Uppföljning från Gastsjön 2010

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
strömming

Inlägg av strömming »

Ytterligare en läggning utan ett pip! HÄRLIGT!!! Mr R äju sjuk så idag har det marginalkvartats åt höger och vänster och han har tacksamt tagit emot. Maten har varit lite si och så men avlsutade dagen med en stor flaska iallafall som han nästan åt upp. Fick ur honom ett skratt genom att studsa i sängen och hicka - alla knep är väl tillåtna för det där skrattet :wink: och sedan när han fick lägga sig la han bara ner huvudet och verkade tycka att det var så skönt. 18.40 var det för han gick inte att hålla vaken längre. Syster är också sjuk och somnade strax efter.
I född 080813. 40+6. Kurstart 23 februari 2009.
R född 100125. 39+3. Kurad på SHN-kurkurs i Gastsjön, juni 2010.
A född 120129, 36+2. Kurstart 21 september 2012.
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Åh, lille R :heart: och mamma - you go girl :D :!:
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
strömming

Inlägg av strömming »

En helt OK natt igen. Ett låångt uppvak på över en timme vid 3-4 ungefär. Feber så det stod härliga till, varm så det nästan brändes att ta i honom. Fick alvedon, ny blöja och så vatten i sängen och var nöjd en stund men sedan gick det upp och ner i vågor. Han fastnade aldrig i klagan. Fick en och annan ramsa när han varvade upp sig och det gick fram men han kom inte till ro. Sedan när han väl somnade så sov han till 6.45. Jag hörde hur han började böka omkring och förekom det hela genom att göra morgon.

Nu sover han igen, 10 minuter tidigare än schemat men han är så trött så trött. Bara att lägga honom, ramsa ut och så var det tyst.

Syrrans tidiga morgnar fortsätter trots att hon fått mörkt väckarklocka och får ramsor på morgonen. -NEJ, Is inte sova. UPP! svarar hon. 6.20 tror jag att pappa gick upp imorse för han orkade inte lyssna på henne längre. Fel, jag vet. Hur ska man göra där, hon är ju arg för att hon inte får gå upp ännu och arg får hon ju vara men till slut går det ju över till att bli ledset och det är då som det är så svårt att låta det bara vara. Hon sover annars bra på nätterna och på dagarna men det är just morgnarna som trasslar.
strömming

Inlägg av strömming »

En natt utan uppvak hos R! :heart: Lite bök har vi hört men inget ordentligt uppvak som krävt ingripanden! HÄRLIGT! Läggningarna fortsätter utan protester men han är så trött så trött 8.45 så får nog ändra tillbaka till ursprungsschemat med lur 8.45 istället. Ändrade ju det 3e dagen i gastsjön för han verkade fortfarande så pigg och hade svårt att somna då. Men den senaste veckan är det ju då som han faktiskt somnat . Bara tre dagar kvar med dagislämningar innan det är sommarsemester så då kommer det att funka finfint med Rs schema också.
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Tack snälla strömming för rapporter, jag antar att det är fler än jag som funderar på hur det går för er :wink: :heart: . R låter som en Säker Sovare nu, tack vare din fina hjälp!

Jag hoppas allt går bra för mr M, mr L och lilla ms S också :D :!:
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
strömming

Inlägg av strömming »

säker sovare kanske dröjer lite, långa dagluren spökar fortfarande vid 1,5 timmeskarven men lite dammsugare kanske kan få bukt med den...!
strömming

Inlägg av strömming »

Jag är såå glad nu! R har åter tagit alla lurar som han ska, alla utom långluren då han vaknade efter 1,5 timme men istället för att vara arg/ledsen låg han och snackade i 15 minuter och sedan tog jag upp honom.

Nu var han så trött så trött och somnade nästan med flaskan i munnen så det blev en tidig kväll igen. Skrattet låg långt inne men pappas skägstubb gjorde susen. La sig ner, pratade i 2 minuter och sedan dess är det tyst.

Syrran däremot har levt rövare hela dagen. Hon har feber fortfarande och ögoninflammation och har knappt ätit på tre dagar. (maten är hennes grej att bråka med) Inte så pigg och glad idag med andra ord. Ojoj vilka utbrott. Så nu hoppas vi på snabb bättring för storasyster så att hon får krafterna tillbaka. Hon har ju inget att ta av, en liten sparris som hon är.10 kg och snart två år.
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Läser och beundrar er alla. Tycker ni jobbar på så bra!

