Anna i Nyhetsmorgon med Lars H Gustafsson

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Luvisen
Inlägg: 2744
Blev medlem: lör 02 jan 2010, 12:02
Ort: Stockholm

Inlägg av Luvisen »

CiL
Jag funderar på vad det är som provocerar så med Annas livsfilosofier och konkreta råd. Jag kan inte tänka mig att det är bristen på forskning kring det ena eller det andra.
Jag har också funderat jättemkt på det! Typ som Baltazar.

Jag tror det ligger ngt synnerligen provokativt med att EN människa skulle kunna veta vad ALLA barn behöver. Det är ju så viktigt att betona det UNIKA och INDIVIDEN att vi glömmer den STORA GEMENSKAPEN...Eller tom kanske inte vill kännas vid den... :o

Sedan tror jag det ligger mkt prestige i det hela. Tror att många fortf har stort behov av att markera att barnet är deras. Revirpinkeri- helt enkelt.

CiL
Om de sov hela nätterna och dessutom njöt av barnen hela dagarna så kanske man tar bort något helt väsentligt. Nämligen duktigheten med det Tunga Arbetet med barnen.
Ja, det finns ju numera en hel generation Duktig. Undra hur den kom till :?: :lol:

Hur man gör - om man så vill... Anna, du har då genomskådat det mesta :wink:

Men nu vänder vinden stillsamt...ska bli intressant att se vad BB barnen kan åstadkomma när det som vuxna syns till som små blåsippor i backen en vacker sommar dag , en här, en där :heart: :heart:

Värme/Luvisen
PS. Jag tillhör Generation X, dvs Helt Lost , Slackers :lol: DS.
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
inger
Inlägg: 2187
Blev medlem: tis 01 nov 2005, 18:20
Ort: Göteborg
Kontakt:

Fast jag är en revirpinkare

Inlägg av inger »

[quote="Luvisen"]CiL
[quote]Sedan tror jag det ligger mkt prestige i det hela. Tror att många fortf har stort behov av att markera att barnet är deras. Revirpinkeri- helt enkelt.

CiL
[quote]
Jag betonar att mina barn är mina och min familj är min.
Barnaboken är den enda boken om barnafostran som inte retar upp mig, som inte går in på mitt revir.
Det är ju faktiskt jag som leder min familj. :D
Två underbara tonåringar


http://barnboksnatet.blogspot.com/
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Inlägg av annawahlgren »

CiL skrev: Jag funderar på vad det är som provocerar så med Annas livsfilosofier och konkreta råd. Jag kan inte tänka mig att det är bristen på forskning kring det ena eller det andra. !
Tänker på den österrikiske läkarkandidaten K (poff! Namnet föll mig ur minnet :oops: ) som gjorde den revolutionerande upptäckten att människoliv - KVINNOLIV, observera - kunde räddas genom en så enkel åtgärd som att läkarna tvättade händerna mellan obduktioner och barnsängar. Praxis var att gå direkt från ena verksamheten till den andra, medförande allsköns likbakterier som i fruktansvärt många fall hade ihjäl de födande kvinnorna.

Denne K fick aldrig uppleva något som helst erkännande för denna sin en av de mest betydelsefulla upptäckterna inom medicinen: hygienens bokstavligen livsagörande betydelse. Tvärtom jagades han i landsflykt under spott och spe och fick dö ensam och kategoriskt utfryst. Det var ingen "forskning" som var intresserad där, inte :!:

K brändes dock inte på bål. Han var man, inte kvinna, och han levde under 1800-talet, inte under häxbränningens mörka medeltid. Det gör inte jag heller, och det har jag tackat makterna / rättsväsendet för förut (se diverse krönikor).

Men historien låter sig inte parkeras på vinden eller i källaren hur som helst; den präglar oss och vi är barn av den - även den unga generation som nu helst ska få "slippa" historieundervisning i skolorna :!: diskuteras det ju, på allvar :roll: Häxbränningen har bara fått lite mer civiliserade förtecken, dvs går inte så långt som till öppet kvinnomördande på torget längre.

Det finns historieforskare, bl a professor Otto Steiger i Bremen, Tyskland, som hävdar att utemot sex miljoner kvinnor - "häxor" - brändes på bål i Europa (även här, hundratals och åter hundratals). Vad var då deras brott? Och hur "tänkte" mobben, som skränade och skrek i lycklig upphetsning över att se dem skändas och dödas offentligen, i avrättningar som var rena folkfesten?

:arrow: "Bjästa by måste få underkänt för att man inte lyckades stoppa den elakartade ryktesspridning som kom igång, och där många vuxna aktivt hjälpte till att sprida lögner och förtal", skriver allas vår kombattant Lars H Gustafsson i sin blogg 1 april - med rättmätig indignation. Utan att se - vilja se :?: kunna se :?: - att han själv ägnat sig åt exakt samma sak, när han och hans kolleger lyssnade på mobben och "aktivt hjälpte till att sprida lögner och förtal" kring min person och verksamhet under ett års tid nu (senaste varvet). Mobben är angivare. Mobben skränar och jublar när häxorna bränns på bål.

