Om nötter, linser och bönor

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
HannaManna

Om nötter, linser och bönor

Inlägg av HannaManna »

Hej!

Hege nämner i en av IAHP-diskussionerna sådana ingredienser som är nyttiga och viktiga för barns, och vuxnas säkert också, utveckling och välmående. Det med grönsaker och frukt tycker jag att jag har ganska bra kontroll på, men linser, nötter och bönor är mera främmande för mig.

Jag skulle gärna ha mera av dessa i min familjs kost, men har lite svårt att komma på i hurdan form de borde serveras :oops: :D ! Har någon tips på hur det lönar sig att tillreda linser och bönor, eller nötter? Äter man kanske nötterna helst såna som de är? Linser har vi inte ätit just alls hemma hos oss när jag var liten, så jag vet inte riktigt vad det lönar sig att göra av dem. Kanske någon har något gott recept? :D
Uckebucke

Inlägg av Uckebucke »

Linser brukar jag slänga i soppor, för att dryga ut och känna mig nyttig. Egentligen bara slänga i en näve röda (de gröna måste blötläggas och kokas längre) när det är kanske 15 min kvar av koktid. Fast de blir ofta överkokta för mig så jag gör nog något fel ibland :cry: Det finns även ypperliga linssoppor, bara att söka på google eller annan sökmotor.

//Uckebucke
Mor till dotter f?dd i mars 05
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Vi brukar köpa lite olika bönor, men oftast kidney-bönor och kikärter.
Det händer att vi har dem i mat, men oftast mixar jag dem med lite vatten och olja. Kryddar med vad jag känner för och brer på macka. Eller har som dip till grönsaker.

Själv äter jag inte mjölkprodukter eller fläskkött, så just pålägg finns det inte så gott om då.

Jag använder burk-varianter. Vet inte om det är "godkänt" men det är enkelt.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
*frieda*

Inlägg av *frieda* »

Baaahhhh, det beror sig på åldern på barnet/barnen! Småttingar under 1 år ska man inte stoppa fulla med bönor! Det vet jag, jag hade Benjamin som vegetarian första året eftersom jag själv är det. Nu mer har jag slutat upp med det tramset eftersom han fick så dåligt med underhudfett i 2:år åldern och dessutom är han laktosintolerant! Inte kul när han blev sjuk och gick ner i vikt :cry: :? :shock: Då introducerade jag fet fisk på menyn - Som är väldigt nyttigt det med! Efter det har han bibehållit hälsan och är en riktig liten "smartis" som kan alfabetet och alla siffror upp till 20 8) \:D/ :mrgreen: Omega-3 fettsyror är oumbärliga... Linser går bra! Jag gjorde barnmat med rotgrönsaker och linser, det går i alla former av puréer... Mat för äldre, köp en vegetarisk kokbok, eller en indisk kanske? :idea:
HannaManna

Tack för tipsen

Inlägg av HannaManna »

Tack ska ni ha! Min dotter är 1 år och 2 mån nu, så kanske lite bönor nu och då är helt ok. En variant av linssoppa har jag provat på, men där hade jag samma problem som Uckebucke, linserna blev bara mos, och inte alls goda att äta... men jag ska testa på nytt, och koka lite mindre.

Att göra påläggspasta ska jag absolut prova! Det låter bra. Kanske jag borde traska iväg till bokaffären också, det finns säkert många bra böcker, men man är ju lite lat alltid ibland :oops: :D
Sussi

Inlägg av Sussi »

http://www.risenta.se/risenta/mainframe ... .cgi&top=0 kan du beställa Lilla bönboken gratis, med recept och fakta!
Mamma till sju underbara barn och ett barnbarn :heart:
Sandy_7

Inlägg av Sandy_7 »

Vi bakar mycket bakelser med nötter i och även bröd. Maila mig gärna så får du lite recept.
/Sandra
Mamma till Laura :heart: född 050406
och Julia :heart: född 061007
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"