Igår när jag satt på ett svettigt flygplan och fick onda ögat från en äldre dam (ursäkta, men satkärring är eventuellt en bättre benämning

) för att Lillebror, 21 mån, klättrade omkring lite i mitt knä, kom jag att tänka på att jag ju är nästintill PROFS på att resa med barn!

Och eftersom det kommer frågor om det då och då vill jag gärna dela med mig av mina lärdomar så här långt, så att resandet blir trevligare för alla. Inklusive arga damer som har låga förväntningar på barnfamiljer.
Känn er fria att säga emot mig och/eller fylla på med fler lärdomar!
Att flyga med pyttebarn

Bärsjal eller ergonomisk bärsele är oslagbart (inte babybjörn som är ett otyg som både barn och bärare får ont i ryggen av [-X )! Ibland ser man föräldrar bära omkring på en vagnsinsats eller ett babyskydd, men min erfarenhet är 1) att det är tungt, och 2) att bebisen känner sig betydligt tryggare när man inte ställer ner det mitt i röran, och 3) att man lätt viker ihop en sjal och har som armbådsstöd i flygstolen, istället för att behöva bångla in en vagnsinsats i nåt bagageutrymme.
Vagn funkar sådär - ibland får man ha den med sig ända till gaten (inte på Arlanda, såvitt jag minns inte heller på Kastrup) men den mår allmänt dåligt av att flyga och det är snarare regel än undantag att man får tillbaka den skev och vind.

Amning är oslagbart vid start och landning. Sväljreflexen gör att barnet slipper få ont i öronen och dessutom håller man bebisen sysselsatt.

Flaskar man istället så får man vara lite uppfinningsrik: Man kan ha en burk med pulver, och en dos pulver i nappflaska - dock kan färdigblandad ersättning/välling ställa till problem i säkerhetskontrollen. Istället kan man be om halva flaskan hett vatten och halva flaskan kallt i det sista café man passerar före gaten, så hinner flaskan få lagom temperatur till take-off.

Behövs det mat under flighten så kan man förstås ta med en sked och en barnmatsburk. Eller en plastburk, en sked, en gaffel och en banan att mosa. Planering är A och O.

Flyger man långt så kan man på förhand be flygbolaget om en "crib" - en sorts vagga som man kan hänga framför vissa platser. Upp till ca 12 kg kan barnet sedan sova i en sån.

Hörselskydd (finns i babystorlek på t ex Claes Ohlsson) gör resan behagligare för bebisen. Och kan förstås återanvändas i andra bullriga situationer sedan.
Flyga med större barn

När barnet har börjat bli lite rörligare är den stora utmaningen att gilla läget med att sitta stilla i knät under flygningen. Då är mina bästa tips att tänka Ensamlek - dvs spännande och utmanande leksaker samt mutor.

En sångbok funkar finfint på min 1,5-åring. Han får bläddra i den, titta på bilderna och peka, och jag sjunger på beställning. Det är så bullrigt ombord att det inte stör nån.

Barnsånger laddade på en mp3-spelare tar också ca ingen plats och uppskattas särskilt om barnen börjar bli trötta men inte riktigt kommer till ro i all uppståndelse. Men givetvis kan man också helt enkelt lägga barnet över knät och buffa lite....8)

Barnet förstår att man ska gapa och gäspa om man får ont i öronen. Så det kan man öva på innan, och påminna om genom att själv gapa stort när planet lyfter eller landar. Eller distrahera med ett litet russinpaket, som erbjuder en del pillande och dessutom gör att barnet sväljer. Men risken är förstås att sockerkicken gör att de får svårt att sitta stilla sedan då.
Ännu lite större barn

Rollspel!

Prata mycket om resan på förhand: Hur funkar säkerhetskontrollen? Ska verkligen barnets lilla ryggsäck också åka igenom röntgenmakapären? Vad kan barnet hjälpa till med under resan (räcka fram boardingpass är populärt här!)? Vad äter man på flygplatsen/flygplanet? Vem är det som kör flygplanet egentligen? Osv

Högläsning - eller laptop med en ny eller älskad DVD ifall man själv har händerna fulla av ett småsyskon.

Ritblock, målarbok, klistermärken.... allt pyssel är bra utom det som innehåller för mycket smågrejer.
----
och till slut: Extrakläder i massor! Är det inte den ena som kissar igenom blöjan så är det den andra som darrar på handen som håller apelsinjuicen.....

Sist nu önskade jag att jag hade haft extrakläder till mig själv med!