Häxornas brott var inte att fara till Blåkulla och begå otukt med den hornförsedda Djävulen på bockfötter. På sådana vidskepliga skrönor kunde man inte ens på medeltiden ha ihjäl miljoner människor. Det riktigt farliga med dem var att de utmanade makten och kontrollen, den som var - och är :!: - förbehållen de styrande, vanligen män. De satt inne med urgammal kvinnokunskap som - hu :!: - kontrollerade själva livet, och det kunde naturligtvis makthavarna inte tillåta. Hur skulle de då, exempelvis, kunna säkra återväxten av soldater på diverse slagfält? Kvinnan skulle vara, då som nu, avelsko under det manliga överstyrets villkor.

"Häxorna" kunde förhindra oönskade graviditeter. De kunde abortera foster (utan att döda modern). De kunde bota, hela och läka. De satt inne med en praktisk, verklighetsförandrad och traditionstyngd kunskap om kvinnokroppen, barnafödandet och det kvinnliga psyket som deras ägare - männen, makarna, fäderna, "cheferna" - inte hade. Kontrollen över själva livet låg i kvinnornas händer, inte i männens. Och detta fick ju inte fortgå ostraffat. Med häxbränningen utrotades inte bara miljoner kvinnor utan också ovärderlig kvinnokunskap, vilket var precis vad som var meningen. Med "häxorna" borta blev det fritt fram för de styrande att ta över den enda och sista kvinnobastionen. Vilket ju är vad de sysslar med högst maktmedvetet än i denna moderna dag.

Häxorna beskylldes för att ägna sig åt MAGI. Den gamla nedärdva kvinnokunskapen gick helt enkelt över herrarnas förstånd. Alltså måste det vara något väldigt lurt med den (instiftad säkert av Djävulen, då, ja). De hade inga vita (om än solkiga) rockar, de var analfabeter, de var av "vanligt folk" och hade säkert aldrig hört talas om någon "forskning". De bara VISSTE, och KUNDE. (Och de skulle aldrig någonsin kommit på tanken att förlösa en medsyster med skitiga, bakteriestinna händer!)

Det är att märka att många, många föräldrar som kunnat ge sina barn deras goda, obrutna sömn med hjälp av Sova hela natten-kuren talar just om MAGI :shock:

Och det kan man ju fnissa åt (eller svära över :roll: ) men faktum kvarstår: jag ÄR tacksam över att jag inte lever i häxbränningens tid :!:
CiL skrev:Jag är iallafall MYCKET GLAD att det frodas en kultur som utvecklar ett positivt, bejakande och mänskligt föräldraskap med Annas böcker och verksamhet som bas!
Tack för de orden :heart: Jag tror vi får se den kulturen. Snart, mycket snart. Ett "positivt, bejakande och mänskligt föräldraskap" är, trots allt, den mänsklighetens nedärvda drivkraft som är nyckeln och hemligheten till vår obändiga överlevnad. Det är ett arv av kärlek som inte går att tysta med varken gnäll, offermentalitet, mobbskrän, korrupt "forskning" eller häxbränning. I längden :wink: :lol:

:heart:
Senast redigerad av annawahlgren den fre 16 apr 2010, 13:10, redigerad totalt 4 gång.
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Krisse
Inlägg: 507
Blev medlem: fre 07 sep 2007, 11:51
Ort: Södermanland

Inlägg av Krisse »

hej!

Precis som du har sagt förut Anna så handlar ju allt om prestige. Det måste ju vara ett hårt nederlag för alla läkare och psykologer att det faktiskt är en hemma jobbande mamma som kom på hur man gör för att lära barn och sova (och mkt mer därtill).
Tänk alla år de har lagt ner på sin forskning och egentligen inte kommit på någonting, för de har inte ens ett alternativ till shn. :roll:

Fast jag tror vi är många som sprider ringar på vattnet när de i vår omgivning märker hur gott våra barn sover på nätterna.

Kram
ps. du var som vanligt suverän i nyheterna det är bara synd att ni fick så lite tid.
Emmy 080212
Rasmus 091223
TinasDag
Inlägg: 723
Blev medlem: fre 18 jul 2008, 10:40
Ort: Västra Frölunda
Kontakt:

Inlägg av TinasDag »

Lars säger att han suttit med 1000-tals familjer på BVC som haft sömnproblem. Var är dom? vilken hjälp upplevde dom att dom fick? Hur blev det sedan? Det hade varit väldigt intressant att läsa om. Någon som hört om nån?
Dela ut BB gratis på BVC vid första besöket säger jag :heart:
Kram
:heart: Vetgiriga semlan Dag :heart:
född 071105, kurad i Gastsjön aug. 2008
:heart: Ingrid som kan själv! 090826 :heart:
http://dahlin.bloggproffs.se
galaxen
Inlägg: 162
Blev medlem: ons 18 feb 2009, 16:13
Ort: Skåne

Inlägg av galaxen »

