Kvälls och natt problem

Skriv svar
Nelly

Kvälls och natt problem

Inlägg av Nelly »

Hej på er alla hjälpsamma :D !

Det var ett tag sedan jag var inne och det är av många olika skäl...men men nu känner jag att jag måste ha er HJÄLP för nu är vi helt VILSE :shock:

Visste inte om jag skulle lägga detta på tvillingforumet eller här, så jag testar här....

Och nu ska jag försöka förklara. Vi kurade våra små efter julen 2008 och det har fungerat med tillfredsställande resultat. Visst har vi fått gå upp och ramsa eller lägga på något täcke då och då, främst på E. MEN vår lilla sovmaskin M har varit ett säkert kort fram till för ca en vecka sedan då hon upptäckte i ett raseri utbrott/panik/hysteri gråt att hon kunde klättra ur sängen :shock:
Och detta fortsatte hon med och vi fick henne inte alls lugn och så i söndagskv'äll så ramlade hon ur så att hon slog sig i pannan.

Vi byggde om hennes lilla säng så att det finns en skena stället för en hel sida så att hon kan gå ur och i själv. och ur ja det kan ju verkligen gå!!!! Vi blir tokiga snart här, vi leder och vi leder men vi kanske inte alltid är lika konsekventa vad det gäller tonläge mm. Alltså inte tillräckligt övertygande..... :oops:

Palltricket känns som om hon är för liten för att hon liksom inte fattar det. SEn så verkar hon inte vara så rädd för att det är mörkt och hon är inte så lite kreativ!!! Hittar leksaker, verkar vara grym på att hitta i mörker =)
Och så fort vi kommer in så springer hon tillbaka till sängen skrattandes. Grejen är ju att E ligger ju i samma rum och han störs från och till mest inte alls men ibland så vill han ju bara sova och hon lever rövare och då blir han ladsen och då står man där med två som skall "fixas" om ni försrår vad jag menar.

Vi har ju tyvärr gett upp och satt oss på govet i rummet intill dörren och sedan så fort hon gått upp sagt åt henne att gå tillbaka....det har gått efter ett tag 1-2h tar läggningen..... :(

Sen så kan hon vakna på natten och vara helt förtvivlad och vi kan kanppt stilla henne, det ända som hjälper, oftast, är att sitta vi hennes säng och hålla på henne, men oftast när vi går ut och ramsar så blir hon jätte jätte ledsen igen.

Ledsen om det blev ett rörigt inlägg....e lite trött...tyvärr.

Råd, ideer, stöttning, pushning ja allt som ni kan komma och tänka på för vi e helt lost......känns det som i alla fall.

TACK på förhand!!
Kram :heart: :heart:
Stolt mamma till:
O :heart: 061117 :heart:
E&M :heart: 080908 i v38+1 :heart:
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Nelly

Inlägg av Nelly »

.......en liten rapport!

Idag tog det bara ca 35 min och det var ju en klar förbättring! Jag gick bara in då hon slet bort mörkläggningen från fönstren (vi har mörkläggningsgardiner fastsatta med kardborre och ovan på det har vi mörkläggningsrullgardiner)

Annars så sa jag in i dörrspringan att hon skulle gå och lägga sig. Hon viglade upp sin bror mkt ett tag men sen så tröttnade han och somnade.

Grejen e ju att hon är ju inte ledsen utran bara full av bus.....

:arrow: Ja jag vet att man bör inte ta bort spjälisen innan trotsen är över och det tänkte jag verkligen inte göra men stressen att hon ramalde ur och slog sig ganska rejält gjorde att vi tog detta besult, tankar om det?? :?:

:arrow: En annan fundering som vu haft ett tag är att placera alla våra små i ett och samma rum, råd :?:
...varför vi kanske tvekar är att storebror sover så ur bra, somnar själv och sover hela natten (NEJ inte är han kurad utan totalt jätte "bortskämd" som första barn.....inte hört talas om SHN innan tvillingarna kom....) Vi hade tänkt köra en kur å honom men jag har aldrig varit riktigt redo för det och så helt plötlisgt så bestämmer han sig själv för att efter vi läst saga så ska han somna själv. Och han gör det och han sover hela hela natten :D :D :D

:arrow: Han har dessutom en nattlampa (det fungerar bra för honom...) vet ej om det kommer att fungera så bra för E & M.

Ja ja any how någon som har bra tips va det gäller för syskon att dela rum?

Återigen Tack på förhand!
Kram
Stolt mamma till:
Sagalinda
Kontakt:

Inlägg av Sagalinda »

:D Hej Nelly!

Du är inte ensam om ditt problem, det finns många trådar här på Säkra Sovare som handlar om samma. Jag ska länka ett par nedan men först ge lite tankar.

För det första: ta tillbaka spjälsängen. Jag kan inte nog betona hur viktigt det är. Det är så många som gjort samma misstag som er, på grund av samma orsak (de kan ramla och slå sig) men är det egentligen så himla mycket bättre som det är nu..? Jag minns att min äldsta dotter Saga också ramlade och slog sig ordentligt när hon började svinga sig över spjälorna. Efter det så slutade hon... För det är inte särskilt roligt att ramla och slå sig. Sätt istället en mjuk matta nedanför sängen, så vet ni i alla fall att det inte är hårt. Själv tycker jag att det blir lite för inbjudande att ta sig ur ifall man lägger dit en tjock madrass eller massa kuddar, men en matta SKA ju ligga på golvet och det torde inte barnet undra så mycket över.