Lindsey, hoppas du mår bra i din mage, lät inte alls bra.
Jag är bara nyfiken på vad du har för napp i flaska när du ger ersättning (bovete eller köpe, bovete var poppis här). Jag tycker att du ska gå på den största, den med skåra. Irritation över för långsam mat vill vi inte ha ;) Går det för fort så kan man vrida lite på flaskan. Det rinner fortare om den kommer in i munnen som ett I än som ett -

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
strömming

Inlägg av strömming »

En lite tjorvig natt, första uppvak vid kl 01, kanske 20 minuter. Inte ledsen men ligger och snackar och bökar. Sedan vid 3, 5, 5.30, 6.20. Jag går upp 6.40 och "väcker" en snackandes R 6.55.

En rejäl utelek på morgonen höll honom igång till 9 men han sov sedan bara 30 minuter.Mer snack, inget ledsamt.

TRÖTT vid 11.15 men så ringer telefonen och jag blir sittandes med tråkigt samtal och glömmer att R ska sova 11.30. Så han kommer i säng lite för sent kanske 11.40 så inte så sent iallafall. Var gla och go medan jag pratade iallafall och för första gången på hela dagen tjurade inte syrran (feberfri men trött hon också och snorig som sjutton. vad var det i hostkuren att ha under sängen - lök, lavendel....?) R somnar. Syrran läggs - KLAGAR hög, brukar aldrig ske, Går in och ger henne vatten, bäddar om henne med gosisarna - somnar fort efter det.

Känner mig helt slutkörd efter denna morgon. I skrek rakt ut i protest när R skulle äta lunch kl 10 och hon inte fick något. Jo hon fick lite russin som hon kastade och spottade omkring sig vilket gjorde att jag tog bort dem igen. Livet är bra härligt ibland :wink:
Marianne77

Inlägg av Marianne77 »

Å vad kul det är att komma hem igen och läsa och höra hur det går för er, och hoppas att det är mycket bättre nu Lindsey och att mr M mår strålande nu. Och Strömming jag känner igen det där med russinen :lol: Själv så har vår vecka i Grekland funkat bra.

Natten innan vi skulle till Grekland var första gången som mr L sov utan att ramsas. (han vaknade till vid 3.00 men somnade om själv) så det var ju lite typiskt att jag sen behövde väcka honom 5.45 för vi skulle iväg till flygplatsen.
De kommande nätterna sov han sen fram till ca 5 och då var det ramsning lite från och till (och många gånger var han sen tyst och ibland somnade om emellanåt) fram till godmorgon 6.30. Igår natt var första natten hemma igen, och det var mycket uppvak då, vid 2,3.,4,00 och sen från 5 så var han vaken fram till 6.15, (blev en kvarts förtidig morgon)

Mr L sover fortfarande bra på dagen :sleep:
Kram på er!
Storasyster född sep-07, kurad vid 4mån
Lillebror född nov-09, kurad Gastsjön juni 2010
strömming

Inlägg av strömming »

Härligt att läsa Marianne att ni har det bra! Vd duktig han är Mr L!

Igår försökte jag mig på em-luren ute i vagnen. Gick väl sådär.... Han somnade först OK med slag och skak men vaknade efter 5 min och var ARG. Vägrade somna om så till slut tog jag en promenad och då sov han luren ut.

Natten har gått bra. En tidig morgon som vanligt, fick 2 omgångar ramsa och somnade om och vaknade i omgångar men sov när jag väckte honom kl 7. TRÖTT 8.45 så fick lägga sig 8.50. Lite protester men inte långvarigt så inget att tala om.

Syrrans natt var hostig trots lök och lavendel under sängen (nu förstår jag vad ni menar med kebabröra..) Sov oroligt hela natten och vaknade strax vid 5.30. Hon är inte arg på morgonen utan sitter och gråter i sängen nu för tiden och svara på ramsan med -Nej inte sova, upp. På kvällen ramsar hon sig själv nu för tiden, Natt natt sov gott. Har mycket svårare att hantera detta 'än att hantera Mr Rs uppvak.
strömming

Inlägg av strömming »

En bra dag igår och en bra natt för R i natt. Några korta uppvak som hanterades med ramsa. Han liksom drar en suck när han hör ramsan och blir tyst. som om han säger- jaja jag SKA sova lite till då. Bra morgonlur och en enkel läggning igen nu på långluren. Ärligt talat vet jag inte om han pratade nått för jag brydde mig inte om att lyssna. Det brukar ju gå så bra nu för tiden.

