Mat till 3-månaders

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
Ummusab

Mat till 3-månaders

Inlägg av Ummusab »

Hej!
Jag har en dotter på 3 månader och har tänkt börja så smått med att introducera mat.
Jag är totalt (nästan iaf :wink: ) inkompetent på matområdet och behöver därför lite råd av er andra!
Jag vill inte ge industrimat, eller alltså välling och gröt, utan har tänkt laga själv. Jag vill inte heller ge ersättning. Jag har än så länge bara tänkt ge mat till kvällen, det är då jag själv känner att det behövs, lillan blir liksom för hungrig för att somna, men för trött för att äta.. ja ni förstår, det blir ju jättelånga nattningar pga detta. Jag har mjölk så att det, rent teoretiskt, räcker men hon är lite dålig på att få i sig den där på kvällen.

Jag har inhandlat bovetemjöl och gjorde idag gröt på det: 1dl vatten, drygt 1 msk mjöl och kanske 2 msk bröstmjölk. Det gick ner ganska många teskedar, men var väl ingen hit direkt.
Jag har även köpt bananer som nu väntar på att mogna, och katrinplommon som jag vill göra egen puré av, hur gör man? (ja, som ni ser har jag rejält dålig koll :roll: )

Vad har ni för tips och tankar om mat att ge till en liten 3 mån bebis?

/Umm Musab
:heart: Storebror :heart: 060410 kurad jan 2009
:heart: Lillebror :heart: 071112 kurad okt 2008
:heart: Lillasyster :heart: 100129 kurad aug 2010
:heart: Bebis Liten :heart: 110713
Sofiapia

Inlägg av Sofiapia »

Vid introduktionen av mat så gillade lillkillen:
Banan
Katrinplommon (Jag lägger i blöt över natten, mixar med stavmixer och häller i lagom mängd av blötläggningsvattnet för rätt konsistens)
Majs
Gröna ärtor
Palsternacka och morot
Jordärtskockor
Sötpotatis

Jag ångkokar för det mesta (behåller mer näringsämnen då). Har köpt en utfällbar nätkorg som passar till de flesta kastruller och häller i lite vatten på botten. Hackar smått så tar det inte så lång tid att koka. Mixar och häller i rapsolja eller linfröolja och ev kokvatten till rätt konsistens.

Tips på alternativ till välling har jag inga. Jag gör bara havregrynsgröt såsom beskrivs i Barnaboken. Skoj med matintroduktion!
:heart: Lillkillen född september 2009 -SM från start
:heart: Lilltjejen född november 2011
Ummusab

Inlägg av Ummusab »

Sofiapia skrev:Jag ångkokar för det mesta (behåller mer näringsämnen då). Har köpt en utfällbar nätkorg som passar till de flesta kastruller och häller i lite vatten på botten. Hackar smått så tar det inte så lång tid att koka. Mixar och häller i rapsolja eller linfröolja och ev kokvatten till rätt konsistens.
Vad smart med ångkokning så här, jag trodde sånt var svårt :oops: :roll: Hur länge ska det kokas så då? Är det samma som för vanlig kokning?

Tips på alternativ till välling har jag inga. Jag gör bara havregrynsgröt såsom beskrivs i Barnaboken.
Jag ska nog testa med havregrynsgröt i så fall. Bovetegröten var som sagt ingen hit hos någon (storebröderna som så gärna ville smaka bebisens mat höll på att kräkas :roll: )

:?: Hur mycket bröstmjölk ska man blanda ner i maten eg? 50/50 eller mer? Eller ska man börja med jättemycket mjölk och pyttelite mat, och sen öka matmängden och minska mjölken eller?
Jag tänkte mig att banan är så gott, så jag blandade inte ner nån mjölk alls idag. Antagligen ett dåligt drag, för lillan ville inte veta av den. Hon spottade ut den med tungan låååångt utanför munnen, så det var inte den vanliga svårigheten att svälja... Iofs hade hon ätit ganska många tuggor gröt innan, kanske var hon mätt. Eller bara less? :shock:

:?: Nya mamman skrev i en tråd att hon gör välling (eller om det var gröt) på bovete som hon har kanel i. Kan man starta med kryddor redan från början eller ska man först köra the natural style för att sedan introducera kryddor?

Och jag matar på tills hon inte ser ut att vilja vara med längre :roll: 8) vilket iofs inte innebär nån längre tid, men ett 10-tal tuggor iaf.
:?: Ska man köra på samma mat typ 1 vecka och sen byta? Hur gör man?

Ja, jag har ju 2 barn innan, men jag tillhör den sorten som glömmer från en gång till nästa, och båda pojkarna är som sagt uppväxta på industrivälling och dess kusin gröt.

Tar tacksamt emot fler tips!

