Uppföljning från Gastsjön 2010

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
strömming

Inlägg av strömming »

många uppvak inatt igen. förkyld och febrig R. Men sover OK till 6.30. ARG, ligger åter på rygg. Måste komma ihåg att bygga rullbarriärer i sängen.. La tillrätta en R mitt i natten också som lång i fotändan av sängen och gnällde. Han slocknade direkt den gången. När jag vände honom till mage 6.30 så tystnade han först men gick igång på ramsan ut.

Bra morgon, under förmiddagen flyttade R in i klädkammaren och lunchluren fick han där inne. GIck bra, ett kort uppvak som hanterades med en ramsa följt av husljud. Eftermiddagsluren skötte pappa och gick enligt uppgift bra.

Nattnignen gick toppen, lite bök och sedan tyst. Ska bli spännande att se hur han sover i sitt nya rum. Han har hittils sovit avskärmad inne hos oss men jag märker hur vi stör och blir störda själva så idag ( i feberyra hos både mig och pappan) städades klädkammaren ur såpass att sängen gick in. Han ska flytta in till I senare när han inte har så arga uppvak på morgonen.

Idag gjorde vi ett nytt schema. Det blev 12-45-1,5-45 Funkade finfint idag, han gäspade 5 min innan lurarna idag och var redo att sova.
I född 080813. 40+6. Kurstart 23 februari 2009.
R född 100125. 39+3. Kurad på SHN-kurkurs i Gastsjön, juni 2010.
A född 120129, 36+2. Kurstart 21 september 2012.
polisa

!

Inlägg av polisa »

Hej vänner!

Dålig rapportering från mig på sistone av olika skäl. Haft besök, fint väder och bäst av allt så har nätterna för Mr M gått strålande. Han hade ett uppvak vid 23-tiden några nätter i rad, vi kallade det spöktimmen, men det verkar han ha gått förbi nu. I början fick vi ramsa, han lyssnade så bra och somnade om efter max 2 ramsomgångar. Sen somnade han på egen hand.

Hostan har han inte blivit kvitt tyv'ärr så den väcker honom ibland, men han somnar om själv. Midsommarafton var vi på landet, han fick ligga i eget rum, dock ej lika mörklagt som hemma, men rätt så bra. Min styvpappa kröp in på sängen bredvid vid 1-tiden och snarkade gott, men det bekom inte Mr M som sov så gott så gott, bara ett uppvak med några klaganden som han somnade om själv från. Sov till 7.20 och det var så fantastiskt, nytt rum, ny luft och en snarkande styvmorfar i rummet.

Hemma har det också gått bra, i morse gick det dock inte att somna om efter 6.50 så det blev tidig morgon, men det är en massa gaddar på väg att tränga fram. Vi hade hotell i natt också, med 5 övernattande gäster efter gårdagens namngivningskalas för Mr M, som nu heter Mr M E O. ;). Det får dock inte bli någon vana, så i morgon ramsas han om igen om han vaknar så tidigt.

Dagslurarna går lite si och så fortfarande, förmiddagsluren blir ff ca 45 minuter och idag sov han eftermiddagsluren i vagn i 1 tim 20 min. Olika från dag till dag hur smidigt den går, men oftast blir det en prommis även då. Inte optimalt, men just nu är det mycket runt omkring så det passar oss bra.

Härliga nyheter från er andra också. Hoppas ni har underbara sommardagar.

Kram L.
Mamma till Mr M, född 090906 (40+14), kurad i Gastsjön 3-7 juni 2010.
Marianne77

Inlägg av Marianne77 »

Vad härligt att höra att mr M har det så bra på nätterna!
Själv så har vi sen en vecka tillbaka fått ett rejält återfall....och nu är jag TRÖTT. Jag har tänkt varje natt att snart så "ger han upp" men än så länge gör han det inte... :evil:
Mr L vaknar och behöver ramsas ca 23 (en gång), 1.00 (en gång), 2 (vid två tillfällen) och sen 3.45 då är han vaken fram tills 4.30. Sen vaknar han kl.6.30 och då är det godmorgon. Jag har testat med att lämna honom ifred (med radion på utanför rummet) men då blir han riktigt, riktigt upprörd och då har vi haft timlånga uppvak men när han istället får ramsan då tar han till sig den och lyssnar men sen 5 min senare så skriker han igen....jag har bara vid 2 tillfällen gått in i hans rum sen vi kom hem från Gastsjön...och det blir bara värre. Så jag jobbar med höga ramsor och "jag har fått nog" ramsor...
Han håller på att få fler tänder men det ska ju inte störa sömnen...och det är ju inga "gör ont" skrik....Något positivt är att han en natt när han vaknade vid 3.45 efter att fått ramsan låg och snackade i 40 min :wink:
Några tips?
Stor kram :heart:
Storasyster född sep-07, kurad vid 4mån
Lillebror född nov-09, kurad Gastsjön juni 2010
strömming

Inlägg av strömming »

Började just undra hur det går för er Polisa! Härligt med Mr Ms nätter! Daglurarna kommer att funka snart också!

