Jag behöver lite råd hur jag kan utreda affärer med storebror (1 år och 10 månader) och lillasyster (7 veckor). Efter lång obeslutsamhet hade vi valt att köpa en kombinerad ståbräda och sits för storebror som kan monteras vid barnvagnen. (I fall någon är intresserad: http://www.baby-babyartikel.de/products ... board.html)
Men: storebror vill inte använda den hur smart den än är. Han vill bara gå själv. Vilket är ju egentligen bra, han kan gå länge. Men ibland måste jag utreda affärer där det helt enkelt tar för länge att ha honom med gående. Inte för att han går för långsamt utan för att han förstås upptäcker många intressanta saker på vägen … När vi går och promenera kan han förstås göra detta, men inte när vi på väg till BVC eller annat. Även att gå och handla har blivit jätte svårt. Jag inplanerar gärna mer tid, men jag vill och måste ju också hinna med saker och ting. Jag försökte att ha den lilla i bärsjalen och att sätta storebrorsan i vagnen. Men det ville inte han. Och nu måste jag hitta en väg att förena hans intressen och mina. Det skulle inte kännas bra att sela fast honom i vagnen så han inte klivar ur. Men jag kan inte låta vardagen dikteras av att sonen inte vill sitta. (Han sitter dock gärna i cykelvagnen, när han och pappa utreda affärer. Men det går ju inte med bebisen).
Har ni tipps hur jag kan hantera detta? – Praktiska tipps eller diplomatiska tricks hur jag kan övertyga honom att det ibland är så fint att sitta …?
Knappt tvååring vill inte sitta i vagnen eller på sits ...
Knappt tvååring vill inte sitta i vagnen eller på sits ...
Rosine
Storebror Augusti 2008, sömnkur mars 2009
Lillasyster Maj 2010, standardmodell
Hej
Klart en liten man vill upptäcka världen.
Helst mest hela tiden. Härliga egenskaper och härligt att du låter honom. Skilj på strövtid och arbetstid. Ibland så är det helt enkelt som det är och han kan sättas i vagnen och du får säga med saklig och tydlig attityd att nu måste vi handla ägg. Inga långrandiga och ursäktande förklaringar utan helt enkelt bara så enkelt och sakligt som det ju är. Beklaga och pakta men prata om det ska ska göras och vad ni kan göra sedan när det gjorts. Läs gärna i trådar om små förtrotsare, under favoriter, för att få fler tips.
Och nu lyckades jag deleta allt under här jag skrivit
men försöker en gång till.
Jag hade tyckt det var enklast att stoppa två-åringen i vagnen och ha den lilla i bärselen. Hade inte dragit mig för att sela och underskatta heller inte mutans betydelse, eller den lilla pausen.
Det är underbart att de små raringarna upptäcker världen och de ska de få göra mest hela tiden. Men det är också en del av livet att lära sig hur det går till här i världen och det behöver man inte be om ursäkt för. Sedan gäller det att lära och integrera i lite lagom doser. Planera en måste aktivitet så det blir avbrott för stros eller annat. Ge uppdrag och gör delaktig. Anna skriver också om detta i Banraboken men jag har inte med den på vår sommarturné (hur jag nu kunde glömma den.
)
Kram
Susanne
Klart en liten man vill upptäcka världen.
Och nu lyckades jag deleta allt under här jag skrivit
Jag hade tyckt det var enklast att stoppa två-åringen i vagnen och ha den lilla i bärselen. Hade inte dragit mig för att sela och underskatta heller inte mutans betydelse, eller den lilla pausen.
Det är underbart att de små raringarna upptäcker världen och de ska de få göra mest hela tiden. Men det är också en del av livet att lära sig hur det går till här i världen och det behöver man inte be om ursäkt för. Sedan gäller det att lära och integrera i lite lagom doser. Planera en måste aktivitet så det blir avbrott för stros eller annat. Ge uppdrag och gör delaktig. Anna skriver också om detta i Banraboken men jag har inte med den på vår sommarturné (hur jag nu kunde glömma den.
Kram
Susanne
"Det talas för lite om glädjen med barn..."
Tre underbara godingar: 1996, 2003, 2007
Tre underbara godingar: 1996, 2003, 2007
-
TorpSara
Min synnerlige aktive herre hade drattat i backen många gånger utan sele både här och där (han reste sig mot allt från han var sex-sju månader). I vagn var det alltid sele och muta som gällde, jag förstår faktiskt inte varför det är så illa att sela någon. Jag har insett att många tycker det, men jag förstår inte varför. Vi gör det ju i bilbarnstolen, så varför inte vagnen? Det handlar ju om säkerhet, ett löst barn är inte alltid säkert.
Tack till alla som svarade!
Ska tänka på era tipps och se hur det går. Om han inte låter sig lyftas i vagnen helt frivilligt och sparkar med sina ben då blir det säkert krångligt med bebisen redan i bärsjalen. Det betyder nog att jag måste sätta ner honom först och ta henne sjalen sedan - och inte låta ut honom före vi kommit hem. Verkar ganska hård. Å andra sidan, att skilja mellan arbete och fritid är någonting är verkligen något vi måste lära oss.
Ska tänka på era tipps och se hur det går. Om han inte låter sig lyftas i vagnen helt frivilligt och sparkar med sina ben då blir det säkert krångligt med bebisen redan i bärsjalen. Det betyder nog att jag måste sätta ner honom först och ta henne sjalen sedan - och inte låta ut honom före vi kommit hem. Verkar ganska hård. Å andra sidan, att skilja mellan arbete och fritid är någonting är verkligen något vi måste lära oss.
Rosine