SM barn som ändå behövts SHN-kuras, frågor!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Aquarius

Inlägg av Aquarius »

Hej igen Anna och tack för ditt svar, så rätt så rätt :D

I natt så gick det.........naturligtvis kanon :D :D

Hon vakna först 06.10, lite ljud sedan tyst, jag tänkte förekomma så jag gick upp 06.15 för att sätta klockan strax efter, men precis när jag närma mig dörren började hon låta....men det blev en glad morgon ändå!!! Vi är överlyckliga.....vi tror detta är slutet på vår resa, äntligen!!!!

Tänker skriva några ord för jag kommer nu ta en längre paus från forumet och allt som har med barn och sömn att göra.....detta behöver min familj och framförallt jag.....

TACK allla som svarat och försökt hjälpa oss och hjälpt oss. Ni som följt mig vet att resan varit lång. Det jag har lärt mig är att alla barn verkligen är olika och det tar olika lång tid. Jag förstår att alla nog inte hade fullföljt denna resa utan gett upp, vilket jag också förstår och hade nog gjort själv om jag inte hade lyckats med storasyster och vetat vad man sedan får.

Till er som svarar och även läser så tror jag ni kan ta lärdom av min resa att vissa barn kanske är svårare att få in i "mallen" och man måste nog ibland tänka "outside the box" mer, både för sig själv och för sitt barn. Jag har inte lyckats göra det och blev därför nedstämd. Nu efter 8 mån sitter dagarna och nu snart även nätterna....men skall det ta så lång tid?, är det rätt att då fullfölja? Vet att SM:s tänk inte är att det skall vara så här, men vi är bara människor och ibland kanske vissa personligheter inte klarar den ganska tuffa väg det ändå är att införa SM och även SHN för den delen...

Till de barnen som behöver längre tid på sig innan det förstår att på natten sover man, vad beror det på? Verkligen vad beror det på??? Detta måste vi här inne nog fundera på. Min man och jag har som jag så många gånger skrivit kunskap, vid lyckades med storasyster som det passade perfekt och formade sig väldigt lätt och då är det ingen konst att få till allt.....Så varför tog det så lång tid med lillasyster, visst vi hamnade i vissa träsk....men det måste ändå finnas en anledning att vi gjorde det denna gången och inte förra....vill inte tro att vi har misslyckats och det är vårt fel ej heller är det vår underbara lilla dotters fel.....

Så passar det alla?, jag är osäker, men ändå tror jag att grunden i SM gör det. Det gäller att man genomför det på rätt sätt och inte glömmer att tänka själv ibland, som dessvärre är lättare sagt än gjort....

Återigen tack för allt stöd, uppmuntrande kommentarer och positiv feedback, det har varit ovärderligt!

Kramar :heart:
Storasyster, feb 07, SM sedan start.
Lillasyster nov 09, SM sedan start
helamig

Inlägg av helamig »

Härligt! jag är så glad för er skull :D Att ni äntligen kommit fram till målet :D Sov nu så gott och var rädd om dig och er. Kanske kommer mer tankar och funderingar med tiden när du ser allt mer klart. Vad som egentligen hände. Såklart är vi alla olika, kanske kan du berätta vad som hände för er. Hade varit kul att höra ifrån dig då :heart:

Varma kramar
T född 090917
S född 110118
A född 130328
F född 141123
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Hej och härligt att läsa!

Lycka till nu!

8)
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
Aquarius

Inlägg av Aquarius »

Hej Anna och ni andra!

Trodde inte jag skulle behöva höra av mig igen....men dessvärre så har inte det sista rådet jag fått hjälpt....kändes som det var sista halmstrået till att det skulle släppa....

Min man och framförallt jag är så otroligt trötta.....känns som vi hamnat i ett dödläge.....vi kan inte göra någonting, inte ngn annan metod, inte börja ramsa igen...buffa, solfjädra.....Min man återkommer hela tiden till att det är bara att låta tiden ta det, det kommer lösa sig tillslut...dock inte pga SHN.....för det har inte lyckats till 100% och det är fakta....vi kom fram till 90%.....för har man hållit på i ca 8 mån och inte fått barnet att sova hela natten har det ju inte fungerat....undra om vi är dom första??! näh, tror det är fler men ingen har hållit på så länge som vi.....har kommit till insikt att det inte fungerar på alla, men det har tagit lång tid för mig att acceptera det.

