Behöver hjälp att få 10 månaders dotter att sova!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Mor till en prinsessa

Behöver hjälp att få 10 månaders dotter att sova!

Inlägg av Mor till en prinsessa »

Här kommer en hälsning från en desperat och fullständigt slutkörd mor som vädjar om hjälp. Äter antidep och ångestdämpande för att klara av vardagen och har funderingar, efter inrådan från bvc, att börja medicinera dottern snart oxå om det inte vänder snart. Själv vill jag ej ge henne medicin men snart orkar vi inte mer.

Känns som att vi har provat det mesta för att få ordning på vår dotters sömn. Hon är 10 månader men sömnen är fortfarande ett stort problem. Somnar på olika tider nästan varje kväll, vaknar på olika tider varje morgon, sover oroligt med 3-12 uppvak varje natt. Oftast gråtande, skrikande. Kan vakna mitt i natten, vara otröstlig och inte somna om förrän efter 2h. Vi har provat 5min metoden som jag hatar, känns som tortyr o funkade inte alls, vi höll ut i 6 dygn och det blev värre för varje kväll läggningarna tog mellan 40min upp till 2.5h av konstant gråt. Vi har provat utsläckningsmetod med lugna aktiviteter, sånger mm innan läggning utan resultat. Vi har provat sova med henne i våran säng utan resultat. Vi har testat att vara kvar i rummet, smeka henne över huvudet och säga lugnande saker, sjunga mm men hon gråter lika hysteriskt när vi gör det som när vi inte finns i rummet. Det har inte spelat någon roll. Läggningarna kan variera mellan att går utan gråt och hon somnar efter 5min till att ta 3h med hysteriskt gråt utan att det har varit någon skillnad alls i metod, mat, aktiviteter osv under dagen.
Ett annat sovproblem är att hon sover så få timmar, ibland bara 7h under natten och kanske max 2h under dagen. Hon kan vakna 03.00 och sedan vägra att somna om, trots att hon inte somnat förrän 20.00. Detta trots att vi vaggar i famn, vyssar i sängen mm. Ibland kan vi få henne att somna i famnen men om vi då lägger henne i sin säng så vaknar hon direkt och skriker.
Kort fakta om vår dotter; fullt frisk, följer utvecklingen bra( ligger över kurvorna gällande både längd & vikt har mått som en 1,5 åring), har varit ganska tidig med det mesta typ att sitta, stå, krypa, prata mm. Äter o dricker med god aptit, alltid glad dagtid och mycket aktiv/pigg/nyfiken leker gärna med andra barn, älskar öppna förskolan osv. Vi försöker hålla fasta mattider men dessa rubbas lätt då hennes sovtider skiljer så mycket dag för dag. Hon sover i egen säng, har alltid gjort det, och sover sedan 5månaders ålder i eget rum.

Våra funderingar är om metoden sova hela natten kan hjälpa oss trots att hon snart är 11 månader, är det för sent? Finns det skrivet i boken även om äldre barn? Har fått uppfattningen att man måste göra vissa justeringar med äldre barn, står det skrivet om detta? Hon sover på mage i sängen men inte i vagnen dagtid då ligger hon på rygg kan det bli ett problem?
Hjälp, tips tas tacksamt emot, detta känns som sista utvägen innan ev medicinering. Vad tror ni? Och snälla ni som svara var inte dömande mår tillräckligt dåligt som det är och blir ej hjälpt av pekpinnar. Vänligen / Katarina
Slutkörd & deprimerad mor till dotter född 09
_lill

Inlägg av _lill »

Hej och välkomna!

Snart kommer ni att få sova gott! Jag vet att det låter som ett hån när man står där i sömnbristen och skulle döda för 6, 7 eller varför inte bara 2 hs sammanhängande sömn, men så är det!

