Vågar jag kasta mig ut i det okända?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Jennisally
Inlägg: 27
Blev medlem: lör 26 jun 2010, 20:39

Vågar jag kasta mig ut i det okända?

Inlägg av Jennisally »

Hej!
Jag är helt ny på detta forum, anmälde mig nyss efter att i veckor läst och läst och läst om olika kurhistorier här :)
Jag har även precis läst ut Internationella Sova Hela Natten och jag är VÄLDIGT sugen på att sätta igång och kura vår lilla Molly 7 månader.
Men så tvekar jag - klarar jag av det? Jag vet ju att jag VILL, för storasyster Isa har alltid varit så himla superokrånglig gällande sömnen så när vi nu fick denna lilla "krångelmaja" känner vi ju bara att det blev så bökigt och slitigt med konstig sömn osv.
Jag vet alltså att jag VILL genomföra SHN men osäker på om jag verkligen grejar det! Tänk om jag misslyckas osv, såna tankar kommer.
Jag måste nog läsa på igen och lite till och ännu mer innan jag är framme och kan sätta igång - men när vet man att man är så påläst att man kommer att greja det? Skulle inte förvåna mig om Molly är enda barnet på hela jorden som inte låter sig kuras med gott resultat :roll:
Grejen är att hon är inte supertrasslig heller, men ofta svår vid nattning samt vaknar mellan 2-4 gånger på nätterna fortfarande och bara MÅSTE amma och jag orkar inte mera snart. Svår som sjutton att få till att sova på dagarna också.
Tror ni SHN kan funka då?
Läser vidare lite här inne så länge, i hopp om lite mera kött på benen eller något :)
Oj nu blev detta långt. Ville nog ha lite pepp kanske, bara :roll:
Bästa hälsningar Jen
Bluna
Inlägg: 1951
Blev medlem: tor 10 apr 2008, 21:43
Ort: Sollentuna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Hej Jennisally och välkommen hit! :D

Det är klart att du kan kura! I grund och botten är det du själv som ser till att kuren funkar, men här finns massor av stöd och hjälp att få på vägen om det skulle behövas! :wink:

Du har läst boken, jättebra! Då är du väl förberedd. Ha den gärna öppen när du kurar också, det underlättar att kunna gå tillbaka och läsa igen och igen.

Så läs och läs, förbered ett datum och kör! Vi finns här som stöttning och råd. Den sköna sömnen är inte långt borta! Här har vi en liten 2-åring som är febersjuk idag och själv ber om att få lägga sig och ramsar sig själv innan hon sover så det här är helt fantastiskt! :D

Kram Bea
Mamma till solstrålen Elsa :heart: född okt -07
och livsnjutaren Ellen :heart: född april -11
aima
Inlägg: 30
Blev medlem: mån 07 jun 2010, 09:08
Ort: Stockholm

Inlägg av aima »

Klart att du vågar kasta dig ut i det okända! :D Jag känner så väl igen mig i dina tankar och funderingar. Vi hade inte heller jätteproblem innan vi kurade (för precis 2 veckor sedan), men allt har bara blivit så mycket bättre! Vi har absolut inte förstört någonting utan bara gett W de allra bästa förutsättningar till god sömn. Du kan läsa vår historia (som ff pågår) i tråden "Funderar på att kura. Behöver tips och råd i massor!".

Jag är alldeles övertygad om att det kommer gå jättebra att kura lilla Molly. Se bara till att du (ni) är ordentligt pålästa och har den rätta ATTITYDEN. :D Till hjälp och stöd finns ju dessutom alla underbara människor på detta forum.

Lycka till!
:heart: Storebror W 090825 Kurad i juni 2010
:heart: Lillasyster E 121022. SM-start okt 2012
aima
Inlägg: 30
Blev medlem: mån 07 jun 2010, 09:08
Ort: Stockholm

Inlägg av aima »

Klart att du vågar kasta dig ut i det okända! :D Jag känner så väl igen mig i dina tankar och funderingar. Vi hade inte heller jätteproblem innan vi kurade (för precis 2 veckor sedan), men allt har bara blivit så mycket bättre! Vi har absolut inte förstört någonting utan bara gett W de allra bästa förutsättningar till god sömn. Du kan läsa vår historia (som ff pågår) i tråden "Funderar på att kura. Behöver tips och råd i massor!".

Jag är alldeles övertygad om att det kommer gå jättebra att kura lilla Molly. Se bara till att du (ni) är ordentligt pålästa och har den rätta ATTITYDEN. :D Till hjälp och stöd finns ju dessutom alla underbara människor på detta forum.