TinasDag skrev:Lars säger att han suttit med 1000-tals familjer på BVC som haft sömnproblem. Var är dom? vilken hjälp upplevde dom att dom fick? Hur blev det sedan? Det hade varit väldigt intressant att läsa om. Någon som hört om nån?
Dela ut BB gratis på BVC vid första besöket säger jag :heart:
Kram
Det vore en bra idé och hade säkert sparat en massa pengar åt landstingen/regionen.
:wink:
mamma till kärlekens gåva med extra glädjekromosom, matte till 4 småtigrar och ssk-student T6
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Inlägg av annawahlgren »

Luvisen skrev: Jag tror det ligger något synnerligen provokativt med att EN människa skulle kunna veta vad ALLA barn behöver.
:D Egentligen inte. Världen är full av folk som vet att barn måste ÄTA, annars är det kris, vilket bl a bvc:s smått hysteriska viktkurvor visar. Så jag är knappast ensam om att veta att barn måste ÄTA. Alla vet det, även analfabeter och obelästa. På samma sätt vet också varenda med sunt förnuft utrustad människa att barn måste SOVA, liksom vi alla måste sova om nätterna, människor som vi är. Det är ingenting konstigt med det :!: Gud la mörker över jorden på natten, och både människor och djur gick till vila; sådan var tanken, och sådan är praktiken.

Det konstiga inträffar när man ifrågasätter dessa livsavgörande och livsuppehållande basbehov. Om en vitrock t ex skulle säga att "små barn tar sig själva den mat de behöver, bry dig inte om det"... Hur i fridens dar skulle små barn kunna det :?: Nyfödda eller späda barn kan inte själva dra tröjan av mamma, knäppa upp behån på henne och fiska fram bröstet. De kan inte heller peka och yla mot kylskåpet för att möjligen markera att de behöver få någonting i magen. De kan inte själva ta sig den mat de behöver. De behöver hjälp, faktiskt, praktiskt och konkret. De behöver få sig maten serverad.

På samma sätt behöver de få sig sömnen serverad, eller behjälpt. De kan inte "själva ta sig den sömn de behöver". De måste få lite fysisk och faktisk hjälp. Förutsättningarna - den enkla hjälpen - måste finnas för att de ska kunna sova sammanhängande och gott, precis som förutsättningarna att äta måste finnas för att de ska kunna äta så gott.
Krisse skrev:Det måste ju vara ett hårt nederlag för alla läkare och psykologer att det faktiskt är en hemmajobbande mamma som kom på hur man gör för att lära barn och sova (och mkt mer därtill). Tänk alla år de har lagt ner på sin forskning och egentligen inte kommit på någonting, för de har inte ens ett alternativ till shn.
Ja, ett nederlag är det. Man vill ju som vanlig idiot tro attt barnläkarna och barnpsykologerna inte bara VILL utan också KAN de små (och inte så små) barnens väl. Men det kan de inte alls :shock: Om de sedan vill, utan att kunna - om det ska jag ingenting säga just nu :?

Man behöver inte forska i något så självklart som att barn måste äta och sova. Det gäller oss alla. Vem skulle komma på något annat :?: :!: Men jag vet vad du menar. När dessa de två mest självklara, livsnödvändiga, allmänmänskliga behov ifrågasätts och motarbetas, då BLIR det kris. Det går inte att komma ifrån :cry: Sedan kan man skrika sig grön på forskning. Verkligheten berättar det absolut självklara: folk som sover gott på nätterna och äter med god aptit på dagarna mår bra. (Voffö de-då :?: Ja, vem bryr sig :lol: Så är det bara, med eller utan forskning :wink: :lol: )

Det är ju inte så att jag sitter här och LÄR barn sova. (Det vore verkligen ett ämne för forskning, ha!) "Lära barn sova" vore som att "lära barn äta", helt absurt och omöjligt (utom möjligen för Gud själv, som hittade på det, om man säger.) Barn KAN sova, barn KAN äta, liksom vi alla. Men de måste naturligtvis ha förutsättningarna. Ätandet och sovandet måste göras möjligt, inte saboteras. Vi måste helt enkelt alla ha förutsättningarna för att kunna äta respektive sova så gott. Stora nog ombesörjer vi de förutsättningarna själva, efter bästa förmåga. Små barn kan inte det; de behöver hjälp av någon eller några som bevakar deras intressen här i världen. Varav det största och egentligen enda heter överlevnad. Och det, i grunden, bygger på och stavas samarbete :!:
Krisse skrev:Fast jag tror vi är många som sprider ringar på vattnet när de i vår omgivning märker hur gott våra barn sover på nätterna.
Ja. Så enkelt är det. Jag behöver inte bevisa någonting, du behöver inte bevisa någonting, ingen annan heller; de små barnen gör det åt oss :wink: :lol:

Lika NORMALT som det (ännu) anses vara att små - och inte så små - barn äter som folk, för att tillgodogöra sig näring, växa och passa in i viktkurvan som beskriver deras tillväxt och fysiska välmående, lika NORMALT är det, och ska vara, att barn får sig den sömn de behöver, natt efter natt, sammanhängande och skönt.

