Mat mm för min 4 månaders älskling
Hej igen, det händer mycket i livet när man är så här liten och det är oerhört svårt att ha koll på allting så här i början. Fortsätt ge plockmat, du behöver inte göra en hel buffe, häll ut en hög ärtor på bordet och några skivor ost och så kan det räcka för den gången. Snart kommer hon fatta vad hon ska göra, nu kanske hon är lite mer upptagen med andra steg i livet.
En del barn äter som hästar från början medans andra är mer tveksamma och behöver mer tid på sig.
Kram Susan
En del barn äter som hästar från början medans andra är mer tveksamma och behöver mer tid på sig.
Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Dipl. SHN-kurare!
Hej!
Måste fråga- hur göra med en liten tjej 7 mån som inte vill ligga still och byta blöja. Muta går inte alltid. Hur gör ni? Hon blir jätteledsen när man håller fast henne. Vill bara vända på sig och krypa iväg. Fast ibland måste det ju göras liggande fast det inte är kul.
Måste fråga- hur göra med en liten tjej 7 mån som inte vill ligga still och byta blöja. Muta går inte alltid. Hur gör ni? Hon blir jätteledsen när man håller fast henne. Vill bara vända på sig och krypa iväg. Fast ibland måste det ju göras liggande fast det inte är kul.
T född 090917
S född 110118
A född 130328
F född 141123
S född 110118
A född 130328
F född 141123
Känner igen det där
och visst kan de vara som små men mycket starka och ibland ganska arga maskar.
En skorpa eller en leksak kan fungera ibland här hemma. Om man själv gör tokiga ljud kan det också funka, några snabba munpruttar på magen eller på kinderna. Det bästa är om man har en bunke storebröder som underhåller för då ligger man och skrattar. Men nu är ju livet så här att blöjor måste bytas och även om småttingen misstycker så får man göra det så fort och galant man kan. När de små är som slingrigast och inte har tid att ligga still använder jag såna där up and go blöjor, lite dyrare men det handlar om så kort tid så det unnar vi oss faktiskt.
Kram Susan
En skorpa eller en leksak kan fungera ibland här hemma. Om man själv gör tokiga ljud kan det också funka, några snabba munpruttar på magen eller på kinderna. Det bästa är om man har en bunke storebröder som underhåller för då ligger man och skrattar. Men nu är ju livet så här att blöjor måste bytas och även om småttingen misstycker så får man göra det så fort och galant man kan. När de små är som slingrigast och inte har tid att ligga still använder jag såna där up and go blöjor, lite dyrare men det handlar om så kort tid så det unnar vi oss faktiskt.
Kram Susan
Dipl. SHN-kurare!
Dipl. SHN-kurare!
Tack för ditt svar
Vi föräldrar var lite oense men det här som du skrev känns som en bra medelväg. Up and go är bra
Sen undrar jag när kan man sluta tänka på det här med mat-sömn, alltså när är dom inte lika påverkade av maten utan kan sova ändå utan att vara helt mätta i magen. Såklart att hon får den mat hon vill ha men ibland är det bara nej tack och hon verkar sova bra ändå.
Hej hopp!
Vi föräldrar var lite oense men det här som du skrev känns som en bra medelväg. Up and go är bra
Sen undrar jag när kan man sluta tänka på det här med mat-sömn, alltså när är dom inte lika påverkade av maten utan kan sova ändå utan att vara helt mätta i magen. Såklart att hon får den mat hon vill ha men ibland är det bara nej tack och hon verkar sova bra ändå.
Hej hopp!
T född 090917
S född 110118
A född 130328
F född 141123
S född 110118
A född 130328
F född 141123
Här hemma erbjuds det mat och är det så att liten inte vill ha eller bara äter lite så får det bli så det målet. Visst erbjuder vi och lockar i lite mat men är det stopp så är det.
Om du tittar på hela dagens matintag så blir nog ändå summan en full mage vilket innebär en mätt bebis. Mika äter alltid mest till lunch och mellis sen är det lite mindre portioner de andra målen. Men hon sover alltid som en stock.
Kram Susan
Om du tittar på hela dagens matintag så blir nog ändå summan en full mage vilket innebär en mätt bebis. Mika äter alltid mest till lunch och mellis sen är det lite mindre portioner de andra målen. Men hon sover alltid som en stock.
Kram Susan
Dipl. SHN-kurare!
Dipl. SHN-kurare!
Ja, skönt att höra. Jag börjar märka (tror jag) att hon reglerar det där med maten bra själv. Har känts viktigt att inte tvinga henne att äta utan mer ge henne tills hon inte vill ha mer och sen räkna det som en måltid. Men det har ju krävt lite is i magen..
Fast säkert svårare om dom inte äter nåt alls, välling har alltid gått hem här som tur är
Sen det där med sömnen. Det märks ju att hon är mer tålig. Klarar längre stunder utan att bli övertrött. Har kämpat en del med schema och så men får
se om vi kan köra lite mer fritt. Att hon får sina timmar men inte helt bestämda tider. Verkar iaf hittills som om hon reglerar det där själv också. Sover längre andra gången om hon sovit mindre innan osv. Hennes mamma är inte av den schematiska sorten direkt
. Så det kanske passar bra
Att hon får sova verkar viktigare än precis när.
