SM barn som ändå behövts SHN-kuras, frågor!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Hej!

Härligt, nu börjar glöden synas i det du skriver! :thumbsup:

Åk och köp väckarklocka så fort du kan, lika bra att byta till det som skall gälla långsiktigt tänker jag.

Låt storasyster följa med och välja, involvera henne vetja. :wink:
Tillägg: kom precis på......har vi hamnat i ett "ramsningsträsk" tro? Inte trott att det funnits.....????!!!!
Det finns absolut! Och det är mycket möjligt att ni hamnat där. Det finns andra svar på barnens frågor än just ramsan: husljud, visslingar medans man pysslar med annat, tystnad då man skall sova (man kan alltid prassla med ett duntäcke, vända sig i sängen... har för mig att ni hade lite tajt på övervåningen som vi?), föna håret vid läggning eller på dagen osv osv. Tänk förbi ramsan som enda möjliga svar - för det finns ju massor.
Tror på detta, men, om hon fortsätter att skrika/vakna efter fjärde natten vad göra? Bara fortsätta att möta med tystnad?
Tänk nu bort reservplanerna.... skjut den vargen för gott! Klart hon förstår budskapet, du måste tro på detta och veta med alla celler att det är rätt väg att gå.

Vi hade en markant skillnad då jag ÄNTLIGEN lämnade över till Ester att fixa själv... så jag vet vad jag talar om. Låt uppmuntrande när du pangramsar henne, SKICKA IVÄG den säkerhet du själv känner. Du vet ju hur SKÖNT det är att få somna om på morgonkvisten... låt henne höra det i dina sköööna pangramsor.
Viktigt att lyssna av, ju mer prat och allmänt party hon har för sig - ju mer bestämd kan du vara i ditt tonfall om man säger. Ju mer ledsen hon är, desto mer betryggade och uppmuntrande skall du vara i tonen. LYSSNA AV.... och anpassa.
Du kan gott öva tonfall då hon inte hör dig så känner du dig mer säker, för det är inte lätt att få till rätt ton när man själv är som kraxigast vid vargtimmarna..... öva, öva och öva.

Sätt nu detta en gång för alla - bestäm er så fixar ni det galant!

Inga reservplaner - kör nu hårt!

:heart:
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
Aquarius

Inlägg av Aquarius »

tack Anna09, jag blir nästan tårögd av den hjälp du nu ger mig som jag har behövt så länge :oops:
Ngt konkret som jag skall göra för att komma ut denna spiral som vi hamnat i.

Jag försöker verkligen nu känna att detta skall fungera, vill inte tänka på B-planer och om inte.....men det är svårt, då jag haft några sådanhära toppar och verkligen känt nu vänder det också har det inte blivit så....

Men jag känner att detta är rätt väg. Nu när vi skall sluta ramsa skall vi ändå lyssna så att säga så det inte är ngt särkilt som hänt eller bara sätta in öronproppar och låte henne göra jobbet så att säga?

Känner att dagarna verkligen har kommit på plats efter det att vi bytte till spjälsäng, mörkla och lät henne fixa omsomningarna själv.....

Natt 1:
I natt vakna stumpan redan 00.45, (händer inte ofta men visst vi har haft en del bakslag på nätterna) lät henne vara och hon somna om efter en stund, dock vakna hon igen efter ca 45 min....mkt ovanligt, jag som var så laddad, men ack jag lät mig inte brytas ner.....sa en ramsa efter en stund och hon somna om till ca 05.00, en pangramsa och hon sov ca 20 min till som hon brukar....efter det lät jag henne vara till ca 05.50 och jag tog "orken" att ge en "nu får det vara nog ramsa" och lät henne vara, hon somna inte om men vi gjorde morgon 06.30.....kände mig stark och tror på detta.

Dagen 1:
Idag så la jag henne 08.45 och hade tänkt 45 min men hon sov och hon har en skarv vid 1 h (ofta vaknat, även vid 35 min....) så jag väckte henne efter 1 h, sedan la jag henne 12.30 och hon sover fortfarande.....2 h har släppt senaste veckan. Dessvärre känner jag just nu mkt ångest och nerövs, pga av att jag stramat åt, detta är tyvärr inte bra för mig, känns bättre i magen så som jag haft det senaste tiden....låtit henne styra längden och att man kan justera lite. Jag måste tänka på mitt välbefinnande så jag får diskutera med maken hur vi gör.

Bra skrivit gällande verktyg, inte tänkt att "tystnad" på natten kan vara ett verktyg, detta tror vi på och kommer införa om 3 nätter....

Gällande det du skriver om ramsan så har vi försökt göra som du beskriver, ändå blir man osäker om man gjort rätt.....då kör vi ramsa i natt igen, imorgon natt enbart en pangramsa och sedan tysnad. Ser faktiskt framemot detta och önskar av hela mitt hjärta att detta är det som behövts.

Ang lur 3, så är jag osäker där, känner att det varit skönt att slippa den (3 dgr), hon har klarat det, men varit ganska trött vid sista vällingen. I dag har hon ju sovit 30 min kortare på dagen men kom upp 30 min senare på morgonen, kan jag inte bara ha denna lur om det behövs...ge henne 5 min isåfall?

Hur viktigit är det att man har 1 kort lur och 1 lång lur egentligen? alltså 45 min och 2 h iställer för 1 1/2 och 1 1/2 ?

Långt, inägg, men skänt att få skriva av mig, ser framemot ditt/era svar!
Storasyster, feb 07, SM sedan start.
Lillasyster nov 09, SM sedan start
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Hej,

tack för vackra ord. :heart:

Bra att du nu ser en vändning, för jag tror i ärlighetens namn att det är brist på rätt ATTITYD som saknats. Du skriver att hon fixar dagarna när du lämnat över till henne att klara av. Ta detta som ett tecken på att HON KAN och VILL på egen hand.

Jag tror, och vet att det gäller att hålla tiderna, de är små skalman-klockor. Och visst, det kan kännas låst ibland att ha dessa fasta tider, men det ger så mycket mer resultat, tro mig. Frågorna kommer minska, och därmed också din ångest, visst?!

Gällande att hon vaknade vid ovanliga tider sista natten här, kan tyda på en 8 månaders ångest. Då ställer man gärna frågor i tid och otid. Har du Barnaboken? Läs på oom 8 månaders ångesten! :shock: Mycket bra!

Odla nu ATTITYDEN och kör på! Det kommer släppa, tänk att hennes frågeställning behöver LUGNA OCH TRYGGA OCH SÄKRA SVAR!
Om en liten tid kommer du få se härliga nya sidor hos er lilla prinsessa då hon börjar upptäcka sin egen person och dess charm, då 8 månaders ångesten lagt sig. Vi såg härliga sidor av humor, lurighet och initiativförmåga hos Ester - jag häpnade varje dag över sidor som visade sig. Hon också och glad blev hon över det hon upptäckte.

Höj blicken, vidga perspektivet och ifrågasätt inte god sömn - det är en självklarhet. Tiderna ÄR viktiga, jag kände mig också låst tidvis, men när jag såg vad det gav tillbaka kände jag mig istället lyxigt bortskämd. Alternativet liksom finns inte för mig... Så tänk istället att hon lättare faller in i detta om du håller tiderna och vad det i så fall skulle betyda för dig och ditt välbefinnande.

Vi har också frågor här emellanåt, men mina svar är alltid de samma.
//Anna
Aquarius

Inlägg av Aquarius »

hej igenoch tack för snabbt svar!!!!

Du har naturligtvis rätt i allt du skriver gällande tiderna och tro mig jag vet, har ju en storasyster som allt funkade på, SM sedan start, vi har fortfarande tider på henne snart 3 1/2 år....och tider har vi haft med lillasyster också sedan start och har fortfarande... Jag gillar det, vet alla fördelar och det passar min personlighet. Anledningen till att jag vacklat att ha en marginal på +-30 min senaste 2 v är för att jag har denna gången kämpat med dagarna sååå länge (som ni vet vid detta laget...) att jag upptäckte då jag släppte "något" att jag blev lugnare och var inte nojig för om hon skulle vakna för tidigt...tänk dig/er att kämpa med lurarna nästan varje gång i 7 mån, ingen napp har tagits så det har "skrikits" istället....tror vem som helst inte orkat det till slut.....

