Tina68 skrev:
Så sant så sant att människor är speglar. Jag har haft turen att upptäcka detta ett antal gånger

. Och jo, jag har tänkt tanken och skådat inåt även när det gäller relationen till min syster, men inte tillräckligt djupt för att ett svar skulle uppenbara sig. Borde nog gå lite djupare som du säger.
Det där med att stjäla sig lite uppmärksamhet som du beskriver var fantastiskt roligt och uppfinningsrikt

. Ska se om jag vågar prova nån gång. Du måste vara rätt modig av dig

.
Slutligen sant att jag bara kan ändra mig själv, därav mitt lilla bekymmer. Hur gör jag när jag bara kan ändra mig själv?
Kram och tack för synpunkten!!!

Tina, jag vill gärna se mig själv som modig. Men i detta exempel så är det nog inte mod som river, utan någon slags övertygelse om att världen blir rikare om jag säger vad jag har på hjärtat. Min åsikt, tid och erfarenhet är VITKIG. Att inte dela den är att beröva min omvärld något värdefullt.
Låter ju väldigt självhögtidigt, men jag tar mig själv på allvar. Utan att vara en stöt, förstås. Jag tycker att världen vimlar av folk som ber om ursäkt för sig själv, håller inne med värdefulla åsikter och viktig kunskap. Jag vill inte vara en av dem. Det är inte mod, tror jag, mer övertygelse om att vi alla - inklusive jag själv - är viktiga.
En liten övning till dig som du kan göra för att ändra dig själv: Prova att fokusera på alla de fina, ljusa sidor din syster har. Allt det du tycker om med henne. Allt det du uppskattar, det som binder er samman. Fokusera bara på det. Hela tiden när ni är tillsammans. Ta gärna i!! Man kan faktiskt börja uppskatta det som en gång irriterade en, för de kan lära en något om sig själv. Om du vågar acceptera de sidorna och egenskaperna hos dig själv, förstås. För du har dem också, kan jag lova! If you spot it, you got it, som Oprah säger =)
Det du fokuserar på växer. Så det är faktiskt bara att välja vad du vill fokusera på i relation till din syster. Faktiskt. Jag har en förebild som brukar säga: "Världen är inte som den är. Den är som DU är."
Hoppas att mitt inlägg både ger dig uppslag och kanske irriterar dig lite...
För om du blir lite provocerad, så vill jag tro att jag har prickat något hos dig, som kan hjälpa.
Många kramar och älska din syster med allt vad hon är av självupptagenhet och ytlighet!!!
Ulrika