Jag kurade själv min dotter när hon var 5 månader. Nu är hon 2 år och sover fortfarande 12 h på natten och 1,5 h om dagen. Skillnaden mot att kura ett större barn är att man oftast (rätta mig om jag har fel?) kurar dem i spjälsängen istället för vagn. Det går att ha lurar i vagn också (min egen dotter sover på rygg i vagn på dagis) men jag personligen skulle nog föredragit att kura i säng och efter uppföljningsveckan flytta över en lur. Men det gör ni som ni vill.

Har du Sovahelanatten-boken? Om inte köp den och läs läs läs, sätt ett datum för kurstart när du och ev partner är superpålästa. Välkommen tillbaka med fler frågor och tankar! Kram _lill
:heart: Iris 080308 kurad i augusti 08
:heart: Nils 100319 SM från början, finslipningskur juli 10
Mor till en prinsessa

Hej! Tack för snabbt svar! Jo vi skall köpa boken och läsa om och om igen så det verkligen sitter där inför "kursstart". Kommer säkerligen att dyka upp fler frågor så jag återkommer! Är verkligen inne i en ond cirkel nu och såååå trött, måste bara ta mig i kragen och fixa boken så vi kan börja någon gång och ge våran älskade dotter chansen att verkligen få vara utvilad. Vänligen / K
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Re: Behöver hjälp att få 10 månaders dotter att sova!

Inlägg av annawahlgren »

:D Välkommen är du :wink: :lol:
Mor till en prinsessa skrev:Äter antidep och ångestdämpande för att klara av vardagen och har funderingar, efter inrådan från bvc, att börja medicinera dottern snart oxå om det inte vänder snart. Själv vill jag ej ge henne medicin men snart orkar vi inte mer.
Jag skulle önska du ville/kunde komma till Gastsjön med lilla barnet 3-6 juni. Finns det en möjlighet :?:

Så här ska det inte vara. För någon av er.

Kommer du kan jag garantera ett nytt och underbart liv :!:

O:) :heart: :sleep:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Mor till en prinsessa

Hej Anna Wahlgren!
Oj trodde ej att du hade möjlighet att svara på "brev", vad glad jag blir! Ja nog känner jag att det skulle vara nyttigt för oss att komma på träffen. Vill ha ett slut på dotterns lidande och vi behöver all hjälp vi kan få. Skall kolla upp möjligheterna med att resa söderut.
Din boken är beställd men har ej kommit så vi har inte börjat "kursen" ännu men längtar såååå. Jag tror innerligt att detta kommer att vara lösningen.

Varma hälsningar / K
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Hej Mor till en princessa!

Ville också säga hej. Jag hoppas du och din älskling kan ta er till Gastis, eller iaf genomför lilla kuren. Känner för alla föräldrar som är slutkörda och deras små älsklingar... Jag blir lycklig för varenda en som får sova gotti gotti. Sömnen är ett livselexir... :heart:

Mkt värme/Luvisen

PS.Kan jag, kan alla! Så har kuren visat så fint för mig. Tack och lov. Annars hade det gått riktigt illa här borta. Skulle precis bli sjukskriven innan jag fann den lilla förträffliga SHN-boken :heart: :-({|= DS.
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
kiki

Inlägg av kiki »

Här kan du läsa mer om vad som gäller Kurbarn som kommer till Gastsjön.

http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=22358

Det är världens häftigaste, härligaste ställe med de mest fantastiska människor som finns.

ÅK säger jag :lol:
Mamma till Felix född januari 92, och Mio augusti 06

Social delaktighet
http://www.facebook.com/home.php?ref=ho ... 1060030067
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Hej Mor till en princessa!

Jag har bara tre ord till dig:

ÅK, ÅK och ÅK till Gastsjön!!!

Låt INTE BVC ge din lilla medicin, detta löser sig, garanterat! Ingen skall behöva ha det så här.

Och har du ingen möjlighet finns vi här för dig på forumet - vi har lång och ovärderlig erfarenhet av att lösa sömnproblem på ett naturligt sätt. Ni behöver SHN.