Och det är min stora upptäckt, bevars: att små barn inget hellre vill än att sova så gott på nätterna, i likhet med alla andra varelser av kött och blod. Det är detta de ständigt bekräftar, med lättnad, om de bara få sin lilla knuff i baken, om man säger (ha! :lol: ) med hjälp av Sova hela natten-kuren, utvecklad för barn som behöver befrias från hälsofarlig sömnbrist. De reagerar ungefär som om de äntligen skulle få mat efter att evinnerligen ha svultit :wink: :lol:

O:) :heart: :sleep:
Senast redigerad av annawahlgren den sön 18 apr 2010, 00:12, redigerad totalt 1 gånger.
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Nimrah
Inlägg: 636
Blev medlem: mån 26 maj 2008, 20:49
Ort: Uppsala/Malmö

Inlägg av Nimrah »

Ja. Så enkelt är det. Jag behöver inte bevisa någonting, du behöver inte bevisa någonting, ingen annan heller; de små barnen gör det åt oss.
Fast det vore så väldigt skönt om den tröga vetenskapen kunde bevisa samma sak. Så det inte vore ngt att ens diskutera, så att du slapp bli uthängd gång på gång, så att det faktiskt skulle vara gratis utdelning av BB redan på MVC eller åtminståne en rekommendation man följde. Så att alla barn kunde få komma rätt från början.

Det borde t ex inte vara allt för svårt att få tag på nästan alla kurade och undersöka deras situation efter kuren. (För den "forskare" som verkligen ville få reda på sanningen, om de verkligen är intresserade och inte bara vill fortsätta stöta och blöta sina nosar i ngt som inte utvecklas till annat än smutskastning). Vad gäller anknytning, sömn, hjärnutveckling, strulande andningslarm och allt annat som går att få reda på.

Till dess får alla vi som kurat och SMat vara djungeltelegrafer... :)

Kram/Nimrah
bäbis Y 080106 1:a kurdag 22 maj 2008
bäbis S 100717 Standardmodellerad
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Inlägg av annawahlgren »

Nimrah skrev: Fast det vore så väldigt skönt om den tröga vetenskapen kunde bevisa samma sak.
:D Tack, kära Nimrah :heart: för ditt varma inlägg :wink: :lol:

Det finns en sådan våldsam övertro på vetenskapen och forskningen i det här landet. Jag tycker det är lite pinsamt. Är det ändå inte verkligheten som borde få högsta talan? Vetenskapen kan lätt bevisa att en humla inte kan flyga. Det går inte. Det är omöjligt utifrån vetenskapligt beräknade fakta. Men bevisligen flyger humlan i alla fall. Fastän det är omöjligt. Fastän den inte KAN. Den gör det ändå, hej vilt och högst obesvärat.
Nimrah skrev: Det borde t ex inte vara allt för svårt att få tag på nästan alla kurade och undersöka deras situation efter kuren.
I bittra stunder har jag tänkt att några, åtminstone några, av alla de barnläkare ( :!: ) och sömnforskare ( :!: ) jag faktiskt hjälpt med deras barn eller barnbarn genom åren kunde ha tagit bladet från munnen och gett SHN det erkännande den förtjänar. Men de gör inte det. Inte alla dessa kändisar heller som i sin nöd sökt min hjälp och fått den, utan att tala högt om det (eller tala alls).

Och jag har värnat om deras integritet, konsekvent. Foilk är nämligen inte särskilt stolta över att de inte kan hjälpa sina barn (eller barnbarn) i ro. Folk VET att det är fel att barn inte sover. Alla VET att små barn behöver och måste få sova. Etablissemanget har framgångsrikt lurat i människor att det är "normalt" att t ex ettåringar vaknar tre-fyra-fem gånger på natten och lägger sig klockan tio på kvällen för att börja dagen klockan sju, men det är inte alls normalt. Det är åt skogen :shock: Det är fel, fundamentalt fel :cry:

Lars H Gustafsson har stipulerat att "barn har aldrig sovit på nätterna" ( se krönikan SE PÅ BARNET). Men han är ute och seglar. När jag började kura, eller när ryktet började sprida sig - jag har ju sysslat med verksamheten i trettio års tid och hjälpt andras barn - frågade mig folk ur min egen generation hur i fridens dar det kom sig att barn inte sov på nätterna längre. VARFÖR SOVER INTE BARN NUFÖRTIDEN?

