Äter för lite trots trugande - vad gör vi för fel?

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Sarah B

Äter för lite trots trugande - vad gör vi för fel?

Inlägg av Sarah B »

Hej!

Vill börja med att säga att jag vet att tvillingforumet finns - men vårt akuta problem har bara med matning av flaskbarn att göra, så därför ber jag om hjälp här!

Vi försöker så gott det går att köra standardmodellen på våra tvillingar men har ett problem. De äter för lite så det blir svårt för dem att sova 6 timmar natt.
Igår lyckades vi få i dem tillräckligt så natten till idag sov den ena 6 timmar och den andra vagnades några få gånger efter 4 1/2 tim och somnade om till 6 tim gått :D :D . Men idag är det samma problem igen - nämligen de äter för lite.
Vi försöker truga och ibland går nästan hela vakentiden åt till att mata dem, men det blir nästan aldrig tillräckligt.
Hittills har jag ammat och gett ersättning eftersom mjölken inte räckt till de båda, men nu har mjölken börjat sina och jag kommer att övergå till huvudsakligen ersättning och endast lite amning.

Detta är schemat;
8.30-10.30 Vaken MÅL 1
10.30-12.30 Sova
12.30-14.30 Vaken MÅL 2
14.30-16.30 Sova
16.30-18.30 Vaken MÅL 3
18.30-20.30 Sova
20.30-22.30 Vaken MÅL 4
22.30-04.30 Sova natt
04.30-04.50 Vaken NATTMÅL
04.50-8.30 Sova

Schemat sitter ganska bra. När de ätit ordentligt är det inga problem, då sover de 2 tim utan att kräva vagning. Vi startade med schemat för 2 veckor sedan. Det var även då vi började vagna bort nattmålet vid ca kl 01. Vi har varit stenhårda med mariginalkvart åt båda håll. Däremot om de verkar övertrötta vid enstaka tillfälle har vi lagt lite tidigare eftersom det endast blir 15 tim 40 min sömn - rätt eller fel :?: Natten till idag var första natten med 6 timmar för ena tvillingen och den andra är inte riktigt där än.

Oftast får vi i dem ca 100-140 ml Babysemp 1 per mål och det känns definitift för lite. Igår när det funkade så bra fick vi i dem 180/185 ml MÅL 2 och 160/165 ml MÅL 3 och MÅL 4 var väl ca 140 ml och då sov de alltså perfekt.

Vad gör vi för fel - hur ska vi truga bättre :?:
Det är aldrig problem när de vaknar, då äter de kanske 40-60 sen rap. Därefter 20-60 till och rap. Det brukar bara vara första ca 60 som går problemfritt att få i och det är tredje och fjärde gången som det strulas allra mest. De kniper ihop munnen, vägrar suga på nappflaskan. Trycker bort nappen med tungan, blir äcklad ibland och får ibland kväljningar. Ibland kränger de liksom med kroppen och vägrar ligga stilla, men då är det oftast en rap som sitter fast.
Hur ska vi komma vidare med detta - vad gör vi för fel :?:

Vore tacksamma för hjälp.

mvh
Sarah och Robert
:heart: Ludwig 080308 (v41 +4) - kurad sept 2008
:heart: :heart: Matilda och August 100320 (v40 +0) - SM från start
blivandemamma
Rådgivare/advisor

Inlägg av blivandemamma »

Hej!

Det där med trugande är svårt. Man kan bara erbjuda. Och jag uppfattar det som att ni faktiskt gör det. Barnen är små, jag tycker att ni skall backa lite. Har SM som GRUND och STRÄVAN. De kanske inte sover perfekt de första 4 månaderna. Man strävar efter en standard modell. Jag tycker att ni gör det. Och kanske överkoncentrerar lite, om du förstår. Barnen är inte ens 2 månader. Ni följer ett schema, vagnar och gör allt enligt konstens alla regler som JAG kan se det.

