doktorand

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
maiyah

doktorand

Inlägg av maiyah »

Hej,

Jag tänkte bara höra om det finns några mammor härinne som är eller har varit doktorander? Jag funderar nämligen på att överge mitt välbetalda kunsultjobb och börja forkarutbildning istället. En huvudorsak till att jag funderar på det är att jag vill minska tiden på dagis mm för mina barn. Alltså vara hemma mer :-)

Det verkar ju väldigt bra med mycket egentid och sådant. Men såklart känns ju lönen som en stor nackdel. Ni som har erfarenhet, har ni några plus och minus?

Än så länge har vi ju lyckats ha barnen hemma med oss, och i höst är tanken att maken ska ta över och jag ska ut i arbetslivet igen. Har en anställning på ett konsultföretag men har fått erbjudande om en doktorandtjänst.

Så alla tips och idéer tas tacksamt emot!
Kaspian 2007-11-03 Minikurad 14-16 mars 2008
Cera 2009-06-28 vecka 40+5 SM från början
Nemita
Kontakt:

Inlägg av Nemita »

Hej!

Jag fick barn just efter min doktorandtid, men känner många som har haft småttingar som doktorander.

Fördelen är förstås flexibiliteten. På de flesta institutioner är det okej att komma och gå lite som man vill, även om man (oftast) förstås förväntas vara på jobbet för det mesta. Mina bröder har hämtat barn tidigt på dagis hela sina doktorandtider och det har gått bra. Sen finns ju förstås möten och annat som man måste gå på och då får man lösa det annorlunda vissa dagar.

Nackdelen är förstås också flexibiliteten... :) När man kan gå ifrån och vara "ledig" när det behövs, så är man på något sätt aldrig riktigt ledig heller. Det blir lätt att man jobbar kvällar och helger i större utsträckning än man tar ledigt under veckan och att man dras med stress och dåligt samvete hela tiden.

Jobbet kräver disciplin och självinsikt för att inte gå under. Men om det fungerar är det toppen! Om man kan tänka sig att jobba lite ett par kvällar i veckan (och har man barn som sover från 19 så är det ju ingen omöjlighet som för en del andra...) så kan man lätt jobba 100 % men ändå tex hämta tidigt varje dag.

Som statsanställd får man dessutom inte bara 80 % av lönen som föräldraledig, utan 90 %. Och även om lönen är låg så är jobbutsikterna utmärkta i många fall, och när de är bra så är lönen också för det mesta mycket bra. Det varierar dock väldigt, väldigt mycket hur lätt det är att få jobb efteråt så det kan definitivt vara värt att ta reda på hur det är i just ditt ämne.

Dessutom tycker jag (som iaf har testat konsultliv utanför universitetet några år innan jag blev doktorand) att det inte finns något roligare än att forska! Att få ägna sin tid åt att försöka förstå sig på, tänka efter, undersöka systematiskt och skriva om det. Och så få betalt för det! :D

Lycka till!
Mamma till en pojke född 8 januari 2007 (kurad vid 6 månader) och en stor liten knodd född 24 juli 2010 (en vecka efter beräknat, 4,5 kg tung) som standardmodellas.
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

Hej Maiyah! :D

Hur blev det? Tog du forskarutbildningsplatsen? Jag hann inte svara då du frågade, men jag doktorerar ju också. Och tycker att det både är jättekul och funkar prima. :D Den flexibla tiden är värd den dåliga lönen, för mig i alla fall! 8)
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
maiyah

Inlägg av maiyah »

Jag har inte varit inne på länge så jag missade att jag fått fina svar! Sorry!!!

Jag tackade ja till tjänsten, och än så länge känns det väldigt rätt. Halvera lönen känns ju lite såklart men jag känner ännu starkare att jag prioriterar rätt. Än så länge har det bara varit så sjukt lugnt och lite att göra och då är det lite svårt med diciplinen måste jag säga..Men det blir nog bättr har bara jobbat två veckor än så länge..

Kram och tack!!
Kaspian 2007-11-03 Minikurad 14-16 mars 2008
Cera 2009-06-28 vecka 40+5 SM från början
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"