Hej!
Vi försökte oss på SM sedan pojken kom til världen men lyckades inte helt och hållet så därför har jag i tre nätter kurat honom nu. Det har gått över förväntan bra. Men som inte är helt ovanligt så har dagslurarna börjat krångla rejäl och där har jag några funderingar:
1. Förmiddag och eftermiddagslur är vardera 45 mineter, men han sover nästan alltid bara 30 minuter och vi vagnar och ramsar de sista 15. Ska vi fortsätta så ett tag eller finns det några tips och knep?
2. När jag lägger honom för dessa lurar så särskilt på eftermiddagen ligger han och tittar och tittar med huvudet ovanför barnvagnskanten och luren blir oftast bara 20 minuter här. Hur göra? Låta honom titta?
3. Vargtimme så klart. Han vaknar halv sex i stället för halv sju och jag ramsar direkt och efter en stund sätter på Mozart då han inte har tystnat. Imorse somnade han aldrig om så det var 45 minuter Mozart. Är det bara att fortsätta på det viset ändå?
Vårt schema.
Sova
18.30-6.30
8.30-9.15
11.30-13.30
15.30-16.15
18.15 Är det dags för vällingen men det är en knivig historia och tar oftast långt förbi läggdags. Några tips och trix här? Det börjar alltid med att han vägrar och med varierat resultat får han i sig lite välling till slut.
Nu ligger han i vagnen för e.m-luren. Inte några tecken på att somna, skriker sig igenom tiden mest då jag slutar vagna.
Vore så glad om ni hade några idéer för trasslet. Bara jag vet att jag gör rätt så kan jag hålla på så länge det behövs!
Tacksam för att ni finns här på detta fantastiska forum!!!
Krångel med dagslurar efter SHN start
Krångel med dagslurar efter SHN start
Eleonore född Juli -07
Julius född Jan -10
Julius född Jan -10
Hej och heja för att du kurar! :thumbsup:
Nu till dina frågor:
Lycka till!
Nu till dina frågor:
"Knepet" är att, som med kuren i stort, backa så att han kan göra framsteg. Inte fastna i vagningsträsk. Konsekvent jobba mot att han skall klara sig själv på lång sikt. Om ni vagnar de sista minutrarna ända fram tills luren är slut lär han ju sig att det är så det skall vara. Följden kan bli att han då vaknar tidigare och tidigare.Förmiddag och eftermiddagslur är vardera 45 mineter, men han sover nästan alltid bara 30 minuter och vi vagnar och ramsar de sista 15. Ska vi fortsätta så ett tag eller finns det några tips och knep?
Ta bort möjligheten för honom att ha nåt att titta på, häng för vagnen. 8)2. När jag lägger honom för dessa lurar så särskilt på eftermiddagen ligger han och tittar och tittar med huvudet ovanför barnvagnskanten och luren blir oftast bara 20 minuter här. Hur göra? Låta honom titta?
Om Mozart är din strategi och taktik sätter du på den direkt efter pangramsan, inte vänta med den. När han lugnar sig sänker du volymen och när han somnat stänger du av. Snart så vaknar han inte mer på vargisarna, ju tydligare du är om man säger.Vargtimme så klart. Han vaknar halv sex i stället för halv sju och jag ramsar direkt och efter en stund sätter på Mozart då han inte har tystnat. Imorse somnade han aldrig om så det var 45 minuter Mozart. Är det bara att fortsätta på det viset ändå?
Lycka till!
//Anna
Mamma till Ester -
född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
Mamma till Ester -
Tack för ditt snabba svar!! :thumbsup:
Jag har inte hunnit återkoppla. Satte på Mozart direkt efter ramasan och han svarade genom att lugna sig. Under 1 timme somnade han nog två gånger för att sedan skrika upp sig igen och somande till slut inte om igen före "väckning". Efterföljande natt fick han pangramsa och innan jag han dra igång musiken hade han tystnat och somande sedan om av sig själv!! Ska bli spännande att se hur det blir inatt!!
Jag har backat betydligt mer under dagslurarna och idag fick jag uppleva hur han vaknade efter 1,5 timme under lunchluren, gnällde högljutt men klarade skivan själv genom att somna om och sov fram till väckning! Det kändes härligt!
Tack för snabb och finfin hjälp!!!
Jag har inte hunnit återkoppla. Satte på Mozart direkt efter ramasan och han svarade genom att lugna sig. Under 1 timme somnade han nog två gånger för att sedan skrika upp sig igen och somande till slut inte om igen före "väckning". Efterföljande natt fick han pangramsa och innan jag han dra igång musiken hade han tystnat och somande sedan om av sig själv!! Ska bli spännande att se hur det blir inatt!!
Jag har backat betydligt mer under dagslurarna och idag fick jag uppleva hur han vaknade efter 1,5 timme under lunchluren, gnällde högljutt men klarade skivan själv genom att somna om och sov fram till väckning! Det kändes härligt!
Tack för snabb och finfin hjälp!!!
Eleonore född Juli -07
Julius född Jan -10
Julius född Jan -10
Tack så hjärtans mycket!
Hej!
Inatt gjorde han det min sötaste lille fjant! Han valde att utnyttja marginalkvarten på minuten men 12 timmar sova han den lille precis som vi har jobbat för!! Vilken känsla! Nu återstår det bara för mamma att sova lika gott hon
Tack Anna för dina underbara förståelse för barn och för att du delar med dig av detta! Tack alla på forumet för att ni hjälper till så fint med alla undringar och frågor!
Glad midsommar till er alla!! 
Inatt gjorde han det min sötaste lille fjant! Han valde att utnyttja marginalkvarten på minuten men 12 timmar sova han den lille precis som vi har jobbat för!! Vilken känsla! Nu återstår det bara för mamma att sova lika gott hon
Tack Anna för dina underbara förståelse för barn och för att du delar med dig av detta! Tack alla på forumet för att ni hjälper till så fint med alla undringar och frågor!
Eleonore född Juli -07
Julius född Jan -10
Julius född Jan -10