Ja, vad skulle jag svara på det? Jag vet svaret. Skulden lägger jag på den såkallade vetenskapen, eller "forskningen", som är lika mycket ute och seglar när det gäller små barns sömnbehov som när det gäller humlans oförmåga att flyga.
Nimrah skrev: För den "forskare" som verkligen ville få reda på sanningen, om de verkligen är intresserade och inte bara vill fortsätta stöta och blöta sina nosar i ngt som inte utvecklas till annat än smutskastning.
Nej, de är inte intresserade. "Forskningen" i dag är korrumperad. Det är oerhört smal och liten forskning som är oberoende och fri. Alla får betalt. Och bakom läkarkårens och de medicinska forskarnas arbete ligger ekonomiska intressen i svårt hög grad. När jag började propagera för andningslarm som en självklar skyddsåtgärd blev jag genast bombarderad med frågor om hur mycket andningslarmtillverkarna betalade mig för "reklamen" - bara som ett talande exempel... Av sig själv dömer man andra :!:
Nimrah skrev: Vad gäller anknytning, sömn, hjärnutveckling, strulande andningslarm och allt annat som går att få reda på.
Jag tycker gott man kan vända på steken. Jag tycker "forskningen" kan få bevisa sina påståenden, inte bara slänga ur sig sådana vansinniga "vetenskapliga fakta" - som saknar belägg - som t ex att andningslarm skulle fellarma så mycket att de är opålitliga (hur glada är tillverkarna över det :?: ) Eller att barn som dör i SIDS skulle fortsätta andas efter döden, och därför ska man inte ha andningslarm (hur ser de studierna ut? Stod de goda forskarna bredvid och tittade på medan barnen dog utan att larmet sa någonting :?: ) eller att ett par holländska läkare skulle gått omkring på slagfältet och bekymrat sig över att soldaterna, som låg stupade på rygg, dog av sina egna uppkastningar; alltså borde spädbarnen hemma i Nederländerna ligga på mage, vilket vore ett nytt - och befängt - påhitt (se krönikan Lögn, herr professor!) Som om inte små barn alltid tillförne lagts att sova på mage :!: Som om ett par vitrockar på slagfältet skulle ha hittat på någonting nytt :?: Som om de alls ägnat späda barn en tanke, där de gick bland döende soldater :?: :!:

Och vad gäller anknytningen - hur rimmar den med framåtvända barnvagnar med garanterat obefinltlig kontakt med barnet, och sedan dagisförvisning vid ett års ålder :?: Ordbajs, det är det hela. Inte vetenskap. Ordbajs utifrån ekonomiska intressen, ingenting annat. Och sådana intressen är inte barnens.

Och så dessa flagranta lögner, som att magläget skulle vara livsfarligt medan ryggläget vore säkert - hur låg de barn som faktiskt dog i PSD, till exempel? Den statistiken undanhålls vi nogsamt.

Nej, det här är ett träsk, och jag har länge efterlyst någon liten undersökande journalistik i saken. Men små barn är ju inte intressanta... bevars. Annat än som stark patientpotential för läkemedelsindustrin :shock: "Uppdrag granskning" sysslar hellre med pengatvätt, och inget fel i det.
Nimrah skrev: Till dess får alla vi som kurat och SMat vara djungeltelegrafer...
Ja, och den "vetenskapen" - verkligheten enligt SE PÅ BARNET :!: - talar för sig själv. Humlan flyger, vare sig hon kan eller ej.

Mina yngsta, nyblivna mammor båda, är i 30-årsåldern och har stora kontaktnät med massor av nyblivna föräldrar i närheten. Vars barn sover, gott och självklart från fyra månader, tolv timmar obrutet om natten och med största välbehag. De är inte kurade. Det behövs inte, om bara de små barnen får sina goda förutsättningar för hel och sammanhängande nattsömn, från början. Och det har de fått.

Det fick små barn på min tid också, innan BB las ner - då hette det som just en självklarhet att barn skulle sova på nätterna, sex timmar vid en månad (bort med nattmål ett), åtta timmar vid två månader (bort med nattmål två). Och det handlade inte om föräldrarnas "bekvämlighet". Det handlade om de små nyfödda barnens behov och välbefinnande.

Men BB las ner, och vad jag minns var det ingen som protesterade, i alla fall inte särskilt högt. Man vek sig för expertisen, som ju sa sig veta bättre (och behövde skära ner på "onödiga" utgifter, vem som nu bestämde att de var onödiga). BB sköttes av handfasta barnsköterskor som kunde sina saker. Roliga var de väl inte alltid, men de visste vad små barn behövde.

Det vet inte de (huvudsakligen manliga) vitrockar som tog över, satte villkoren för spädbarnsvården och manövrerade ut gammal genuin kvinnokunskap. Och som lyckades så fantastiskt bra med det att alla nu tror på dem som på Gud :!:

"Forskningen" har lyckats skrämma vettet ur folk med sitt patientbefrämjande prat om att små barn inte sover på ett par, tre år, och det får mamma räkna med och leva med - fast hon kan ju behöva antidepressiva SSRI-medikamenter i dubbel eller tredubbel dos, patient hon också, för att stå ut med sin tortyr till sömnbrist, det får hon också räkna med :roll: Bara hon inte tar sig ton och absolut inte befrämjar sitt lilla barns frihet här i världen, lika lite som sin egen. "HELT NORMALT!"

Det är det INTE.