Lycka till!
:heart: Storebror W 090825 Kurad i juni 2010
:heart: Lillasyster E 121022. SM-start okt 2012
Jennisally
Inlägg: 27
Blev medlem: lör 26 jun 2010, 20:39

Inlägg av Jennisally »

Åh hjärtligt tack för så snabbt och stöttande svar!
Aima - jag läste faktiskt runt lite i din tråd innan jag registrerade mig igår och kände att det låter ungefär som vi har det och fick väl ännu mera lust att verkligen ge det ett ärligt försök.
Problemet nu är att vi har så mycket framöver här nu som är uppbokat om dagarna, det är läkarbesök och det är en kort semestervistelse borta osv osv, inte riktigt rätt tajmat att börja då va? Visst är det så att man ska vara hemma under kuren och uppföljningsveckan UTAN en massa störande tider att passa om dagarna? Det handlar främst iofs om ETT besök för just Molly, som hon alltså måste följa med på så att säga men det grottar nog till det lite i hennes tänkta schema då tyvärr :roll:
Kanske bäst att vänta?
Men så är det ju också så att när man väl bestämt sig och verkligen vill så känns det så segt att behöva vänta exakt två veckor från nu...
Klarar man de fyra första nätterna själv? Tror jag är bättre lämpad än min man för just detta, men jag har iaf tvingat honom att läsa boken så det håller han på med nu och han är totalt med på noterna. Tror bara jag är lite "hårdare" och tydligare. Är det ok att ena förälderna tar alla fyra första nätterna, kan han ändå natta sen tror ni?
Tusen frågor..... känner mig lite larvig :oops:
Kram
Jennie
ilindstrom
Inlägg: 2797
Blev medlem: ons 14 nov 2007, 14:56

Inlägg av ilindstrom »

Hej!
Klarar man de fyra första nätterna själv? Tror jag är bättre lämpad än min man för just detta, men jag har iaf tvingat honom att läsa boken så det håller han på med nu och han är totalt med på noterna. Tror bara jag är lite "hårdare" och tydligare. Är det ok att ena förälderna tar alla fyra första nätterna, kan han ändå natta sen tror ni?
Man kan klarar det 4 första nätterna själv ,bara du får sova på dagen de två första dygnen. Men risken är att din man inte blir delaktig och att du kommer bli den "som vet" och därför kan det bli så att kan känner sig osäker och att du kommer ta de flesta läggningar. Så det där blir en avvägning som ni får fundera över.
Kanske bäst att vänta?
Det brukar vara bäst om det är lugnt kring barnet under själva kuren och uppföljningsveckan. Så jag skulle se till att det händer så lite som möjligt under den tiden.
Tusen frågor..... känner mig lite larvig
Inte ska du känna dig larvig. Alla har vi stått med tusen frågor och varit överlyckliga när vi fått bolla med någon.

Lycka till!
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
Sulan
Inlägg: 6
Blev medlem: mån 28 jun 2010, 09:45

Hej Jennisally!

Inlägg av Sulan »

Hej!
Jag är också ny medlem sen bara några minuter tillbaka... jag läste ditt meddelande och jag säger bara " Tveka inte till sova hela natten kuren" Jag har just kurar färdigt min son som är ca 5 1/2 mån och det är det bästa jag har gjort. Han var en orolig själ på natten som vaknade allt mellan 4-8 ggr per natt.
Vi gjorde allt från att stoppa in nappen hundra ggr till att vagga, mata osv ja allt man INTE ska göra.
Jag gråter nästan när jag skriver detta för jag är så himla glad att vi får sova på natten igen och dessutom har vi en jätteglad kille med god aptit på dagarna. Så en en gång, läs på noga och starta. Du klarar det!
Du kommer få sova, tro på dig själv!
Lycka till! :)
Mamma till två solstrålar som sover om natten!
Sulan
Inlägg: 6
Blev medlem: mån 28 jun 2010, 09:45

Hej Jennisally!