Jag hade backat lite. Tagit det lugnt, haft schema, SM och barnaboken i tanken men avvaktat lite. Matat så mycket det bara går. Gett förutsättningarna. Rester ger sig. Kanske inte idag eller i morgon men dagen efter :lol:

Förstår då vart jag vill komma? Barnen är ju inga robotar :wink: (som du såklart vet!) Så fortsätt vara flitiga (men slappna av lite!) så faller allt på plats snart!

KRAM!

Anna
Gammalt barnaboksbarn och mamma till
Arvid - 07
Ebbe -08
Alfred - 11
Otto 2016-08-12
Elle

Inlägg av Elle »

En sak jag skulle göra är att öka storleken på napphålen. Med båda mina har jag bytt till större mycket tidigare än det föreslås på förpackningarna.

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Det är dessutom först efter 8-veckorsökningen mna kan förvänta sig så stora portioner som 200 ml. Så jag håller med ovanstående: byt napp och tagga ner! 8)
_lill

Inlägg av _lill »

Hej, som jämförelse: min liten är född en dag före era och han äter runt 120 per mål (på natten mindre) och han äter fortfarande 2 ggr på natten. Ibland får jag i honom mer, ibland mindre... 4,5 h tycker jag är bra jobbat :)
:heart: Iris 080308 kurad i augusti 08
:heart: Nils 100319 SM från början, finslipningskur juli 10
Sarah B

Inlägg av Sarah B »

Hej!

Ursäkta att det dröjt med svar. Mycket med tvillingar...

Tack så mycket alla ni som svarat - ni har så rätt. Det är skönt att få uppbackning och tips på hur man kan göra och tänka kring detta :D
Vi har taggat ner lite nu....

Vi har nu bytt till napp från 3 månader och det går bättre. De äter mera och sover bättre. Schemat sätter sig alltmer, även om den ena tvillingen inte riktigt är med på alla lurar och nätterna än. Dock sover han bra de dagar han ätit ordentligt. Ca 3-4 nätter har han sovit 22.30-04.30 så det tar sig :D :D Nu har han dock börjat vakna ca 2.30-3-tiden igen och man får vagna, men vi backar lite och försöker erbjuda så mycket mat det bara går, så lossnar det väl nån gång.
"Problemet" med honom är att han är så social och glad, så han vill le och "prata" så mycket att han glömmer bort att äta... Sen blir han ju hungrig istället under sovtiderna och vaknar alldeles för tidigt på lurarna. Vet inte vad man ska göra åt det :?:

Ibland märker vi att de är hungruga och vill äta, men att de kanske skulle föredra att amma och jag har för ca 2 veckor sedan slutat helt, så det blir ju bara flaska nu. Man kan känna med lillfinger-knogen vid munnen/kinden och då "rotar" de men blir jättearg om man stoppar in flaskan, men finger eller knoge går bra. Ibland kan jag känna så med knogen och vara jättesnabb att trycka in flaskan precis när de börjar vilja suga på knogen och då kan det göra att de suger vidare (och äter ganska glupskt eftersom de är hungriga).
Är det nån som varit med om liknande när man slutar amma :?:

Tack för att ni skrivit hur mycket era äter - då känner vi oss mera normala som inte får i våra 200 ml per mål...

Sen undrar jag om någon vet hur man kan göra sen när man vill få till 8-timmarsnatten. Hur tänker vi med vårt schema då :?:
Vi skriver nu upp hur mycket de äter varje mål och tänker avvakta tills vi är säkra på att 8-veckorsökningen har passerat för de båda, men det vore skönt att vara lite förutseende.

Tack igen alla ni som svarat :heart: :heart:

Sarah
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Ja, jag vet att vår granntjej, som också är SM-barn, gjorde så när hennes mamma slutade amma. Då langade mamman helt sonika fram tutten och bytte sedan precis som du beskriver. Det verkar ha funkat bra.