Vi har sedan vi hördes sist slutat ramsat och det började bra men sedan backade hon, dock har det blivit bättre för hon tar många uppvak själv och skriker aldrig upp sig.....men hon sover inte fram till morgon....sista tiden sover hon till ca 05.00 och sedan vaken till klockan ringer ca 06.20......hon blir aldrig ledsen men otroligt svår att komma till ro. Väckarklockan har inte heller hjälpt....hållt på i ca 3 v, och dessvärre är hon ju vaken när den ringer....

Så jag vill be om ett sista råd/fråga och det är skall vi fortsätta att vara tysta eller skall vi gå tillbaka till att ge henne en pangramsa vid 05.00 snåret och sedan vara tysta???.....känns ju verkligen som hon inte förstår.....vi har ju varit där förut.

Tacksam om jag inte får några kommentarer om offerkofter och attityd....

/tack på förhand
Aquarius

Inlägg av Aquarius »

puffar min tråd......förstår att jag inte är rolig att ge hjälp till.... :oops:
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Hej.

Du skall inte behöva höra något om offerkoftor från mig nu. :wink:

Jag tror inte att er dotter är oemottaglig för SHN, helt ärligt så VILL barn sova. Du kan gå in och hitta diplomerade kurare i Göteborg och ta hjälp av en av dem.

Ni kan ha en frågvis dam som kräver sin svar - länge om du är med. Och jag vet att åtta månader är lång tid men jag tror inte hon fått samma svar i åtta månaders tid... ni har prövat och prövat och bytt spår. Så även igen då ni slutat ramsa.

Vi ramsar fortfarande vid VARJE läggning och ibland när det kalasas nåt alldeles, sällsynt, kan jag dänga i med en bestämd ramsa. Och ibland får hon en trygg och omtänksam ramsa då det är självömkande frågor. Men det är sällan jag ramsar efter läggning numer.

Och när man byter spår kan det kännas som att det blir "bättre" en kort tid, men sedan kommer frågorna på detta "nya" igen - och igen - och igen.

Det bästa är att antingen kura om, med en LÅNGSIKTIG strategi som skall gälla - oavsett frågor. Eller så hittar ni en form för det hela som passar ER, huvudsaken i hela grejen är ju att lillan skall sova sina timmar visst?!

OM ni hittar en "metod" som du skriver, som passar er så kör på den. Bara er lilla är nöjd och trygg och känner sig säker.

Jag förstår om ni är trötta, men ni kanske bör samla kraften att en gång för alla fatta beslutet om nu NI vill ha det, hur ni vill besvara frågorna som kommer och själva må bra.

SHN fungerar för väldigt många och är en filosofi som tilltalar många. Vi märker fördelar på ALLA delar av vår tillvaro. Varje dag, hela dagarna får vi frågor av olika slag, särskilt nu i förtrotsen. Men svaren är alltid de samma. Det är jättesvårt att somna på dagen nu, men att man skall ha förutsättningar att sova har aldrig ifrågasatts här. Vissa kvällar är det highlife eller rejäl tandagnisslan över att lägga sig. De FÅ gånger jag gått in har jag känt mig som att jag varit på helt fel ställe, jag VET liksom inte vad jag skall göra där inne. Jag vil bara UT, för där vet jag att jag kan ge de bästa svaren.

Vår lilla vill nu gärna införa att bli buren istället för att gå själv när vi skall nånstans. Och jag ser ju att hon frågar - för hur skall hon på förhand veta att det är bekvämare att bli buren än att gå... :shock: , det är ju i så fall jag som lär henne det. Så jag sätter mig på huk bredvid en ledsen tjej, jag pratar lugnt om vad vi kommer passera på vägen hem, vilka skyltar vi kan knacka på etc. Och till slut börjar de små fötterna att gå och då hakar jag på. Efter några meter är det hon som visar mig blommor, gräs och stenar.

Hade jag lyft henne två gånger i följd hade mönstret varit satt. Nu lyfter jag endast när det är KRIS... lite som buffet och fjädring.

Frågorna kommer komma och då gäller det att som förälder vara beredd med nöjaktiga svar - därför är SHN min räddning i alla väder - och även Esters då hon faktiskt går igenom sin förtrots med bravur!

Hon frågar och jag svarar - orubbligt lugn och förstående för att frågan kan och bör komma. :wink:

Tänk, reflektera och bestäm er - en gång för alla. Då kommer hon också att göra det, jag LOVAR!

