SM barn som ändå behövts SHN-kuras, frågor!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Aquarius

Inlägg av Aquarius »

tack torpsara, mkt tänkvärt det du skrev. Busar, skrattar och pussar gör vi i massor :D

Mjöklproblemet har gjort att mkt fallit på plats, vi har nu kört i snart 2 v, dock så har vi fortfarande nattbakslag, titt som tätt, i natt hade vi ett, min man väljer numera att inte säga allt till mig då jag lätt bryter ihop annars.....
(trodde natten skulle bli kanon då hon åt mkt bra och sov hela passen...)

Vet att ingen av er här inne kan förstår vår situation och säga varför det fortfarande är såhär, det min man gjort och jag försöker göra är att vi får ACCEPTERA detta, jag har mkt svårt för det för det skall ju inte med SHN tänk vara såhär.....

Vi känner oss väldigt säkra på att vi agerar rätt, som jag skrivit många gånger så kan vi mkt, så vi gör allt vi kan och ger henne förutsättningar, att det fortfarande strular på natten och långpasset på dagen får vi kanske bara acceptera och låta tiden har sin gången.

Nyfiken, finns det verkligen ingen annan där ute som har kämpat så här länge innan allt fallit på plats?? snart är hon 7 mån och vi har kört sm sedan start.....

Men vi tror att det kommer falla på plats en dag....
Storasyster, feb 07, SM sedan start.
Lillasyster nov 09, SM sedan start
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Hej! :D

Visst kommer det att sätta sig tillslut. Jag tycker ni ska fokusera på att fylla dagarna med massor av saker som man blir trött av:

Vara ute mycket - på marken. Och få utforska själv.

Mycket social delaktighet.

Kanske ensamlek?

Och en väckarklocka kan göra susen. :wink:

Kram Bea
Mamma till solstrålen Elsa :heart: född okt -07
och livsnjutaren Ellen :heart: född april -11
Aquarius

Inlägg av Aquarius »

Hej och tack för bra svar Bluna, försöker med alla de råd du gett.

Vi har nu kämpat med vargtimmen i snart 3 mån, låter ju helt galet, men det är sant och jag kan lova att vi har varit konsekventa och inte en massa spring....skam den som ger sig.....

Men självklart känns det otroligt tungt att det är såhär, min man har tagit nätterna senaste 2 mån då jag inte orkat mer.....

Vi har nog testat ALLT, det sista vi har är nu att testa väckarklocka, testat nu i 4 nätter och än så har hon inte sovit ända fram men hoppas att det kommer ge sig.

Under dessa 3 mån så har hon sovit 4 nätter i rad fram till morgon (förra veckan) då trodde vi det hade vänt men icke....varje natt är inte katastrof men det sitter oftast långt inne att hon somnar om...vaknar hon runt 04.00 somnar hon om efter ett tag och sover till morgon, men vaknar hon runt 04.30-05.00 så somnar hon oftast inte om och om isåfall i 20 min.....

Ja, vad säger ni, ngn som känner igen sig...??? Någon som har något mirakel knep till oss eller är det bara att nöta ut....???!!!!
Lua

Inlägg av Lua »

Hallå där!

Nu har jag bara läst de senaste inläggen men har ändå några tankar. Så vitt jag förstår har ni tre lurar? Vi hade också bekymmer med tidiga uppvak innan vi bytte till två lurar. Kan det vara något?

Med stor risk för att frågan redan är ställd: hur funkar mörkläggningen? Får ni det riktigt kolandes svart, även på morgonsidan?

Kram Lua. :heart:
Aquarius

Inlägg av Aquarius »

Hej Lua och tack för bra synpunkt....ingen har ställt den fråga tidigare och ja, vi har fortfarande 3 lurar....

Känns nog som ngt som kan vara en lösning, det jag funderar på dock är att våra dagar är inte alltid jämna och då vi har fått kämpa så länge så har jag släppt lite på tiderna och det flyter kanske med ca 30 min + - beroende på.

En dag kan se ut såhär:

Går upp 06.00 (oftast då varit vaken sedan ca 05.00)
Lur 1
Lägger henne ca 08.30 (ibland 08.20 och ibland 08.45 beroende på uppvaket)
Sover sedan 1 h eller 1 1/2 h, hade tänkt dra ner till 45 min men då hon fortfarande har 11 h natt så får den bli lite längre, målet när vargtimmen släpper är att sträcka morgon till 06.30.
Lur 2
12.00 eller 12.30 beroende på hur hon sovit på första luren. Målet är 1 1/2, vaknar hon tidigare ger jag henne 15 min på sig att somna om, brukar numera fungera igen efter flytt till spjälsängen.
Lur 3
Lägger henne lite beroende på hur hon sovit under dagen, men det blir mellan 16.30-17.00, sover ca 20-35 min (hon har en rymt att vakna efter 35 min så det brukar bli detta...)

