min ettåring och tidiga mornar-hur gör jag?!

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
vicky77

min ettåring och tidiga mornar-hur gör jag?!

Inlägg av vicky77 »

Hej

jag blev hänvisad hit med min lille. Han är 1 år nu och tror då att jag ska vara här och ej på upp till 12 mån ?

Min lille vaknar alldeles för tidigt (enligt mig). Han vaknar vid 0430-05 :!:

Så här ser hans dag vanligen ut:

0430-05 vaknar och står i sängen och blir ledsen. Jag går in o lägger tillrätta och buffar. Han sommnar på så sätt om i 10 min intervaller till starx innan 06 då jag ger upp.

07 äter gröt

09 sova 1,5 (med marginalkvartar)

ca 11 lunch

(1330 ibland ngn frukt)
sova 14 1,5 (med marginalkvartar)

1530(ibland någon frukt men oftast vid 1330)

ca 1630 middag

1820 gröt

19 i säng

Han somnar utan problem. Bara lägga ner han och säga lilla ramsan(den behövs inte heller egentligen, sambon säger den inte).

Sen sover han 19-0430 (Detta har han gjort i ca 4-5 dagar, innan så vaknade han ca 01 o ev 03)

Så det är morgonen jag vill få till och förlänga. Hur gör jag detta?? Har läst SHN och sett filmen, men har inte riktigt förstått hur jag ska göra när han vaknar på morgonkvisten och står upp......

Tacksam för hjälp och råd....
min lille kille kom den 14e juli 2009...han var egentligen beräknad till den 17e juli..
miar70
Kontakt:

Re: min ettåring och tidiga mornar-hur gör jag?!

Inlägg av miar70 »

Hej och välkommen in till äldrebarnen!
vicky77 skrev: Min lille vaknar alldeles för tidigt (enligt mig). Han vaknar vid 0430-05 :!:
:D Jepp, det är för tidigt för vem som helst, skulle jag vilja säga :wink: :!:

:-k Om jag förstår ditt schema rätt så sover han 2x1½ timme på dagen plus tolv timmars natt? Det blir femton timmars sömn per dygn och en ettåring behöver ca 13½, så där kan du ha lösningen på de tidiga morgnarna. Jag har infört en dagvila runt 11-12 månader, och då efter lunch. Har man som du tolv timmars natt blir 1½ timmes daglur perfekt, förslagsvis vid 11.30/12-tiden.

:idea: Ett bra tips vad gäller tidiga morgnar är att själv låtsas som om klockan är två på natten och agera därefter, sen att se till att få väcka - då lär han sig att det är du som har koll på när dagen både börjar och slutar. Inför väckarklocka och se över mörkläggningen också. Men börja med att justera schemat så att sömntimmarna stämmer!

:arrow: Under "Våra favoriter - hänvisningslänkar" här ovanför hittar du bra vargtimmestrådar samt mörkläggningsråd!

Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
vicky77

Inlägg av vicky77 »

hej igen

ja det stämde att han sov 2x 1,5 h. Men hans natt är från 19-06 (tänkte vi)
07 är ju bättre men det är nog för optimistikt tänkt för isf måste vi gå till att bara ha en lur och det orkar han inte. Han är en trötter som behöver 2 sovpass.

Nu har vi i 2 dagar dock begränsat daglurarna till 45 och 1,5. Och med det plus hans natt(som vi vill ha det men inte har det just nu) så blir det 13,15.

Men tyvärr märks inget på de tidiga uppvaknandena ännu. Han vaknar fortfarande som en klocka kl 0532, suck. Han har mörkt i sitt rum(förutom springorna i dörrkarmen men det kan man ju inte ändra på).

Hur ska jag göra nu? När han vaknar på morgonen. Ska vi gå in ocg buffa, eller ska vi inte gå i?

Vi ska ha gäster hos oss om 1,5 veckor och sen ska vi på semester om 2 v. Och de tidiga uppvaknandena kommer inte att vara så roliga då :oops:
min lille kille kom den 14e juli 2009...han var egentligen beräknad till den 17e juli..
Susanne G
Kontakt:

Inlägg av Susanne G »

Hej!

