Är vår son ett äkta AW-barn?

Samtalsforum med barnen i fokus
Kristin

Är vår son ett äkta AW-barn?

Inlägg av Kristin »

Hej!

Jag och min man undrar över en sak: maken som är hemma med sonen märker att lillen skiljer sig från jämnåriga genom sin enorma nyfikenhet och forskarlust. Detta blir mest påtagligt då vi är hemma hos kompisar m fl. Vår son är igång precis hela tiden och vill forska på ALLT medan de andra barnen många gånger sitter stilla :shock:. Han låter inte så mycket, dvs "röjer" inte i den bemärkelsen. Han bara forskar.

Vi brukar börja en date med att förklara hur vi uppfostrar plutten (inte en hel utläggning, men att vi inte säger "nej", hindrar och så vidare). Vi brukar även fråga vilka områden som är "barnförbjudna" i det hemmet vi kommer till.

Vi stormtrivs med vår plutt och ser honom som ett mycket glatt, tryggt och harmoniskt barn. Jag kan tänka mig att det finns dem som ser honom som "ouppfostrad" och det sårar mig på ett sätt (är rädd att de skall tro att vi kör med en sk fri uppfostran) samtidigt som jag står för det vi gör. Vacklar bara emellanåt :oops: :oops:.

Frågan är om era barn är som vår son (ni förstår vad jag menar :wink: )? Märker ni skillnader?

En annan sak: vi satsar inte medvetet på att lära honom en massa "konster" om ni förstår vad jag menar. Många föräldrar "skryter" ju om detta. Gör vi "fel" här? Han plockar ur diskmaskinen (i en rasande fart), klättrar och har sig, står på stol vid diskbänken och röjer glatt. Äta själv gör han inte (han får alltid en egen sked och ibland för han in den i munnen) och han har precis börjat ta flaskan själv. Vi har inte direkt uppmuntrat honom heller, men måste man det?

Är era "AW-barn" superbarn som kan det mesta vid 15 mån ålder eller??

Idag träffade min man en kollega vars 15 mån flicka går på pottan :shock: :shock:! En annan kompis har en 8 mån som också kan kissa på pottan :shock: :shock: :shock: . Inga AW-barn men ändå.....

Mvh
Kristin
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
Kristin

Re: Är vår son ett äkta AW-barn?

Inlägg av Kristin »

Kristin skrev:Hej!

Vi har inte direkt uppmuntrat honom heller, men måste man det?
Vill förtydliga denna kommentar: visst uppmuntrar vi honom i STUNDEN, men vi planerar inte medvetet ("nu skall vi lära honom att sätta på sig skorna, äta själv, renovera huset :wink: mm mm).

Kristin
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
br

Inlägg av br »

vår son är likadan! Vi säkrar hemmet från det om är farligt och vissa intresanta områden blir ointressanta efter ett tag! Kan avslöja att han har slutat att klättra upp på köksbordetvia köksstolarna!

SOnen brukar tyst och effektivt "dammsuga" där vi är. Han kollar allt! Hen är tyst och scannar av varje liten vrå!

Tyvärr så verkar inte det vara ok hos alla, en del kallar honom "busig" och "olydig" :cry: En kompis sa tom att hon var rädd att hennes dotter verkarbli lika busig som min son. Jag brukar säga att han är nyfiken- en positiv egenskap.

Jag känner ibland att jag uppfattas som slapp som låter honom äta själv (ärtorna flyger ibland :D ) gegga hur mycket som helst ute, slabba vid diskbänken osv osv.
Dotter född 11/12-00
Son född 9/12-03 ( "shn-kurad" i maj -04)
Kristin

Inlägg av Kristin »

Hej Br!

PRECIS så är det för oss också! Vår son har kallats VILD :shock: :shock:!

Vi tycker också att det är POSITIVT att han är så forskarlysten. Verkligen! Som sagt, han gör inte så mycket väsen av sig ljudligt sett, men pillar på allt :D!

Mvh
Kristin
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Hej
Jag tycker mest att folk bryr sig om bagateller. Att barnen inte får springa runt och riva ner saker eller känna på finaste vasen när man är borta kan jag förstå, men det som folk är mest rädda om är TV och video med fjärrkontroller :shock: . Där lär det tryckas 2856 gånger om året ändå, så om ett barn trycker med sina små händer kan inte göra varken till eller från. Men TÄNK om den går sönder :shock: :roll:

Men jag tycker nog såhär också. Visst ska vi inte hindra och inte säga nej, men vi kan visa hur man använder/hanterar saker. Klappa och känna försiktigt är ord jag har använt OFTA. Jag frågar också "hur gjorde man nu?" (med gaffeln som man inte ska hacka med i bordet, eller med saker som man inte ska kasta omkring sig).