:heart:
//Anna
Aquarius

Inlägg av Aquarius »

Hej Anna09

Tack för ditt inlägg...du skriver så bra och vi har diskuterat utefter det du skriver....det är svårt, då vi kört varje grej lääänge innan vi bytt spår, men visst vi har inte kört samma spår hela tiden...men vi har nu tagit beslutet att fortsätta att inte ramsa....vi skall köra 1 v till och utvärdera efter det.....

I natt var dock en tråkig natt, hon vakna 04.00 och lät henne vara, men hon kom inte till ro, la tillrätta efter ca 1h, längesedan vi gjorde det....hon blev tyst ett tag men började igen.....då drog jag en ramsa för hon började stiga i läte.....först ca 05.30 när jag och min man började prata i sovrummet så somna hon tillslut....ett sådan dålig natt brukar vi inte ha.....man känner att det är lättare att hamna fel när man skall ramsa så vi känner oss trygga i att fortsätta att vara tysta och förmedla på natten händer inget.....

MEN, vad skall vi göra om en sådan här natt dyker upp... då det tar över 1 h innan hon somnar....det är klart man i sin säng har en enorm frustration för att hon inte somnar om och vill ju egenligen göra ngt.....jobbigt att höra hennes jämmer...

Hon har också sedan vi slutat ramsa börjat vakna fler gånger på natten.....vet inte om det är 8-månadersångesten eller att hon blivit osäker då hon inte fått ngn respons från oss....känns som hon sover oroligare...hon somnar dock om snabbt men låter flera gånger varje natt dessvärre....hmmm?

Ang hjälp om vi bestämmer oss för att kura igen....min egen syster är diplomerad kurare.....så jag har fått proffs hjälp på nära håll.....dock så lyckades hon inte själv med vargtimmen så hon har haft svårt att hjälpa mig här.....gett råd och så men inte kunnat ge ngn klar strategi.

Ja, då är vi på ett igen...samma strategi som de senaste 2 v.....
Aquarius

Inlägg av Aquarius »

tilläggg...det som inte varit vanligt är att hon vaknar runt 04.00 och tar lång tid på sig att somna om....dock så har hon oftast vaknat runt 05.00 och inte somnat om förrän vi gjort morgon ca 06.20, så egentligen så är hon ju vaken varje morgon över 1 h.......
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Aquarius skrev:tilläggg...det som inte varit vanligt är att hon vaknar runt 04.00 och tar lång tid på sig att somna om....dock så har hon oftast vaknat runt 05.00 och inte somnat om förrän vi gjort morgon ca 06.20, så egentligen så är hon ju vaken varje morgon över 1 h.......
Men jag måste ju fråga: Hon är vaken men inte ledsen. Kan hon inte få vara det då? Bjud morgon klockan 06 och finn er i att hon ligger i sin säng och snurrar från fem, jag tycker nog inte att det är er ensak egentligen vid det här laget.

Här får du två ledord som jag av egen erfarenhet vet att det är lätt att glömma:
:arrow: Vi kan inte sova åt våra barn.
:arrow: Det är inte viktigt att de sover varje minut de "ska", men de ska ha förutsättningarna.

Det har hon. Man kan ju nöja sig med det och slappna av. :wink:
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Hej,

jag känner en sak när jag nu läser våra senaste inlägg igen och tänker tillbaka på vår egen resa. Vi har kört SAMMA STRATEGI, alltid ramsat i goda tider som i frågvisa tider. SAMMA SVAR... det känns som att ni bytt allt för många gånger och alltför snabbt.

Vi har nu kört samma i över ett år och kommer så att göra... tills trotsen är över definitivt, sedan anpassa samma budskap: dvs svara på frågor enligt hur frågorna ställs.

Jag säger åter igen: sluta leta fel, sätt er ner, bestäm er för en strategi (gärna innehållande ramsan vid läggning) och håll er till den. Månad ut och månad in.

Poletten KOMMER RAMLA ner även hos er lilla juvel, jag lovar.
//Anna
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Tillägg:

... det är förstås under förutsättning att ni håller er till EN STRATEGI och inte använder henne som "testredskap".

Ursäkta om jag är hård igen - men lilla damen söker trygga, ensidiga svar - under LÅNG TID.

När något ändras måste man fråga lite extra nästa gång för att vara extra säker - och lite mer nästa gång, och nästa gång..... om du är med.

Så att utvärdera efter en vecka, två veckor för er är för kort tid i detta läget.
//Anna
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"