Kräkproblem

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Theos mamma

Kräkproblem

Inlägg av Theos mamma »

Hej! Jag har en liten kille på snart en månad som jag vill försöka börja hjälpa att sova bättre. I nuläget är dygnet helt omvänt och vi vill förstås börja se till att natt blir natt...
Vårt första problem är dock att lilla Theo har en benägenhet att äta MYCKET, utan stopp. När vi därefter rapar honom händer det titt som tätt att han kräks rejält. Det handlar inte om något litet överskott vad vi kan se, utan en rejäl tömning. Självklart blir vi tvungna att byta kläder på honom, vilket gör honom vaken. Ofta vill han sedan äta igen. Senast i natt blev det så att han ville äta hela natten efter en sådan kräkning vid 11-tiden. Vet inte varför, för lite mat kvar i brösten eller tröst?
Vad gör man när barnet inte själv känner hur mycket han klarar att äta? Ska jag försöka stoppa honom? Jag är rädd att han inte blir så mätt att han klarar att sova länge då.
Tack på förhand!
/Theos mamma
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Har du hört talas om den så utmärkta Standardmodellen (finns i "verktygslådan" och i Barnaboken)? Om du börjar mata bebisen enligt den så har du ändå de bästa förutsättningarna för att göra dag till dag och natt till natt - även om han kräker.

:idea: När han kräkts så är det bara till att fylla på! Jag har haft tre kräkisar och de har kräkts rätt så mycket upp till ca 6 veckor. Sedan har det avtagit - i alla fall de där sprutande kräkningarna. Och vid varje kräkning har jag fyllt på igen - självfallet. Nu har jag inte ammat så någon brist på mat har det aldrig varit :wink: ! Där kan jag inte uttala mej alls. Men jag kan säga att när jag fyllt på med mer mat efter en kräkning så har de oftast fått behålla den sista omgången (gång nr 2). Då brukade de somna på den slurken efter man bytt i sängen och deras kläder.... Alltså har de inte ätit mer än de "ska" på natten iom det. Tips är att låta dem sova på en handduk - då är det bara att lyfta bort den och byta till en ren!

:!: Du ska inte "stoppa honom"!

:arrow: Hoppas någon som ammar har råd att ge!

:D Grattis till bebisen och lycka till!
Theos mamma

Inlägg av Theos mamma »

Tack för ditt svar! Skönt att höra det där med att det brukar lugna sig vid 6 veckor. Jag håller tummarna för det. :wink:
Jag har för avsikt att börja med standardmodellen nu och det är därför jag frågar. Kräkningarna är så där sprutande som du beskriver. Inte så skoj men han verkar inte lida av dem, tack och lov.
Du körde med ersättning förstår jag. Jag blir orolig att det inte finns mat kvar i brösten när han har glufsat i sig massor och så spyr upp det direkt efter. Är det någon som har erfarenhet av kräkisar som ammar?
Tack igen!
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Varsågod! Hoppas nu att någon ammare har råd att ge gällande mjölktillgången :D !

:idea: Tänk på att försöka ha barnets kropp så "rak" som möjligt vid amningen - alltså inte "ihopknölad" :roll: :wink: . Maten passerar bäst om barnet har en ställning som om det låg på sidan. Fick lära mej det när "2:an" kontraströntgades för att se om där var problem med magmunnen (vilket det var). Då skulle han ligga på sidan just för att maten passerade magsäcken och tarmarna lättast så! Det ju också så de ligger vid bröstet om man inte knölar ihop dem - så det är ju bara att tänka på det lite extra!

:!: Det blir enklare när du går efter Standardmodellen - då vänjer sej magen i lagom takt vid större matintag. Och du "vet" när du ska "fylla på" och hur ni ligger i de fasta tiderna så att du kan förutse dagen och natten!
LinaB

Inlägg av LinaB »

Jag ammar och vår tjej har periodvis gjort riktiga sådana kaskadkräkningar som du skriver, dvs det fullkomligen sprutar ut och hon hulkar tills magen är tömd. Hon verkar dock inte störas av det. :D När det har skett så har jag gett henne mer mat efter det och jag har inte upplevt att hon inte fått i sig tillräckligt efter det. En kväll när vi var precis klara för läggning så skedde det och jag fick sitta en timme till och amma henne och efter det så sov hon som hon skulle vilket gjorde att jag tolkade det som att hon fick den mat hon behövde. Jag funderade nämligen på samma sak om jag hade tillräckligt att ge eller ej... Hoppas det blir bättre!! :wink:
Mamma till Ella 040927 och Alva 061007 :heart:
Båda är barnaboksbarn från start :heart:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"