Men Vera tillhör snarare den kategorin som är så lugn så hon inte märks - "ni märker inte att ni har barn" säger en del. Det är inte heller så kul att höra även om det är väl menat. Jo vi märker att vi har barn, men vi behöver inte vara vakna halva nätterna eller leka med henne hela tiden eller ens ha henne i knät ständigt och jämt.
Men vi har ju haft sån TUR :roll:

Ja ja folk får tycka vad de vill. Våra barn mår bra, det kan vi vara säkra på. :lol:

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
father of sons

Inlägg av father of sons »

Hej :D

Vilda barn :lol: :lol: :twisted:

Glada barn! :D
Nyfikna barn! :-k
Spralliga barn! \:D/
FRIA Barn! :thumbsup:

SÅ trist att barn som inte sitter i sandlådan och "samsas" ska uppfattas som jobbiga!

(Såg en pappa i parken som envisades men att bära tillbaka sin 1,5-2åriga dotter till sandlådan med frasen "här leker vi", "här leker vi". Utanför sandlådan fanns en hel värld att utforska. Men pappa ville leka i sandlådan.)

Vuxna vill ha mer frihet (fritid, semester, egen tid, resa, pengar etc etc).
FRIHET.
Men barnen, de ska rättas in i leden (bokstavligen) och fråntas sin frihet.
Och på kuppen så är de hot mot den vuxnas frihet :!: :shock:

Om vi hälsar på hos "folk" brukar vi säga "Bjuder du på ditt hem så bjuder du på ditt hem".
Rensa det som inte är tillåtet att utforska.

:D
Senast redigerad av father of sons den ons 09 nov 2005, 13:15, redigerad totalt 1 gånger.
Kristin

Inlägg av Kristin »

father of a son skrev:Hej :D

Vilda barn :lol: :lol: :twisted:

Glada barn! :D
Nyfikna barn! :-k
Spralliga barn! \:D/
FRIA Barn! :thumbsup:

SÅ trist att barn som inte sitter i sandlådan och "samsas" ska uppfattas som jobbiga!

(Såg en pappa i parken som envisades men att bära tillbaka sin 1,5-2årig dotter till sandlådan med frasen "här leker vi", "här leker vi". Utanför sandlådan fanns en hel värld att utforska. Men pappa ville leka i sandlådan.)

Vuxna vill ha mer frihet (fritid, semester, egen tid, resa, pengar etc etc).
FRIHET.
Men barnen, de ska rättas in i leden (bokstavligen) och fråntas sin frihet.
Och på kuppen så är de hot mot den vuxnas frihet :!: :shock:

Om vi hälsar på hos "folk" brukar vi säga "Bjuder du på dit hem så bjuder du på dit hem".
Rensa det som inte är tillåtet att utforska.

:D
Klockrent FoS!!!!!!

Kristin
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
Hege

Inlägg av Hege »

Kära Kristin
skulle du villa ta din sons forskartrång på allvar, och lära honom läsa till exempel? Han höres ut till att vara en riktig bra kandidat, med all nyfikenhet han har. (Han är inte för liten, inte alls!)

Under IAHP forumet (som nu finns här, STOR TACK till Anna som har öppnat sitt forum for information om IAHP) så finns en tråd som /LO (tror jag det var) startad, och den handler om små barn och bland annat läsning. Kanske skulle det vara något för er? Jag bara tipsar lite...
*frieda*

Inlägg av *frieda* »

Min grabb är precis lika dan! Nyfiken, väldigt nyfiken! Det ska man uppmuntra!! Benjamin kan hela alfabetet och alla siffror upp till 20, han vet skillnad på höger och vänster och han är verbal och pratar tydligt! Han är oförskräckt utan att för den sakens skull vara farlig för sig själv!! Dessutom har en störtskön humor - Han skrattade så han höll på att ramla ihop i morse när han såg en "hemmakock" på Nyhetsmorgon, med rumpan bar :lol:
Willes mamma

Inlägg av Willes mamma »

Jodå, du är inte ensam.
Vår Wille är oerhört nyfiken och spatserar runt överallt och utforskar, pillar, vänder, vrider, smakar osv osv på allt!

Nu går ju Wille på dagis men "fröknarna" där berättar att det är han som sätter på/stänger av radion, pillar loss klistermärken och i övrigt utforskar allt han kommer åt, inte de andra i samma utsträckning :lol:

Vi har inte hört något negativt alls. De enda kommentarerna är att han är livlig.

Wille går inte på pottan än.
Vi pratar dock om pottan varje gång vi är på toaletten och säger att på pottan kissar och bajsar man. han har ännu inte visat intresse för den men så fort han gör det så anser jag att han är mogen för den, inte förr!

