Kontakt allergi mot gräs- eller vad?

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
Johanna w.

Kontakt allergi mot gräs- eller vad?

Inlägg av Johanna w. »

Hej :D Som en del av er vet så dras vi med en hel del allergier av div. sorter inom min lilla familj. Stortjejen som klarat sig ganska bra och endast är allergisk mot läkemedel och ev. viss antibiotika fick idag en reaktion på gräs.

Det yttrade sig i form av nässelutslag men fsk var osäker om det var gräset, men när jag kom hade hon kliat sig blodig och var ordentligt inlindad med kompresser och kylbalsam.

När det värsta lagt sig tog jag lite gräs och gnuggade på en del av det benet, där det inte funnits någon reaktion och mycket riktigt så blossade det upp ganska omgående där med.

Hon har ingen pollenallergi eller så, än iaf :? Så min fråga är med vad ni tror om det här? Har någon hört talas om det?

Kram Johanna
Mamma till
Hjärtis april 07
Lill-hjärtis oktober 08
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

HEJ! Jag hade helt missat. Jag tror säkert att det kan vara allergi. Jag får nässelutslag av de mest konstiga saker, inte minst växter.
Johanna w.

Inlägg av Johanna w. »

Ingen fara på taken Torpan, det vet du :heart:

Ok, intressant. Får utredas vidare då... Tycker dock att det är konstigt att endast reagera vid kontakt :? Tycker att något mer symptom borde uppvisas ju.

Tack för input!
Mamma till
Hjärtis april 07
Lill-hjärtis oktober 08
Ewa

Inlägg av Ewa »

Inte nödvändigtvis när de är så små ändå. Oftare huden som reagerar än luftvägarna. Så eksem kan vara enda symptomet när de är mindre så här. Och nässelutslag är ju en annan variant på samma - typ.
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Johanna w.

Inlägg av Johanna w. »

Sant! Var hos läkaren i ett annat ärende med henne och passade då på att fråga. Och mycket riktigt som du är inne på Ewa så är det också så att Atopiker har en känslig och lätt irriterad hud. Så detta rör sig nog inte så mycket om en allergi men en överkänslighet och att huden blir irriterad och kanske därför frisätter histamin.

TAck för dina tankar!
Mamma till
Hjärtis april 07
Lill-hjärtis oktober 08
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"