Så det jag är osäker på är att hon verkar ofta behöva den sista luren då hon alltid somnar, behöver dock köra med vagnen, kan på detta pass inte bara lägga henne så hon är inte lika trött som vid de andra läggningarna....

Så vad tror du, orkar hon vara vaken från 14.00 till 19.00? Har hon sovit som hon skall på dagarna så tror jag nog det men om hon inte gjort det så blir det nog kämpigt.....

Har läst att det är bättre med lite för mkt sömn än lite för lite...men det kanske i vårt fall inte stämmer, idag snittar hon på 14,5 som hon skall, hon är 7 1/2 mån.

Långt svar på en kort fråga.....jag i en nötskal :lol:

Vilket schema hade ni när ni tog bort 1 lur? Det jag kan tänka mig är att vi skulle lägga henne 13.00 och då sova till 14.30, dock så är inte detta bra med dagis i höst, där det är hämtning 14.00, dock har vi nu sommarlov så det kanske passar att testa just nu?

Vad tycker ni, är det värt att testa?, skall jag då testa 1 vecka, eller hur snabbt kan man märka skillnad?

Tack för att ni läser och svarar, er hjälp betyder oerhört mkt :D
Aquarius

Inlägg av Aquarius »

tillägg ang mörkläggning, det är jätte mörkt, så mörkt vi kan få. I går kväll stängde jag faktiskt dörren då det säkert är en springa ljus som kommer in den vägen, men hon vaknade ändå 05.10 imorse....hur gör ni andra med dörren?
helamig

Inlägg av helamig »

Har inga bra tips och råd att komma med med jag vill skriva till dig och säga att jag förstår att ni måste haft det jättetufft. Häftigt att ni orkar jobba på (men det känns väl som om man inte har nåt val eller hur? :D ) Hoppas allt ger sig för er.

Många uppmuntrande kramar

:heart: :heart: :heart:
T född 090917
S född 110118
A född 130328
F född 141123
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Hej! :D

Jag skulle satsa på att byta till två lurar. Och verkligen följa schemat strikt så att det sätter sig bra. En kortare lur och en längre. Sen skulle jag satsa på 12 timmars natt om hon ska börja förskola i höst. Där får hon bara ett tillfälle att sova och behöver den långa natten.

Om du bestämmer dig för att ändra något så "testa" inte utan tänk efter noga före och genomför sedan. Vänta minst en vecka innan du utvärderar.

Jag tycker det känns som att det behövs stramas upp lite, både för dig och henne så att ni inte hamnar i något "Varför funkar det inte"...

Jag stänger alltid dörren helt till hennes rum, brukar även lägga en filt på golvet framför nu på sommaren så att så lite ljus som möjligt kommer in. :wink:

Kram Bea
Mamma till solstrålen Elsa :heart: född okt -07
och livsnjutaren Ellen :heart: född april -11
Aquarius

Inlägg av Aquarius »

helamig: tack för ditt svar, det behövde jag. Ja, dessvärre känns det ju inte som vi har något val, har dock tänkt tanken många gånger: plocka upp och leka vid 05.00 eller ta in och lägga henne hos oss......ja, det finns ju bara ett alternativ och det är ju att fortsätta trots allt.......

Bluna: Hon är bara 7 1/2 mån så inget dagis i höst, det blir nästa höst....du har mkt rätt i det du skriver i ditt inlägg....men med tanke på vår resa, hur mkt vi har kämpat, att jag har blivit nedstämd längs resans gång så finns det dessvärre inga krafter kvar att uppnår 12 h, vi orkar knappt hålla på till 06.00 där vi nu har morgon....vi har sagt att när det börjar sätta sig så vill vi få till 11 1/2 h natt och ha morgon 06.30.....

Det jobbiga är att jag har haft det åtstramat och hållit på tiderna fram tills för ca 2 v, då jag använt slut på alla krafter jag haft....efter vi släppt på det lite, alltså låtit henne styra längden lite mer så har jag mått bättre och hon har faktiskt börjat sova bättre på dagarna.....så att gå tillbaka och börja strama åt känner jag att det GÅR INTE....

Det känns som vi testat allt (och då på rätt sätt...) att jag tror inte att några justeringar hit och dit funkar för att få få bort vargtimmen, det blir ändå samma.....vet att jag låter uppgiven och det stämmer nog:(

Igår testade vi två lurar då hon sov nästan till 14.30, det funkade bra, dessvärre ingen skillnad på natten än iallafall...väckarklockan fortsätter vi med....

Så ja, vad har vi kvar. så som jag tänker mig schemat nu (+-30 min) morgon 06.00, sover 08.30-10.00 (vaknar hon efter 1 h tar jag upp henne) sover 12.30-14.00, sover hon så låter vi henne sova till ca 14.30....också tar vi bort lur 3....läggdags 19.00...