Har nog fått en förklaring på syrrans beteende den senaste veckan, dubbelsidig örininflammation :oops: Igår började hon prata om att hon inte hade ont i foten och inte hade ont i magen så då förstod vi att hon nog hade ont någonstans och mycket riktigt så hade hon ont i öronen. Lilla tjejen har vaknat så mycket på nätterna den senaste veckan och sovit så oroligt att hon igår var så trött att hon somnade sittandes i badet kl 18. Men bada skulle hon forstätta sa hon när jag skulle ta upp henne - roligt bada! Sedan somnade hon i min famn när hon precis kommit ur badet och fått på sig pyjamasen. Det har nog aldrig hänt sedan hon kurades. Så det blev att locka fram ett litet skratt och bums i säng. I morse tog hon ramsan på en gång och somnade om till klockan ringde. Jag tänkte att jag ramsar henne som om klockan är 3 på morgonen inte 6 och ta mig sjutton så köpte hon det. ATTITYDEN! Jag tror att den polletten först NU trillat ner hos MIG. Det får jag tacka alla er som var i Gastsjön för.

Nu ligger R och snackar inne i sin säng. Jaja han somnar nog om snart.
strömming

Inlägg av strömming »

En orolig morgon där vi till slut spelade Mozart på högsta volym. Syrran somnade om men R höll låda. Från strax innan kl 6. Tog upp honom strax innan 7 i ett tyst ögonblick. Trött kille på morgonen. Luren blev orolig och kort. Många frågor. En ännu tröttare kille ville inte äta och när han sedan beslutade att det var bra att äta så somnade han med flaskan i munnen. Han fick 5 minuter i min famn och sedan var han glad igen. Busade med syrran på köksbänken när vi lagade lunch. Syrran har föresten kommit tillbaka igen med sitt goa glada jag. Dubbelsidig öroninflammation kan få vem som helst på fall :oops: Idag är hon i stort sett feberfri, glad och pysslar med sitt. Hittade alla gafflar under köksbordet i förmiddags, hon hade plockat ur diskmaskinen. Går omkring och säger -jobba jobba! Vilken skillnad mot de senaste dagarnas nejnejnejnjeinteintenej prat. Men mat ville hon inte ha. fast hon ät när makaronerna var busig och la sig på bordet. :lol:
R hade just ett uppvak i långluren. Bäst jag drar till symaskinen, väsnas lite och syr lite i MITT NYA FINA EGNA TYG! (mina provtryck kom igår och jag älskar det så här ska tas hem bambutyger! :heart:)
Lindsey

Inlägg av Lindsey »

Hallå!

Här är äntligen fint väder så vi är mest ute och njuter nu.

Fint att höra från dig Marianne också och att Mr L sköter sig. Härligt med ditt utmärkta arbete med Mr R, Strömming.

Jag är bra i magen nu (peppar, peppar). Stod ut 4 dagar och tog aldrig den stränga kuren. Kändes konstigt att dra igång hela karusellen eftersom det inte var bekräftat. Skönt att slippa men det hade säkert gått bra. Tack för råd!

Lilla Ms S växer och utvecklas med stormsteg. Allt fungerar så bra, både lurar, på natten och med maten. Hon vaknar visserligen ibland vid femtiden men är inte ledsen, hon vänder sig om på rygg och ligger och sparkar. Så jag får lägga tillrätta och ramsa och det går bra. Nu hör jag om hon vaknar och kan komma till undsättning innan hon vaknat till för mycket (eftersom hon ligger i samma rum). Om hon nu ska få ett eget rum så kommer jag inte höra henne förrän hon vaknat till ordentligt och kanske blivit ledsen (eftersom hon inte kan vända sig till magläge än). Kanske ska man ha babywatch i en övergångsperiod?

Nä. Måste sova! Imorgon bär det av till Österlen. Glad midsommar. Kramar!
Mamma till Tova född 2002 och Stella 2010, kurad i Gastsjön juni 2010.
strömming

Inlägg av strömming »

Tidig ARG morgon. 5.40. ARG med detsamma. La tillrätta vid kl 6, en liten herre som låg med huvudet i fotändan på sängen på rygg. Lugnade sig men jobbade upp sig igen snabbt. ARG, lyssnade inte på ramsa. Lugnade sig med husljud. SOmnade op 6.20 Sov 20 minuter. ARG. 6.50 får jag nog, buffar tyst och tar upp.

Funderar - R är nu 5 månader ska man minska dagsömnen? Det har börjat strula nu med alla lurar och tidiga morgnar. 12-45-2-20 ?

GLAD MIDSOMMAR allihopa.

Härligt Lindsey att Ms S sover så bra! :D
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"