min 5 veckors

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
vicky77

Inlägg av vicky77 »

tack för svaret :)

Jag ska öva öva öva med honom dagtid.

men har ni förslag på sovtiderna?? Det som är i ofas nu är att när han inte längre vill sova sista paset(det korta, vid 16) så blir han vaken från ca !4 eller 1430 fram till 19 då han läggs och det är alldeles för länge för efter 17 blir han trött och grinig
min lille kille kom den 14e juli 2009...han var egentligen beräknad till den 17e juli..
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Hej, orkar han inte vara uppe lite längre på fm?

Mika är ett år nästa vecka och hon har sen hon var 7 mån vaknat 7, sovit 45 min mellan 9.00 och 9.45, och sen har vi haft långluren mellan 12.30-14.30.

Jag föredrar att ha en långlur mitt på dagen för det är den som hänger med allra längst, kortlurarna plockar man ju bort vartefter lilla barnet blir äldre.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
vicky77

Inlägg av vicky77 »

hej

jo han är uppe 7-ca920...nästa pass är han uppe till ca 13...jag har haft svårt med långlur på em. Vi vill ha det men jag hämtar på dagis 14 ti on to och han har svårt att sova mer än 45 i vagnen så han behöver sova den hemma och då e det svårt att få till det med dagis...grrr :)

så på ti on to har jag lagt han redan 1230 för att han ska hinna sova så länge som möjligt innan vi ska till dagis...

hmmm...kanske skulle lägga han för långlur vid 14? till1530....om man lyckas ändra det till det...men då innebär det ju kanske knas på morgonen med lurar etc...

:roll:
min lille kille kom den 14e juli 2009...han var egentligen beräknad till den 17e juli..
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

Hej Vicky! :D

Lillkillen börjar närma sig året nu, eller hur? Då tror jag han klarar sig även om morgonluren blir lite senare, typ 10-10.45. Och sedan tar du långluren 14-15.30 (rätt tänkt om em-luren, den behövs nästan garanterat inte längre :wink:) - och sedan när det blir dags att ta bort morgonluren helt, det har varit vid ca 13-14 mån för mina barn, kan du ju tidigarelägga middagsluren igen. 8)

:idea: Hur går det med nätterna, har du fått nån ordning där?
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
vicky77

Inlägg av vicky77 »

hej

tack för ditt svar :)

ja det låter ju bra...ska försöka och se om det kan ordnas :D . Ska man successivt flytta tiderna eller är det bäst att pang , bara flytta dom och ta 3 dagar med frågor?

Nätterna ...hmmm...ja du. Han vaknar 2-3 ggr per natt och nu även börjat vakna 0550 och står upp och vägrar sova=han är superolycklig. Kan beror på att det blivit ljusar ute så jag ska testa att mörklägga mera. Sen att han vaknar har jag ingen förklaring till. Oftast somnar han om ganska lätt med lite verktygande, men vissa nätter har han gråtit och frågat och bara blivit arg när vi verktygat(men han har varit snuvig och kindtänder krånglar samt att ena örat krånglat lite så jag tror att det spelar in)?

:lol:
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Hej igen,
vicky77 skrev: Ska man successivt flytta tiderna eller är det bäst att pang , bara flytta dom och ta 3 dagar med frågor?
Här finns det två vägar att gå, en del föredrar att flytta allt en kvart varje dag för att till slut hamna på rätt tid, andra (däribland jag) bytter tiderna bums och så är det bra med det. Tre dagar brukar det ta innan det sitter ordentligt och frågorna på vägen dit brukar inte vara speciellt betungande.
vicky77 skrev: Nätterna ...hmmm...ja du. Han vaknar 2-3 ggr per natt och nu även börjat vakna 0550 och står upp och vägrar sova=han är superolycklig.
Och varför vaknar han två tre gånger per natt kan man ju undra, orskerna kan vara flera men en sak är säker och det är att på natten sover man. Kan inte heller tänka mig att han skulle vägra sova, däremot tror jag att han behöver lite mer tydlig vägledning av er att man faktiskt sover på natten och inte något annat.
vicky77 skrev: Kan beror på att det blivit ljusar ute så jag ska testa att mörklägga mera. Sen att han vaknar har jag ingen förklaring till. Oftast somnar han om ganska lätt med lite verktygande, men vissa nätter har han gråtit och frågat och bara blivit arg när vi verktygat(men han har varit snuvig och kindtänder krånglar samt att ena örat krånglat lite så jag tror att det spelar in)?
Mörkläggningen är superviktig, inte på kvällskvisten för då somnar de ändå men i arla morgonen när ljuset börjar sippra in i rummet då vaknar man oavsett om man är liten eller stor. Har det väl blivit ljust borde det ju vara morgon eller hur? Så mörklägg ordentligt och lite till så kommer han få god hjälp på vägen att sova natten lång.
Somnat om med lite lätt verktygande - vad innebär det? Ramsan hoppas jag för något mer ska ni inte behöva göra om det inte är AKUT KRIS! Ju mer ni börjar gå in och verktyga på rummet desto mer ris binder ni åt er rygg, det leder bara åt ett håll vilket är sämre sömn för alla inblandade.
Tänder som spricker igenom kan göra ont, snuva kan vara jobbigt men sova måste man och när ni lyckas förmedla det budskapet med ramsan så kommer han sova igenom all tandsprickning och allehanda förkylningar. Ont i örat däremot ska botas för det kan göra gräsligt ont, men då ska man till doktorn.

Så nu ska jag inte vifta med några pekpinnar mer :wink: men ta ledningen så kommer det bli ordning på sömnen.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
vicky77

Inlägg av vicky77 »

:) ingen fara med pekpinnar, kan nog behövas när man själv blivit hemmablind :D

örat går vi till doktorn med men det är bara lite rött i ena örat (han har haft inflammation förr som förhoppningsvis snart är utläkt) så vi ska vänta och se.