Sedan gäller det att strypa all underhållning till max. Det ska vara så urbota tråkigt att komma ur sängen att hon helt enkelt inte ids göra det. Hon ska inte ens få er att reagera nämnvärt. Istället för att bli arga så ska ni vara oberörda. Så fort ni hör att hon kommer ur sängen, visa på sängen och säg TILLBAKA men ge absolut ingen service. Gå inte in i rummet ens. Hon ska klättra i för egen maskin. Service med täcket kan hon glömma. Och så kan ni nöja er med att ramsa bara en eller två verser, så inte ramsan blir underhållning. Ta bort leksaker som hon brukar använda sig av i mörkret. Skruva ur alla lampor. Om det går, tejpa upp svarta sopsäckar på UTSIDAN av fönstret så spelar det ingen roll ifall hon tar bort mörkläggningen där inne i rummet. När hon lärt sig att somna som folk kan ni ta bort sopsäckarna igen...

Jag tycker ni ska vänta med att flytta ihop alla tre tills tösen fnurrat klart, men sedan ser jag inga hinder!

Länkar kommer... :D
Dipl. SHN-kurare och mamma till
:heart: Saga född 28 maj 2005 och kurad vid 6 mån
:heart: Sigrid född 9 maj 2007, SM-barn
:heart: Hugo född 1 april 2009, SM-barn
:heart: Astrid född 20 februari 2012, SM-barn
http://www.alternativjournalen.se/obesprutat
http://vaccin.me
Sagalinda
Kontakt:

Inlägg av Sagalinda »

Dipl. SHN-kurare och mamma till
:heart: Saga född 28 maj 2005 och kurad vid 6 mån
:heart: Sigrid född 9 maj 2007, SM-barn
:heart: Hugo född 1 april 2009, SM-barn
:heart: Astrid född 20 februari 2012, SM-barn
http://www.alternativjournalen.se/obesprutat
http://vaccin.me
Nelly

Inlägg av Nelly »

Tack för ditt svar!!!!

Jaha då har vi infört sängen igen, men med en kant så att hon får svårt att komma över. Hoppas på det bästa.

Hon e dock inte så glad över detta, blandat ledsen/arg svårt att säga vad men vi har ramsat och det har tagits emot med ett visst nederlag. Tro det....hon har ju kommit i och ur sängen några dagar till sin glädje och nu var det stopp för det igen.....stackars lilla M som har så veliga föräldrar :oops: , det gör ont i hela mig :(

Så det blir som en liten minikur att köra eftersom hon e så förtvilvald på natten oxå.....hon har ju kommit ur spår på något sätt och jag tror kanske att det kan vara lite förtrots.

:arrow: Hur kör vi bäst på natten :?: Solfjäder eller strycka henne på ryggen tills hon lugnar sig? Hon är alltså totalt jätte förtvivlad på natten, och hon har ju aldrig varit sådan innan, råd?!

Åter igen tack för all hjälp!! Den är obetaltbar! :heart:
Stolt mamma till:
Nelly

Inlägg av Nelly »

Hej igen.....

Ja nu har det gått en vecka med inför spjälsäng igen och det fungerar blandat må jag säga. Igår somnade hon utan ett endaste knyst...och sov hela natten :shock: Väckte henne kl 07:00!!!!

Då tänkte jag att nu nu vänder det men idag vart hon arg och senare ledsen igen. Jag läste i SHN om att Anna gav rådet att man kan sitta/stå vid dörröppningen så att hon ser och det är det vi gör nu, går endast in och lägger till rätta när hon är förtvivlat ledsen lugnar med solfjäder och sedan ut. Försöker att inte ramsa så mkt för att det inte ska bli en never ending story.

Gäller det samma på natten antar jag, men här sviker mitt självförtroende rejält, kanske är det oxå för att lille E sover i samma rum osv. Hon blir så himla ledsen och går man in och lägger till rätta så hinner man knappt blinka då man är på väg ut inna hon står upp och är tok-ledsen....RÅD snälla!!!

:?: Vad det gäller ihop flytten har ni några konkreta råd för att få det så bra som möjligt?

Återigen tack för all hjälp!
Kram
Stolt mamma till:
miniz

Inlägg av miniz »

Hur gàr det nu?

Har hon "tagit tillbaka" sängen. Det tar alltid sina tre dagar (eller nätter) innan de smà lär sig nya saker.

Kram.
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
Nelly

Inlägg av Nelly »

Hej Miniz!

Jo det går, men det gick nog mer än tre nätter....kanske inte så konstigt dock eftersom vi blev helt vilse och provade en massa nytt :shock:

Hon protesterar en del men inte så ledsen lägre mest arg och det är mest vid läggdax inte under själva natten och det är inte mer än max 5 -10min, så vi håller tummarna för att det är på väg åt rätt hål.

Lille E tog sig oxå ur, men han blev nog mest förvånad att han kunde och han ville bara tillbaka till sängen, och han har inte testat igen phu :wink:

Tack för att du frågade! :D
Kram kram
Stolt mamma till:
miniz

Inlägg av miniz »

Vad bra att det gàr rätt väg!

Satsa pà skrattet til gonattet i stor stil.
Det ska vara kul att lägga sig.
Sedan en snabb läggning och ut med ramsa.
Attityden vet du. :wink: Och husljud!

Se ocksà till att hon har bra med social delaktighet pà dagen för efter en hederlig arbetsdag sover och somnar man gott.

Kram.
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"