Ha is i magen, jag tror att 8-timmarsnatten kommer av sig själv, den gör ofta det för de vill i säng tidigare.
Sarah B

Inlägg av Sarah B »

Hur gammalt var granntjejen när mamman slutade amma? Hur länge fick mamman göra på det sättet för att få i tjejen mat? Skönt att höra att det finns fler som vägrar flaska och att det finns lösningar.

Men är det sista målet som försvinner? Fast de ska väl ha 5 mål per dygn va? Nattmålet kl 04.30 som vi har - hur länge har vi kvar det?
Matilda är trött på kvällen och skulle nog vilja somna tidigare, men August har ju fortfarande problem att sova till 04.30....

Det funkar inte så bra att vagna August heller - hur ska vi tänka kring det :?:
Han lugnas när vi vagnar så det är bra, men jagar upp sig när vi slutar. Hur många gånger ska vi vagna - det känns lite tröstlöst ibland på nätterna och vi måste ha samma tider för tvillingarna annars kommer vi att gå under om de går om varnadra hela tiden och vi har dessutom vår 2-åring som kräver sitt.. :?:

Sarah
blivandemamma
Rådgivare/advisor

Hej!

Första målet som försvinner är det som brukar ligga runt 22, sen det runt 01 och sist brukar man ta bort det vid 04. Detta görs när man inför hel natt vid 4 månader.

Jag tycker att det är svårt att besvara frågan om August och vagningen just av den anledningen att jag inte har någon erfarenhet av tvillingar :) Så jag hade ändå tyckt att det varit en idé att starta en tråd där, så tvillingmammor enklare ser dina frågor :wink:

:heart:

Anna
Arvid - 07
Ebbe -08
Alfred - 11
Otto 2016-08-12
Sarah B

Inlägg av Sarah B »

Hej!

Oj då har vi gjort fel med schemat, för vi tog bort målet kl 01, så nu sover de för natten kl 22.30 till 04.30....??

De är ganska trötta både på morgonen (frmförallt Matilda) och hon blir även fort övertrött på kvällarna så jag tänke på detta schema som jag hittade i annan tråd och flyttade fram 1 timme för att passa dagishämtning;

8.30 MÅL 1
10 Sova (2 tim)
12 MÅL 2
14 Sova (2 tim)
16 MÅL 3
17.45 Sova (45 min)
18.30 MÅL 4
20.30 Nattslurk
21 Gonatt (8 tim)
5 NATTMÅL (20 min)

Är detta ett bra schema :?:
Det blir bara 2,5 tim mellan mål 3 och 4 - Bra eller dåligt :?: Ska vi testa oss fram här?
Det blir ju 4 stora mål plus nattslurk och nattmål - är det för många mål :?:
Det blir 15 tim 55 min sömn - hur mycket ska de ha (de blir 10 v på lördag) :?:

Ja, jag startar tråd på Tvillingforumet också - tack så mycket för hjälpen med det andra - ni är bäst!!! :heart:

Jag vore tacksam för hjälp med schema, mat och sov-mängd ändå :heart:

Sarah
blivandemamma
Rådgivare/advisor

Jag alltså ni har ju gjort helt rätt, det var jag som skrev tokigt 8-[ Helt rätt att ta bort 01-målet först :lol:

Däremot kanske jag tycker att det är lite i tajtaste laget med 2,5 timme mellan mål 3 och 4. 3,5, gärna 4 skall det ju vara.

Skall ropa på hjälp och se om någon annan vill fundera lite tillsammans med oss :D

:heart:

Anna
Arvid - 07
Ebbe -08
Alfred - 11
Otto 2016-08-12
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

Hej Sarah! :D

De behöver 15,5-16h sömn per dygn, så ditt schema ser bra ut - senarelägg fjärde målet en halvtimme och låt kvällslurken bli en extra ombjudning så funkar det. :wink: Ett SM-mål ska ju bara ta en timme nu så det passar ihop finfint. 8) Och 4 mål plus kvällslurk och ett nattmål är också precis som det ska vara.