Jag hade en ramsa förr som funkade när han var mindre. Sen hände något :oops: kan inte sätta mitt finger på det men det beror nog på att min sambo inte är lika inne i ramsandet som jag.

Så jag vet faktiskt inte hur jag ska gå tillväga där för att få det att funka. Men en sak är säker och det är att jag måste sluta att buffa när han vaknar(men det behövs bara 20 s eller en hand på ryggen så är det ok. Fast du har ju rätt där att det nog bara ställer till det.

Insomnandet på dagslurar är inga problem. Problemet är att han nu istället sover ca 1,5 på första och bara 45 på andra. Hur förlänger jag den andra till 1,5? Jag har själv tänkt att jag ska korta första till 45 så kanske den andra automatiskt bir 1,5. Men inte gjort detd då jag vill att han ska få sömn och om det blir så att han sover 45 och 45 så får han absolut inte tillräckligt för hela dagen.

har ni tips på hur man förlänger andra dagluren. Nu är han ju så stor så han ställer sig upp hela tiden efter 45 min.
Elle

Inlägg av Elle »

Du har ju besvarat dina frågor själv :wink: Du vet vilka problemen är så då är det bara att bestämma och styra upp.

Får han tillräckligt med sömn med 1,5+45 min lurar på dagen? Isf ha det kvar så om det passar er bäst.

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
vicky77

Inlägg av vicky77 »

jo han får oftast 1,5+45...men det är ju så att när han bara ska sova en gång sen längre fram så vill man ju att han ska sova längre än 45. Hur gör man det isf?

Sen är det så att vi ska till doktorn idag. jag ändrade schemst igår för att få till dagarna bättre...

ser ut så här nu
7-ca 945
945-10.30 sova
10.30-ca14
14-1530 sova
1530-19
19natt

gick ok igår...han vaknade vid 1445 men efter ett snabbt tilltittande somnade han om

nu ska vi till doktorn idag för att kolla örat...fick tid 14 :!: :shock: Hur skulle ni göra isf? Skulle ni hålla han uppe lite mer eller lägga han innan?

hmmm
vicky77

Inlägg av vicky77 »

jo förresten finns det någon bra tråd här ine som ni kan länka till där det finns flera bra scheman för 10-11 mån som man kan insprieras av?

Jag tänkte på mitt nya schema. Kanske är dumt att ha sista luren så sent ändå, vill ju ha ett som är lättanpassat till när han bara ska sova en gång. När brukar de flesta ha sovpasset då de bara sover en gång?
Kalaskakan

Inlägg av Kalaskakan »

vicky77

Inlägg av vicky77 »

nu har jag ändrat tiderna så att det ser ut så här:

upp 630
sova 945
upp 1115
sova 14
upp ca 1530
sova natt ca 19

nu är det så att jag ändå inte får ihop något, allt känns förvirrat och ingen ordning. Har försökt ha detta schema nu,konsekvent. Han har ganska tydligt visat att 2 st 1,5 pass på dagen är bra. Hn somnar bra på kvällen MEN han vaknar vid23 (ibland somnar han om lätt men ibland blir han hysteriskt ledsen och behöver hjälp)
Sen vaknar han jämt 0430-05 och sen somnar han inte riktigt om, utan blir ledsen och sen står han upp och skriker. Man blir ju tokig. Jag har provat verktygandet och så fort jag slutar så ställer han sig bara upp och skriker :(

Anledningen till att jag ändrade schemat beror ju på att han förr inte ville somna på 3 e dagsluren oc att om han gjorde det så somnde han inte bra inför natten.

Men han känns trött nu på dagarna när an bara har 2 lurar (samt inte sover hela natten.

Min sambo tror ju att det kan vara något fysiskt (så det ska kollas idag så att han kan lugnas)

Varför vaknar han så tidigt(förr sov han ju till 06 iaf och kunde ganska lätt sövas oms å han sov till starx efter 07.

12 tim natt kan jag ju ge upp , men 11 borde ju gå tycker man.

:roll: :( :(
miniz

Inlägg av miniz »

Hej vicky!

Jag har inte läst hela tràden nu, sà jag minns inte helt, men har ni HELT kolmörkt inne i hans rum? Det kan vara de ljusa sommarnätterna som stör. Sover han i eget rum? Annars kan det vara ni som stör.

Hur verktygar du honom i vargtimmarna?

Han börjar närma sig àret sa tre timmar dagsvila är kanske lite mycket.

Kram.
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
vicky77

Inlägg av vicky77 »

jo vi har så gott som kolmörkt...slipprar in lite ljus i kanterna. Men kan det också störa? Hur får man kolmörkt isf??

Han har eget rum, haft den sen han var ca 5 mån.

Hur vi verktygar? Buffar :oops: Om han vaknar och skriker så blir det buffande så han blir lugn. Kan vra så att min sambo och jag buffar olika länge kanske. Måste nu erkänna att när man varit TRÖTT så har man buffat lite för mkt kanske. Men om man slutar tvärt så är han direkt uppe och skriker.

Måste vi kura? Eller räcker någon minigrej??Han vaknar ju ca 1 gng per natt och sen vaknar han iofs TIDIGT. Idag vaknade han dock halv 6 men lyckades ha han i sängen till 06.
miniz

Inlägg av miniz »

Kolmörkt betyder kolmörkt!
Ljus som slipprar in kan vara just det som stör honom.

Här är en tràd om mörkläggning.
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=19343

När ni buffat honom lugn kan ni avsluta med en liten solfjäder sà ni inte slutar tvärt, som du skriver.

Kram.
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"