Vänja av med vatten på natten?

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
Tina68

Vänja av med vatten på natten?

Inlägg av Tina68 »

Vår lilla två-åring har börjat avsluta sin blöjtid. Det går utmärkt!
Hon har dock den dåliga vanan (som vi givit henne :oops: ) att dricka vatten på natten. Hon har en droppfri mugg i spjälsängen som det verkar bli väldigt svårt att bli av med. Det blir vilda protester när hon vill ha den i sängen nattetid.
Vi har försökt med att gå upp och ge henne vattnet när hon frågar efter det, men i natt protesterade hon som sagt vilt för att få ha muggen i sängen. Jag var för trött och för rädd att lillasyster skulle vakna så jag föll till föga och gav henne muggen :oops: .

Hur skulle ni ha gjort?

Kan tillägga att häromnatten gick det utmärkt. Hon sov utan mugg (fick vatten en gång av oss) och vaknade torr i blöjan :!:
Stolt mamma till
:heart: Stor flicka född 1993 :heart:
:heart: Liten flicka född 14/3 2008 :heart:
(SM från 5/4)
:heart: Liten flicka född 13/8 2009 :heart:
Jobbar hårt på Tillit och Attityd.
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej!

En snabb tanke från mig innan jag ska iväg: jag hade låtit hon få ha sin mugg! Några av mina har haft en flaska med vatten bredvid sängen så att de kunnat sköta drickandet själv på natten. Alice, fem fyllda, har det fortfarande. Jag tror sällan hon dricker ur den nu (har dålig koll 8) ) men den SKA stå där på hyllan :roll: . Däremot har hon aldrig haft nalle eller snutte :wink: .

Stör hon ingen och inte sig själv tycker inte jag det är nåt problem!

Kram!
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Och den behöver ju inte vara full. Vi bjuder på en centimeter vatten nuförtiden. 8)
Tina68

Inlägg av Tina68 »

Jag tänkte att det kunde bli lite besvärligt när hon nu skulle sluta med blöjan... Hon dricker ganska mycket och när muggen är tom låter hon oss veta det. Då ropar högt efter påfyllning.
Vad är era erfarenheter när det gäller kisseriet på natten?
Stolt mamma till
(SM från 5/4)
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

Jag går på tvärs mot de andra - Lillebror (1,5 år) har under en längre period då och då gnällt och gråtit vid läggning för att hans hörntänder har varit på väg ut. Det som har hjälpt och lugnat honom har varit en liten nappflaska med kallt vatten - han suger i sig vattnet och tuggar på den kalla nappen med det onda tandköttet. 8) Men tyvärr har det blivit så att han har fått nappflaskan på slentrian nu, ont som inte ont, och gråter efter den om han inte får den... och jag är trött på nappflaskor ö h t (Bisfenol A och allt) och vill helst få bort dem från mitt liv. :mrgreen: Och så händer det förstås att blöjan svämmar över på morgonen, och så känns det helt enkelt som en dålig vana. :roll: Kalla mig ondsint om ni vill.

Så jag har - helt diskret - låtit nappflaskorna "försvinna". Och det kan man förstås pakta ledset över sedan, och hjälpas åt att leta, men sedan får man helt enkelt komma fram till en konstruktiv lösning, dvs att man dricker (ur ett glas) innan man går och lägger sig. Och kommer hon fram till det (nästan) själv så kommer hon inte heller att bråka om implementeringen.

PS Insåg precis att den här frågan inte platsar på SoS, barnet är lite för stort. :D Så jag flyttar den till Barnafostran.
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

Tina68 skrev:... och när muggen är tom låter hon oss veta det. Då ropar hon högt efter påfyllning.
:D Då tycker jag du helt kallt (dvs kolossalt vänligt) ska meddela: "I MORGON får du mera vatten, älskling!" Och så ramsan x4 på det, förtjusande trevlig, betryggande - och definitivt punktsättande. End of discussion. (Kan behöva upprepas, ja, men inget vatten mer, nej.)

Allt utifrån principen PÅ NATTEN HÄNDER INGENTING. Vad man än har för bekymmer här i världen tar man hand om dem på dagarna. PÅ NATTEN SOVER MAN :idea:

O:) :heart: :sleep:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Tina68

Inlägg av Tina68 »

Tack Anna :D :!:
Precis vad jag ville höra :lol: .

Tack också Chokladkaninen :!: Kändes rätt att låta flaskorna gå upp i rök. :lol:
Stolt mamma till
(SM från 5/4)
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:lol: :heart: :lol:

:thumbsup:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!: