Några frågor innan vi kurar

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
malinle

Inlägg av malinle »

Vi valde att fortsätta kuren när hon vaknade 23.45. Jag gick in la tillrätta osv somnade 00.23.
Vaknade igen 02.50 gjorde samma där hon somnade 02.58.
Sen vaknade hon i vargtimmen 4.55 som är det stora "problemet". Samma där men hon somnar inte vad jag vet, hon små gnyr under en hel timme så jag påminner endast när hon stegrar lite ibland, gå INTE in och lägger till rätta.
Skulle kanske ha gjort det?? för runt 6.00 börjar hon gråta mer och mer och jag går in lägger då tillrätta mycket svårt men hon lugnar sig går då ut direkt hon reser sig direkt och börjar gråta när jag är på väg ut . Jag lyssnar av påminner hon tystnar oftast till under påminnelsen så jag drar ihop den med bekräftelsen, vet inte om det var rätt? hon börjar jobba upp sig igen. Det börjar bli svårt att få kontakt går in igen... Sen väljer vi att så fort hon tystnar något går vi in vi runt 7 få hon ska upp. Vi är glada och säger god morgon. Hon gråter och försöker desperat ta sig upp i min famn. Tar upp henne?! byter blöja då hon bajsat sen får hon välling.

Har jag gjort något fel vad kan jag göra den där tiden när hon är sååå van att gå upp för morgonen. Hjälp!
Nimrah

Inlägg av Nimrah »

Hej Malinie!

Tjusigt! Detta är alltså hennes första natt och ni har backat väldigt mycket redan nu. Ni kan alltid stå och solfjädra henne sömntung igen där i vargtimmen (När jag pratar om solfjädern kan den vara låååång så att hon inte bara är lugn utan också näääästan somnar.), hon kommer snart ställa om sin lilla kroppsklocka också ÄVEN om hon just nu är van att gå upp just då. De tar ett par tre dagar att ställa om den, just vargtimmen kan dock strula lite längre. Men med raka besked går det fortare :) . Ni har jobbat på jättebra trots att ni fick en hel del orosvargar bussade på er.

Fortsätt jobba på så här fint så är ni snart framme ska du se :) .
bäbis Y 080106 1:a kurdag 22 maj 2008
bäbis S 100717 Standardmodellerad
Nimrah

Inlägg av Nimrah »

Smågnyr= gå inte in, då stör ni mest. Låt henne få tillfälle att fixa detta själv där.
Gråter ledset= gå in med låååång solfjäder och lugna henne sömntung. OK? :)
malinle

Inlägg av malinle »

Tack för snabbt svar och tipset på solfjädringen.
Har lagt henne nu för dagvilan La henne ca 11.55 kl.11.59 bajsar hon går och byter blöjan! in igen 12.02 Lägger tillrätta solfjädrar ca 25 min hon bökar , pratar blir lite irriterad lita ledsen men hon blundar till och jag går ut med ramsa hon reagerar jag går in igen ger solfjädern tills hon nästan somnar, när jag går ut tittar hon till lite jag ger bekräftelse ramsan på vägen ut. hon somnade 12.35. Tänkte väcka henne13.30 eller ska vi ge extra15 min? vill helst inte riskera uppvak tänker jag!?
malinle

Inlägg av malinle »

hej igen... detta hände jag stod och lyssnade beredd på om hon vaknar så jag skulle hinna gå in innan om hon nu skulle bli ledsen. Hon vaknade 13.25, jag han inte innan hon fick lite panik började gråta ställde sig vid fotänden.
Jag tog upp henne var positiv och glad bekräftade vad skönt att hon fick sova. kändes inte helt rätt? skulle kanske inte ta upp??
malinle

Inlägg av malinle »

Hej igen...
Jag börjar tappa självförtroendet nu. I kväll händer samma sak hon spyr.

Vi valde att ge henne välling kl.18 ikväll alltså lite tidigare, sen badade vi och sen bus, hon brukar hoppa mycket i våran säng innan läggning. Sen i säng kl.19. Vi brukar säga godnatt till en lysande jordglob efter bus i sängen. När jag säger godnatt till jorden så spyr hon :(

Går ut byter pyjamas försöker ge henne välling igen men hon vill inte dricka. Går då in efter övervägande och lägger henne solfjädrar hon protesterar inte jag går ut när hon verkar sömntung. När jag kommer ut börjar hon skrika. Går in ganska snabbt och ska lägga tillrätta och hon spyr igen på kudden :(

Jag fattar ingen ting längre? är jag osäker? gör jag fel? jag var nervös innan nattningen.
Jag tycker att jag är säker på det jag gör... men som sagt jag börjar tvivla.