Märker att hon börjar vissa sina skalman signaler....och hennes frågor börjat minska så visst kommer min "oro" minska då jag känner att jag kan lita på att hon sover.

Skall spika tiderna, men kan jag inte ge henne 1 h på fm istället för 45 min, vet om naturliga sömnskarvar, men hon har tydligen en vid 1 h.

Ja, nog närmar hon sig 8-månadsångesten, märkt vissa signaler. Agerade jag rätt i natt då? Om detta dyker upp efter vi slutat ramsa skall vi bara vara "tysta"?
Har boken, haft sedan innan första dottern och den är lusläst....flera gånger....även läst 8 mån kapitlet.

VI kör vidare, återkommer med rapport.
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Hej!

Jag tycker du jobbar på alldeles strålande. Härligt att du börjar odla attityden och glöden på ett annat sätt. Detta kommer gå alldeles strålande. :D

JAg tyckte du gjorde alldeles rätt när hon vaknade och du märkte att hon klarade det själv. Du kommer höra hur frågorna låter, ifall du måste gå in och göra en solfjäder till omsomnande. Tänk även där i tredagars-minikur av uppkomna frågor. Hellre in direkt (vid STORA frågor) och håll fjäder till omsomnande och ramsa ut, sedan låta ramsan ta över och sedan låta det vara... osv.

Du kan detta, visst!?

:thumbsup:
//Anna
Aquarius

Inlägg av Aquarius »

Hej Anna09:

Nu blir jag lite vilrådig ang det du skriver om solfjäder.....dock har inte detta fungerat på henne så den har vi inte gjort, körde buffning men det har vi slutat med sedan en tid tillbaka, det vi har gjort om vi gått in är ett tillrättaläggande, men detta har vi varit sparsamma med pga av att man skall minska trafiken och överlåta mer till barnet.....det är såååå svårt, man tror vi gör rätt men så blir man ju så osäker....allt gick ju så bra förra gången....

Så nu blir jag sådär osäker igen....I natt så vakna hon 03.45, en pangramsa, somna om till 05.00 en pangramsa till, sov i ca 20 min, körde en pangramsa till och sedan avvakta, hon var vaken från ca 05.40 till 06.30....gjorde "får vara nog" ramsa ca 06.00....hon somnar sällan om....

Ang ovan, hur skall vi nu agera natt 3, då skall vi ju bara pangramsa och inte gå in antar jag eller hur? Så osäker när du skriver ang solfjädern.
Hur gör vi om hon somnar om en kort stund vilket hon brukar skall vi vara tysta då eller pangramsa igen, hon vet ju inte hur länge hon sovit?

Ang att ha 1 h lur på fm, är det ok? hon har en naturlig skarv där?

Har införskaffat en vanlig väckarklocka, körde med i morse.

Orosmoln jag vet.....men blev osäker på ditt sista mail, själva har vi tänkt att inte agera mer inne hos henne from i natt.
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Hej,

jag kanske uttryckte mig oklart... :oops: Ni skall, som ni gör så bra, upphöra med trafiken. Fjäder/buffning menade jag var OM det blir KRISläge (8 mån ångest). Annars kör ni på som tänkt! Jättebra att hon klarar sig med pangramsa, snart kan ni lämna över helt och hållet. 8)

Om hon har en naturlig skarv känner du bäst själv och avgör det.

Nu är vi på banan igen hoppas jag. :thumbsup:

Bra att du köpt väckarklocka! sätt igång i nöjt/omsomnat läge så fattar hon galoppen fortare än du anar, lämnar du samtidigt över vargisarna till henne att fixa kommer ni få HELA nätter som sitter som berget. :shock: 8)
//Anna
helamig

Inlägg av helamig »

Peppa, peppa, peppa, hejja, hejja! :D :heart:
T född 090917
S född 110118
A född 130328
F född 141123
Aquarius

Inlägg av Aquarius »

åhhh, hela mitt meddelande försvann......

tack för era svar, betyder så mkt!!!!

Åh, skönt då vet jag vad du menar gällande solfjädern....vi fortsätter som vi gjort.

Jo, ang ramsan, som vi nu kommer sluta med...hur gjorde ni, använde ni den aldrig mer efter er minikur?.....bemötes hon alltid med tystnad? Det jag tänker är om man är borta etc. Vi kommer förstås ha den kvar vid läggning, kanske vid nattbilfärder etc.

