fisk...

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Luvisen

fisk...

Inlägg av Luvisen »

Hej!

Har ni några bra tips på hur man får småttingar att äta fisk?

har försökt följande:

fiskgratäng- blä
fiskpinnar- smaka pyttelite med frastäcket intakt
friterad hälleflundra (utan frastäcke)- urk, med frastäcke- dubbelurk
lax i ugn- horribelt
torsk i ugn- hiskligt
torsk i gräddsås- läbbigt värre
ångad lax- kräkning
ångad torsk- fy

Min strategi har varit att äta det jag serverar själv med goood aptit och ge Bebis från min tallrik. Detta har gått strålande med all utom just fisk. När intresse svalnat ngt under matintag har Bebis fått spetsa maten själv med gaffel, vilket också hjälpt förträffligt utom för fisken då... :roll:
Erbjudit även att äta med sked ur egen tallrik- går hem ibland,men inte med fisken :(
Bitar att äta med handen- helt ok ibland...MEN inte för fisken...

Vad är det med fisken?! :o

Har ni ngt tips? Ska jag kanske bara acceptera att fisken inte är hans grej?
Det ska ju vara så nyttigt, ska jag kompensera med ngt annat då och i så fall vad?

Värme/Luvisen
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
Mamma till 2

Inlägg av Mamma till 2 »

Hej Luvisen!

Jag har ett matvägrande barn (nu 11, hon har alltsâ överlevt) och ett matälskande barn. I princip tar jag hand om dem pâ samma sätt, vilket visar att "matvägrandet"/ "icke tycka om mat" faktiskt KAN vara en del av personlighet och INTE bara "Mammans FEL", sâsom jag ofta känt.
Min äldsta tycker helt enkelt inte om mat. Hon tycker att det är onödigt....
Frukt är det värsta hon vet (!) .... Hon grâter nâr hon känner lukten av banan eller appelsin.
Själv ÄLSKAR jag mat och att äta, sâ problemet ligger inte där.

Men, fâr hon bara mat hon gillar, äter hon bra nuförtiden och hon är inte sjuk oftare än andra barn. Naturligtvis ser jag till att hon fâr i sig vad hon behöver annat vis tex C-vitamin mm

Vad jag vill säga egentligen är: gillar din bebe inte fisk sâ gör det inget! Erbjud alltid, helst till lunch och gärna som plockmat (han kommer antagligen bara att mosa den med fingrarna men har blivit erbjuden), och ge mer mat vid nästa tillfälle om han inte ätit av fisken. Ibland behöver inte varje mâltid innehâlla allt nyttigt, utan se det över en hel dag istället, eller en hel vecka... Tycker jag i alla fall. Det har känts mindre tungt för mig att tänka sâ när jag har varit tvungen att bära ut en orörd tallrik.

Om du tycker att det är viktigt att han fâr i sig fisk, pröva att mixa pytte-lite och rör ihop i potatismos som kan dölja det mesta....

Kramar
Mamma till 2
Prinsessan juli 99, okurad
Prinsen maj 08, nykurad
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

TAck för feedback!

När jag tänker efter, typ så som du säger över en vecka, äter ju Bebis väldigt bra och ALLT möjligt annat. Igår åt han gyoza, 6 st!! :o Och en smoothie med gojibär i... :o :D

Om fisken är det enda som fattas honom i kostcirkeln är det kanske inget jag ska grubbla så mkt på... :-k
SM rookie
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Sen kan man ha lite respekt för deras bestämda aversioner. Edvard smakade aldrig på ägg eller pannkaka, och han tålde inte ägg, visade det sig sedan. En god vän värade smaka fisk med samma frenesi som din och dito, han tål inte fisk. Båda är ju vanliga barnallergier, som växer bort!
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

:P /Luvisen
SM rookie
CiL

Inlägg av CiL »

Jag tror att jag har fastnat i kostcirkelträsket, för jag har mosat och gömt fisk i maten sedan sonen var liten. Själv äter jag både fisk och kött men sällan, gillar det nästan bara när andra lagat.

Sedan en tid har jag struntat i fiskeriet för sonen nästan helt. Mosen och fiskbitar som gömdes här och var gör maten mindre god, och dessutom mindre hållbar.