:heart: Små barn ska njutas - och njuta själva :heart:

* * * * *

Lars H Gustafsson skriver vackert i sin bok "Växa - inte lyda", mestadels om sig själv. Hör här (och se om det låter bekant, på något vis; sid 183):

:arrow: *Men ibland finns lugnet där. Det är när pappa kommer hem. När mamma läst för oss och gått runt för att säga godnatt hör jag hur pappa tar ner fiolen från kroken på väggen --- Nu kommer mamma dit och sätter sig vid pianot. De börjar spela tillsammans. Första satsen ur Mozarts violinsonat i e-moll. Inom mig kan jag fortfarande, nästan sextio år senare, höra dem spela den där sonaten. Jag kan den nästan utantill --- Då var det lätt att somna.* (Sid 183.)

Och han berättar vidare en annan liten detalj, som hämtad ur SHN (sid 187):

:arrow: *En av mina söner hade under hela sin uppväxt ett lejon stående intill sig, vänt ut mot rummet. Han kunde bara somna när lejonet fanns oå plats. Det såg bra i mörker och vakade över hans säkerhet.*

Det är nästan så man tror att doktor Gustafsson läst Safarin :wink: :lol:

O:) :heart: :sleep:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
CiL
Inlägg: 143
Blev medlem: sön 21 mar 2010, 06:37
Ort: Stockholm

Inlägg av CiL »

Jag njuter av att läsa denna tråd, och ler med hela magen av Annas glöd och orädda, skarpa penna.

Om vetenskap och forskning kring Annas metoder - jag är helt övertygad om att det kommer. Förr eller senare skriver någon en uppsats (har inte detta skett ännu?), gör några en studie, gör någon en doktorsavhandling. Görs första akademiska steget av någon som i grunden är positiv så kommer det att trigga någon med negativ grunduppfattning att också behandla Anna-metoderna i vetenskapliga fora - och tvärtom. Korrumperad forskning eller inte, men den kommer.
Men för oss föräldrar kommer Annas böcker ändå vara de bästa "forskningskällorna". Både om man vill använda dem eller debattera Annas metoder!

Om att inga av de "kändisar" som haft hjälp av Annas metoder har hörts under smutskastningsperioden: Kan kanske avhjälpas. Det är ju rätt många skarpsinniga här som skulle kunna skriva samman något som kan bli intressant för medier att publicera. Och när första mothuggsartikeln är publicerad kan det bli lättare för kändisar att haka på. Gäller att tänka nyhetsstrategiskt bara, och se till att debattartikeln eller pressreleasen kommer i samband med något annat som sker, t ex när stämningsansökningar behandlas ed. Artikel som trettio föräldrar skriver under om sova-kuren t ex? Som kängar tillbaka på de idiotvetenskapliga auktoriteterna som påstår att barn och föräldrar måste sova illa de första åren för att barnen inte ska dö i magläge osv? Och på allehanda BVC-folk som stöttar metoder som får barn att skrika sig igenom nätterna istället för att sova? Eller något. Med Annas hjälp kunde artikeln bli vassare än vass...

Jag tycker perspektivet du ger här Anna, om BB med handfasta kvinnor som tycvkte sömnbehov var självklara, och som bytter ut mot auktoriteter med piller i vitrocksfickorna är intressant. I så många länder där lågutbildade kvinnors kunskap om barns sömn är den som styr, så sover barnen gott och länge. Och där råder inte det stora tvivel om de vuxnas roll för att sömnen ska infalla heller.

Idag snackade jag med en kvinna i Sverige med ett barn på dryga 2,5 år som berättade att barnet sedan länge sov som föräldrarna, dvs från ca 23 till 07 och ofta lite kortare. Och det var ju inga problem, för snart var ju barnet tre år och då sover de ju som en vuxen.

Behöver jag säga att jag redan innan hon berättade detta reagerade på hur trött barnet var? Suck. En debattartikel (av dig Anna eller alla dina Sova-kur-proffs) kunde gå på temat Upp till kamp för barns rätt till sömn! Och absolut innehålla listan på hur många timmar barn behöver.
Mamma till son född januari 07
Minikurad våren 2010
Nimrah
Inlägg: 636
Blev medlem: mån 26 maj 2008, 20:49
Ort: Uppsala/Malmö

Inlägg av Nimrah »

annawahlgren skrev: Jag tycker gott man kan vända på steken. Jag tycker "forskningen" kan få bevisa sina påståenden, inte bara slänga ur sig sådana vansinniga "vetenskapliga fakta" - som saknar belägg - som t ex att andningslarm skulle fellarma så mycket att de är opålitliga (hur glada är tillverkarna över det :?: )
Eller hur!? Det är ju det som är det mest logiska. Det är det som är det mest moraliska. Hur skulle det annars se ut. Jag kan ju slänga ur mig precis vad som helst som inte är bevisat. Men i det här fallet är det FAKTA att barnen sooooover :sleep: och älskar sina sängar och att sova. Om ngn forskare kunde rapportera om detta mystiska under så skulle ju alla dessa "prestige-läkare" triggas igång till att motbevisa. Och där ryker deras prestige... :oops: .