Vi är på landet sedan några dagar och nu är det tredje natten som I och R delar somrum (rum och rum, R sover i bastun och I ute i den angränsande duschen) Där är mörkt och svalt. Igår la de sig samtidigt, första natten la sig I tidigare än R och idag fick R gå och lägga sig först för han höll på att slockna mitt i nattamaten. Alla tre läggningar har gått bra och nätterna också - OK iallafall. Första natten väckte de varandra med frågor men vi fick väcka dem båda på morgonen. Idag vaknade R kl 4 och tog inte till sig ramsan. Jag gick in och kollade och det luktade bajs i hela rummet. Vår sällanbajsande son hade lassat ur sig för 3 dagar ungefär... så han fick komma upp, bli rem och få ny blöja och efter det slocknade han snabbt. Kl 6 vaknade han och vägrade somna om. Han lyssnade på ramsan för han tystnade när vi ramsade men bestämde sig för att skita i det. Han var ARG tills vi 6.45 bestämde oss för att göra morgon. Då hade I sovit sig igenom det hela liggandes 1,5 meter från sin gallvrålandes lillebror.

Jag tror definitivt det är bra för dem att dela rum, och R kommer omgående få flytta in hos I när vi kommer hem. Det verkar framförallt ha en lugnande effekt på I vilket är mycket bra. I har börjat lyssna på ramsan på morgonen igen men hon frågar först efter mamma och när jag ramsat frågar hon efter pappa och när han ramsat somnar hon om.

Daglurarna funkar lite si och så. Morgonluren är klockren kl 8.50, han sover som en stock i 45 minuter. Lunchluren har vi skjutit 15 minuter och han sover 1,5 timme prick. Vi bestämde oss för att korta lunchluren istället för em-luren nu när han blivit 5 månader och morgnarna strulat mer och mer. Idag väckte jag honom och han var superglad. Sista luren kan vara lite si och så, ibland sover han som en stock medan andra dagar skriker han sig igenom dem.
Att lägga på kvällen är aldrig något problem och han vaknar nästan aldrig förrän vid 4-5 på morgonen.

Mat är svårt att få i honom, han blir oftast mycket arg när han får mat istället för flaskan. Så nu får han lite flaska först, mat och så mer flaska. Det går bättre men han verkar inte riktigt ha fattat grejen med skeden än. Vi jobbar på det. Gröt gillar han dock och kan äta en hel del. Banan är också gott och plommon.

En helt annan sak. Det var en barn och sömnartikel i Uppsala Nya tidning idag och det gjorde mig lite mörkrädd. En stackars liten flicka som inte sov mer än 1 timme i taget, hade natt mellan 22-05 och kanske en timme dagssömn, men läkarna hade sagt att det var ett aktivt barn som nog skulle bli en bra idrottare. Mamman sa -ja det är nog värst för oss föräldrar, hon verkar ju må bra ändå. 7 månader var flickan...

Nu ska jag också krypa i säng. Man sover så gott när man inte har barn i rummet! (R har sovit avskärmad i vårt sovrum tills häromdagen, då flyttade han till klädkammaren men nu blir det som sagt flytt in till storasyster så fort vi kommer hem igen)
strömming

Inlägg av strömming »

wifsta
Kontakt:

Inlägg av wifsta »

Stackarn :( - den läkaren borde SKÄMMAS! :evil:
Mamma till vackra VERA f 080424 (v 40+6)
och allvarlige ARON f 100725 (v 39)
strömming

Inlägg av strömming »

Dagsömnen går bra, lite arg när han läggs men sover sedan ofta tills han väcks. :D Kvällsläggningarna går bra. Lite arg då också men oftast tyst ett tag och verkar lite ilsk för att han inte kan somna direkt.

Vi är i vändningsträsket (vid 4 på morgonen) just nu och efter att ha plöjt trådar här på forumet kör jag nu på att gå in, vända honom och smyga ut igen utan att ramsa. Han somnar om på direkten men sedan vaknar han fortfarande runt kl 6 och börjar bli arg. Han lyssnar på ramsa men somnar sälla om. Iallafall inga långa stunder. När man kommer in ligger han ofta och bökar runt och försöker vända sig. Han blir tyst Is klocka ringer kl 7 så han är aldrig ledsen när vi tar upp honom så snart är han nog i hamn vad gäller morgnar. Och snart kan han nog vända sig till mage också. Vi övar och övar men han har inte riktigt kommit på det. Nu vänder han sig halvvägs men stannar där.

