Ropar in oss mååånga gånger

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
kattis73
Kontakt:

Ropar in oss mååånga gånger

Inlägg av kattis73 »

Vår store pojk (4 år i januari) har alltid sovit bra, och gör fortfarande. Läggningarna har också alltid varit otroligt smidiga men de senaste månaderna har han börjat ropa in oss en miljon gånger à la Alfons Åberg. Jag ser inte detta som något jättestort problem, men är nyfiken på erfarenheter och tips kring detta.

Vi försöker lösa allt han brukar ropa in oss för på förhand. Dvs dricka, kissa, rätt snuttar osv. Men han hittar alltid på nåt nytt. Oftast vet han inte ens vad han ska fråga när vi kommer in. "Öööööö...öööööö...ööööö, har jag varit på dagis idag?". Jag vill ju heller inte säga till honom att han inte får ropa, eftersom jag anser att han måste känna tryggheten att han alltid får ropa om han behöver oss.

Den senaste tiden har han börjat bli rädd för monster under sängen och liknande. Vet inte om det bara är ursäkter för att ropa in oss, eller om han verkligen är rädd.

Som sagt, inget stort problem för oss, men jag vet inte riktigt hur man bemöter honom på bästa sätt.
:heart: Storebror född -02
:heart: Mellanbror född -05, kurad vid 5 månader
:heart: Lillebror född -09, SM från 3 veckor
:heart: Lillasyster född 120607, SM från start
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Odla skrattet-till-go'nattet :lol:

Han ställer frågor, och det kan man göra. Men alla frågorna kan egentligen skrapas ihop till en enda: "Är det meningen att jag ska sova lugnt nu? Håller ni koll på vargen? Är det säkert att ingenting händer? Finns allting kvar när jag vaknar :?: "

Svaret är en betryggande ramsa, modell goddag-yxskaft (kan tyckas), som ger evinnerligen samma besked: "Sov så gott, vi ses i morgon :!: " Och det är precis vad han vill höra och kunna förlita sig på.
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Hej! :D

A´la Alfons Åberg, ja...
Clara, 4,5 år, fick en film, som hon satt och tittade på.
Alfons höll på i evigheter och villa kissa/ha vatten, o.s.v. Hon tittade intresserat, och sa efter filmen. "Du mamma, Alfons måste nog vara MINDRE än jag är, för han förstod inte att man sover på natten, sådär kan man ju inte hålla på" Riktigt förnärmad var hon :lol:

Som AW skriver -ramsa på bara - oavsett vad han säger, möt med ramsan, alternativt "Det tittar vi på imorgon"

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "