Min flicka är så smal

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
_lill

Min flicka är så smal

Inlägg av _lill »

Hej!

Jag tycker att min tvååring blivit så smal. Beror det på att hon blivit av med bebishullet tror ni? Hon äter som små barn gör - ibland mycket och ibland lite. Skulle vilja ha lite tips på hur man ger henne lite extra kött på benen sas :D

Såhär äter hon ungefär:
7 frukost, gröt (har börjat ha i lite extra fett), yoghurt el macka. frukost är svårt att få i henne, när hon fick äta på förskolan åt hon mycket men nu är hon 15h-barn och de får inte äta.

frukt på fm om hon är på förskolan, ibland hemma också om vi kommer ihåg

11.30 lunch - mat, rester eller typ korv och makaroner + grönsaker

mellis på eftermiddagen: macka, frukt, yoghurt... nåt sånt

17.30-18 middag, lagad mat

har hon ätit dåligt till middagen får hon en banan el macka innan läggdags. hon dricker inte välling tyvärr även om jag gärna sett att hon gjort det så hon fått i sig lite extra, men det kanske kommer om lillebror börjar med det... :)

Har ni några tips på extra energikällor för smala små tvååringar med enorm energi så är de välkomna!
:heart: Iris 080308 kurad i augusti 08
:heart: Nils 100319 SM från början, finslipningskur juli 10
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Hur lång är hon, och vad väger hon? :D
_lill

Inlägg av _lill »

Hej!

Hon vägde 10,9 och var 83 cm för 3 månader sen, runt sin 2-årsdag. Hon har alltid varit ganska liten så det är inte det, men jag har en känsla av att hon gått ner i vikt på sistone. Har inte haft möjlighet att väga henne dock.
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Mår hon bra? Är pigg och nöjd?

Edvard blev ett benrangel i somras, men jag funderade inte så mycket på det. Han växte nog på längden och rörde på sig en hel del. Man ska akta sig MYCKET noga för att stressa över mat och matintag.

Men, ändå: Avokado är fett, gott och nyttigt. Och turkisk yoghurt är inte heller dumt.
_lill

Inlägg av _lill »

Tack för tipsen Sara!

Jo hon mår bra och verkar nöjd för det mesta, förutom att hon är väldigt hård i magen.

Vi brukar verkligen inte stressa kring mat utan göra som BB föreskriver: erbjuda, men inte tvinga :)

Min man var med henne på bvc idag och då vägde hon 10,6 så hon har ju gått ner lite i vikt. Började fundera på om hon är glutenintolerant, då vi har det i släkten. Ska prata med sköterskan om det...
Siobhan

Inlägg av Siobhan »

Hur var DU som barn? Och hur var hennes pappa? Min dotter är en riktig liten spinkis. Hon har alltid varit ett snäpp över medel på längd...och två snäpp under medel på vikt! De testade henne för gluten och allt möjligt men allt kom tillbaka negativt. Hon äter bra och hon sover för kung och fosterland! Men jag var en riktig spinkis som barn, och hennes far var också ett otroligt spinkit barn. Så jag tror helt enkelt att jag får leva med att hon aldrig kommer vara så där "bebisgosig". Var lite avundsjuk på andra och deras gosiga små tjockisar innan, men du när hon är 3,5 år så märks inte skillnaden lika mycket eftersom de andra barnen blivit av med sitt hull. Men min dotter hade aldrig det där bebishullet...hon var spinkig redan som spädis.

Kan tillägga att min dotter är extremt aktiv!!
Mamma till Lucia född 2007-01-19
Siobhan

Inlägg av Siobhan »

Kollade precis BVC häftet. När min dotter var 2 år vägde hon 11kg och var 88cm lång. Och allt är ok med henne.
_lill

Inlägg av _lill »

Hej!