Som detta med andningslarmen. De rapporter jag fick av herr Tor Lindberg som bevis för deras påståenden kan han ju själv inte ha läst igenom eftersom det i dessa INTE fanns bevis för hans påståenden. Han förlitade sig i sin tur på det amerikanska hälsoinstitutets rekommendationer. Och då kan man ju fråga sig hur mycket prestige de amerikanska läkarna känner av. Hm...
PS Han har fortfarande inte svarat.
:)

Sen undrar ju jag vad en läkare har för kompetens att uttala sig i de frågor de gör i vissa fall. Min man pluggar till läkare. När han är klar så har han alltså kunskap om varför andras barn inte sover? Slår sin kompis? Har stora trotsutbrott? (Kanske kan just han hjälpa till lite extra eftersom hans kloka fru anammat AW :D, men andra?) Han kan absolut titta om han är irriterad i öronen och har en öroninflammation eller andra diverse fysiska åkommor men resten? All respekt till läkare för deras jobb men det finns absolut en övertro på att när en läkare påstår ngt så är det en absolut sanning. Till skillnad då från en "simpel" (ursäkta Anna) mor med stor praktik/erfarenhet.

Och detta "Bjästasyndrom". Skäms på sig Lars H:are och Tor Lindbergare, ni gör samma sak. Skaffa er kunskap och insup fakta innan ni uttalar er.

/Nimrah
bäbis Y 080106 1:a kurdag 22 maj 2008
bäbis S 100717 Standardmodellerad
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Inlägg av annawahlgren »

CiL skrev:Jag njuter av att läsa denna tråd, och ler med hela magen av Annas glöd och orädda, skarpa penna.
:D Underbart :lol: Tack :heart:
CiL skrev:Förr eller senare skriver någon en uppsats (har inte detta skett ännu?), gör några en studie, gör någon en doktorsavhandling.
Jadå. Det finns material. Men små barn måste bli lite intressanta först :roll: Och jag vill nästan tro att det är dags för det nu snart :wink: :lol:

Barnaboken meriterar sig ledigt för TVÅ doktorsavhandlingar (om den inte vore skriven av en autodidakt till hemmamamma och kvinna) :roll:
CiL skrev:Artikel som trettio föräldrar skriver under om sova-kuren t ex? Som kängar tillbaka på de idiotvetenskapliga auktoriteterna som påstår att barn och föräldrar måste sova illa de första åren för att barnen inte ska dö i magläge osv? Och på allehanda BVC-folk som stöttar metoder som får barn att skrika sig igenom nätterna istället för att sova?
Det vore ingen konst att få ihop trettio föräldrar eller trehundra eller ännu många fler - i oändligheten :!: som betygade värdet av små barns goda sömn, erövrad och befäst genom Sova hela natten-kuren. Det vore inte svårare än att få ihop lika många som kunde intyga att små barn som äter med god aptit varje dag och njuter av sina måltider mår bättre än barn som matvägrar och lever på majskrokar och glass. Men vem bryr sig - känner jag, orättfärdigt och utmattat, måhända :shock: som är så TRÖTT på att det självklara ska 1) behöva ifrågasättas, 2) forskas kring i stor stil, 3) bevisas :!: Det är väl för bövelen bara att se sig omkring.
CiL skrev:Med Annas hjälp kunde artikeln bli vassare än vass....
Tack, du kära :heart: Min penna är vass och det är jag stolt över, men det har - eller har haft - sin tid. Jag har satt på pränt allt jag har att säga i sammanhanget och det finns i krönikorna, bland annat. Jag skriver inga fler debattartiklar för tidningarna nu. Jag har gjort det sedan 1977. Det är de små barnen som intresserar mig (bestående), och allt jag sagt och skrivit om små, och inte så små, barn låter sig egentligen kokas ner till detta enda förhärskande: SE PÅ BARNET :!:

Tänker på hur länge det var en sanning att jorden var platt :shock: Och stjärnan som kom på att den var rund, vad han nu hette :oops: blev inte direkt poppis. Att solen var universums medelpunkt och livsaxel, och inte jorden, var inte heller en hypotes som omhuldades av "forskningen" :roll: Men plötsligt blev det osanna sant. Plötsligt blev det omöjliga självklart. Plötsligt omfamnade "forskningen" fienden som sin urgamla käresta.
CiL skrev:Idag snackade jag med en kvinna i Sverige med ett barn på dryga 2,5 år som berättade att barnet sedan länge sov som föräldrarna, dvs från ca 23 till 07 och ofta lite kortare. Och det var ju inga problem, för snart var ju barnet tre år och då sover de ju som en vuxen.
Då ska mamsen och pappsen lägga sig klockan tre varje natt och gå upp klockan sex. Och se hur länge de håller för det :x Två veckor :?: En månad :?: Sömndeprivation är ett av världens äldsta, mest beprövade och effektiva tortyrmedel.
CiL skrev:Behöver jag säga att jag redan innan hon berättade detta reagerade på hur trött barnet var? Suck. En debattartikel (av dig Anna eller alla dina Sova-kur-proffs) kunde gå på temat Upp till kamp för barns rätt till sömn! Och absolut innehålla listan på hur många timmar barn behöver.
Det är just små barns RÄTT till skön sömn det handlar om, detta självklara - likaväl som små barns RÄTT till mat, näring, föda, for God's sake :!: :!: Listan över hur många timmar barn behöver sova är för övrigt inte alls mitt påhitt - i vetenskapliga sammanhang talas ständigt om hur mycket barn "behöver" respektive "ska" respektive "brukar" sova sammanlagt per dygn, och det är precis lika mycket som jag beskriver i Barnaboken och Internationella Sova hela natten.
Nimrah skrev:Sen undrar ju jag vad en läkare har för kompetens att uttala sig i de frågor de gör i vissa fall. Min man pluggar till läkare. När han är klar så har han alltså kunskap om varför andras barn inte sover? Slår sin kompis? Har stora trotsutbrott?
:D Din käre man blir säkert en utmärkt läkare :heart: men det betyder inte att han kan hantera friska, om man säger. Hippokrates stipulerade för evigheter sedan att läkarens främsta uppgift var att inte SKADA, alltså inte förvärra saker och ting ytterligare. Herre milde, man kunde tro att läkarens främsta uppgift var att BOTA, hela och lindra. Hur kan man ens tänka sig att en läkare skulle kunna skada - ytterligare :?:

