Jaha, ojdå. Ja, det var ju inte så lyckat....
Jag vet inte varför man har olika färg på tallrikar och så (jag undrar här alltså, jag är inte ifrågasättande), vi kör på en och samma. Olika färg på fat till smörgås, och olika färg på mugg har vi. (såna där i plast från ikea). Mina grabbar hakade ett tag upp sig på den ljusblåa och det blev gråt och tandagnisslan om man inte fick den, så för att ta bort överfokuseringen på ljusblått fick det vara "i disken" när de frågade efter den, under väldigt många dagar. Eller så räcker jag fram muggarna och säger "varsågod här får du gul ljusblå, och du rosa ljusblå", vänder om och pysslar med mitt, varpå storebror ler åt mig och tycker säkert mamma är hemskt konstig som kallar rosa och gul för ljusblå

(attityden av självklarhet, jag orkar inte hålla på och tjafsa om färg på mugg, man får önska färg såklart, men finns den inte så finns den inte)
Vad gäller dricka till maten så serverar jag enbart vatten, till frukost ger jag mjölk också. Överiga måltider får de mjölk om de frågar efter det, och då 1 glas, sen vatten (jag tänker på att mjölk är bara bukfylla - man blir ju hungirg efter en kvart igen om man dricker sig mätt på mjölk

. Så min erfarenhet av måltidsdrickande är väl begränsad. (nu låter jag här som planekonomi-förespråkare märker jag...

men jag tycker att det ska vara enkelt.)
Jag läste i en tråd (minns inte vem som skrev...) men en forummamma som brukade säga "oj vad törstig jag är!!" när hon tyckte att barnen drack dåligt, "OJ, jag med!" blir reaktionen. Funkar iaf här VARJE gång! Eller "Jag har glömt att dricka!" eller nåt i den stilen. Varpå man dricker själv och inte tittar ifall andra i familjen dricker.
Vad gäller frustrationen du beskriver i sista stycket tror jag teater skulle hjälpa, kombinerat med att du väljer åt henne. Fråga inte vilken färg, servera på en du valt och när hon vill ha en annan säger du (med inlevelse och mycket konfunderad) "oj, ja var är den då? :-k hmmm... hoppsan den är visst i disken (eller upptagen eller whatever), du får den nästa gång." eller "oj, blev det fel? vad tokigt! då får du den nästa gång". För att bryta "jag kan bara äta på en tallrik av viss färg"-tänket.
Samma sak med tappade makaroner "men vilken tokig makaron!! hålla på så där och ramla på golvet! (vänd mot makaronen: ) hörru makaronen! du ska ju vara i munnen inte på golvet! (med förtroende och samförstånd i rösten: ) Nu ska vi se om nästa makaron är bättre på att komma rätt." (OBS: inlevelse!!!)

det är inte flickebarnet som inte kan, eller inte klarar. Hjälp henne förstå att det är makaronen som är knasig.

Vad tror du?
Ang. provivan: Det får hon ju till frukost? Så alltså "ja, det kan du få till frukost! vad vill du ha nu: mjölk eller vatten" (eller bara "nu får du x")
(Har du läst den fantastiska JA- tråden?)
Sen nåt som jag märkte när min lille kille var 1,5 år och bara åt fiskbullar alt. fiskpinnar, och inget annat: de märker med en gång om det är nåt man funderar över. Tänk dig om vi skulle äta och de andra vi bordet sitter och sneglar och utstrålar oro över mängden mat vi äter? Urjobbigt tycker jag!
Min mamma brukar säga (oavsett hur mycket man lassar upp på tallriken) "ska du bara äta så där lite?" med kritisk röst. Då måste man förklara sig att "jo, jag tänkte ju ta om och jag vill ju inte att maten ska kallna på tallriken och... och... och..." sen känner man sig tvungen att ta om även om man är proppmätt, eftersom man sagt att man eventuellt skulle göra det

Blä! säger jag!
Äta gör man för att man måste, inte för att göra andra nöjda. Och den inställningen vill vi ju ge våra barn, visst?
Nu blev det långt igen

....
Kram och lycka till!!