Ja antagligen funderar jag i onödan... brukar absolut inte oroa mig för hennes vikt men efter som hon har gått ner + att hon har problem med magen tänkte jag att vi ska be att få kollat upp gluten, just eftersom min syster hade de symptomen och hon har glutenintolerans. Bara för säkerhets skull :)
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Bra att kolla upp!
Johanna w.

Inlägg av Johanna w. »

Jag tycker alltid att man ska kolla upp om man är oroad :!:

Jag tänker mycket på det du sa om magen. Är hon förstoppad? Är man det, så har man ingen vidare aptit och långvarig förstoppning kan leda till viktminskning. Så där skulle jag börja.

Lycka till!
Mamma till
Hjärtis april 07
Lill-hjärtis oktober 08
Siobhan

Inlägg av Siobhan »

Självklart ska man kolla upp! Jag förstår verkligen din oro...har oroat mig själv en hel del över min dotters vikt. Vet inte hur mycket hon vägde när hon var 83cm, men när hon var 81cm vägde hon 10kg och när hon var 86cm vägde hon 10,8kg....och jag minns att jag tyckte det var på tok för lite. Men bvc verkar tycka allt är ok, hon följer sin kurva ju.

Jag har funderat om det kan bero på förstoppning, som någon här har föreslagit. Min dotter har problem med bajset och efter ett par dagar så minskar givetvis aptiten. Vårdcentralen hittar inget fel och jag vet inte riktigt vad jag bör göra. Blir din dotter lätt förstoppad?
CiL

Inlägg av CiL »

Helt klart påverkar bajsförmågan aptiten också för min son. Kommer inget på förmiddagen kan man vara säker på att det inte äts till lunch t ex. Sedan går det snabbt. Har det kommit ut i den ena änden så vill det in i det andra. Och ibland tvärtom. Har det ätits behövs toabesöket omedelbart.

Kanske kan du prova med krossat linfrö, katrinplommon mm under tiden du kollar upp det hela?
Mamma till son född januari 07
Minikurad våren 2010
_lill

Inlägg av _lill »

Tack för svar! Nu hade hon gått upp i vikt igen så läkaren ville inte kolla gluten. Kanske var nåt långdraget virus eller så iaf. Vi avvaktar :)
Siobhan

Inlägg av Siobhan »

CiL skrev:Helt klart påverkar bajsförmågan aptiten också för min son. Kommer inget på förmiddagen kan man vara säker på att det inte äts till lunch t ex. Sedan går det snabbt. Har det kommit ut i den ena änden så vill det in i det andra. Och ibland tvärtom. Har det ätits behövs toabesöket omedelbart.

Kanske kan du prova med krossat linfrö, katrinplommon mm under tiden du kollar upp det hela?
Jag har provat ALLT sådant. Det här problemet har varit rätt länge nu och hon får laktulos dagligen och microlax var femte dag när hon går igenom en av hennes svåra perioder. Har varit hos läkaren och testat henne för allt möjligt och de har också tittat "där bak". Det hela verkar vara psykiskt...hon är extremt nojjig med sitt bajseri...kan bara göra det på en speciell plats i hemmet och INGEN får störa...och det tar henne hur lång tid som helst. Kissa gör hon på toaletten utan problem, men hon verkar ha enorm ångest kring bajs av någon anledning. Det största problemet är att hon inte kan bajsa utanför hemmet, det gör att det blir fastliga problem om vi ska på utflykt eller semester eller liknande. Hon börjar gråta och hon håller sig.
CiL

Inlägg av CiL »

Aha, fattar. Detta är på en annan nivå än katrinplommonens.

Bajsproblematiken hoppas jag du får bra tips om. Jag har stött på det i samband med seglarläger för barn. En av anledningarna till att jag satte mingräns vid 8 år. Många yngre hade mycket svårt med skuttoaletter och jag har inte kompetens att hantera det när det håller i sig i tre dygn.

Hoppas att lära av andras svar här.
Mamma till son född januari 07
Minikurad våren 2010
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"