respektera andras vilja

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
mamma63

respektera andras vilja

Inlägg av mamma63 »

Sonen (7 i augusti) har svårt att acceptera andras vilja, t.ex.
-Mamma vill titta på sitt favorit program på TV, sonen skriker "nej, jag vill titta på barnprogram....tjat, skrik :x "
Mamma blir irriterad och ger upp! :!:

-Mormor är på besök och ska hem, sonen "nej, inte nu....skrik o tjat :x "

Det blir alltid mycket diskutioner om nästan allt, t.ex.
-Han vill ha glass, men han får inte....tjat o skrik...."snälla, bara en liten glass".

Hur ska jag behålla lugnet och hålla fast vid mitt beslut?
Ensamstående mamamma till Simon, född augusti 2003.
Tetz

Inlägg av Tetz »

Hej mamma63! :D

Min lilla tjej är ju inte alls lika stor som din pojk så vi har inte så många verbala diskussioner än, men här en tips på en tråd som jag gillar skarpt:

http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... sc&start=0
Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
Elle

Inlägg av Elle »

:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
mamma63

Inlägg av mamma63 »

tack för ditt tips. Visst, jag försöker också komma med motförslag, och inte bara ett tvärt NEJ.
T.ex. han kanske vill göra något eller ha något som inte passar just då, och då föreslår jag att vi kan ta det om 1 timme eller någon annan dag. Då sätter han igång med att tjata och skrika om att han MÅSTE ha det med en gång.
Ibland har jag kört taktiken att det blir inget alls om han fortsätter med sitt beteende. Men andra gånger har jag bara låtit honom få det, bara för att få slut på det.
Ensamstående mamamma till Simon, född augusti 2003.
Susanne*

Inlägg av Susanne* »

Hej :D
Konkreta råd är svårt att ge på sådana övergripande frågor så det blir mest lite tankar samt lästips.

Och lästips:

http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=18665

Läs allt - även från den lilla åldern men speciellt från trots och beteendefostran.

Du kanske ska backa tillbaka lite och tänka på att det är inte en rolig situation för raringen heller. Ingen vill ha bråk och ingen vill anses som bråkig. Han gör det som verkar logiskt för honom och det som han lärt sig. Dessutom söker han motstånd. Trotsålderns motstånd och även sentrotsen från 6-års åldern. Så lär därför noga trotsålderstrådarna.

Det gäller saklighet och konkret. Ger du upp så ser han maktkamp och han lär sig att du ger upp. Därför fortsätter han. Bästa sättet att behålla lugnet är att vara förberedd och ha en plan, dvs vara påläst och ha en tanke om hur du ska hantera situationen. Hota inte om du inte tänker genomföra och det ska vara konsekvenser, inte straff, som används.

Läs igenom och kom gärna tillbaka med funderingar och frågor.

Kram
Susanne
"Det talas för lite om glädjen med barn..."
Tre underbara godingar: 1996, 2003, 2007
farmor

Re: respektera andras vilja

Inlägg av farmor »

mamma63 skrev:Sonen (7 i augusti) har svårt att acceptera andras vilja, t.ex.
-Mamma vill titta på sitt favorit program på TV, sonen skriker "nej, jag vill titta på barnprogram....tjat, skrik :x "
Mamma blir irriterad och ger upp! :!:

-Mormor är på besök och ska hem, sonen "nej, inte nu....skrik o tjat :x "

Det blir alltid mycket diskutioner om nästan allt, t.ex.
-Han vill ha glass, men han får inte....tjat o skrik...."snälla, bara en liten glass".

Hur ska jag behålla lugnet och hålla fast vid mitt beslut?
- Genom att bara ta väl genomtänkta beslut och stå för dem utan att bli stressad eller själv få "spel"!!
mamma, farmor, familjehemsmamma, familjhemsfarmor, familjehemsmormor, föräldrautbildare
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Re: respektera andras vilja

Inlägg av annawahlgren »

farmor skrev: - Genom att bara ta väl genomtänkta beslut och stå för dem utan att bli stressad eller själv få "spel"!!
:D Lätt att säga tulipanaros, farmor. Var snäll och ta del av min anmaning här:

http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=22643

Tack :wink:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"