vill att vi ska stanna kvar tills hon somnar

Skriv svar
iris

vill att vi ska stanna kvar tills hon somnar

Inlägg av iris »

Hej

Simone 1 1/2 år och kurad vid 9 månaders ålder.

Det har sen 3 dagar tillbaka börjat strula rejält vid läggningen på dagen och kvällen.
Vi har varit på landet, hon har sovit hos mormor och har varit lite arg vid läggningen så då har vi och moromorn gjort något enstaka undantag och stått kvar och solfjädrat tills hon somnat. Hon har sovit hela natten utan problem och även på dagen.

Nu har vi jobbat för att komma tillbaka och bara kunna ramsa och vara ute på mindre än en minut som vanligt. Jag kände verklingen att nu ger vi oss inte hon håller på att testa oss mycket på dagarna och visar väldigt mycket vilja och är en smart lite bestämd dam.
Vi har troligtvis gjort fel men hur kommer vi tillbaka? Jag skulle lägga idag på dagen (sover inne i säng och har alltid gjort) och hade verkligen rätt attiyd men men efter 30 min då hon ligger lugn när man solfjädrar och lägger ned och varje gång man ramsar sig ut så skricker hon som väldigt argt , jag tycker mest det varit argt. Sen efter 30 min så började jag tveka och min attiyd blev inte bra då tog min sambo över och tillslut gav han också upp och stod kvar och solfjädrade tills hon somna.
Vore tacksam för tips och svar om vad vi kan göra. Vi kan ju stå kvar det går snabbt men vi vill ju inte förstöra hela kuren och det känns inte helt rätt men inte helt rätt att hon ska illvråla i 40min? Kan detta vara en period som hon behöver mer stöd eller testar hon?
Nu ska hon sova hos farmor för första gången idag och vi oroar oss lite. Vad ska vi säga till dem?

vänliga häslningar, mamma Iris. Simone 1 1/2 år kurad vid 9 månader
Nancy

Re: vill att vi ska stanna kvar tills hon somnar

Inlägg av Nancy »

Hej Iris :D

Gick det bra att sova hos farmor :?:
iris skrev:Vi kan ju stå kvar det går snabbt men vi vill ju inte förstöra hela kuren och det känns inte helt rätt men inte helt rätt att hon ska illvråla i 40min? Kan detta vara en period som hon behöver mer stöd eller testar hon?
Jag tror att du har svaret här ovan. Det låter som om ni har fastat i ett "kurtänk". Det var 9 månader sen ni kurade (om jag inte räknar fel) men i tanken kurar ni mest hela tiden och det fortfarande.

"Tricket" är att hålla på rutinerna men också våga lita på dem. Alla barn mår bra av att sova, er lilla flicka också.

Jag tycker att ni skall sluta upp med solfjäder omedelbums. Använd ramsan istället men sparsamt.

Ert viktigaste verktyg är nog ändå förvissning om att ni bevakar Simones intressen.

Du frågar om hon "testar" er men jag tror inte att det är riktigt så. Kanske mer att hon är förvirrad efter de ändrade rutinerna hos mormor och undrar hur det skall vara egentligen. Just nu har ni talat om för henne att man måste solfjädras för att somna och det är ju inte sant. Hon kan själv :heart:

Bryt det här mönstret nu genom mycket skratt till godnattet och lagom med puss och gos i sängen (mkt kort) innan ni går ut med ramsan.

Lycka till önskar Nancy
Nancy

Inlägg av Nancy »

ps. Runt 1,5 år kan det svajja lite för många barn. Lite strul vid läggning, högljudda frågor om vilka rutiner som gäller och kanske lite gnälligare även dagtid. Det som hjälper fint är att låta barnet vara delaktig i vardagen, hålla på rutinerna samt bemöta frågor och utbrott med upphöjt lugn. ds.
iris

ramsa mer?

Inlägg av iris »

Hej

Tack för svaret.
Vi har brytit mönstret idag och går inte in. Hon var väldigt arg och skrek och frågade mycket vid läggning på dag och kväll. skrek till och från i ca 20 min. Vi gjorde hemsysslor och ljud. Vi svarade inte med ramsa borde vi göra det? Och isåfall hur mycke och när?

Annars e vi helt med på vad du säger och det känns redan bättre idag.

tack!
Nancy

Inlägg av Nancy »

Hej igen :D

Fint att det känns bättre idag.

Det där med hur länge det är ok att låta är inte helt självklart. Jag tycker att det beror väldigt på omständigheterna.

Här har vi en liten tös som kurats för 9 månader sedan och sedan dess sovit bra förutom senaste vändan hos mormor om jag förstått rätt.

Då är det ju egentligen inga nyheter ni presenterar. Mest lite återgång till ordningen.

Då tycker jag nog att man kan ta tjuren vid hornen och ta att det blir lite protester. Tycker ni att det låter ledset kan ni påminnelseramsa lite lagom punktsättande.

Jag tycker själv att det är snällare mot barnet att göra som det är tänkt på längre sikt än att dra ut på det hela med onödigt massa verktygande.

Ni gör jättebra tycker jag. Bra att ni tar tag i sömnen direkt innan det hunnit gå för lång tid.

Kram från Nancy
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"