Skrikiga morgnar

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
mammagutt

Skrikiga morgnar

Inlägg av mammagutt »

Hej

Jag är precis klar med de fyra första dagarna av SHN kuren för mig 18 månaders son. I natt sov han för första gång 19-05!! Jag är mycket lycklig och tacksam över dag. Kuren har funkat, men jag har ett problem!

Hans schema är natt 19-07, och jag har en utmaning med vargtimmen. Varje dag under kuren har han vaknat vid 5-tiden och då ledsen (inte småpratande glad). Första två nätterna ramsade (inkl bekräftelse) jag honom i sömn och han somnade om på 10-12 minuter och sov tills vi väckte . Tredje natten funkade inte det. Då "talade han i kudden" alternativt skrek fram till 07 då vi tog upp honom för dagen jag ramsade (inkl bekräftelse) och solfjädrade utan framgång. Igår gick jag tillbaka till boken (för säkerligen tioende gång), och forstod att jag hade gjort fel. Jag skulle ha låtit han vara och bara ramsat innan han vaknade. Göra saker i huset eller spela Mozart. Om jag tolkar boken rätt. Med nytt mod gick jag på fjärde natten och följde skolboken då han vaknade (ledsen). Till ingen nytta. Efter en timma med gråt samtidigt som jag gjorde saker i huset blev det kris och gav jag upp och gick in och solfjädrade honom. Då lugnade han sig, men han var klar vaken. Då jag ramsade ut skrek han igen. I ytterligare 30 minuter innan jag gick in och solfjädrade igen. Han slutade inte för än kl 07 då jag tog upp honom. Puh. Sista timmen testade jag också Mozart.

Jag undrar om det är någon som vet:
* Ska han verkligen få gråta så länge som i två timmar (om än inte kris-gråt)?
* Blir det så här för att jag gjorde fel i början?
* Kan han ha böcker i sängen att leka med i vargtimmen? Han älskar böcker.
* Inatt börjar uppföljningsveckan - är det något större jag ska göra annorlunda jämfört med senaste fyra dagarna? Jag har lite svårt att hitta det i boken.

Jag är tacksam för all hjälp! Kuren har funkat så bra, och nu är jag rädd för att strulet med vargtimmen ska ödelägga det goda resultatet!
Mammagutt
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

:D Hej mammagutt och välkommen hit till forumet :!:

:( Ber om ursäkt att du fått vänta på svar, men det är sommar och semestrar.

Vargtimmen kan krångla ett tag, men får du till ett omsomnande och får väcka så har du kommit en bra bit på väg! Det är svårt att säga åt dig exakt vad du ska göra, det gäller att lyssna av sitt barn och höra vad han behöver - är han arg och sur hjälper inga verktyg i världen, är han ledsen och fastnar tycker jag absolut du ska solfjädra honom lugn (gärna ända in i sömnen om det behövs).

:idea: Det finns flera bra tråda om just vargtimmesstrul och olika strategier här ovanför, under "våra favoriter - hänvisningslänkar". Läs gärna de och berätta hur det går för er!

Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
mammagutt

Inlägg av mammagutt »

God kväll!

Tusen tack för svar! Det har löst sig med vargtimmen. Jag gjorde två ändringar efter tips som jag hittade här i forumet:
* jag "stökar" i lägenheten (fixar i köket, går över golvet - ljud han känner igen)
* jag köpte ännu bättre mörkläggningsgardiner och tejpade igen alla ljusinsläpp

Det lugnar mig att du säger att jag kan solfjädra honom i sömn. Jag har varit lite försiktig med det, eftersom jag är rädd för att jag då blir tvungen att stå vid sängen varje dag tills han somnar (dvs. att jag inte lyckas ge honom gåvan att somna själv).

Idag (dag 9!) krävdes solfjäder tills sömn. Jag känner att metoden har tagit mig en lång bit på väg, men jag är långt ifrån där boken tycker jag ska vara på dag 8. Han har bara sovit en hel natt, annars vaknar han ett antal gånger. Flera gånger somnar han om själv (vilket han aldrig gjort innan kuren!), men andra gånger inte. Då kan han skrika alltifrån 2 minuter till 1 timme och 10 minuter. Mitt största problem är emellertid själva läggningen. Då skriker han alltid länge och sårt. Jag går tillbaka till boken hela tiden, men kan trots det inte helt se vad jag gör för fel. Igår var jag på 1 1/2 års kontroll på BVC och min underbara bvc-sköterska sa att jag inte skulle oroa mig och att hennes erfarenhet (hon är kring 60 år) är att det för så stora barn kan ta cirka två veckor att "sovträna". Det är lite svårare än för mindre barn, sa hon. Hon sa också att jag skulle glädjas åt alla framstegen och hålla ut helt i mål! Det har hon givetvis helt rätt i. Det är bara så tufft att inte vara där för honom, när det enda han vill är att inte somna ensam!

En god nyhet, är att vilan relativt sätt har gått bättre än natten. Det är jag tacksam för.

Tusen tack igen för att du tog dig tiden att svara! Det uppskattar jag mycket.

Jag skriver igen och berättar hur det går!

Kram
mammagutt
Mammagutt
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej igen!

Vad bra du jobbar på, och så fint gossen svarar!

Och vilken BVC-sköterska, jag blir så glad över att läsa hur fint du blivit bemött :D Hon har rätt i att det kan ta lite längre tid för de större barnen att komma i mål, de har haft längre tid på sig att befästa dåliga sömnvanor och kan behöva lite längre tid att ta till sig kuren. Men jobba på lika fint som du gör, så kommer han att sova hela nätter alldeles snart!

Tänk på att lägga gott om tid på skrattet till gonattet, och när du lagt honom och markerat med en solfjäder går du genast iväg och gör något ljudligt! Dammsuga, blåsa håret, diska, prata i telefon - stanna inte vid dörren och vänta på hans godkännande, utan ge honom mer förtroende!

:heart:
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "