Vad händer?
Vi kurade vår yngsta dotter när hon var 5 månader. Det har gått strålande bortsett från lite trassel i vargtimmen till och från.
Igår och idag har sömnen trasslat och hon har inte alls varit sig lik. Ikväll gick läggningen bra, men nu efter 1½ timme vaknar hon och är HELT hysterisk. Vi har inte sett nåt liknande och känner oss rådvilla.
Jag har varit inne ett par gånger och buffat, men så fort jag släpper och ramsar ut så går hon upp i spinn direkt. Till slut tänkte vi att hon kanske har ont nånstans och gav en alvedon (den har nog inte verkat ännu).
Som ett sista desperat försök gick jag in och buffade länge länge. Tänkte att hon skulle bli lite slak. Men så fort jag gick ut var det maxskrik igen.
Nu har maken tagit över för jag klarar inte att förmedla lugn och säkerhet längre.
Någon som känner igen sig? Vad ska vi göra???
Panik, min 8-månaders vaknar och är regelrätt hysterisk nu.
-
eken-steken
Hej,
lugn bara lugn. Det är med all säkerhet 8 månaders ångest som landat i lilla älsklingen. Helt normalt, nu skall lilla individen, som gör sitt intåg i den lilla kroppen, se hela världen på nytt sätt. Genom en egen liten människas ögon. Vem hade inte ställt stora frågor då mitt i allt som innan varit tryggt och självklart?
Det är nu ni skall stå trygga, starka och säkra. Hjälpa den nya medlemmen i familjen att förstå att allt är som vanligt, allt är bra och att ni har full koll på det som var förut. Det som ju skall bestå.
Det finns massor av bra läsning här på forumet. För att inte tala om i Barnaboken. Har ni inte den så köp den! Då kommer denna tid enbart kännas som ett privilegium - ni får visa vilka trygga vägledare ni är för den nya lilla personen som nu vill göra entré. Ni hade också velat vara säkra och trygga medan ni vågade släppa fram alla de nya sidorna och uppenbarelserna som nu visar sig. De små blir nu medvetna om att de är egna personer, skilda individer från mamma och pappa. Kan vara nog så läskigt.
Här på forumet: Läs på Späda barn och små, på Barnaforstran under Klistrade favoriter. Där finns ALLT ni behöver.
Köp även Barnaboken - det är en investering för livet.
lugn bara lugn. Det är med all säkerhet 8 månaders ångest som landat i lilla älsklingen. Helt normalt, nu skall lilla individen, som gör sitt intåg i den lilla kroppen, se hela världen på nytt sätt. Genom en egen liten människas ögon. Vem hade inte ställt stora frågor då mitt i allt som innan varit tryggt och självklart?
Det är nu ni skall stå trygga, starka och säkra. Hjälpa den nya medlemmen i familjen att förstå att allt är som vanligt, allt är bra och att ni har full koll på det som var förut. Det som ju skall bestå.
Det finns massor av bra läsning här på forumet. För att inte tala om i Barnaboken. Har ni inte den så köp den! Då kommer denna tid enbart kännas som ett privilegium - ni får visa vilka trygga vägledare ni är för den nya lilla personen som nu vill göra entré. Ni hade också velat vara säkra och trygga medan ni vågade släppa fram alla de nya sidorna och uppenbarelserna som nu visar sig. De små blir nu medvetna om att de är egna personer, skilda individer från mamma och pappa. Kan vara nog så läskigt.
Här på forumet: Läs på Späda barn och små, på Barnaforstran under Klistrade favoriter. Där finns ALLT ni behöver.
Köp även Barnaboken - det är en investering för livet.
//Anna
Mamma till Ester -
född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
Mamma till Ester -
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022