Sen det där med sömnen. Det märks ju att hon är mer tålig. Klarar längre stunder utan att bli övertrött. Har kämpat en del med schema och så men får
se om vi kan köra lite mer fritt. Att hon får sina timmar men inte helt bestämda tider. Verkar iaf hittills som om hon reglerar det där själv också. Sover längre andra gången om hon sovit mindre innan osv. Hennes mamma är inte av den schematiska sorten direkt
T född 090917
S född 110118
A född 130328
F född 141123
S född 110118
A född 130328
F född 141123
Funderar på i sommar, hon har inte riktigt vant sig vid att sova längre i vagnen. Hemma är det så lätt för man bara lägger henne och sen kan hon låta och krypa runt utan att det gör något. Hon blir inte störd av andra ljud och ljus. I vagnen har hon svårare att komma till ro. Men till sommaren vill vi ju gärna kunna vara ute hela dagarna. Har du något bra tips där?
Tack verkligen för alla fina svar
Forumet hjälpen mig att bolla mina idéer med någon för att förhoppningsvis hitta vägen i mig själv. Jobbigt att vara så vilsen. Idag har jag en ny känsla, att hitta tryggheten i mig själv automatiskt utan att behöva dubbelkolla med er. Att bli mer trygg i mina egna beslut. Men det kommer nog vara mer upp och ner innan det känns mer tryggt längre perioder
Hoppas du förstår vad jag menar
Tack verkligen för alla fina svar
Forumet hjälpen mig att bolla mina idéer med någon för att förhoppningsvis hitta vägen i mig själv. Jobbigt att vara så vilsen. Idag har jag en ny känsla, att hitta tryggheten i mig själv automatiskt utan att behöva dubbelkolla med er. Att bli mer trygg i mina egna beslut. Men det kommer nog vara mer upp och ner innan det känns mer tryggt längre perioder
Hoppas du förstår vad jag menar
T född 090917
S född 110118
A född 130328
F född 141123
S född 110118
A född 130328
F född 141123
-
blivandemamma
- Rådgivare/advisor
Hej!
Så härligt att ni har det bra
När det gäller sömn i vagnen så har det faktiskt blivit till sommaren som vi har förlagt sömnen inomhus. Det blir helt enkelt väldigt varmt emellanåt att sova ute. Mina barn har tyckt det blivit FÖR varmt
Innesiesta kan vara rätt skönt dessutom, när man är så mycket ute. Sen har det ju varit under de varmaste timmarna som barnen har sovit. Rätt skönt att vara inne då för dem.
Men om ni skall iväg någonstans så kan hon väl sova undantagsvis i vagnen? Det har mina gjort. SKULLE hon då sova en liten stund mindre än vanligt så är det väl ok, en gång ingen gång.
Kram,
Anna
Så härligt att ni har det bra
När det gäller sömn i vagnen så har det faktiskt blivit till sommaren som vi har förlagt sömnen inomhus. Det blir helt enkelt väldigt varmt emellanåt att sova ute. Mina barn har tyckt det blivit FÖR varmt
Men om ni skall iväg någonstans så kan hon väl sova undantagsvis i vagnen? Det har mina gjort. SKULLE hon då sova en liten stund mindre än vanligt så är det väl ok, en gång ingen gång.
Kram,
Anna
Gammalt barnaboksbarn och mamma till
Arvid - 07
Ebbe -08
Alfred - 11
Otto 2016-08-12
Arvid - 07
Ebbe -08
Alfred - 11
Otto 2016-08-12
-
marialoranga
hej!
läser din tråd ibland för att få tips och så!
När max ska sova i vagnen så brukar vi gå ut liten innan han ska sova och låta honom sitta upp vagnen och kika, då somnar han efter ett tag efter som han är trött men han blir inte gnällig eftersom han har lite att titta på:D Vi lägger honom alltså på rygg:D
kram
läser din tråd ibland för att få tips och så!
När max ska sova i vagnen så brukar vi gå ut liten innan han ska sova och låta honom sitta upp vagnen och kika, då somnar han efter ett tag efter som han är trött men han blir inte gnällig eftersom han har lite att titta på:D Vi lägger honom alltså på rygg:D
kram
mamma till L född 030112
och till M född 091208
och till M född 091208
Hej igen, här är några rader som fastnade och som jag vill ha en liten åsikt om.
Så håll sovtiderna, det kommer ni alla tjäna på.