Men döm om min förvåning. Häromveckan gick vi förbi en familj som fiskade och hade picknick vid strandkanten. Kändes lång väg att de grillade fisk.

Jag trodde sonen skulle sky doften. Men där fanns en femårig tjej som fiskade med ett snöre med tyngd. De fiskade tillsammans ett tag.

Mamman berättade att dottern älskade att fiska, men att hon aldrig velat äta fisk. Min son äter heller inte fisk, viskade jag. Sedan bjöd hon på helgrillade små, torra strömmingar. Som chips, gott.

Frågade om sonen ville smaka, var beredd på nej tack, men icke. Han inte bara smakade. Han ÅT säkert tio bitar från mina fingrar! "Trömmig är jättegott, jag har fiskat dom helv."

"Jag har också fiskat dem" sa tjejen och tackade även hon ja till att smaka. Hon åt flera rejäla tuggor!

Vi båda mammor kramade varandra varmt som hejdå. Första gången våra barn åt fisk frivilligt!

(Hittills den enda för min son, men jag kommer igen!)
Mamma till son född januari 07
Minikurad våren 2010
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Ja, man vet aldrig med de små. Jag har ingen aning varför men en dag åt jag fiskpinnar. Jag var lite trött så jag orkade inte göra ngt extra till sonen. Jag gjorde bitar av det och potatis, sedan blanda jag det med gräddfil. Han åt alltihop :shock: -själv! :o Någon allergi visade sig inte heller. Dessutom åt han potatisen- också ngt han inte velat befatta sig med, ever.

Så kan det gå. Misstänker att det är den berömda attityden som kom fram.. :wink:

Goa hälsn/Luvisen
SM rookie
CiL

Inlägg av CiL »

Mer om fisk till fiskskeptiker:

Sushi. Sonen älskar det kritvita riset, har gjort det från första gången vi åt på japan/thaiställe. Ville alltid ha de dyra sushibitarna, pillade bort allt annat än riset. Jag beställde extraris till mig och mosade till mina egna sushibitar efter sonens rester... Gott för honom, mindre gott för mig och lite kladdigt för de som satt bredvid. ;-)

Men nu. Sonen äter ALLT på laxbitarna!!! Från början en bit. Nu fem-sex bitar! Till och med en gurkbit och ingefäraslamsa går att knapra på om det är sushi.

Rå fisk. Vem kunde tro det?

I sommar har det varit kul att vara förälder till en sparris. Han har överraskat med att äta det man minst förväntat sig.
Mamma till son född januari 07
Minikurad våren 2010
helamig

Inlägg av helamig »

Sen är det ju väldigt gott också!!
T född 090917
S född 110118
A född 130328
F född 141123
MamMalin

Inlägg av MamMalin »

helamig skrev:Sen är det ju väldigt gott också!!
Mmmmmm...att man blir så sugen på gravidförbjuden mat :D

Den hetaste fiskmaten här för övrigt har gått i generationer...kokt torsk med äggsås! Så kul att se lillkillen också sluka allt och slicka tallriken 8)
/ Malin - mamma till lillkillen -09, 5mån-kurad, och lilltjejen -11, SM :heart:
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Kan man ge sushi till småttingar... :?: 8-[ Tänkte att min son är för liten men det kanske har inte är... :?:
SM rookie
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Tor var 1 år när han fick sin första Sushi, åt 6 bitar själv! :lol:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Wow! Ok! Då måste vi prova! :P
SM rookie
Cyan

Inlägg av Cyan »

Hej!
Här älskar alla HAJMAL (kan även stå pangasius på paketen). Filéerna riktigt smälter på tungan. Konsistensen liknar inte alls den torra trådiga hos torsk och liknande som alaska pollok och sej.
Vi brukar köpa styckfrysta filéer. Tina dom helt, torka av dom och stek dem på svag värme i massor av smör. Det blir så gott att man kan äta det som godis. Ungarna sätter i sig hur mycket som helst!
Annan fisk ratas för det mesta med bestämdhet.
/Cyan
Dotter 2007-01-29, son 2008-12-15 och dotter 2010-03-26
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

:thumbsup: Det ska vi oxå prova!
SM rookie
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"