Syrran sover så mycket bättre sedan R flyttade in hos honom! Hon sover sig igenom alla hans bök och stök på morgnarna. I morse var jag inne och vände vid 6.30 och hon sov som en stock. När klockan ringde 7 så var hon helt yrvaken. Härligt! Och hon sover på dagarna som aldrig förr också.

Livet är bra härligt! Och sol är det också! Nu njuter vi av semester vid havet! Kram alla ni! :D
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

strömming skrev: Syrran sover så mycket bättre sedan R flyttade in hos honom! Hon sover sig igenom alla hans bök och stök på morgnarna. I morse var jag inne och vände vid 6.30 och hon sov som en stock. När klockan ringde 7 så var hon helt yrvaken. Härligt! Och hon sover på dagarna som aldrig förr också.
:D Underbart! Visst är det magiskt!

Härligt jobbat strömming, precis som du säger är ni helt säkert i hamn alldeles snart vad gäller morgnarna också!

Tänker på alla fyra små skruttarna varje dag, och hoppas ni alla har en fin sommar hittills!
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Härligt att älsklingarna får sova gotti gotti. Jag blir glad att höra rapporterna. Var bedrövad igår när jag hörde hur barnen här på gården grät och gnällde. För mig lät det uppenbart som de verkligen bad om att få sova, men det fick de inte. Det ska lekas, grillas och distraheras till tusen. :cry: Då blev jag dyster å barnens vägnar. Härligt att genom detta forum få ta del att inte alla älsklingar får lida. Fler får resa till sin GODA sömn!

Kram på er och forts erat fina arbete!
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
strömming

Inlägg av strömming »

- Is gilla sova, sa storasyster idag när hon skulle gå och lägga sig! En dag utan större protester. R protesterar mest när vi går och badar, han vill helst ligga inne. Inte ett pip vid em-luren eller vid kvällsläggningen.

Däremot har aptiten kommit tillbaka igen och idag fick han pasta för första gången och han åt som aldrig förr! Det var gott med pasta och broccoli. Han försöker stoppa allt i munnen nu och fick tag i en köttbulle igår som var på väg in och idag fick han in en kaka i munnen och blev ARG när han inte fick behålla den. Fast han nöjde sig är plastspaden åkte in istället.

Natten som var krävde ingen ramsa och ingen vändning! :D R vaknade vid 4 hörde jag men han lät trött och mest pratade en stund så han fick vara. Sedan hörde jag honom vid kl 6 men samma sak då. Hörde på pratet att han inte vänt sig så han somnade om efter ett tag. Syrran vaknade precis innan klockan, frågade efter mig en gång men nöjde sig och väntade ut klockan.

Det är verkligen häftigt att få göra denna resa med de små!
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Visst är det? :P . Hur koolt som helst!
/Luvisen
SM rookie
polisa

Inlägg av polisa »

Härligt med dina rapporter Strömming. Skall också inkomma med en beställning av pyjamas tänkte jag, men just nu sover Mr. M i enbart blöja så jag avvaktar för att bestämma mig angående storlek. :)

Hos oss är det plus, men också minus. Dagslurarna går fortfarande knackigt. Jag är benhård på tiderna då han skall sova, men det tar upp emot 15 minuter innan han somnar i vagn och nåde om den stannar för tidigt. Så f.m-luren 45 min kl 9.30 blir oftast min dagliga promenad. E.m-luren som skall vara 13-14.45 har så sällan blivit mer än 45 minuter så jag har skjutit det till närmare kl 14 för att det inte skall bli för lång vaken tid fram tills läggning kl 20. Ibland överraskar han ändå med 1 tim och 15 min och någon enstaka gång 1 t 30 m men det har varit i bilstolen på väg. Eftermiddagsluren är också i vagn, men även där tar det en stund att komma till ro. Min dröm om att bara kunna lägga ned i vagn känns avlägsen. Funderar på att prova med sängen igen på e.m-luren, men jag är rädd att det åter skall bli en tråkig grej med sängen.

För det är just det. Läggningarna på kvällen har gått åt fel håll. För två-tre veckor sedan var alla djupt imponerade av att det tog ca 5 minuter innan Mr. M tystnade i sin säng och sov. Men den senaste veckan har varit jobbig. Det tar uppemot en halvtimme med ramsningar innan han kommer till ro. Ibland börjar han protestera redan när vi närmar oss sängen, ibland när vi lägger ned honom och ibland är han tyst tills ramsan är öven och dörren stängd, men då är det istället en MYCKET arg kille som skriker och skriker. Det känns jättetrist att vi inte kommer till att han är glad att få komma i säng och att det är en enkel process att somna. Jag tycker också det är jobbigt när han skriker så länge i början innan han ens går ned i intensitet och mina tankar vandrar oundvikligt över till att det känns som vi kör en femminutersmetod.

