Jack - höstnoll9

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Yosofine

Inlägg av Yosofine »

Vi ger ännu ersättning, ska vi fortsätta med det? När brukar man introducerar välling? Eller duger ersättningen lika bra som välling? Jag ska testa som du skrev, backa rejält och sedan börja på ny kula. Nu är det beckmörkt i rummet iaf. Nu ska väl det göra susen så man slipper fönen för den känns inte alls rolig att dra igång på morgonkulan..
Jack född 30 okt 2009 :heart:
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

Hej! :D

Välling går bra när som helst efter 4 månader, den är ju matigare än ersättningen. Se till att du har ett tillräckligt stort håll i flasknappen bara. 8)
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
Yosofine

Inlägg av Yosofine »

Fick ett prov med "Mild havrevällnig Natt" igår och testade det. Han slurpade i sig den! Mörkläggningen har gjort att han sover perfekt under sina lurar nu. Nätterna går bra, skriker till någon gång men sen tystnar han igen, allt under loppet av ca 2-3 sekunder. Undrar vad det beror på? :?: Morgnarnar tycker han trots mörkläggning att de ska börja runt kl 6, men vi ger det ett par dagar till sen kanske jag återkommer om det håller i sig. :wink:
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Hej det låter som om ni har det ganska behagligt just nu. :)
Yosofine skrev:Nätterna går bra, skriker till någon gång men sen tystnar han igen, allt under loppet av ca 2-3 sekunder. Undrar vad det beror på? :?:
Ja ibland kan man undra varför människor gör saker och ting. Härom kvällen skrek Emil högt på hjälp och när jag kom in i barnens rum stod han naken i sin säng med sitt paraply uppfällt och försökte gå in i väggen. :shock: Varför gjorde han det? :wink: Känns inte så meningslöst att fundera på det utan jag löste situationen, bäddade helt enkelt ner honom igen, fällde ihop paraplyet och ramsade ut. Alla knorrar och låter lite när man sover och jag tror sällan att det finns några riktiga förklaringar till det. Blir det kris lovar jag att ni kommer både höra och förstå det.

Jag tror också att de tidiga morgnarna kommer ge med sig, ha tålamod och ge det lite tid bara. 8)

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Yosofine

Morgonpigg!

Inlägg av Yosofine »

Hej igen!
Jack är fortfarande morgonpigg. Vaknar näst intill alltid mellan 5 och 6, vill då inte alls somna om trots att mamma tar till alla medel. Hans schema är:
Natt 19-07
Sova 9.00-9.45
Sova 12.00-13.30
Sova 15.30-16.15

Ska jag istället för 45-minlur lägga en 20-min lur på eftermiddagen? Och på så sätt kanske han sover tills kl 7, då han fått mera vakentid? Det är mörklagt och han sover sina lurar perfekt, men morgnarna funkar inte alls. Han är nu 6 månader och ca 1 vecka, äter puréer, både frukter och mat, får ersättning och har börjat med majsvällning. Gröten har vi backat på efter som han började matstrula. Maten funkar bättre nu när man har lite fruktpuré att locka med vid sidan om.
chokladkaninen

Re: Morgonpigg!

Inlägg av chokladkaninen »

Hej Yosefine! :D

Ja, det kan vara dags att dra ned till 14,5h sömn sammanlagt nu.
Yosofine skrev:Jack är fortfarande morgonpigg. Vaknar näst intill alltid mellan 5 och 6, vill då inte alls somna om trots att mamma tar till alla medel.
Sluta med att ta till alla medel, tycker jag! :lol: Det som till slut funkade mot tidiga morgnar här var mörkläggning, att jag klippte sönder en flasknapp så att Lillebror petade i sig en större vällingdos till kvällsslurk och framför allt: jag slutade röra ett finger på morgonen. Ingen pangramsa, ingen underhållning, inte nåt. För på natten händer ju ingenting, eller hur? :wink: Då lärde han sig plötsligt att somna om. :shock:
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
Yosofine

Inlägg av Yosofine »

Okej, ja det låter ju rimligt. Men lilla hönsmamman måste ändå fråga, om han börjar skrika för full hals, ska jag ändå inte röra ett finger? Vi har barnvakt i hans och vårt rum eftersom han inte sover hos oss. Ska vi stänga av den, för i nuläget så hör vi ju varenda lilla gnök.

(Hmm..jag tror egentligen att det här inlägget är onödigt för när vi la Jack så blev han skitarg och ville inte sova. Ramsan gjorde honom än mer arg och när jag lagt honom till rätta tystnade han, men när jag gick ut så började han vråla igen. Jag satte mig att skriva det här inlägget och pappa frågade hur länge han skulle ignorera honom. "Forever", svarade jag och att han skulle fortsätta laga mat. Inom 1 minut så sov Jack. :sleep: )
Yosofine

Inlägg av Yosofine »

Nu blir jag villrådig! Natten börjar kl 19, ska jag vara passiv även om han, som nu, vaknar och skriker bara efter ca en timme? Eller ska det ramsas då? Han har sovit så bra, så jag har liksom glömt av känns det som. Och nu när jag fick rådet att inte röra ett finger så kan jag inte riktigt reda ut hur jag ska göra. Han tystnade efter en stund och sen började han vråla ingen. Pappa gick in och buffar honom nu för vi klarade inte av att höra honom vråla och gråta när vi var så villrådiga.
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Naturligtvis ska han inte lämnas åt sitt öde, små kriser som han klarar av att lösa får han sköta själv men större elände måste ni hjälpa honom med. Här är det ramsan som ska skapa kommunikation, att gå in och buffa gör man bara när det är absolut KRIS, vilket det som tur är sällan är.

