålla henne i säng. Vi har nu givit upp det. Skall vi ta en buff/vaggnings fight istället? Kommer vi inte skapa ångest hos henne, hon är ju bara knappt 5 veckor???

Efter en bra natt (nätterna funkar nästan alltid) har det blivit total pannkaka idag. Inget sovpass längre än en halvtimme. Vi har plockat upp henne så fort hon börjat gråta. Vissa gånger har hon velat ha tutte och andra inte...

Jösses... Så den stora frågan är: Skall vi ta sängfighten nu eller skall vi plocka upp henne?

Varma hälsningar från

TJ
chokladkaninen

Jag har inte min BB till hands så jag kan inte dubbelkolla, men jag trodde att Samuel var typ 6 veckor? :oops:
TJ skrev: Marie... var bra läsning men Samuel var någon månad äldre än Siri. Så min fråga är: Skall vi ta fighten i sängen redan nu med henne?

:idea: Jag tycker att du tänker helt rätt om överlevnadsångesten och resonerar smart, men eftersom hon inte nödvändigtvis är hungrig när du tar upp henne tror jag att du, balanserande på avvägningsfronten mellan överlevnadsångest och struktur, kan börja luta över lite åt strukturhållet. :lol: Dock tror jag att du måste se till att få en Attitydpolett på plats först - du får inte se det som en fight! :shock: Hittills har du hjälpt henne att få mat när hon har behövt det, eller hur? Nu börjar det bli viktigare att se till att hon får den sömn hon behöver! Så det handlar alls inte om någon strid er emellan utan bara om att hjälpa henne till ro.
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"