Maten går mkt bra, gillar dock bar hipps släta och då 4 st sorter, men jag bryr mig inte...:wink:

Ang mörkläggningen, så börjar jag stänga dörren.

Förstår att jag är inte lätt att hjälpa/ge råd till....:lol: men jag behöver er ändå och är tacksam till er som orkar svara mig.
Aquarius

Inlägg av Aquarius »

tillägg: gällande sömnen så sover hon inte för mkt på dagarna så upplägget vi har 1 1/2 + 1 1/2 borde väl inte göra ngt sämre? med en natt på 11 h så uppnår vi 14 h och har alltså 30 min tillgodo, som vi ev lägger på sovpasset vid 12.30...
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Hej säger jag. Tror inte att jag skrivit till dig tidigare. :D

Ni verkar ha en lite längre resa än andra och jag tror mig se vad det beror på. Som jag ser det behövs några nyckelsaker som behöver stramas upp ifall ni skall få detta att sätta sig helt och hållet - och jag hoppas du tar till dig mitt inlägg för den lilla juvelens skull. :wink: :!:

:arrow: Först av allt - och detta kan låta hårt - men du MÅSTE slänga av dig offerkoftan, den som vi alla bär men som inte hjälper oss ett dugg, tro mig jag har också varit där och vänt ut och in på den ibland. Men nu är den uppeldad för gott.

:arrow: Ni behöver HÅLLA TIDERNA, det är A och O för en liten som fortfarande ställer frågor.

:arrow: Jag hade INTE minskat ner till två lurar. Jag hade följande schema i den åldern (och det finns en bra anledning till att ha kvar tre lurar) 11.5 timmars natt, 45 min förmiddagslur, 2 timmar mitt på dagen och 5 minuter på eftermiddagen under promenad. Hon är på väg in i 8 månaders ångesten och då är det skönt att ha den där extra luren på eftermiddagen att ta till. Jag bjöd på 20 minuter där vissa dagar.

:arrow: Man TESTAR INTE, man INFÖR kort och gott. Varken mer eller mindre, det är svar hon behöver. Det tar minst 10 dagar i vanliga fall att inför nya justeringar, har man haft frågor som ni kan du vänta ytterligare en vecka före utvärdering.
vet att jag låter uppgiven och det stämmer nog:(
:arrow: Sist men inte minst - din ATTITYD och mannens ATTITYD till detta måste ändras nu :!: Det är den som sätter ALLTsammans på plats.

:arrow: Gällande vartimmarna - vad har du för strategi?

:arrow: Gällande väckarklocka - hur inför ni den? Hur har ni gjort, har den stått utanför rummet och att ni gått in med den i nöjt ögonblick (helst omsomnat ögonblick) och sedan stängt av den tillsammans med henne? (att du tagit den lilla handen och stängt av)

Reflektera, få perspektiv och tänk. Glöm din egen trötthet, jag vet att det är lätt att säga, men ack så sant i detta hänseendet. Barnen känner när man tar på sig offerkoftan och vädrar då vargar.

Tankar kring detta?

Det jag skrivit är rakt på, kanske tufft. Men jag vet vad jag pratar om. :roll: :wink:
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
Aquarius

Inlägg av Aquarius »

TACK Anna09 för ditt svar, känner igen dig så ngt svar har du gett mig tidigare :D

Du har helt rätt i mkt du skriver, skall försöka ge svar och mina tankar tillbaka:

Gällande offerkoftan, så är det nog dessvärre så, men har man kämpat i snart 8 mån så blir det lätt att den hamnar på....ni kan inte ana hur mkt jag kämpat för att slippa den....känner dock att den nu sakteligen åker av...

Ang hålla tiderna så har jag gjort detta i 7 mån.....tills för ca 2 v som sagt....att ha 30 +- känner jag gör att jag mår bättre och det är nog det jag måste tänka på. Dock så har lillasyster börjat sova riktigt bra senaste veckan och hållit tiderna så som vi alltid önskat och kämpat för 1 1/2 lur 1 och 2 h lur 2, och nu har vi tagit bort lur 3 och "testar" detta nu i ca 10 dgr. 5 min vid behov.

Ang dra ner en lur, så har du säkert en poäng, men nu testar jag att ha 2 lurar också utvärderar vi. Det jag skall ta en diskussion med min man om och det är att om vi orkar dra ut på morgon till 06.30, isåfall så blir vårt schema exakt det du föreslår.

Vi har inte TESTAT utan INFÖRT, det kan jag lova, skriver jag testa så är det att det efter ett tag inte gett resultat och då har vi gått tillbaka och då kan man ju skriva testat...