Kram Susan
Vad det gäller maten så räknar jag på vad de får i sig på ett dygn och mattiderna har jag som fasta. När det sen gäller sovtiderna så kan jag nästan lova att det blir trubbel om du börjar låta liten ha koll över dem. Jag skulle råda dig att bli ett riktigt schema-freak för det är när man är det som man är riktigt fri. Håll fast sovtider och väck när det är dags att vakna. På så sätt blir liten en säker sovare som vet att hennes ömma föräldrar ser till att det vaknas på rätt tid, då kan man sova gott utan att själv behöva ta något ansvar. Det absolut bästa i kråksången är att när sovtiderna riktigt sitter i den lilla barnakroppen kan du lägga liten var som helst att sova sin lur. Det blir inga problem att sova på underliga och nya ställen, det blir heller inga problem med en övertrött småtting, och det kommer inte bli några problem med uppvak på nätterna.helamig skrev: Har kämpat en del med schema och så men får
se om vi kan köra lite mer fritt. Att hon får sina timmar men inte helt bestämda tider. Verkar iaf hittills som om hon reglerar det där själv också. Sover längre andra gången om hon sovit mindre innan osv. Hennes mamma är inte av den schematiska sorten direkt. Så det kanske passar bra
Att hon får sova verkar viktigare än precis när.
Så håll sovtiderna, det kommer ni alla tjäna på.
Kram Susan
Dipl. SHN-kurare!
Dipl. SHN-kurare!
Tack ni alla för svar. Så roligt
Marialoranga, sådär har vi också gjort några dagar, har funkat bra.
Blivandemamma, ja skönt för alla att få lite siesta mitt på dagen.
Susan D, Jag ska ta till mig det du skriver. Jag vill ju helst ha fast sovtider också. Kan hända bara att det är dags att ändra lite i schemat.
Kram

Marialoranga, sådär har vi också gjort några dagar, har funkat bra.
Blivandemamma, ja skönt för alla att få lite siesta mitt på dagen.
Susan D, Jag ska ta till mig det du skriver. Jag vill ju helst ha fast sovtider också. Kan hända bara att det är dags att ändra lite i schemat.
Kram
T född 090917
S född 110118
A född 130328
F född 141123
S född 110118
A född 130328
F född 141123
Hjälp oss få till ett bra schema. Det började med att dagslurarna strulade. Hon blev ledsen, svårt att somna om, var vaken osv. Då ändrade vi så hon bara sov 2 ggr per dag.
Hon somnar gott på kvällen och sover tills jag väcker henne på morgonen. 1.5 h på morgonen fungerar också bra. 45 min också men ibland gnuggar hon sig i ögonen efter den turen och verkar allmänt hängig.
Vårt schema nu.
06.45 väckning och välling ca 300
07.10-08.00 ensamlek
8-8.45 (9.00) social delaktighet (tömma diskmaskin, fixa köket, gosa)
8.45 (9.00) - 9.15 (9.30) Sova 1.5 h
lunch 11 vill inte bli matad jag lägger upp mat på brickan barnmatsburk + plock som hon får äta själv med sked och händer. Jag fyller på efteråt med välling.
Efter det går vi ut.
sen är det lite mer oklart 13 eller 14 har hon sovit igen 45 minuter
15.00 middag samma som middag
Efter det vilar vi lite grann med allmänt pyssel
Sen går vi ut eller plockar med tvätt mm social delaktighet (hon är mycket med och grejar, städar osv.
Innan hon lägger sig har hon fått gröt och sen välling. Men eftersom hon inte vill bli matad vill hon inte ha det så nu har det blivit mest välling. 250-300. Vilket gör att hon bara får 4 mål per dag. Hon verkar trött men somnar inte sista sovstunden 16.30-16.50 så är hon så trött 18.30 att jag lagt henne då.
Jag tycker hon verkar lite allmänt trött just nu, för lite sömn?mat? Väldigt klängig, gnällig (inte lika nöjd som innan)
Hon somnar gott på kvällen och sover tills jag väcker henne på morgonen. 1.5 h på morgonen fungerar också bra. 45 min också men ibland gnuggar hon sig i ögonen efter den turen och verkar allmänt hängig.
Vårt schema nu.
06.45 väckning och välling ca 300
07.10-08.00 ensamlek
8-8.45 (9.00) social delaktighet (tömma diskmaskin, fixa köket, gosa)
8.45 (9.00) - 9.15 (9.30) Sova 1.5 h
lunch 11 vill inte bli matad jag lägger upp mat på brickan barnmatsburk + plock som hon får äta själv med sked och händer. Jag fyller på efteråt med välling.
Efter det går vi ut.
sen är det lite mer oklart 13 eller 14 har hon sovit igen 45 minuter
15.00 middag samma som middag
Efter det vilar vi lite grann med allmänt pyssel
Sen går vi ut eller plockar med tvätt mm social delaktighet (hon är mycket med och grejar, städar osv.
Innan hon lägger sig har hon fått gröt och sen välling. Men eftersom hon inte vill bli matad vill hon inte ha det så nu har det blivit mest välling. 250-300. Vilket gör att hon bara får 4 mål per dag. Hon verkar trött men somnar inte sista sovstunden 16.30-16.50 så är hon så trött 18.30 att jag lagt henne då.
Jag tycker hon verkar lite allmänt trött just nu, för lite sömn?mat? Väldigt klängig, gnällig (inte lika nöjd som innan)
T född 090917
S född 110118
A född 130328
F född 141123
S född 110118
A född 130328
F född 141123