Mjölkprodukter ej bra till aktiva barn?

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
indra

Mjölkprodukter ej bra till aktiva barn?

Inlägg av indra »

Hörde av min sons tränare ( rytmik) att mjölk kan göra barn mera aktiva.. Har försökt med att ge min son havremjölk i stället men han är lite skeptisk. Jag ger han oftast yougurt med cornflakes till kvällsmat, inte så bra antar jag.
Finns det någon bra yougurt utan mjölk oxå?
Skulle gärna ville ha tips på bra kvällsmat som är lättvindig o nyttig :D .
Pojk 2006-09-08
Tös 2009-01-26
Ewa

Inlägg av Ewa »

Hej!

Jag tycker inte att man generellt kan säga att mjölkprodukter skulle göra barn mer aktiva. Däremot kan många barn ha svårt att smälta och klara mjölkprodukter, vilket gör att de reagerar med en sorts överaktivitet. Föräldrar med barn med autism eller adhd rekommenderas ibland att ta bort mjölk och gluten ur kosten och många ser då en klar förbättring. Vilket du säkert kan läsa mer om under IAHP-forumet.

Mina egna barn tål inte mjölkprotein och min lilla blir väldigt dålig i magen av spannmål. Min stora visar inga besvär av spannmål, men däremot blir han väldigt speedad av all kolhydratrik mat. För att förenkla tillvaron serveras här därför ingen pasta och bröd längre, dock fortfarande ris och potatis, och jag ser till att ge mer proteinrik kost och det gynnar verkligen sonens humör och blodsockernivå under dagen.

Vill man ha förslag på bra mjölkfria mellisar/kvällsmål så tror jag du kan hitta det på rasmart.se (nyamammans sajt). Själva gillar vi cashewnötter och älskar verkligen cashewgrädde (en nötsmet gjord på cashewnötter, sötmandel, vaniljpulver/stång och vatten). Äts till frukt, bär eller bara som den är. Jag blötlägger också krossad bovete över natten och silar sedan rejält för att därefter hälla på cashewgrädde. Mättande och smaskens med lite färska frukter i.
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
indra

Inlägg av indra »

Ewa : Är det bättre med laktosfri mjölk och yougurt då ? För mjölksockret är väll inget i dom??
Känner att jag är för lat att göra själv :oops: .
Men det lät ju gott, ska läsa vidare.
Pojk 2006-09-08
Tös 2009-01-26
Ewa

Inlägg av Ewa »

Laktosen har egentligen ingen inverkan alls. Det är snarare mjölkproteinet då, för när man rekommenderas ta bort så är det allt som har med komjölk att göra. Punkt.

Så vill man behålla skulle jag snarare säga att fullfettprodukter är bättre. Ge turkisk 10% yoghurt istället för klenare svenska varianter. Då behövs inga cornflakes heller. Mättar gott och länge i sig självt.
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
indra

Inlägg av indra »

Vad bra vi är helt beroende av turkisk yougurt här, har alltid hemma..
Har förresten ställt mig på bevakning av nya mammans bok :D .
Kom o tänka på när jag jobbade i ett kooperativ trädgård och på sommarn gjorde jag mat varje dag på ekologiska grönsaker , vi jobba 14 timmar dagen. men vi var pigga o alerta, det är jag säker på hade att göra med maten.
Bruka göra en tomat soppa på vitlök och våra egna tomater, så good, rena vitamin kicken :D .
Pojk 2006-09-08
Tös 2009-01-26
indra

Inlägg av indra »

Ewa: kan du skriva ner receptet på cashewgrädden och hur mycket bovete du tar och vatten?
Vad brukar ni äta till frukost?
Pasta äter vi en del, men köper ju mer fullkorn, är väll bättre än vanliga?
Är det inte tråkigt med potatis och ris?
Ska se över våra matvanor och minska ner på kolhydrater :wink: .
Pojk 2006-09-08
Tös 2009-01-26
Coster
Kontakt:

Inlägg av Coster »

Är barnet inte laktosintolerant tycker jag inte att man ska vara rädd för att ge det mjölkprodukter. Samtidigt är det inte direkt farligt att undvika det så länge som man kan ersätta kalcium, vitamin och protein med något annat, stora delar av världen dricker ju inte mjölk utöver amningen!
En av skribenterna på hälsoprodukter, kontakta mig därigenom eller DMa här i forumet! :smile:
Ewa

Inlägg av Ewa »

indra skrev:Ewa: kan du skriva ner receptet på cashewgrädden och hur mycket bovete du tar och vatten?
Vad brukar ni äta till frukost?
OJ! Det här var länge sedan, och jag har missat...

Cashewgrädde:
2 dl cashewnötter
1/2 dl sötmandel (kan uteslutas, eller skållas om man har svårare att klara mandel)
1 vaniljstång (skåras och kokas på svag värme i 1 dl vatten)
1-2 msk olja (kallpressad raps eller vad ni nu föredrar)

Mal nötter och mandel. Skrapa ur fröna ur vaniljstången, mixa nötterna och kokvattnet. I med en skvätt olja. Mixa till krämig konsistens, kan ev behöva tillsätta mer vatten. Klart!

Till frukost äter vi smoothie på olika varianter, nöt/frö-müsli, nötbröd och/eller ägg.
indra

Inlägg av indra »

Ja här har vi läst på, försöker nu utesluta vitt mjöl, mindre pasta osv. Tack
Pojk 2006-09-08
Tös 2009-01-26
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"