Vi undrar om man kan busa och skoja och sen ge välling och lägga henne för natten om det nu är hoppandet i sängen som orsakar detta :?:
:cry:
Nimrah

Inlägg av Nimrah »

Jag känner att jag inte riktigt vet vad jag ska svara dig. Jag hoppas att ngn av de diplomerade kan hjälpa dig här.

Du jobbar på jättefint i alla fall måste jag säga. Men vad sjutton gör man åt kräkningarna? Det är det som är det kluriga. Jag skulle nog i alla fall fortsätta i natt, där är ju allt normalt. OM du själv börjar känna dig skakig skulle jag lägga som ni brukade göra förut i morgon kväll men fortsätta med att inte ge mat förstås på natten. Med det tänker jag att du får se då om hon fortfarande kräks?!

Jag har ropat efter hjälp åt dig så jag hoppas du får fler svar ikväll. Det har varit kurkurs i dagarna och därför lite tyst här på forumet.

:heart: /Nimrah
malinle

Inlägg av malinle »

Tack för hjälpen.

Jag känner mig väldigt osäker och något skakig efter läggningen. Känner att jag tappat fokuset.
Vill ju fortfarande inte ge henne mat på natten. Funderar på om jag kan ramsa från min säng och solfjädra vid behov. Eller borde jag vänta och kura om tills jag känner mig säkrare och återgå till det som varit. Känner att det är inte snällt mot henne om jag inte känner mig säker.
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej!

Du får så fin hjälp av Nimrah, tänkte bara flika in med några tankar!
malinle skrev:Vill ju fortfarande inte ge henne mat på natten.
Nej, mat på natten behöver hon absolut inte, hon är en stor tjej på över året och behöver mat lika mycket på natten som du och jag :wink: . Se till att hon får rejält med mat på dagarna, varvat med mycket utevistelse och social delaktighet (ökar aptiten!) och tänk på att vällingen på kvällen är just bara en kvällsslurk och något som inte är avgörande för det sammantagna matintaget.
Eller borde jag vänta och kura om tills jag känner mig säkrare och återgå till det som varit. Känner att det är inte snällt mot henne om jag inte känner mig säker.
Jag tycker dina inlägg andas osäkerhet och visst är det absolut jätteviktigt att man som förälder känner att man gör rätt och är bekväm med det man gör! Hellre göra fel med rätt attityd än göra rätt med tvekan :!: Känner du dig ordentligt påläst? Känner du dig trygg med SHN? Om inte så ska du nog backa och både läsa på och leta igen attityden, för att börja tveka och ifrågasätta det du gör hjälper ingen av er.

Det här med kräkningarna (jag är absolut ingen "expert" på det här utan det är bara funderingar!): har hon nyligen börjat med välling eller bytt sort så det kan vara den hon är känslig mot? Kan det bli för mycket bus så hon rentav är åksjuk? Äter hon bra och har fin avföring? Har hon tidigare haft lätt att kräkas?

Som du ser är det kanske mer frågor än svar i det här inlägget, men jag tror det är bra om du själv sätter dig ner och funderar och felsöker. Det är jättesvårt att sitta bakom en skärm och säga vad som kan fela, det är du som är expert på ditt barn :heart:

Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Välkommen är du :wink: :lol:
malinle skrev:Jag fattar ingenting längre? Är jag osäker? Gör jag fel? Jag var nervös innan nattningen.
Den lika hemska som enkla sanningen är att din oro innebär livsfara för barnet.

För om inte du kan ta hand om dig själv - dvs mota bort alla livshotande vargar i alla skepnader (=faran för livet) - hur ska du då kunna beskydda ditt barn :?: Vara dess överlevnadsgarant, natt som dag :?:

Jag ber dig besinna dig :shock: Och tänka på vad du själv skulle vilja ha, till exempel på en safari på savannen i Afrika... Införskaffa (om du inte har den) Internationella Sova hela natten-boken och läs på om Safarin och Säkerheten, först och främst.

Då förstår du.

O:) :heart: :sleep:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
malinle

Inlägg av malinle »

Tack för svar!

Vi läser på... :)
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "