Mat till 5 mån

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
mia721

Mat till 5 mån

Inlägg av mia721 »

Hej,

Sophia 5 mån har sedan dryga månaden mumsat i sig både gröt och hemmalagade grönsakspuréer (tack och lov för ammningen har aldrig varit poppis). Nu är det dags för lite protein och fett men jag får inte riktigt till det. Har provat med kyckling; ångat den och sedan kört den i mixern, även provat med att frysa den och sedan riva den.... men konsistensen på puréen blir rätt grynig ändå tycker jag. Framför allt så tyckte lilla fröken att den var rätt konstigt och började få lite kräkreflexer etc. Någon som har lite bra tips på hur jag på lite bra protein i maten men fin konsistens?

Någon som vet vad man kan och inte kan ge en 5 mån. Har funderingar över detta:
Bönor?
Ärtor? har läst någonstans att ärtor skall man vänta med??
Broccoli?
Lax?
Yogurt? När kan introducera turkisk yogurt som mellis som ett alternativ till gröten?

Om någon har lite gamla trådar med recept så uppskattas det mycket. Har fastnat i potatis-majs-blomkåls landet :lol:

Soliga hälsningar
Mia mamma till 2 vackra töser
Emelia Oktober 2007
Sophia Januari 2010
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Jag tycker att de färdigköpta matpuréerna är toppen just när man ska introducera kött, framförallt om man gör det tidigt. Just eftersom hur man än gör hemma så blir det trådigt eller grynigt.

:!: MEN bara för att man får en kräkreflex betyder det inte att man inte vill eller tycker om. I sånt fall hade min minsting inte ätit nått, han har kväljts av allt nytt första gången... Det tar sin tid att vänja sig vid konsistenser och smaker. Börja med det som är nytt och ge ett par skedar, och fyll på med säkrare kort sedan. Det tar bara ett par dagar så kan de hantera den nyare konsistensen. För mer bitar måste de lära sig att hantera, förr eller senare, och det finns inget som inte säger att det blir enklare senare. :D Det är övningen som ger färdigheten.

I övrigt:
Bönor kan man gott vara sparsam med i början eftersom de innehåller mycket osmältbara fibrer. Ärtor gör också det men är mildare mot magen, så det går helt utmärkt.
Yoghurt i små mänder vid sex månader men inte förr, alltid feta produkter.
Broccoli är toppen.
Lax går också bra.

Ett staltips är att tjuvkika på den färdiga barnmaten. De är ju experter och vet vad som går hem. Jag har alltid kopierat därifrån de första månaderna. 8)
mia721

Inlägg av mia721 »

Hej,

Tack för alla svar och tips!
efter midsommar och mycket "UTE" liv i det fina vädret så har jag faktiskt kört lite mer burkmat. Har blandat egen grönsakspuré med HIPP burkarna (de smakar ju faktiskt riktigt gott vilket jag inte tycker om semper och nestle) då deras konsistens är mjuk och slät som siden! Sophia vänjer sig som sagt men maten kommer ibland upp när det sätter sig lite i halsen. Hon orkar inte sitta upp så länge, huvudet hänger ganska mycket, så jag matar mycket från bilstolen eller gungstolen.

Skall nu ta och göra lite mer grönsakspuréer och ladda frysen med!

Soliga hälsningar!
Mia mamma till 2 vackra töser
Emelia Oktober 2007
Sophia Januari 2010
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"