Schemahjälp 4 mån med reflux

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Jolo

Schemahjälp 4 mån med reflux

Inlägg av Jolo »

Hej alla kloka!

Jag återvänder hit till forumet för nya lillebrorsans skull, 4 månader imorgon. Storebrorsan blev en riktig mat och sovklocka med hjälp av BB och SHN som älskar mat och sover härligt gott.

Nu är min utmaning att få till ett bra schema och god sömn för en 4 månaders som ska äta lite och ofta (hrmm):

Lillbrorsan är en mycket glad person trots en jobbig tid bakom sig hittills, bl.a. har han reflux (omogen magmun) som gör att han kräks med jämna mellanrum hela sin vakna tid, under sömn har han uppstötningar men det kommer inte alltid upp och ut.... Detta ska "växa bort" som det heter, och hittills har det enda som gjorts varit att äta lite och ofta. För att få behålla mat och växa på. nu är vi nere i 7 mål om dagen (när detta konstaterades råddes vi gå från 5 mål till 9/dygn!), från idag inför jag 6 st plus smakis vid lunch. Totalt ca litern/dygn, specialersättning Nutramigen.

Jag kör med fasta tider sedan 2 månaders ålder. Schemat är upprättat efter de många målen och dagislämning och hämtning - och familjens övriga vardag. Men det funkar illa med daglurarna. Nätterna är inte heller bra ännu, de jobbar vi på med (20-06 med lite gnöl och bök från 04, leder dock inte alltid till uppvak. Natten ska dock bli längre, 19-06.30 exvis) men daglurarna går uselt!

Jag undrar om de ligger i dålig takt eller på fel tid, det känns som att vi missar hans "sömntåg" ibland. Men annars funkar inte hämtning och lämning för mig som har dagis mellan 9 och 15. Och Annas pm för 4-månaders talar om 4 daglurar, 2 st 1,5 timme och 2 st 45 min - men jag har även sett på sidan 2 st 45 minuters och en lång middagssömn....

Så här kör vi nu:
06 god morgon och frukost (ersättning)
08 andra frukost
09-10.30 sova (under dagislämning på promenad och buss...tills hemma ca 9.30)
11 lunch ersättning och smakis
12.30-14 sova middag (i vagn inne eller ute)
14.15 mellis ersättning
16-16.45 sova (i vagn ute eller inne)
17 middag ersättning (ska bli gröt)
19.45 nattflaska (ersättning
20 godnatt godnatt och sov så gott

Jag tror benhårt på attityden och på standardmodellen och att man ska få sova, stor som liten. BB ligger alltid på mitt nattduksbord. Det här med refluxen och läkarnas råd om många små mål bär mig emot, men vid 5 mål/dygn spydde han upp halva flaskorna ....

Någon som har erfarenhet av reflux och barnavård a la AW?

hälsningar Jolo
Stora J mars 2006
Lilla J januari 2010
Jolo

Inlägg av Jolo »

Ett tillägg: hela poängen är ju förstås att han får alldeles för lite sömn som det är nu, det glömde jag liksom skriva....

Det kan ta hela luren att somna, eller 30 minuter att somna, oftast vaknar han i 45 minutersskarven under alla daglurar....

Han behöver sova, jag vill hjälpa honom, men så länge jag är osäker på om schemat är bra får jag ju ingen perfekt attityd...och allt detta småätande hjälper väl knappast....

Jolo
Stora J mars 2006
Lilla J januari 2010
Ewa

Inlägg av Ewa »

Hej!

Jag har ingen erfarenhet av reflux, men använder du sökfunktionen och söker på reflux får du en del träffar. Dock inga klockrena som varit i exakt samma situation som du vad jag kan se. Men jag bidrar med de tankar jag har.

Det kan ju tänkas att kräkandet blir en aning bättre nu när fast mat kommit in i bilden, det brukar vara lite lättare att behålla. Har du hunnit märka någonting av det ännu? Det närmaste jag kommit är när min minsta var 2 månader och hade RS-virus och kräktes upp hela mål i några veckor. Och därefter blev det lite trassligt med maten en stund. Vad jag gjorde då var att mata i två omgångar per vakenpass och försöka ha en lite längre stund däremellan. Så portionen mat fördelades över två omgångar under vakenpasset istället för att hållas ihop vid ett tillfälle. Skulle kunna innebära att man ger ersättning till frukost. Någon timma senare ger man gröt eller annat i fastare form. Tre timmar senare (eller så) ges lunchpuré och någon timma senare ger man resten av lunchpurén eller lite mosad banan och ersättning ex. Kan det funka, tror du? Det blir fortfarande många omgångar mat, men måltiderna hålls ändå ihop hyfsat väl och det blir lite tid mellan varje första omgång av måltiderna börjar också. Lägger man matomgångarna så att magen hinner vila en smula, men fortfarande är mätt inför lurarna så borde det kunna fungera. Eller vad tror du? Huvudsaken måste ju vara att han får i sig mat så han får bli mätt. Märker du sedan skillnad i hur maten tas emot och magen reagerar så går det ju att dra ihop de måltider där det går.