Bestämde idag att jag kör 1 h pass på fm, känner att det passar oss. Tagit bort lur 3 men kommer erbjuda 5 min om det behövs. Just nu är hon trött innan läggning men hon klarar av det.

Ang mörkläggning så upptäckte jag att dörren behövdes mörkas så det har vi nu gjort, kommer även stänga dörren from i natt.

Väckarklocka, svårt att få till i ett nöjt ögonblick, just nu har det blivit i ett tyst.....men hoppas det kommer ändras närmsta dagarna.

Återkommer med rapport imorgon.
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Hej,

våra morgnar satte sig fort när vi körde denna strategi, men någon "fått-nog" ramsa har jag nog dängt i med nån strö-morgon efter den lilla "kuren".

Härligt att ni nu gör sådana framsteg. 8)

Att klockan ringer i ett tyst ögonblick är ju jättebra. Jag tolkar tystnad som nöjdhet, visst!? Snart sitter det skall du se.

Våga lita på henne och våga lita på att ni KAN SOVA på morgonen.

//Anna
helamig

Inlägg av helamig »

När vi skulle få vår dotter att sova märkte vi att hon blev mer upprörd när vi ramsade. Vi ramsade några gånger sen mindre och mindre. Lät henne vara mest. Det var jobbigt dom första två nätterna men jag märkte snabbt att hon sov mer och mer och var arg kortare och kortare tid. Det har varit skönt att pyssla med nåt för min egen skull. Tvätta handfatet :D Men vi var nog bara tysta och försökte sova en del också.

Jag känner så med dig, jag hoppas ni får ordning nu en gång för alla. Jag förstår om du känt dig galen, arg och hopplöshet. Det hade jag också gjort. Jag tror du orkat kämpa mer än många andra. Som sagt hoppas allt ger sig nu.

Vi hade också bara två lurat vid sju månader. 1 1/2 + 1 1/2 funkar utmärkt fast ni nog kör två h men ville bara säga det eftersom jag vet du frågat innan :D

Kramar
T född 090917
S född 110118
A född 130328
F född 141123
Aquarius

Inlägg av Aquarius »

tack än en gång för era snabba svar, betyder oerhört mkt att få svaren snabbt, känner mig lugnare inför natten!

Bra, Anna då vet jag att "vi kan" slänga in en ramsa ngn gång framöver, för det är trots allt ett bra verktyg, synd bara att vi hamnade i träsket....Känner mig tryggare och tryggare och tror det är rätt väg att gå, jag tror hon kommer att förstå en gång för alla att man sover hela natten!!!!

I natt så vakna hon 05.10, maken körde en pangramsa, hon somna om i ca 20 min, efter det var han tyst och hon somna om igen av sig själv....vaknade 06.00 och var sedan småmissnöjd fram till morgon, dock nöjd när väckarklocka ringde (tidigare har hon var tyst dessvärre och inte nöjd....) så det var framsteg i natt. Skall bli spännande hur denna natt blir då det är slutramsat....

Tack helamig för dina varma ord och dina övriga svar...hjälpte mig!

Hade det inte varit för att vi lyckades så bra med storasyster så hade jag nog inte trott på att detta funkade, men pga av henne så visste vi ju vad vi skulle få och därför har vi aldrig gett upp och orkat kämpat på...

Vi hörs, kramar!
helamig

Inlägg av helamig »

:heart: :heart: :heart:
T född 090917
S född 110118
A född 130328
F född 141123
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Härligt!

Nu är ni på rätt väg med morgnarna - ni gör helt rätt! :thumbsup:

Lite långtråkigt får man ha i sängen visst?!... snart sover hon så gott så gott skall ni se.

Med ansvar växer man... även som liten kotte. :wink:

Lycka till nu!

Behåll attityden - den fina du nu fått!

Angående ramsträsket. Alla träsk går att ta sig ur - ni har ju gjort det nu och visar henne att det finns andra svar. Nu vet ni hur ni skall tänka för att inte hamna i träsk igen. 8)
//Anna
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Hej!

Hur har det gått med första "tysta"morgonen?

:)
//Anna
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"