Nu måste vi ta tag i vår situation

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Gossebarnsmamman

Nu måste vi ta tag i vår situation

Inlägg av Gossebarnsmamman »

Har en liten kille som är 3,5 månad och som tyvärr tar knäcken på oss snart med sitt struliga nattliv. Jag är helt slut. Har fått bra stöd från BVC men har kanppt några krafter kvar. Han kan vakna 15ggr per natt.Så nu plöjer jag Annas bok och ska sätta igång när jag känner att jag är påläst och säker.

Det dyker upp frågor för mig nu.

1. Ska man verkligen räkna med att inte sova någonting alls första kurnatten. Alltså aldrig gå och lägga sig. Jag vet inte hur jag kommer kunna vara lugn och säker där på vargtimmarna efter att inte fått sova någonting. Hur har ni andra gjort?

2. Vi tänkte börja när prinsen är 4 månader, för att hinna läsa på ordentligt innan. Jag vet att det står i boken att kuren är från 4 månader. Jag måste bara få det bekräftat igen: de är inte för små då? De klarar av att höra ramsandet och betinga det till sovandet?

3. Har försökt träna flaskmatning i massor för honom men han vägrar. Nu är det ju meningen att nattätandet ska sluta helt i och med start av kuren. Anna rekomenderar ju extra tillägg så att de är proppmätta inför natten. Vad gör jag när han vägrar och bara skriker så fort flaskan kommer. Ska jag strunta i det och tro att han klarar sig på min dagamning även på natten? Och gör han verkligen det?

Tack för hjälp.
Återkommer om det dyker upp fler frågor.

kram Gossebarnsmamman
Limab?nan

Inlägg av Limab?nan »

Hej :P
Ska försöka svara så gott jag kan.

:arrow: Ja det bästa är nog att vara inställd på att inte få sova, det gäller att vara där på studs den första natten när barnet "frågar"/skriker.
Se till att den som tar första och andra natten får sova på dagen :idea:
Visst kan man lägga sig, och sover barnet kan man naturligtvis slumra till om man är lättväckt.(tycker jag)
:arrow: Ramsan kan man börja använda tidigast när barnet är 3 1/2 månad så börjar ni vid 4 månader är det helt ok :P
:arrow: Om du vill att din lilla ska ta flaska, prova då ömma järngreppet som finns beskrivet i barnaboken (du kan nog säkert hitta något om ömma järngreppet här också om du söker) det kan vara bra att ge tillägg inför natten om inte annat för ens egen del så att man inte släpper in några vargar, "tänk om stackarn är hungrig" :?

Super att ni har ett tag på er innan ni ska "köra igång" för det gäller att LÄSA :shock:

Lycka till och många kramar :heart:
Linda, mamma till 3 godisbitar :heart::heart::heart: f?dda -97 -99 och april -05
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"