Lycka till!
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, jag vill bara passa på att upplysa...

Magläge med HÖJD huvudända är det som rekommenderas (fast inte i sverige). Så att kura en reflux är faktiskt inga problem, och precis som Ewa säger brukar det bli bättre när fast mat kommer in i bilden och oftast vara MYCKET bättre till 1 års dagen.

Så höj huvudändan antingen på sängen eller vagnen runt 7 cm tror jag kan vara lagom. Jag hade en 7cm tjock planka under benen på sängen, andra ställer framhulen på vagnen på telefonkataloger. Men detta är sömnbefrämjande och alla verktygen enl. kuren kan du också använda.

:!: Glöm inte andningslarmet!!
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Jag har ju två refluxkillar, vilket jag aldrig brytt mig så mycket om... :wink: Jag tycker att standardmodellens matningskoncept har varit prefekt, precis enligt Ewas modell. Fram till halvåret kan du ge mat inom en timme eller en timme och en kvart. Det blir ju två små mål om man ser det så. På så sätt kan man ju få det till 9-10 "småmål". Speciellt nu när de är kvickare att äta. Edvard kräktes ju tills han var 15 månader, tröttsamt värre, men det har aldrig påverkat hans sömn. Jag tror att ert sömnstrul mest är övertrötthet faktiskt. Vad tror du om:

06.30 god morgon och frukost (ersättning)
07.30 andra frukost
8.30-10.00 sova (under dagislämning på promenad och buss...tills hemma ca 9.30)
10.30-11.30 lunch ersättning och smakis
12.00-14 sova middag (i vagn inne eller ute)
14.30-15.30 mellis ersättning
16-16.45 sova (i vagn ute eller inne)
17 gröt
19.00 nattflaska (ersättning)
19.30 godnatt godnatt och sov så gott
Jolo

Inlägg av Jolo »

Hej alla tre!

Stort Tack ska ni ha för råd och förslag!! Skönt att höra att ni kunna standardmodella med målen delade i två. Jag ska titta igenom era förslag och se var jag justerar. Det första vi ska försöka justera är en längre natt....jag är alldeles övertygad om att sömnkrånglet är övertrötthet, i alla fall på dagarna.

Skönt att refluxen verkar ha vuxit bort hos era barn. Jag hoppas hoppas hoppas på det. Just nu kräks han mer i upprätt läge vilket ju inte känns så kul eftersom han ska uppåt mer och mer liksom.... Hur gick det till - avtog det steg för steg, färre kräkor eller mindre och mindre mängd (ursäkta det trevliga o intressanta ämnet...)

Intressant det där med magläge och höjd huvudända! Vi kurade storebrorsan på sidan faktiskt. Han har sovit på rygg med höjd huvudända hela sitt liv.Ska verkligen överväga att skaffa ett andningslarm och prova på mage. Har aldrig riktigt vågat mig på magläget, ska erkännas.

Intressant också om RS och kräkningar! Även vår Skvimp fick RS, han var 4 veckor. Det var då kräkningarna började och verkligen tog fart (i o f s hade han precis börjat få tillägg då också och fick äntligen tillräckligt med mat) och i samband med efterkontroller upptäckte äntligen läkaren att det var reflux som gjorde att han rosslade, svalde, kippade efter andan - som vi undrat och oroat över sen första timmarna på BB... Hon såg hur han åt och sa att det var typiskt refluxbeteende. På 3 månader gjorde vi 21 läkarbesök - då har jag inte räknat in bvc-besöken. Så snacka om att killen behöver lugn och ro och sömn!

Trevlig helg!!
Jolo
Kalaskakan

Inlägg av Kalaskakan »

Hej Jolo!

Vår erfarenhet av reflux var att banan var det som mest la sig som ett lock för det mer rinniga som hade åkt ner före.
Så länge din Lillkille inte har ont av att magsyran åker hiss så kan jag inte tänka mig att refluxen ställer till så oerhört mer. 'Knasigt sagt men missförstå mig rätt' :)

För Smulan så avtog hennes kräkningar allt eftersom med åldern. Hon fick jätte ont av dem - magsyran som sved men banan var hennes grej.
När hon var 9 månader ca. avtog rubbet, både kräkningar och smärta.

Smulan hade inga problem med lurar eller nattsömn pga. sin reflux. Hon sov alltid på mage men jag såg till att hon inte las direkt efter matning eller utan att ha blivit ordentligt rapad.

Lycka till!
Jolo

Inlägg av Jolo »

Hej Kalaskakan!

Tack för tipset om banan! Jag håller just på med allra första potatissmakisarna.
Ska bli spännande att se hur det blir med banan sen.