Det tar lite mer än någon dag för poletten att trilla ner. Lite tålamod. :wink:

Jag tycker ändå att ni ska införa en lur som Mia föreslog. Tiden går fort och snart är han alldeles för stor för 2 lurar. Då är det skönt att ni redan har jobbat in 12 timmars natten. Inför 1 lur nu och utgå ifrån när morgonen skulle börjat. Lägg sen för luren med marginalkvart om han är väldigt trött.

Sen får ni räkna med att det tar en vecka eller så innan tiden verkligen sitter i kroppen. Man får tramsa lite och hålla på för att få lillen att orka hålla sig vaken tills det är sovdags.

De första 2 dagarna när han vaknar i ottan kan ni gå in och solfjädra honom in i sömnen så han kommer över detta uppvak. Tredje natten OM han vaknar så ramsar ni.

Susanne
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Dotter född 31/10 -09. Sm från start.
vicky77

Inlägg av vicky77 »

tack svaret :)

De senaste 2 dagarna har han dock vaknat vid 06. Skönt! Vi har ju dragit ner på 1a luren. Hoppas detta håller i sig nu. Men ni har nog rätt med en lur, men trooor det blir svårt. Lillen kommer krypa på väggarna :D

Så du menar att jag inte behöver storkura utan bara gå in i ottan och solfjädra? Har inte riktigt kläm på solfjädern. Ska man bara hålla hela tiden(inget buff?). Ska man hålla när hanskriker och stretar?? Kan ju ta evigheter isf...

:roll:
Susanne G
Kontakt:

Inlägg av Susanne G »

Hej igen!

Jag tycker ni ska ta och läsa på lite mer så att ni verkligen vet vad ni ska göra.

http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... alvklarhet

http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... solfjadern

Här kommer lite tidigare frågor och svar.

"Hej!
Elle har sammanfattat åtgärder för tidiga mornar jättefint. Jag klistrar in hennes svar (vet inte hur man länkar nämligen)

Klart att lillen ställer frågor nu när det är en förändring på gång och det måste han ju få göra. Det ni ska bestämma er för är hur ni gör för att besvara hans frågor. Det finns olika sätt, jag ska beskriva dem i korthet för dig:

1) Pangramsa vid första pip. Avvakta, avvakta och lyssna(inte med hjärtat utan med öronen ) Hur låter han? Om han blir ledsen ger du en betryggande ramsa och låter honom sedan vara. Om han fastnar i sitt klagande så gå in EN gång och solfjädra tills han blir sömntung, tryck till och sedan ut med ramsan. Lyssna av och ge ev påminnelse/bekräftelse vid behov. Stoppa in öronpropaprna och försök somna om. Låt en väckarklocka ringa prick 7, låt honom stänga av den och gör GLAD morgon.

2) Pangramsa vid första pip. Avvakta, avvakta och lyssna av. Stegras hans protester, sätt på musik utanför hans rum i en volym som överröstar hans protester. Mozart brukar vara populärt. Sänk volymen allt eftersom hans protester avtar. När han tystnat och somnat så stänger ni av musiken. Gör som ovan med glad morgon.

3) Pangramsa vid första pip. Avvakta, avvakta och lyssna. Stegras hans protester, gå upp och gör ljud i huset. Då hör han att ni finns där och ni tar bort er överkoncentrationen på sonen. Kryp i säng igen när han somnat. Gör som ovan med glad morgon.

Bestäm vad som passar er och följ det benhårt i 4-5 mornar så sover han nog snart förbi tidigare morgontiden. Se detta som en minikur där er uppgift är att besvara sonens frågor på ett betryggande sätt som ger honom signalerna att "det är precis så här det ska vara nu".

Jag tycker det är en jättebra sammanfattning! Vi har kört på nr 2 med båda barnen och det har fungerat efter ett tag. Använder fortfarande Mozart på lillkillen då han vaknar tidigt. Viktigt är att man inte håller på och testar runt utan håller sig till en strategi.
Lycka till! "

Stor del av shn är säkerhet. Att man som vuxen vet vad man gör att och man kan förmedla det till barnet. Barnet ska lita 100% på vad den vuxne gör. Läs mer under fliken "sova hela natten" och läs mer av Annas krönikor. Shn är mer än bara en metod och verktyg, det är också ett förhållningssätt till barnet.

Susanne
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Dotter född 31/10 -09. Sm från start.
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "