min 5 veckors

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
vicky77

Inlägg av vicky77 »

oki ska läsa på om mörkläggningen

att han kanske inte behöver 3 tim på dagen? Jag tror det. Har för ett tag sedan tagit bort sista sovningen . Så nu sover han 2 ggr. Han går upp 06 , lägger sig för natten 19. Sover vid 930 och 14. Och detta är svårt för honom. Blir trött och grinig mellan passen :cry:

så om jag skulle korta ner ännu mer så skulle han nog bli helt tokig....

kan testa solfjädring igen, har gjort det förr men då blir ha ändå ledsen när jag tar bort och går....
min lille kille kom den 14e juli 2009...han var egentligen beräknad till den 17e juli..
Elle

Inlägg av Elle »

Hej vicky77!

Anna rekommenderar 14 tim sömn per dygn för 9-11 månaders och 13,5 tim för 12mån-2 år.

När jag läser dina senaste inlägg så känner jag att det är mycket provande fram och tillbaka. Detta förvirrar lille juvelen. Så BESTÄM dig en gång för alla hur schemat skall se ut. GENOMFÖR och ställ in dig på 3 dagar av frågor där du får jobba och sedan en vecka innan allt är stabilt.

Sedan är det ju så att livet gärna ska vara lite roligt också och njutning för både stora och små! Skratta och busa tillsammans! Arbeta tillsammans! NJUT av varandra :heart:

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
vicky77

Inlägg av vicky77 »

:D jodå här njuts och skrattas det ...även om jag bara skriver det som bekymrar mig här.

Jag håller på tiderna...06-0930-14-19. Och 14 tim har han ju nu...11 på natten och 3 på dagen...
min lille kille kom den 14e juli 2009...han var egentligen beräknad till den 17e juli..
vicky77

Inlägg av vicky77 »

nu är jag tillbaka igen

med skamset huvud men bestämd.

jag vet inte om det är SHN jag ska köra eller om bara bestämdhet fungerar. NI kanske vet.

Jag lägger min son som nu snart är 1 år, kl 19. Han somnar utan problem. Sen vaknar han vid 02 (då han oftast får bröst lite för mamma e trött) han är vaken då han läggs ner igen efter ca 4-5 min o då somnar han om själv. Sen vaknar han 05 och tror att han ska upp. Jag får honom inte att somna om!! Buffar etc men han ställer sig upp så fort jag går. Han blir oftast lugn av buffandet , men somnar inte.

Vad tycker ni jag ska göra nu. Kan tyvärr inte säga att han lyssnar på någon ramsa så mycket. Har varit icke konsekvent där , någon natt gjorde jag ramsan och då lyssnade han, men en anna inte.

Om jag borde köra SHN hur ska jg aenklast göra om sambon kanske inte är lika med på det som en själv----

Jag tänkte iom att han bara vaknar 02(förmodligen för bröstet) så kanske inte SHN behövs utan bara bestömdhet(men hur). Sen är det ju den där förbaskade tiden 05! Jag kan ta att han vaknar 06 (då får han ju iaf 11 tim) =7 känns låååångt bort.

han är förkyld nu(alltid något, tänder öron eller snuva) svårt att vara konsekvent då(ens egna tvivel kommer ju upp, snuva då han har svårt att andas och vaknar, tänder götr ont och vaknar, etc...
Elle

Inlägg av Elle »

Hej vicky77!

Jag rekommenderar att du lånar/köper "Internationella SHN-boken" och läser, läser och läser. Gå även in under kurforum och läs andras trådar. Därefter genomför du en kur på honom för att få ordning på torpet. MEN innan du startar så läs och ställ frågor så att när du börjar verkligen vet vad och varför du gör saker. Starta en tråd under kurforum och ställ dina frågor där.

Det är mina tankar :D .
:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
vicky77

Inlägg av vicky77 »

ok tack. Då är det en kur som behövs då?

Han har de senaste nätterna faktiskt somnat 19 utan problem och sovit till 0430. MEN då vill han upp 0430 också. Jag får han att somna om men bara i 10 min intervaller fram till ca 06 då jag ger upp!!

På dagarna sover han 9-1020 och 14-1530......
blivandemamma
Rådgivare/advisor

Inlägg av blivandemamma »

Hej,

håller med Elle, kur är det som gäller om du skall få ordning. Det är ju ett stort barn vi pratar om nu :D :heart:

:heart:

Anna
Gammalt barnaboksbarn och mamma till
Arvid - 07
Ebbe -08
Alfred - 11
Otto 2016-08-12
vicky77

Inlägg av vicky77 »

Nu har min lilleblivit ca 16 mån. Han har sovit bra fram tills för ca 2 dagar sedan. Varför? Är det någon period, alltså är det vanligt?

Han börjar gråta så fort man ramsar och går ut, han blir lugn så fort man kommer in och klappar. Han lägger sig tom ner själv. Han har även börjat vakna på nätterna också med problem att somna om.

Han har varit sjuk en vecka men under den veckan ändrades inga rutiner och han var ändå lättlagd och sov mycket.

Råd??

Kram
Clara Cecilia

Inlägg av Clara Cecilia »

Hej,
välkommen tillbaka!

Så bra att sömnen fungerat, väl jobbat på en slingrig stig! :D

Även säkra sovare har små trassel på vägen, utvecklingsfaser kan göra att livet blir lite svajigt. Bästa rådet är att hålla tider, rutiner och ramsa. Alltså Trygghet och Attityd.

Kolla in Förtrots i Barnaboken och på forumet så tror jag att du kommer känna igen dig.

Nu har din lille blivit så stor så han egentligen hör till Säkra Sovare eller Barnafostran! Det går fort eller hur! :D

Kul att ni har det bra, förutom trassel just nu :D

Clara
Mamma till V 2008, L 2010
vicky77

Inlägg av vicky77 »

Ja det har varit bra att sömnen fungerat.

Hur mycket sömn behöver han nu under ett dygn, som 16 mån?
Hur kan ett schema se ut? Hans har varit 06-09-1330-19. Alltså 2 sovningar. Utan problem men nu protesterar han ordentligt och när han vaknar så är det med panik.

Kan ni flytta över min tråd där den hör hemma nu?

Idag vaknade han strax innan 05, därav detta tidiga inlägg :(

Kram
Clara Cecilia

Inlägg av Clara Cecilia »

Hej Vicky!

12-24 månader rekommenderas 13.5 timme

Om han är en tröttis:
12-20-1,5 (20 min fm är förutsättningar allt mellan 5-20 min)

Om han är en piggis:
12-1,5(eller 2)
11,5-2

Hur du vill lägga schemat beror ju på familjens övriga tider och vad han har för preferenser. Men det låter i mina öron som det är dags att gå ner till en lång lur efter lunch.

Hos oss är det populärt med lång lunchlur from 12-14 för båda små.
(Så kan mamman ta sig en liten lur också och blir så snäll så snäll :D )

Om du behöver mer hjälp tycker jag att du ska starta en ny tråd på Säkra Sovare (för det har han ju varit ett tag nu eller hur? :D )

Clara
Mamma till V 2008, L 2010
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"