Svårt att få ihop vårt nya dagschema

Skriv svar
conny

Svårt att få ihop vårt nya dagschema

Inlägg av conny »

Lilla F är nu 11 månader och sedan några veckor tillbaka har hon strulat med dagslurarna, samt börjat vakna för tidigt på morgonen. Så jag tänkte att det var dags att ändra schemat. Problemet är att jag har svårt att få ihop ett schema till lillan som passar resten av familjen också (med tanke på gemensamma mål- och sovtider).
Så här såg det ut:
6.30 god morgon och amning
9.30 sover 20 min
10.00 äter
12.30 är med vid lunchbordet och smakprovar
13.00 sover 2 timmar
15.00 äter
18.00 äter (gemensam med familjen), god-natt-slurk och skrattet-till-god-nattet
19.00 sover natt

Sedan har det blivit så att hon ville ha allt mer vakentid på morgonen, tills hon slutligen helt hoppade över 20-min-luren (dvs. låg i sängen och kunde absolut inte somna). Om jag senarelägger fm-luren har hon svårt att somna vid lunchluren. Så jag tänkte att slippa den helt och hållet och kanske ge henne en 5-minutare på fm efter behov.
Sedan är det ju så att hon snart fyller ett år och så småningom kan äter det vi äter till lunch, därför ville jag gärna ha samma måltider för båda barn och resten av familjen.
Så här har vi det och så tänkte jag att lillan ska också ha det:
6.30 godmorgon och amning
8.30 frukost med familjen
12.00 lunch
12.30-15.00 sover
15.30 mellanmål
18.30 kvällsmål
19.30 sover natt

Sovtider fungerar mycket bra, också 5-minutaren på förmiddagen, som hon tar sig vid 10.30-tiden. Problemet är att hon blir otroligt trött vid lunchbordet så att hon knappt orkar äta och ibland bara bryter samman.
Jag tänkte kanske tidigarelägga lunchen en kvart, eller kanske ge henne en 5-minutare till. Det är ju långt för henne på förmiddagen, det vet jag. Kanske ha frukost kl 8.00 och lunch kl 11.30? Men äter hon då om jag amnar på morgonen? Dessutom antar jag att storebror inte heller kommer att äta frukost på den tid (han går upp kl 7.00 och brukar då också dricka ett glas mjölk). Sedan blir båda barn tvättade och klädda (samt mamman) innan det är dags för frukost ...
Vår ligger lösningen? Tack för hjälpen i förväg!
Conny
Mamma till lille Victor, född 2006-07-19
och lilla Franziska, född 2009-06-12
miniz

Inlägg av miniz »

Hej!

Har du kommit fram till nàgot? Jag hade nog kört pà lunch kl 11.30 ett tag.
Passar det för resten av famlijen?

Kram
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"