Vi låter honom vara överallt (nästan, och ibland får man slå sig själv på fingrarna när man hindrar i onödan) och plockar bort det som vi absolut är rädda om.
Skulle jag få en kommentar om att han var ouppfostrad skulle jag nog snabbt dräpa till med något :shock:
Inte bryr jag mig om vad andra tycker.... det är ju bara en persons åsikt! :sleep:
Förstagångsmamma när jag var 42
Wille kom till oss den 22 juni 2004... och han har skrattat sen dess :heart:
Mule

Äkta AW-barn?

Inlägg av Mule »

Vår dotter (16 mån.) är också nyfiken på det mesta, men det är som någon skrev att hon kollar in en sak gång på gång på gång tills hon tröttnar på den. Mina glasögon t.ex. Dem ville hon ta av och på ständigt och jämt ett tag men aldrig nu. Jag håller med om att det kan vara jobbigt när man träffar andra. De kan nog tycka att man är passiv kanske när man inte vill hindra. Vi har inte haft någon annan att prata med om AW och därför har vi nog varit försiktiga med att tala för mycket om hennes ideer. Nu när jag har hittat forumet känns det helt annorlunda. Tänk att det finns fler som tror på henne! Något annat...Angående äta själv. Vår dotter är inte duktig på att äta själv, trots att vi har låtit henne kladda i princip hur mycket hon vill.

Hälsningar Carola
mia75

Re: Är vår son ett äkta AW-barn?

Inlägg av mia75 »

Kristin skrev:Idag träffade min man en kollega vars 15 mån flicka går på pottan :shock: :shock:! En annan kompis har en 8 mån som också kan kissa på pottan :shock: :shock: :shock: . Inga AW-barn men ändå.....
Bara en liten komentar om pottan.. att få små barn att göra sina behov på pottan är inte alls svårt. Emil har gått på pottan sedan han var ett år och använder nu oftast bara en blöja per dag, när vi är hemma har han kalsonger istället, han sover alltid med blöja dock. Men så små barn kan inte själva gå och sätta sig på pottan utan man måste som förälder vara väldigt uppmärksam på deras behov. :D
Mamma till Rasmus 000418, Emil 040425, Jonathan 060818 och Olle 080215
BILD
kokos

Inlägg av kokos »

Vilken skön tråd!

Vår kille är också väldigt aktiv, nyfiken och härlig. Många anser att han är FÖR intensiv och vi har fått frågan hur vi "orkar" :evil: .

Vi - å andra sidan - tycker att han är fantastiskt duktig som kan vara i möblerade rum utan att förstöra någonting alls (i stort sett) och att han aktiverar sig själv och verkar glad och harmonisk hela tiden.

Just nu sover han 12.5 timmar per natt utan att säga ett pip och då har han faktiskt anledning att vara sprallig all vaken tid - så ser jag det.

Det här med potta. Han sitter gärna på pottan. Men han har inte fattat vad den ska användas till. Vi andra använder ju toaletten.
:lol:
Fram för aktiva, pigga och glada barn!
Maria - mamma till underhållaren Adrian (juni -04) och professorn Edvin (juni -06). Förstfödde sonen kurad. Yngste sonen standardmodellbebis i Gastsjön -06 och grundaren till verktyget "skogspromenad".
*frieda*

Inlägg av *frieda* »

Vilket söto Adrian är då :heart:
nilam

Inlägg av nilam »

"Hade hon gått på dagis hade hon nog inte varit så vild", eller "tänk om någon hade sagt till henne på skarpen" mycket ska man höra innan öronen faller av...
Min stora är 3 år och har alltid varit "vild" precis som ni beskriver era barn var storasyster när hon var i den åldern, jag följde inte barnaboken slaviskt när hon var mindre men har alltid uppmuntrat henne till att utforska.

Nu när lillasyster har kommit (hon är 15 månader) men lillsyrran har precis lärt sig att gå och nu kommer en hel del nya trix som man kan göra på syrran tex putta henne, köra på henne med gåvagnen eller krama HÅRT jag försöker :oops: att hela tiden säga vad man får och ska göra och gissa vad folk tycker när storasyster puttar till lillasyster helt oprovocerat och jag säger:- Vi kramar och pussar lillasyster- och tar hennes hand eller armar för en klapp eller kram.

Man får höra mycket eller ansiktsuttrycket säger allt eller så försöker de få sina barn att säga vad man inte får...

Men jag försöker hela tiden att tänka på att JAG inte skulle vilja ha min chef hängandes och gapandes över mig om minsta lilla fel jag begick, och det vill absolut inte våra barn heller.

Sorry lite OT men spånade snabbt ett par år fram.

M
:heart: Storasyster sep 02
:heart: Lillasyster aug 04, kurade vid 4 månader.
:heart: Lillebror jan 07, standardmodell

Storasyster omkurad vid 2,5 år då vi hade tagit bort spjälsängen alldeles för tidigt.
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"