Men sådan är verkligheten. Och har varit sedan Hippokrates. Nu som då får man betänka noga den hjälp man söker, innan man söker den :?

Som Lars H Gustafsson skriver (Växa - inte lyda, sid 212):

:arrow: *Alla behandlingsmetoder har för- och nackdelar. I medicinska sammanhang talar vi om verkningar och biverkningar. En bra tumregel är att ju mer verkningsfull en metod är, deso fler biverkningar ska vi förvänta oss.*

* * * * *

Jag minns när jag bodde i Rosengård i Malmö. Jag fattade inte att politikerna kunde smälla upp detta miljonprogramsboende - omfattande 25.000 människor, inflyttade från den ena dagen till den andra, folk som inte kände varandra och inte hade minsta gemensamma ursprung - utan att sitta där själva åtminstone en månad eller två. Och leva under samma villkor som alla dessa människor som ryckts loss från sitt hemma, inte visste vart de hörde längre, gick arbetslösa och/eller levde på bidrag. Lite pryo, som det hette på den tiden, tyckte jag samhällspolitikerna kunde ta sig. Studiebesök i verkligheten :!:

Det var naturligtvis inte aktuellt. (Jag skrev romanen "Rosenården", som väl inte gjorde någon människa glad,)

På samma sätt borde de läkare, den vårdpersonal, de så kallade experter som uttalar sig om hur späda barn ska skötas och inte skötas, åtminstone prya EN enda natt - varför inte trettio, en hel månad :?: - i själva verkligheten.

Verkligheten utspelar sig inte bakom högavlönade skrivbord :!:
Nimrah skrev:All respekt till läkare för deras jobb men det finns absolut en övertro på att när en läkare påstår ngt så är det en absolut sanning. Till skillnad då från en "simpel" (ursäkta Anna) mor med stor praktik/erfarenhet.
De föräldrapar som kommit till mig genom åren för att få hjälp med sitt lilla barn som inte sov - före kuren - har väldigt ofta reagerat likadant:

:arrow: Mamma gråter av lycka. Hon får äntligen sova (efter zombie-perioden). Hon tror inte det är sant. Barnet SOVER :!: :heart: :lol:

:arrow: Pappa blir sk-tförb-d. Han känner sig lurad och blåst. "BVC ska ägna sig åt att mäta och väga och vaccinera, men de ska ge F*N i att försöka komma med råd om NÅNTING annat :!: För de vet inte ett förb-t dugg."

Inget ont om kvinnorna, sköterskorna, som jobbar på BVC. Man måste bara ha klart för sig att de jobbar på skrivbordsorder - lika diktatoriska som ovederhäftiga.

O:) :heart: :sleep:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Inlägg av annawahlgren »

:D Nu är majkrönikan inne: "Lars H Gustafssons pratmetod versus SHN".

Metodmotståndaren Gustafsson utnämns härmed till Pratmetodens Fader.

Smällar man - han - får ta :^o

O:) :heart: :sleep:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
galaxen
Inlägg: 162
Blev medlem: ons 18 feb 2009, 16:13
Ort: Skåne

pratmetoden =)

Inlägg av galaxen »

Sen när har "pratmetoder" funkat på små barn?
Eller vuxna heller för den delen. * skakar lite på huvudet*
mamma till kärlekens gåva med extra glädjekromosom, matte till 4 småtigrar och ssk-student T6
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Re: pratmetoden =)

Inlägg av annawahlgren »

galaxen skrev:Sen när har "pratmetoder" funkat på små barn?
:D Sömntrasslare som matvägrare - undras om någon tror att ett par föräldrar, genom en dyr sittning med professionella pratare, utan barnet närvarande, kan få den lilla matvägraren att plötsligt börja äta med god aptit :?:

Utan att någon GÖR någonting :?: :!:

Prata fram god sömn, utan barnet närvarande och utan att någon gör någonting, är ungefär lika lyckosamt :roll:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"