Sedan tänker jag att syskon ju är olika, även tvillingar, och kanske att A behöver mer mat än M? Eller äter mindre effektivt? I så fall kanske du behöver strama upp hans ätande, så att han verkligen äter inom en timme (om han inte redan gör det :D) och hinner få ordentlig aptit till nästa mål? Jag skickar med TorpSaras vagningsråd också, de är bra att hålla i minnet:
TorpSara skrev: Attityden handlar inte om att man ska låta bli att höra när de gråter, utan att man ska vara övertygande och fast i sin vetskap att man vet vad som är bäst för dem!

Ett vagningstips: vagna tyst, släpp, vagna tyst, släpp etc. Tillslut tröttnar han.
För att förklara, vagnar du för mycket så blir det inga svar, utan mys.
Hans skrik betyder:
:?: Ska jag sova?
Du svarar kort och bestämt med vagnen
:!: ja! och sen SLÄPP!
Han frågar igen, direkt:
:?: vaktar du?
Du svarar kort och bestämt igen med vagnen
:!: ja! och släpp!
Han frågar:
:?: Går du nu?
Han frågar:
:?: Överger du mig?
:!: Nej! jag finns här! och släpp!
Han frågar:
:?: Är det säkert, det?
Och som sagt, han kommer att nöja sig med de svaren.
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
Sarah B

Inlägg av Sarah B »

Hej igen!

Tack för era bra svar!
Jag alltså ni har ju gjort helt rätt, det var jag som skrev tokigt Helt rätt att ta bort 01-målet först
Ok skönt då är vi på banan igen :wink:

Ja, det är kanske tajt med 2,5 timme mellan målen. Jag vet bara inte hur jag ska få till dagen annars när de ska sova 8 tim natt - alltså att det blir bra utspritt mellan målen :?: Dagishämtningen måste ju också funka... svårt svårt.

[/quote]De behöver 15,5-16h sömn per dygn, så ditt schema ser bra ut - senarelägg fjärde målet en halvtimme och låt kvällslurken bli en extra ombjudning så funkar det.
Menar du att de ska sova till kl 19 istället för till 18.30 :?: De brukar vilja ha mat direkt de vaknar så jag vet inte om det går att väcka dem utan att mata direkt. Eller ska jag hålla dem vakna 30 min längre MÅL 3 istället och sen lägga 45 min :?:
Ett SM-mål ska ju bara ta en timme nu så det passar ihop finfint.
Alltså jag har läst och läst i Barnaboken, men jag fattar inte hur ordningen under en vakenperiod (MÅL) ska vara när de är 2 mån. Kan någon förklara det för mig :?: Jag och min man sitter ofta och matar nästan hela vakenperioden förutom skötningen bara för att de ska få i sig tillräckligt - vi gör alltså heelt galet?! Då förstår jag ju också att de inte är lika hungriga till nästa mål när man gör som vi :?
Och det förklarar ju Matildas beteende på natten - det är inga problem att få i henne 120 ml på 20 min då - hon är väl ordentligt hungrig efter 6 tim natt.

Oj, nu måste jag mata igen....

Tack igen ni underbara som hjälper till :heart:

Sarah
Sarah B

Inlägg av Sarah B »

Attans nu blev det fel med citaten - hoppas ni förstår ändå!!!!

Och - ja de är olika, M behöver nog mindre mat, hon är mindre och A mera, han är större. M äter oxå snabbare, A är lite segare men kan hålla på längre. Så ja, vi kanske får strama till hans ätande. Gärna med lite tips om hur ordningen SKA vara - inte som vi gör/har gjort under vakenperioderna/målen :?:

Tack...
Sarah
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

Hej Sarah! :D

Du svarar ju på dina egna frågor! :lol: Jag har ingen större flaskerfarenhet, men jag tror att man ger barnet så mycket som går i när det vaknar (rapa och truga några gånger) och sedan en gång till mot slutet av timmen. Du kan tillåta marginalkvart utan problem, men att äta hela vakentiden brukar bli kontraproduktivt när de är hela två månader. :wink:
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"