:heart: :thumbsup: :heart:
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
TinasDag
Kontakt:

Inlägg av TinasDag »

Jag var kurmamma med min son Dag (då 9,5 mån) i Gastsjön -07 och DET ÄR DET BÄSTA JAG GJORT I HELA VÅRT LIV! I år är jag med och utbildar mig själv :wink: så att jag kan hjälpa andra i framtiden.
Kom & ta med stora bebben så skall vi pyssla om er och ordna med god nattsömn :sleep: :sleep: :heart: :heart:
Kram, Tina
:heart: Vetgiriga semlan Dag :heart:
född 071105, kurad i Gastsjön aug. 2008
:heart: Ingrid som kan själv! 090826 :heart:
http://dahlin.bloggproffs.se
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Mor till en prinsessa :heart: Jag håller en plats till dig. Kommer du :?: Anmäl dig i så fall på anna.wmp@gmail.com - och snarast, är du snäll :!:

Jolo

Inlägg av Jolo »

Mor till en prinsessa!

Är så nyfiken på om du kommer iväg till Gastsjön!
Hoppas att du tar dig dit, det vore väl underbart för er alla, särskilt er dotter!
Du vågar!
Heja!
Lycka till!

Jolo
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Är du där, mor till en prinsessa :?:

Måste få veta - väntelistan växer :shock:

annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Snyft :cry: Nu rök platsen.

LYCKA TILL, om och när du ser detta :wink: :lol:

Mor till en prinsessa

Tack alla som svarat på mitt inlägg. Ni gav mig kraften att göra en förändring. Ville bara skicka en liten hälsning från oss. Vi hade tyvärr inte möjlighet att åka till Gastsjön men sömnen blev faktiskt bättre av sig självt, sakta men säkert kunde vi då b la införa fastare måltider och i nuläget sover vår älskling natt mellan 19-07 med max 20 min variation. Hon läggs i sängen utan protester och vi går bara rätt ut! Hon är gladare & piggare, inte längre "klängig" på dagarna, kan leka själv allt längre stunder. Vi föräldrar har hämtat oss rejält och som en bonus har jag kunnat sluta med all antidepressiv/ångestdämpande medicin. Allt blev bara en bättre och bättre cirkel när sömnen började funka så föll resten på plats.
Vi följer inte kuren till punkt och pricka men skall införa den i sin helhet om någon vecka, har dock hämtat tips från både sova-hela-natten kuren samt barnaboken om bl a ensamlek samt social samvaro, har upptäckt att lilla tjejen kan "hjälpa till" sååå mycket i vardagen med mat/tvätt/städning om vi bara låter henne och hon njuter verkligen av att vara delaktig.

Nu är vår dotter 12 månader så vi skall skippa buffandet o vagningen men tillämpar redan solfjädern. Det som saknas är väl då ramsandet. Just nu säger vi godnatt och busar/leker fram till sängdags så att dagen slutar glatt. Vi lägger henne i sängen och vanligtvis vänder hon sig om på sidan och ligger vaken en kort stund tyst o nöjd och somnar sedan(då är vi redan ute ur rummet). Om hon gnäller så lägger vi henne tillrätta i den position som hon vanligtvis brukar sova och håller henne med solfjädern tills hon lugnar sig.

Dagturen sover hon fortfarande i vagn, kan vi byta till sängen under kuren eller tror ni att det är en dålig ide? Hon sover dagtid ca 12.30-13.30 med 30 min variation åt bägge håll, men alltid 1h totalt samt 12h på natten, vilket är personligt rekord!

Kram på er alla & svara gärna om ni har några tips eller andra synpunkter!!

Vänligen / en numera medicinfri mamma till en mycket mer harmonisk dotter!
Mor till en prinsessa

Glömde tillägga att hon numera ibland sover hela natten utan att vakna alls alternativt vaknar enbart 1 gång, och somnar om direkt när vi lägger ned henne igen. Misstänker att hon drömmer häftigt vissa nätter och då ställer hon sig upp i sängen o gråter men låter sig lugnas snabbt.

Vänligen / mor till en prinsessa
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"