Precis som flera av er med erfarenhet av reflux säger så tror inte jag heller att det är DET som gjort att skvimpens sömn strulat. Snarare övertrötthet och mat för nära inpå läggdags - det du sa om att inte lägga precis efter mat var intressant - jag har senaste dagarna efter schemajustering slutat med att lägga direkt efter mat (och ibland sovande redan, det är ju värdo!) och det har blivit en ordentlig skillnad!
Kul att höra att jag verkar vara på rätt väg!

Idag på förmniddagsvilan var det dock en ledsen förvirrad kille som inte svarade alls på vagning - väldigt övertrött trots en riktigt bra natt. Jag gjorde till slut så att jag tog upp "började om", låtsades som det regnade och skojade o skrattade igen, lade tillrätta igen och ramsade och slamrade som attan med saker. Dock satt jag en stund vid vagnen och gnolade men jag slutade tydligt och tvärt, gick ramsande därifrån och bekräftade tydligt från dörren när han höll på att somna. Tabbe?

tack igen för råd och tips!

Jolo
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Jättebra omstart tyckte jag! :thumbsup:
Jolo

Inlägg av Jolo »

Tack Torpsara!

Samma sak nu på middagsvilan...! Ledsen o arg när man säger första ramsan, plötsligt. Jag gick omkring i rummet nå¨n minut och gnolade glättigt, sen bekräftade jag för han höll på att somna nästan direkt. bekräftade ut ur rummet och sen en gång till från dörren.

Har jag skickat in vargar eller?
Stora J 060310
Lilla J 100120
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Nej, han kanske bara svär åt dig och tycker att du är tjatig. "JAJA, JAG VET!!! Truten mamma så jag får sova!" :D Ramsa ut och stöka vidare ute, kanske slå på nån trevlig musik som han kan få lyssna på, det funkade alltid galant här.
Jolo

Inlägg av Jolo »

OK! Kris!

Han börjar gallskrika så fort vi lägger honom i vagnen nu. Han som aldrig har varit gnällig eller skrikig då - han har legat och tittat, skrattat, sprattlat och på sin höjd blivit lite irriterad. Har gått att vagna i schack. Men nu! Inget når fram!
Plötsligt idag, på alla tre lurar. Efter en väldigt bra natt.

Vi - ajajaj- gav upp nu och har tagit upp. Trist att säga.
Han har varit konstig i magen sista dagarna - men han blir ju nöjd efter en stund uppe så det kan det knappast vara. Har inte gjort något annorlunda mot igår. ???????
Förslag??????
Stora J 060310
Lilla J 100120
Jolo

Inlägg av Jolo »

Hörni kloka!

Vad är det som gör att man plötsligt blir ledsen och gråtskriker när man läggs i sin vagn när man aldrig gjort det förr? Och det efter 2 dagar med förträffliga daglurar?

Jag har suttit en stund och sjungit, leende glättigt, vid vagnen och då har han lugnat sig. sedan har jag backat ut med ramsan, så han tydligt har märkt att jag går därifrån, att han somnar utan mig. bekräftat från dörren när han håller på att somna.
Är det dumt att göra så? Jag tänkte att det känns mysigt och positivt att ligga i sin vagn igen då... och att man lugnt kan somna där ifred utan mig.
Men han fortsätter alltså att bli arg och sen ledsen vid läggning.
Jag fattar noll.
Råd?

Jolo
Stora J 060310
Lilla J 100120
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Hej :D ! Som du märker blir det inte så bra när man tar upp mitt i kuren, så det är väl nummer ett om ni ska komma på SHN-banan igen. Att sjunga bredvid vagnen hade jag inte gjort, känns som han lätt kan ana oråd. Jag hade gjort som TorpSara skrev, att gå en bit därifrån istället och hålla på med någon högljudd hushållssyssla. Då tror jag ni snabbt vänder detta till lugn och skön sömn igen :O)

Kram Emma
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
Jolo

Inlägg av Jolo »

Hej Emma!

Tack för ditt svar - jag visste det ju egentligen själv.... :roll: Det är nog beroende på att jag inte sett det som att jag kurar utan mer styr upp något som varit på ganska god väg hela tiden. Det blev kanske bara en grötig halvmesyr...

Och det är väl ingen idé att hålla på och undra VARFÖR han blir ledsen, det hjälper ju inte. Jag är riktigt ovan vid ledsna skrik, både med honom och storebrorsan. Och anar oråd gör han VERKLIGEN, så fort jag lägger honom i vagnen vid sovdags blir han först arg och sen ledsen. Vagna ökar bara på det. Ska jag gå ut och göra ljud ändå, fast han låter ledsen? Eller ska jag vagna ändå?
För att liksom vända den här svackan o onda cirkeln, kan det vara nån idé att byta plats för vagnen?

Nu ska jag försöka rycka upp mig och skärpa till attityden!

Jolo
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"