Vad Chokladkaninen pratar om är de tidigar uppvaken på morgonen. Där finns det två vägar att gå; antingen ramsar man väldigt bestämt så fort man hör barnet tjoa, eller så avvaktar man, gör ingenting och oftast begriper barnet att det bara är till att fortsätta sova. Blir det ledsamt i det andra handlingsalternativet så är det ramsan som ska jobba.

Mörkläggningen är A och O, kolla så det verkligen är kolsvart inne i hans rum. Och så rejält med mat så att magen är supermätt och laddad för en hel natts sömn.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Elle

Flyttad fråga

Inlägg av Elle »

Yosofine skrev:Hej, då var vi här igen! :) Jack är nu ca 8,5 månader och jag misstänker liten sväng av ångest. Han har inga problem med andra människor, tvärtom! Han älskar allas uppmärksamhet och att vara i centrum. Det visar sig när vi är själva med honom och någon av oss går till ett annat rum, då gnällr/skriker han och ålar så snabbt han kan efter, även om den andre fortfarande är kvar hos honom. Vi brukar stanna upp och låta honom komma ikapp krypa med till sovrummet eller vart man nu ska. Förut brydde han sig i stort sätt inte alls vart vi höll hus. Vi känner en lite bättring och förstår ju att detta kommer att gå över. Hur har ni handskats med åttamånadersångesten? Tips är välkomna!

Men nu till läggning och sömn. Från att ha somnat själv utan minsta krusidull så gallskriker han när man lagt honom i sängen och ramsar sig ut. Slänger sig mot spjälorna och häver sig upp till stående. Först gick vi in och la honom ner och då lugnar han sig något när vi strök honom över ryggen. Sen krävde han mer och då buffade vi . Det funkar inte alls nu. Läste idag att det inte ska vara någon störande trafik, så ikväll efter bus så var det på plats i säng, en ramsa medan Jack direkt började skrika. Ramsade mig ut and hell broke loose.. Men jag var ståndaktig och ramsade när han tystnade, men det blev det bara värre av. Avvaktade då och ryddade i garderoben utanför, borstade håret, pratade högt och var vääldigt upptagen med mina bestyr. Han lugnade ner sig till slut och jag körde en ramsa, protest igen men inte lika stark som innan. När han var lugn och bara gnällde så ramsade jag och bekräftade och så till slut somnade han. Det tog väl ca 30-40 min av gallskrik, men nu sover han iaf. Har innan oroat mig för att han ställt sig upp i sängen, men ikväll släppte jag det och var realistisk. Han kan ju faktiskt sätta sig ner när han står upp så varför skulle han inte kunna göra det när han står i sängen? :wink:

Han har även börjar rucka på när morgonen börjar. Den börjar kl 7 men han har ibland trott att den börjar kl 04.20... :shock: Vi har buffat, och det funkade inte alls bra. Nu "ignorerar" vi honom och det funkar lite bättre och han vaknar senare och senare.

Sist och inte minst så undrar jag lite över schemat. Så här på sommaren blir det lite hattigt, sov- och mattiderna är inte exakta som de varit förut. Hur "farligt" är det? Försöker ju följa så gott det går, men det är ju inte alltid man lyckas pricka in exakt.
Han är ju snart 9 månader, hur har schemat sett ut när era frön var 9 månader?

Hälsningar från otroligt hett Gotland! :D
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Yosofine

Inlägg av Yosofine »

Tack Elle! Märkte när det redan var försent att det hade blivit galet. :oops:
blivandemamma
Rådgivare/advisor

Inlägg av blivandemamma »

Gammalt barnaboksbarn och mamma till
Arvid - 07
Ebbe -08
Alfred - 11
Otto 2016-08-12
Yosofine

Ensamlek!

Inlägg av Yosofine »

Då var jag här igen och behöver hjälp med ensamleken. Vi började med den när han var några månader men plötsligt existerade den inte, och jag vet inte när och varför vi tappade bort den. Nu tycker jag att det är på sin plats att införa den igen. Har några dagar provat med att efter bytet på morgonen ge honom välling och sen efter det ner i sängen med leksaker som är tänkta bara till ensamlek. Vinkar hej då och ler och låter himla glad men om han inte börjar gråta redan då så gör han det när jag är ute ur rummet. Och han slutar inte. Så fort man kommer in till honom så tystnar han. Hur tycker ni att jag ska gå till väga? Har läst i BB att ge honom välling i sängen, byte och sen ner med leksaker och vinka hej då. Jack är 9 månader och har fortfarande slängar av 8-månadersångesten.
blivandemamma
Rådgivare/advisor

Inlägg av blivandemamma »

Hej!

Vi upplevde samma under 8-månadersångesten. Ensamleken funkade inte. Så vi pausade den. Barnen har då haft lite lek vid oss. Jag har dukat fram filt och leksaker i köket eller vardagsrummet och grejat med mitt ett tag. Har funkat fint. När barnet kommit ur den här fasen så går det bra att återinföra. Brukar gå ganska snabbt så är man uppe i samma lektid som innan.

:heart:

Anna
Gammalt barnaboksbarn och mamma till
Arvid - 07
Ebbe -08
Alfred - 11
Otto 2016-08-12
Yosofine

Inlägg av Yosofine »

Det låter som en toppenidé! Då kör vi igen när ångesten är bortblåst. Tack för tipset! :D
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"