Inlägg av Sulan »

Hej!
Jag är också ny medlem sen bara några minuter tillbaka... jag läste ditt meddelande och jag säger bara " Tveka inte till sova hela natten kuren" Jag har just kurar färdigt min son som är ca 5 1/2 mån och det är det bästa jag har gjort. Han var en orolig själ på natten som vaknade allt mellan 4-8 ggr per natt.
Vi gjorde allt från att stoppa in nappen hundra ggr till att vagga, mata osv ja allt man INTE ska göra.
Jag gråter nästan när jag skriver detta för jag är så himla glad att vi får sova på natten igen och dessutom har vi en jätteglad kille med god aptit på dagarna. Så en en gång, läs på noga och starta. Du klarar det!
Du kommer få sova, tro på dig själv!
Lycka till! :)
Mamma till två solstrålar som sover om natten!
Anna09
Inlägg: 1597
Blev medlem: ons 17 jun 2009, 13:35
Ort: Göteborg

Inlägg av Anna09 »

Hej och välkommen säger jag! :D

Du har hamnat helt rätt, vi är många med lång och bra erfarenhet som finns här för dina frågor. 8)

Jag tycker du skall vänta de två veckorna tills allt lugnat sig för er. Vi såg till att ha det lugnt hela första månaden, det är nu precis ett år sedan vi kurade vår lilla juvles kvällsmål och napp. Med en planerad bortvaro för dig/er kan det kännas pressande att "hinna klart" tills dess om du är med.

Så jag tycker du skall ta denna två veckors tid med jämnmod, läsa på MER och ladda ATTITYDEN - här i din tråd kan vi ladda vapnen och skjuta ALLA DINA VARGAR (för där finns både tre fyra gläfsande sådana i dina förra inlägg :wink: ), så att du är REDO. Då får du bättre och mer hållbart resultat.

För det är det SHN handlar om - det är ingen snabbkur, det är en livsstil man inför och håller sig till. Det kan du hälsa din make, att han gör bäst i att tillsammans med dig läsa ER tråd (inte DIN tråd) och hänga med i svängarna. För när barnen blir äldre är det den förälder med sämst ATTITYD som åker på flest frågor... hihi.

Skämt åsido - detta är en lärdom för livet, genom hela barnens liv och för en själv som förälder. Jag har inte och kommer inte läsa något annat är Anna Wahlgren gällande förhållningssätt och visdomar kring att hantera olika faser och härliga tider med barn.

Har ni Barnaboken?

Om inte rekommenderar jag att ni köper den, det är en välsignelse (OJ, nu låter jag som värsta pastorn ), men ni har en intressant period framför er i form av 8 månaders ångest. Finns en del att läsa om det här på forum också. Läs om den nu, det förhållningssätt som ges där är ovärdeligt även när man kurar.

Det handlar ju om frågor från barnen och då vill man ju leverera svar som ger harmoni och livsglädje visst.

Stressa inte fram någon kur, vi slipar dig till en riktig diamant tills det är dags om två veckor. Det är min rekommendation.

:thumbsup:
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
Jennisally
Inlägg: 27
Blev medlem: lör 26 jun 2010, 20:39

Inlägg av Jennisally »

Hej igen och tack för alla svar!
Jag läser och suger åt mig :-)
Vi har nu bestämt att - som Anna09 föreslog - vänta ut de här lite halvsnärjiga veckorna och påbörja kuren måndag den 12 juli.
Jag känner mig nervös och samtidigt superförväntansfull - jag vill egentligen sätta igång nu genast!
Jag måste dock fortsätta att läsa på en hel del mer innan, och odla lite attityd och såna saker :lol:

Några oroliga funderingar gällande rent praktiska saker har jag fortfarande och jag hoppas någon vill hjälpa mig.

1. Lilla Molly har efter diverse förkylningar, öroninflammation och det ena med det tredje plötsligt fastnat i att jag måste amma henne till sömns dagtid!! Detta vet jag INTE hur det har uppkommit då det är min fasta ståndpunkt annars att så vill vi inte ha det... Nu vägrar hon annat och eftersom jag VET att hon somnar då istället för att skrika sig blå medan storasyster ropar ifrån ett annat rum - så ammar jag. SUCK :roll:
KAN man bli av med detta i och med kurande? Eller måste jag fortsätta? ANledningen till att jag fortfarande ammar rätt mycket dagtid (är det förenligt med att kura???) är att hon inte är så förtjust i puréer och annat än... Känns som hon aldrig ska vilja sluta amma. Måste ju liksom amma henne mätt när hon bara ätit 5 skedar puré till lunch. Hur sjutton ska jag bära mig åt? Snacka om att denna bebis är helt annorlunda än hur storasyster var! :D

2. När kuren är gjord, schemat sitter osv osv - KAN man då någon dag "laborera" lite med schemat för att få det att passa om man till exempel skall göra något alldeles särskilt den dagen och absolut inte får ihop det med sitt spikade schema? ELler är man för evigt fast i schemat man kurade med så att säga?

Återigen, tack för alla svar och att ni är så kloka och rara allihopa.
Detta ska nog gå vägen.

:heart:
Jennisally
Inlägg: 27
Blev medlem: lör 26 jun 2010, 20:39

Inlägg av Jennisally »

Glömde - Anna09, japp vi har Barnaboken men jag har precis bara börjat läsa den (köpte den beg för ett par veckor sedan). Verkar stå mycket klokt i den!