/Umm Musab
Sofiapia

Inlägg av Sofiapia »

Det tar lite längre tid med ångkokning, men gör man små bitar så är det inga problem ens för den otålige. Jag brukar koka tills det är rejält mjukt.

Det finns inga rätt eller fel, men så här har jag gjort:
Ummusab skrev:Hur mycket bröstmjölk ska man blanda ner i maten eg? 50/50 eller mer? Eller ska man börja med jättemycket mjölk och pyttelite mat, och sen öka matmängden och minska mjölken eller?
Jag orkade aldrig pumpa bröstmjölk så jag hoppade helt enkelt över det här helt.
Ummusab skrev: Antagligen ett dåligt drag, för lillan ville inte veta av den. Hon spottade ut den med tungan låååångt utanför munnen, så det var inte den vanliga svårigheten att svälja... Iofs hade hon ätit ganska många tuggor gröt innan, kanske var hon mätt. Eller bara less?
Inte tolka för mycket tror jag. Det tar tid att lära sig att äta och vänja sig vid konsistens och smak. Det som inte uppskattades hos lillkillen ena dagen gick bra nästa. Förutom potatis som inte alls gillades. Man märker efter ett tag om det är någon smak som man inte ska envisas med för mycket. Blir bara tröttsamt då tycker jag.
Ummusab skrev: Kan man starta med kryddor redan från början eller ska man först köra the natural style för att sedan introducera kryddor?
Jag tyckte kryddorna behövdes först när jag kokade fisk och kött så jag har kört utan kryddor till en början och sedan introducerat först citron, persilja, lagerblad och basilika som smakförhöjare. Citron älskar lillkillen så mycket att han gärna suger på den. Min tunga krullar sig bara jag tittar på honom.
Ummusab skrev:Ska man köra på samma mat typ 1 vecka och sen byta? Hur gör man?
Jag körde på med banan tills det uppskattades och han fått upp tekniken något. Sedan bytte jag oftare.
Ummusab

Inlägg av Ummusab »

Ok, då fortsätter vi. Idag blev det havregrynsgröt som jag vispade under kokningen så att den skulle bli len och ha så lite bitar som möjligt. Jag kokade den så att den blev väldigt fast, för sen blandade jag ut den med bröstmjölk. Smaken gillade hon :thumbsup: Men inte de få klumpar som fanns, och inte så stor mängd. Men vi kämpar på tills hon fåt in tekniken.

I Anna Wahlgrens recept på havregrynsgröt (för 5-mån bebisar, sid 322 i BB) så finns mjölk med. Varför säger då BVC att man ska vänta med komjölk tills 1 års-åldern?
I gröten kan man väl ta vilken mjölk som helst (typ soja eller havre) men jag är lite nyfiken på hur det går ihop?

Sofiapia: var köper man ångkokningsinsatsen? På vilket ICA maxi som helst typ, eller?

/Umm Musab
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Man ska vara sparsam med mjölk första halvåret, men även Sempers gröt på burk innehåller mjölk, och vällingen gör det absolut. Men ren "söt" mjölk har rätt tuffa proteiner som kan vara svåra att bryta ner. Därför ska man inte introducera mjölk som dryck förrän efter tio månader. Men en skvätt i gröten eller i form av lite yoghurt eller grädde går bra.
Sofiapia

Inlägg av Sofiapia »

Min ångkokningsinsats ser ut som en hålslev som är ihopfällbar i metall. Jag vet faktiskt inte var den kommer ifrån. Jag har sett liknande i plast i någon affär. De är inte speciellt avancerade så de går nog att hitta lite varstans.
Ummusab

Inlägg av Ummusab »

TorpSara: Ok, då förstår jag.
Sofiapia: då letar jag på då :wink:

Sedan katrinplommonpuré blandades med gröten uppskattas den mer. Nu har lillan lärt sig svälja lite bättre också. :thumbsup:

Var sätter ni era små att äta :?: Just nu sitter hon i bilstolen, men det blir ju så himla kladdigt, och jag tycker det är lite jobbigt att hålla på att tvätta den hela tiden.
Jag har funderat på babysitter, man kan ju lägga handduk under där. Vår babysitter är lite trasig, men ska se om det går.
Igår satt hon i mitt knä och åt, men hon ville helst sitta med ryggen mot min mage, och det var liiiite svårt att se var jag stoppade gröten :roll: :wink:

Tips någon?

/Umm Musab
Ummusab

Inlägg av Ummusab »

Halloj alla!
Jag tänkte göra en efterlysning: om ni vet var jag kan hitta svaret, jag har försökt söka, men hittade det inte...

Jag läste i någon tråd om hemmagjord välling med ägg i.
Receptmakerskan skrev att till små pyttisar kan man bara utesluta äggvitan för det är den som kan orsaka allergi.
Men jag kommer inte ihåg receptet förutom att det skulle vara ägg i :roll:

Tack tack!! :heart:
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"