Hej på er!
Vår son Vilhelm är drygt 7 månader, vi har SHN-kurat honom och har en glad och go kille!
Vi ammar på morgonen, sedan består hans dagsmeny av mat till lunch kl elva, gröt klockan tre och middag med mat halv sju. Sen sova halv åtta. Lite frukt och kex emellan målen ibland.
Alltså INGEN VÄLLING. Men alla andra barn får ju välling? Vänner undrar VARFÖR vi INTE ger välling, mormor undrar och det är nästan så att jag också börjar undra?
Varför är välling så bra? Borde vi ge det, men när på dygnet ska det isf vara? När vi slutar morgonamma så småningom så tänker jag att gröt är en bra frukost.
Välling är ju praktiskt att ta med och man kan äta det i sängen på morgonen, men jag tycker att det är en konstig vana att lära barn att äta i sängen....
Ibland på kvällarna så har Vilhelm svårt att komma till ro, då kanske välling är en bra "sängfösare"? Å andra sidan somnar han finfint de flesta kvällarna. Han väger strax över 10 kg och är alltså en stor kille för sina 7 månader, så att lägga till ytterligare ett mål känns onödigt, näringsmässigt.
Jag är helt enkelt vällingmotståndare, men vill gärna höra varför ni andra tycker att välling är så bra?
(Jag hade bestämt att vi absolut inte skulle ha napp heller, men där fick jag ge mig efter en vecka annars hade jag fått amma dygnet runt. Men vi tog bort nappen när sonen var 4,5 månader och vi började kura. Så jag kanske kan ändra mig även vad gäller välling..... )
Blir jätteglad för era åsikter och kommentarer, korta som långa!
Välling??? Fördelar och nackdelar?!
-
Villespappa
Välling är en svensk företeelse. Ingen annan stans i världen anser man att små späda barn måste pumpas fulla med industritillverkad dryck på spannmål och skummjölkspulver (vilket till stor del är vad välling består av). Det finns mycket mer nyttigheter i riktig mat, vilket ni verkar ha insett eftersom hans behov på den fronten ser ut att tillfredsställas alldeles ypperligt. Så för att citera Anna - leta inte fel där inga finns 8)
Mamma till Stora guldklimpen född april -04
& Lilltufsan född feb -06 
-
TorpSara
Tycker också alla barn verkar dricka välling... min 2-åring har aldrig gjort det. Hon har aldrig velat ha flaska öht. Det jag kan tycka är smidigt med välling är att det är bra nattslurk (Iris får banan istället om hon behöver nåt på kvällen) och det är bra att ge när de är sjuka och har svårt att få i sig något (Iris var magsjuk och fick bara äta 4-månadersburkar... ganska trist, välling hade varit praktiskt). Om Nils vill kommer han få välling, men vill han inte är det ingen katastrof.