Vill börja med att säga att jag vet att tvillingforumet finns - men vårt akuta problem har bara med matning av flaskbarn att göra, så därför ber jag om hjälp här!
Vi försöker så gott det går att köra standardmodellen på våra tvillingar men har ett problem. De äter för lite så det blir svårt för dem att sova 6 timmar natt.
Igår lyckades vi få i dem tillräckligt så natten till idag sov den ena 6 timmar och den andra vagnades några få gånger efter 4 1/2 tim och somnade om till 6 tim gått
Vi försöker truga och ibland går nästan hela vakentiden åt till att mata dem, men det blir nästan aldrig tillräckligt.
Hittills har jag ammat och gett ersättning eftersom mjölken inte räckt till de båda, men nu har mjölken börjat sina och jag kommer att övergå till huvudsakligen ersättning och endast lite amning.
Detta är schemat;
8.30-10.30 Vaken MÅL 1
10.30-12.30 Sova
12.30-14.30 Vaken MÅL 2
14.30-16.30 Sova
16.30-18.30 Vaken MÅL 3
18.30-20.30 Sova
20.30-22.30 Vaken MÅL 4
22.30-04.30 Sova natt
04.30-04.50 Vaken NATTMÅL
04.50-8.30 Sova
Schemat sitter ganska bra. När de ätit ordentligt är det inga problem, då sover de 2 tim utan att kräva vagning. Vi startade med schemat för 2 veckor sedan. Det var även då vi började vagna bort nattmålet vid ca kl 01. Vi har varit stenhårda med mariginalkvart åt båda håll. Däremot om de verkar övertrötta vid enstaka tillfälle har vi lagt lite tidigare eftersom det endast blir 15 tim 40 min sömn - rätt eller fel
Oftast får vi i dem ca 100-140 ml Babysemp 1 per mål och det känns definitift för lite. Igår när det funkade så bra fick vi i dem 180/185 ml MÅL 2 och 160/165 ml MÅL 3 och MÅL 4 var väl ca 140 ml och då sov de alltså perfekt.
Vad gör vi för fel - hur ska vi truga bättre
Det är aldrig problem när de vaknar, då äter de kanske 40-60 sen rap. Därefter 20-60 till och rap. Det brukar bara vara första ca 60 som går problemfritt att få i och det är tredje och fjärde gången som det strulas allra mest. De kniper ihop munnen, vägrar suga på nappflaskan. Trycker bort nappen med tungan, blir äcklad ibland och får ibland kväljningar. Ibland kränger de liksom med kroppen och vägrar ligga stilla, men då är det oftast en rap som sitter fast.
Hur ska vi komma vidare med detta - vad gör vi för fel
Vore tacksamma för hjälp.
mvh
Sarah och Robert