En sak till som jag verkligen undrar över, hur många lurar dagtid skall man egentligen räkna med för en liten 7-månaders?
Som det är idag så verkar 3 vara lite för mycket (dvs, otroligt svårt att få henne att sova 3 gånger om dagen!!) men 2 lite för lite.
Jag får inte riktigt till ett bra schema, svårt med bra tider. Jag tänker schema hela dagarna i ända som det är just nu :oops: :lol:
Bluna
Inlägg: 1951
Blev medlem: tor 10 apr 2008, 21:43
Ort: Sollentuna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Hej! :D

Det kommer att gå såååå bra! 8)

Bra att ni väntar tills ni har lugn och ro, en stabil grund tar sig alltid bättre. :wink:

Dina frågor:

1. Nej när du genomför kuren så är ammandet till sömns ett minne blott. Jag tror att det kommer att gå bättre med maten när hon får bättre sömn, allting hänger ju liksom ihop. Men visst kan du amma som en efterrätt, det gjorde jag.

2. Ja visst finns det dagar som ser lite annorlunda ut. Och då får det blir lite som det blir, men jag brukar försöka att följa schemat så gott det går. Det är så enkelt som att tänka hur man själv brukar ha det. Någon dag orkar man slarva med sömn och mat men inte alla hela tiden. :wink: Min erfarenhet är ändå att man kan få till de flesta dagarna som schemat med lite god planering innan.

Jag bytte till två lurar runt 8 mån och det flesta har tre minst så länge. Jag ger dig mitt schema vid 7 mån så har du något att jämföra med (jag slutade amma vid 6 mån):

07.00 Morgon frukost
09.00 Sova 45 min
10.30 Lunch
12.00 Sova 1,5 tim
13.45 Mellis
16.00 Sova 45 min (kortades senare till 20 min)
17.00 Middag
18.15 Nattslurk
19.00 Natt

Kram Bea
Mamma till solstrålen Elsa :heart: född okt -07
och livsnjutaren Ellen :heart: född april -11
aima
Inlägg: 30
Blev medlem: mån 07 jun 2010, 09:08
Ort: Stockholm

Inlägg av aima »

Hej (igen)!

Låter som ett klokt beslut att vänta ut dessa två veckor och sedan ge järnet. :)

Jag är (som du vet) ingen expert på detta, men tänkte ändå ge dig mina synpunkter på dina "oroliga" funderingar.

1. JA!! Naturligtvis kan du komma tillrätta med (o)vanan att amma till sömns. SHN-kuren ger ju barnet förmågan att somna lugnt och skönt i egen säng/vagn för så väl natten som daglurarna. Dina funderingar kring maten är jag inte riktigt rätt person att besvara, då min lilleman är ett riktigt matvrak.

2. Som jag har förstått det ska man följa schemat i möjligaste mån, men om något dyker upp som stör så gör man det bästa av situationen och tänker "En gång är ingen gång". Du har ju alltid möjlighet att skjuta på schemat med marginalkvartar åt endera hållet utan att det stör.

3. Angående tänkt schema så har jag förstått det att det flesta 7-månaders bebisar har tre lurar på dagen. Det finns inspiration och förslag på scheman under "Våra favoriter - hänvisningslänkar" -> "Mat- och sovtider". Det viktigaste är dock att ni väljer ett schema som passar lilla Molly och er familj. Tänkt inte så mycket på hur er situation är idag (ang. att det kommer bli svårt med tre lurar) då "allt" kommer att förändras i och mer kuren. Utan tänk istället hur ni VILL att ert schema ska se ut.

Avslutningsvis: Det kommer inte NOG gå bra. Det kommer gå UTMÄRKT! :D
:heart: Storebror W 090825 Kurad i juni 2010
:heart: Lillasyster E 121022. SM-start okt 2012
aima
Inlägg: 30
Blev medlem: mån 07 jun 2010, 09:08
Ort: Stockholm

Inlägg av aima »

Ha, ha! :D Jag och Bluna måste ha suttit och knåpat mer eller mindre samtidigt.
:heart: Storebror W 090825 Kurad i juni 2010
:heart: Lillasyster E 121022. SM-start okt 2012
Bluna
Inlägg: 1951
Blev medlem: tor 10 apr 2008, 21:43
Ort: Sollentuna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Dubbelsvar - dubbelbra! :D
Mamma till solstrålen Elsa :heart: född okt -07
och livsnjutaren Ellen :heart: född april -11
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"