Vi har svårt att få till det bubbliga skrattet till gonattet och det hade vi även i Gastsjön, som ni som var där kanske minns. Jag har inte haft tiden eller orken att leta så mkt info och tips här, så nu undrar jag om någon har något matnyttigt att säga oss. Tilläggas bör att hans första framtand trängde fram igår samt att han fått pencillin mot öroninflammation den senaste veckan.

Hur skall vi få läggningen att åter bli kort? Hur skall vi få sänggåendet att bli roligt? Är det LUGNET som är problemet? Jag är lite rädd att få svaret att vi nog måste gå in och buffa eller solfjädra, för de gånger vi varit tvungen att göra det (längesen nu) så gick det alls inte bra. Buffningen funkade tills våra ryggar började ge vika av att stå böjd över sängen och ungefär samtidigt så tyckte Mr M inte att det var så roligt längre och började vrida sig och protestera igen. Han är STARK.

Hade gärnat vela göra ett inlägg (när jag nu äntligen gör ett igen) om att allt är toppen och flyter på...

Kram på er alla!
Mamma till Mr M, född 090906 (40+14), kurad i Gastsjön 3-7 juni 2010.
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Ngt matnyttigt? Yep, det har jag. Hur urbota trött man än är så stiger man upp och ser till att verkligen GE skrattet till det lilla barnet. "Det är såååå himla roligt att leva! Hi hi ho ho ha ha". Min älskling var svårflörtad ( så in i bomben :?) men AW sa att jag skulle envisas med att ge honom skrattet. Och det gjorde jag. En skratt kur på 3 dar. Och ja- jag fick resultat! Den grabben log när han gick till sängen och somnade på 2 röda. Som en stock. Jag var impad, minst sagt! Och jag hade ändå vad man tyvärr måste kalla en Inte-Så-Bra-Attityd, dvs en Dålig Attityd överlag. Jag var trött och ganska less överhuvud. Men tom jag kunde få till den där riktigt goa sömnen.

En del av det finns i min kackeltråd- Orkar inte mer skrik? Där skrev jag hur jag gjorde när jag gav min son skrattet. Rent konkret.
Kanske kan vara ngt?

Det är skrattet som gör det... så är det...
Kämpa på!

Massa värme/Luvisen
PS. Även dagslurarna! Visa hur rolig världen är, hur fantastisk. Kolla vilken bil, kolla alla människor, titta alla barn osv...DS.
SM rookie
strömming

Inlägg av strömming »

Polisa, jag känner igen mig i din situation. Med I så hade vi också en period där det gick bakåt med läggningen på kvällen och vi hade svårt med skrattet. Vår lösning på skrattet var gåstolen,har ni en sådan? Vi körde karusell med gåstolen tills hon kiknade av skratt, det älskade hon i flera månader och fick alltid till et goskatt innan sängen. Busa med varandra också, du och pappa, bry er inte om Mr M utan kittla varandra och var lek så kommer han att vilja vara med och busa han också . Hoppa i sängen, studsa runt etc. Allt dumt ni kon komma på. Snart vill inte heller ni vara utan buset! Mr R älskar att bli kittlad på magen av pappas kortklippta hår medan han flyger flygplan på hans huvud.

Bestäm dig för att det går. Han vill sova. Det är jobbigt om man inte själv är helt i form. Jag bestämde mig en dag med R att -det är helt naturligt att R ska sova och efter den dagen så går det mycket bättre. Och kom ihåg - frågor! inte skrik. Det fick också mig att lättare orka höra honom. Så hade jag svårt att tänka med I men nu när jag har fått in det i huvudet så svarar jag mycket säkrare på frågorna från båda två och faktiskt så sover båda mycket bättre nu.

Inatt har jag inte heller behövt göra något och R vaknade inte förrän 6.30. Var glad och pratade bara så han fick vara. Hade vänt sig visade det sig när vi väckte dem men var inte sur över det. Nu pratar han lite i skarven på långluren men somnar nog snart om igen.
strömming

Inlägg av strömming »

Mr R somnade inte om på långluren, den blev nog inte mer än 25 minuter allt som allt. Gissa om trött kille framåt em. Tänkte marginalkvarta men han vägrade somna om efter 45 minuter. Sedan riktitgt gnällig - tills han fick mat. En stor portion gröt, 100 gram fruktpure och 150 ml ersättning. Stackarn måste ju varit hungrig... fast han fick en halv stor burk mat + en halv burk katrinplommon + 120 ml ersättning som trugades till lunch och 240 ml välling efter långluren. Till kvällen, 1 timme efter skrovmålet gick 240 ml välling till i. Måste nog se över måltidernas storlek, han får ju inte vara hungrig heller.

Kvällsläggningen tig ca 2 sekunder. Pang bom sova. Kan tro det efter så lite sömn på dagen och sedan all denna mat. :oops:
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"