Det vi "testar" just nu är: 2 lurar, infört två middagsmål och väckarklocka, detta skall vi köra 1 v till och sedan utvärdera

Ang ATTITYD så har vi haft detta, min man dock längre än jag, under storasysters tid så hade jag MKT, men av helt självklara anledningar har den just minskat pga av att det inte släpper....Men visst skall vi bygga upp den igen.

Vargtimmen: vår strategi som vi har haft i säkert 2 mån är att pangramsa och sedan avvakta och lyssna.......vid behov en ramsa till. Vid kris så har vi tillrättalagt och gått ut med ramsa, detta sker dock inte jämt. Buffa etc har vi inte gjort på länge. Så det känns som vi är såå konsekventa. "testade" musik i början, gjorde detta i ca 2 v men det fungerande inte mer än i början...och vi kände också att musik i passade oss, vi sover alla tätt in på på övervånigen....Husljud funkar inte så bra då vi allt är på nedervåningen.
Ge mig gärna råd här? Har läst om att ha marginlakvart åt andra hållet och vikten av att somna om och väcka.....vi har inte haft ork längre än till 06.00 och oftas så får vi ju henne inte att somna om om hon vaknar runt 04.40-05.00.....dock kanske det är detta kvar...förlänga morgon till 06.30.....men hur???? Vi kan ju inte somna om åt henne......???????

Väckarklocka, kör mobilen, börjar på utsidan och försöker i ett tyst ögonblick, oftast inte sovandes tyvärr, och går in med siganlen, vi stänger av tillsammans. Testat 1 v, testar minst 1 v till....

Tack för ditt jätte bra svar, du gav mig feedback, tips och råd och var rakt på, hoppas du/ni orkar läsa igenom och hjälpa oss sakteligen ur detta.

Min strategi nu är att köra på våra nya saker i ca 1 v till, har inget hänt så börjar min mans semester nästa helg och då försöker vi få till morgon 06.30 och få henne att somna om tillsammans.....
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Hej,

skönt att du tog mitt svar på rätt sätt.

Bra också att förlänga morgonen. Du får nu ett kort svar, skall snart sova. Vi har, som ni allt på nedervåningen och har inte kört husljud på vargtimmarna. Vi körde pangramsa och sedan tyst, för på natten sover vi, då händer ingenting hos oss. Jag tänkte i "minikur"-tänk. Alltså tredagars-strategi, sedan fick hon klara sig själv om man säger.

Första morgonen, mer generös med pangramsa och "fått-nog"-ramsa efter ett tag. Andra morgonen samma. Tredje morgonen enbart pangramsa. Fjärde natten och framåt fick hon klara sig själv. Och det har hon gjort sedan dess.

Vi hade också mobil som "väckarklocka" i början. Men det var först när vi köpte en "riktig" med stor avstängaknapp på clas ohlson, som det föll på plats.
Den står utanför hennes rum och ringer, vi går in med den och hon får stänga av den. Vi säger fortfarande... "nu ringer klockan Ester, nu får du stänga av"... och babblar lite om hur den väcker oss alla någon gång sådär emellanåt.

Jobba på - tänk inte i "testa"-termer (jag vet vad du menar med testa nu... :wink: ). Det jag menar när jag säger så är att du lite låter som att det ändå inte kommer funka och att du redan är inne på en reservplan liksom. Det kan spegla av sig i attityden hos dig.

Och jag förstår om den tryter efter så lång tid som du skriver. Men hur länge har ni försökt få SHN att fungera? Det låter som månader... kanske har jag fel?
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
Aquarius

Inlägg av Aquarius »

tack igen Anna09, för ett snabbt och bra svar!!!!!!!

Kunde inte fått ett bättre förslag än det du beskev gällande "minikur" tror det är helt rätt väg att gå....jag och min man diskuterade för en liten stund sedan om vi inte måste sluta ramsa.....och det är nog vad vi behöver göra. Med start i natt kör vi enligt din beskrivning. Detta SKALL funka!

Då inför vi sakteligen morgon 06.30.

Ang väckarklocka så låter det logiskt det du skriver, vi har nu kört med mobilen 1 v skall jag byta redan nu eller testa 1 v till som jag tänkt? Hört från en att det tog 2 v innan det hade satt sig...och därför vill jag testa så länge.

Här skall inte testas längre det skall genomföras!!!!!

Vi "mini-kurade" henne enligt SHN den 1 april, dessförrinnan så har vi följt SM, och nätterna blev aldrig riktigt bra, hur mkt vi än gjorde enligt boken....

Återkommer, tack och kram!
Aquarius

Inlägg av Aquarius »

Tillägg: kom precis på......har vi hamnat i ett "ramsningsträsk" tro? Inte trott att det funnits.....????!!!!

Tror på detta, men, om hon fortsätter att skrika/vakna efter fjärde natten vad göra? Bara fortsätta att möta med tystnad?
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"